Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Tässä aloittelijan pohdintaa sijoittamisesta karhumarkkinassa

Hän: Noh, mitä kuuluu aloittelijalle? Onko salkussa kova alamäki menossa?

Minä: No joo, ihmettelen tosiaan sitä, miten tuottoprosentti voi laskea, vaikka laitan joka kuukausi uutta rahaa salkkuuni.

Hän: Hmm. Vai niin.

Minä: Onkohan mun salkun laskurit rikki tai jotain?

Hän: Hmm. Kyllä ne laskurit taitavat olla oikeassa. Oletko ostellut lisää laskeviin kursseihin?

Minä: Näin olen tehnyt. Usein. Mutta. Kun ne kurssit laskevat taas ostoni jälkeen lisää.

Hän: Niin, kyllä. Se on todennäköistä tässä vaiheessa.

Minä: Niin ärsyttävää. Meinaa välillä tarmokkuus loppua.

Hän: Noh, niin, oletko pysynyt sijoitussuunnitelmassasi?

Minä: Olen kyllä ollut sinnikäs. Ostelen edelleen kasvua. Ja tuntuu, että etenen aikamoisella riskillä vastavirtaan.

Hän: Siltä se nyt varmasti tuntuu, mahanpohjassa ja sormenpäissä.

Minä: Mitenköhän tämä tarinani vielä päättyy?

Hän: Se jää nähtäväksi. Jos maltat olla pitkäjänteinen, jännittäviä vaiheita on varmasti vielä edessä.

Minä: Odotan niin sitä, että tarmokkuus vaihtuisi jo toiveikkuudeksi. :yellow_heart:

Hän: Malta mielesi, kyllä se joskus vielä vaihtuu.

25 tykkäystä

On jotenki tuskallista todeta, että prosentuaalisesti paras sijoitukseni tällä hetkellä oli ostaa vuosia sitten 1lk. Postimerkkejä. Niitä jäi jokunen sata käyttämättä. Tämän kuun lopussa posti nostaa kotimaan kirjeen hintaa 2.10€. Meikälainen taisi maksaa 1.30€ niistä. Vaihtoehtoisia sijoituskohteita kukin tyylillään😅

47 tykkäystä

Kursseja tullut seurattua sen verran tiiviisti, että Niskat on välillä jumissa. Ongelmaan on onneksi helpotusta tulossa, joka ei maksa liikaa.

Tämä sopii varmaan @Sijoittaja-alokas viikkobudjettiinkin :slightly_smiling_face:

11 tykkäystä

Kiitos vinkistä! :smiley:

No just piti päivittää, että ei se mitään, kun on YTD miinus uusi perheauto… mutta se harmittaa, kun viikon päivittäistavarakauppaostoksiin menee jo 30 euroa viikossa. :scream: Inflaatio koskee siis Alokastakin. :angry:

Ostin tyhmyyttäni vielä toisiksi halvinta kinkkua, jonka kilohinta oli melkein 0,4 euroa enemmän kuin halvimman. :frowning:

Onneksi on suhteellisuudentaju vielä kunnossa. :upside_down_face:

EDIT: @Omavaraisuushaaste on juuri sopivasti kirjoittanut ruokabudjetista. :slight_smile:

19 tykkäystä

Joo tuossa naureskelin, kun salkku näyttää miinusta ehkä jotain 60 kiloa ja kauhistelen tulevia sähkölaskuja :smile:. Toisaalta onpa tässä tullut noustua useampi satatonnia viime vuosina, mutta ei se aiheuta tuntemuksia juuri sen enempää. Salkku elää omaa elämäänsä ja se heiluu kumpaankin suuntaan voimakkaasti

Enemmänkin tuntuu, että se on se kassavirta mitä tuijottaa. Hieman kun korot nousevat, olet hoitovapaalla, polttoaine maksaa, nuo ipanat syövät tolkuttomia määriä ruokaa jo ennen teini-ikää jne niin tili tulee ja menee. Tarhassakin muutama vanhempi harmitteli kuinka pitää viedä lapsi sinne suunniteltua aikaisemmin, mutta sellaista se on

13 tykkäystä

Koitin harrastaa small talkkia kaupassa puolitutun kanssa (ahdistavaa, mutta olin pakotettu siihen) ja se siinä tarinoi miten on säästänyt ruokaostoksissa nyt hyvin kun ostanu perheelle ruokia fiksummin. Ymssi ämssi, tarinoi oikein mielellään.

Sitten kyseli että miten itse olen säästänyt ja vastasin vaan:
“En hankkinu lapsia…”

Vähä viileni se small talk siihen. Oli se sellanen kokemus se.

73 tykkäystä

Taas kun epätoivo tuntuu valtaavan markkinat niin tehdäänpäs tämä kysely uudestaan:

Missä mennään?
  • Complacency
  • Anxiety
  • Denial
  • Panic
  • Capitulation
  • Anger
  • Depression
  • Disbelief

0 äänestäjää

5 tykkäystä

Sillä välin Moskovassa

46 tykkäystä

Pistäkää nyt tuonne “disbeliefiin” kaikki niin nähään huomenna hieno puolen minuutin nousu heti pörssin alkuun… :older_man:

4 tykkäystä

Jokos tää on ollu täällä, nopeesti selattuna ei tullu vastaan? Kylmää kyytiä ennustaa markkinoille.

1 tykkäys

Unohdit tuosta Euphorian pois, joten en voin tehdä kyselyä :slightly_smiling_face: :rofl:.

Oma teoriani on, että koko pörssilasku johtuu yksinomaan siitä, että sijoittajat “tietävät” laskun jatkuvan ja ovat niin ahneita, etteivät halua vielä ostella, vaikka tietävät yhtiöiden olevan sikaedullisia, vaan haluavat rutistaa niin hyvän hinnan ostoille kuin mahdollista :wink:

1 tykkäys

Täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa, tuskin ollaan lähelläkään markkinapohjia, oma “ennustus” oli tuossa jokin aika sitten että ensi vuoden puolella hyvinkin saatetaan nähdä uudetkin pohjat.

No, toivottavasti ei homma kuitenkaan siihen etene.

Siis oma veikkaukseni perustuu ihan siihen että talven koitettua energiakriisi senkun vaan pahenee ja siitä alkaa oikein kunnolla ostovoiman rapautuminen ja sen seurauksena yritysten tulokset laskevat entisestään.

2 tykkäystä

Se on helv*tti aina kun kurssit elää riittävästi ni galaksit räjähtää ja Keinonen laskeutuu rankaisemaan kaikkia

23 tykkäystä

Näissä kaikissa kyselyissä pitäis olla vaihtoehto “God knows but won’t tell.”
Eihän tuosta käyrästä näe time- tai price-asteikkojen suuruutta. Time voi vaihdella muutamasta minuutista viikkoihin.

Teki jo mieli kevennellä, mutta ei enää hätää mitään. Jos Hesari pelottelee tavallista kansaa romahduksella, niin käänne parempaan on jo tapahtunut…

7 tykkäystä

Vain -2% tänään! Nytkö lasku tyrehtyy!

Ei helkkari! Tämä on ilon ja onnen päivä!

Torille!

7 tykkäystä

NASA ainakin jo lähdössä takaisin kuuhun.

image

https://www.nasa.gov/artemis-1

14 tykkäystä

Voihan tuossa teoriassa olla pieni totuuden siemenkin mukana :smiley: Tämän vuosituhannen kolme suurta laskumarkkinaa (it-kupla, finanssikriisi ja koronarommi) ovat yllättäneet sijoittajat ns. housut kintuissa ja kapitulaatiot ovat olleet sen mukaisia. Koronarommi opetti sijoittajille, että holdaamalla olisit pärjännyt parhaiten ja nousun jälkeen mukaan tulleille uusille sijottajille kateuden vuosituhannen parhaiden nousujen missaamisesta. Nyt kaikki mediat ja profeetat huutavat naama punaisena rommin olevan vasta tulossa, koska kapitulaatio on näkemättä. Ehkäpä sellaista ei tässä karhumarkkinassa tulla edes kunnolla näkemään, kun lapuissa roikutaan nyt kunnolla kiinni ja dipin ostajia riittää aina vaan. Monet laput ovat nyt kuitenkin tulleet sen 70-90% tonttiin jo huipuista, eli ehkä sinne pohjalle asetutaan pala kerrallaan, eikä kunnon taivas putoaa ryminällä :slight_smile:

4 tykkäystä

Voi tosiaan miettiä että mihin Helsingin pörssin pienyhtiöt tulevat asettumaan jos SP500 laskisi vielä vaikka pre-koronahuippuihin 3300 pisteen paikkeille. Vai kävisikö niin, että pienistä on jo riittävät mehut puristettu siinä vaiheessa pois :slightly_smiling_face:

Tätä itsekin mietin. Meiltä löytyy kasa yrityksiä joiden p/e pyörii 10 kieppeillä niin vaikka jenkkipörssit romahtaa niin kuinka alas voidaan Stadin pörssissä mennä? Suomessa ei arvostukset ole samalla tavalla korkealla kuin jenkeissä, joten kupla ei ainakaan yhtä iso ole. Ei ne tästä voi puolittua ellei Venäjä hyökkää. Tai no…kuuluisat viimeiset sanat