Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Ei kylllä nuo työllisyysluvut tukivat markkinaa, työttömyysastehan nousi 3.5:stä 3.7:ään ja muutkin luvut olivat huonompia kuin odotettiin ja tämä vaikutti korkoihin heti laskevasti ja pörssit kiittivät.

Kyllä se on tuo kaasuputki nyt kun painaa, saa nähdä miten päivä päättyy.

6 tykkäystä

Ihan totta, ihan totta. Näköjään luen enklantia ihan päin helvettiä. Ihmekkään kun oo sijotukset sujunu tänä vuonna. :grin:

2 tykkäystä

Kuka olisi arvannut…

https://twitter.com/LiveSquawk/status/1565781131521302531?t=l3GicRfTpZYxJH7EdqGrtg&s=19

6 tykkäystä

En vieläkään ymmärrä miksi Venäjä valehtee taas. Tai siis eurooppalaiset tietävät, että Venäjä valehtelee ja Venäjä tietää, että eurooppalaiset tietävät heidän valehtelevan. Miksi ei voi vaan sanoa, että emme toimita teille enää maakaasua deal with it.

11 tykkäystä

Koska täytyy sieltä suunnalta kuitenkin pitää varalta väylä auki länteen, jos sattuukin tulemaan sellainen tilanne, että Ukrainan homma ratkeaa tai sitten länsimaat ryhtyvät talven kylmyydessä anomaan kaasua. Jos ilmoitetaan, että ei tipu, niin se kauppasuhde saattaa sitten olla pysyvästi siinä. Kun näitä “vuotoja” sun muita sattuu aina tapahtumaan silloin, kun länsi päättää jotain pakotteista, niin Putte pysyy ns. kontrollissa ja voi silti näpäyttää meitä.

10 tykkäystä

Yksi selitys, ketju:

15 tykkäystä

Tähänkin varmaan vaikuttaa venäläiset kulttuuripiirteet. Venäläisessä kulttuurissa on omasta mielestäni kaikkein ikävin piirre se, että valehtelu tai siitä kiinni jääminenkään ei ole erityisen häpeällistä kuten vaikkapa Suomessa. Siellä on yleinen toimintatapa yrittää saada itselleen tai yhteisölleen etua jotenkin huijaamalla. Monissa piireissä huijaamalla saatua hyötyä arvostetaan ja rehellisiä ihmisiä voidaan pitää tyhminä. Ei tietenkään kaikki venäläiset ajattele näin, mutta yleistä se on. Yhteiskunnallisella tasolla tämä epärehellisyyden kulttuuri jarruttaa maan kehitysta valtavasti kun ihmiset eivät luota toisiinsa eivätkä viranomaisiin.

31 tykkäystä

Joku läikytti vähän kahvia ja Nord stream suljetaan :slight_smile:

7 tykkäystä

Laitanpa asiani tänne kahvihuoneen puolelle, sillä vaikka itselleni tällä hetkellä aihe akuutti ja merkityksellinen, niin aiheena ehkäpä ketjuista tänne parhaiten sopiva. Olen ollut nyt hetken aikaa mukana osakeyhtiössä osakkaana. Yritys aloitti nollasta, perusajatus tietysti oli olemassa ja visio siitä, mihin suuntaan ja miten yritystä lähdettäisiin kehittämään. En avaa tässä tätä puolta enempää, mutta tuon esiin sen, mikä itselleni on ollut ehkäpä suurin hämmästyksen aihe, nimittäin yleinen melko sehatiivinen suhtautuminen uuteen yritykseen ja nimenomaan toisten yrittäjien suunnalta.

Oma ajatusmalli on aina ollut se, ettei itseltä ole mitään pois, jos autan, vaikkapa harrastuksessa uutta innokasta harrastajaa tai työelämässä, jos uusi alalle tulija lähestyy mielessään saada hieman ohjausta kokeneemmalta kollegalta. Ehkäpä oma oletus oli hieman sinisilmäinen, kun ajattelin, että uusia innokkaita yrittäjiä ennemminkin tuettaisiin, kenties vähän ohjattaisiin asioiden suhteen jne. En tietenkään olettanut, että kukaan puolesta tekisi mitään, tai tarjoaisi ns. ilmaisia lounaita millään tavalla, lähinnä siis tsemppaamista ja kannustamista. Tiedä sitten onko tämä tyypillistä, vai onko vastaan tullut vain itseensä ja tekemiseensä pettyneitä yrittäjiä, vai mistä kyse. Oppirahoja on maksettu, maksellaan varmasti jatkossakin, mutta koitetaan sitten oppia koko rahalla ja vääntää summan etuliite ajastaan + meekkiseksi, mielellään hyvällä kulmakertoimella.

Näin perjantai-iltana pizzataikinan teon yhteydessä näitä pohdin ja ajattelin kysyä, millaisia kokemuksia muilla on yrittäjyyden alkutaipaleilta. Ja yhtälailla, miten täällä osallistuvat kokeneemmat yrittäjät suhtautuvat uusiin yrittäjiin.

11 tykkäystä

Sehatiivinen ei tainnutkaan olla jokin hieno sivistyssana, vaikka siltä kuulostaakin! :slight_smile:

Minulla ei ole kokemusta yrittäjyydestä mutta itsekin olisin ajatellut, että jos ei suoria kilpailijoita olla, niin jonkinlaista sparrausta ja vinkkejä käytännön haasteisiin jaettaisiin uusille tulokkaille. Eikä suhtauduttaisi negatiivisesti.

2 tykkäystä

Olen itse vain toiminimiyrittäjä ja myyn pelkästään omia työtunteja. Minulla on siis paljon pienemmät ja vaatimattomammat lähtökohdat, mutta vastaanpa silti.

Kun perustin toiminimen, sain yhdeltä yhteistyökumppanilta paljon ohjeistusta ja opastussa tosi pienissäkin asioissa. Hän on isomman luokan sarjayrittäjä ja todella kiireinen. Silti hän sai paljon iloa siitä, että sai auttaa jotain toista ottamaan vauvan ensiaskelia. Opettelin tietysti 95% asioista itse, mutta se viimeinen 5% auttoi paljon.

Uskoisin, että olet kohdannut vain huonoja tyyppejä. Jos jatkat etsimistä, niin löydät kyllä jonkun hyvän sparraajan, joka keskustelee enemmän kuin mielellään omasta intohimostaan (alasta ja yrityksestään).

15 tykkäystä

Mielenkiintoista seurattavaa kuinka positiivisesti ihmiset edelleenkin suhtautuu pörssikursseihin vaikka kokoajan tulee itselle enemmän tunne että kusessa ollaan ja takaisin yli 50% sijoitusasteelle vasta ensi keväällä aikaisintaan kun 12kk euribor piikkaa oman mustekalaennustuksen mukaan 3%:ssa

6 tykkäystä

Jos jotain hyvää tästä energiapaskasta löytää, niin ydinvoima palaa cancel-kulttuurin sijaan ansaitulle paikalleen luotettavana energianlähteenä.

60 tykkäystä

En oikein tykkää tällaisista jutuista, joissa on kysytty muutamalta sijoittajalta/taholta, että mitä mielipidettä olette näistä yhtiöistä. Sitten ylänurkassa lukee “Sijoitusvihjeet” ja sitten sijoittajat arvioivat parilla lauseella yhtiöitä, joita eivät välttämättä ole erityisen hyvin seuranneet ja antavat vaikkapa “osta” tai "myy-"suositukset. :slight_smile:

Sitten on taas todettava, että Minä aina luen nämä mielenkiinnolla. :smiley: Siis vastaajat voivat minusta olla ihan asiallisia ja hyviä sijoittajia, mutta tällaiset eri medioissa olevat “vihjenurkkaukset” ovat tietysti varmaan enemmän viihdettä, vaikkakin monet piensijoittajat ottavat nuo turhan vakavasti(?). Vastuu on tietysti aina sijoittajalla itsellään joka painaa sitä “osta”- tai “myy”-nappia.

Luetaan mieluimmin niitä laajoja rapsoja ja yhtiöraportteja tai tilinpäätöskertomuksia. :sunglasses:

P.S. Ei mitään ristiriitaa:
Minä: “En oikein tykkää”
Myös minä: "Minä aina luen nämä mielenkiinnolla. :smiley: "

35 tykkäystä

SPOILER ALERT

Salaista sisäpiiritietoa: Sijoittajamessujen ohjelmasta kaivettu tieto että 16.11. alkaen Heikkilä & Vilen showssa Heikkilän korvaa näemmä radio- ja televisioalan monitaituri Jussi Heikelä. Jatkossa show on sekoitus sijoitus- ja seurapiirimaailman kuumimpia käänteitä. Kenen vaalean kaunottaren kanssa Vesa Puttonen kävi Alepassa ostamassa riisipiirakoita? Kuinka paljon inflaatio nostaa Dom perignon hintaa? Tämä kaikki ja paljon muuta tuoreimmassa Heikelä & Vilen Showssa

Huumorivaroitus, eiköhän tuo ole typo vaan

26 tykkäystä

Tuo osio on ollut Kauppalehdessä vuosien vuosien ajan. Ei mikään kovin tuore asia niin hieman ihmettelen kuinka jotkut jaksavat vielä repiä tästä otsikoita

5 tykkäystä

noihan on ihan hauskoja. itse aina tykännyt. ne kannattaa ottaa viihteenä. itse asiassa ainakin omasta mielestä suurin osa talousuutisoinnista on viihdettä.

1 tykkäys

Robottipölynimuri on fantastinen keksintö.

21 tykkäystä

Veikkaan, että Kl:n sijoitusvihjeistä tykkääminen, olipa siellä näkemystään tarjoilemassa kuka tahansa, vaihtelee ihmisillä sen mukaan onko esim. myy-sarakkeessa omistamasi yhtiö. Jos on, niin ärsyttää koko palsta, lehti, sekä kommentin antaja. Jos samaisessa sarakkeessa on osake, jonka rakettimaisen nousun kyydistä jäit, mutta polttoaine loppui, ja lähdettiin palaamaan maan pinnalle, niin silloin puolestaan myhäilee tyytyväisenä, ja kehuu mielessään palstan kommentoijia. Sama myhäily jatkuu jos omistamaasi osaketta suositellaan ostamaan. Sitten on taas piru irti jos tarjoillaan myynti suositusta. Sijoitus on melko lailla tunteilla elämistä. Todennäköisesti ne pärjäävät, joilla tunteet pysyvät hallinnassa. Omalla kohdallani tässä asiassa vielä petrattavaa.

1 tykkäys

Aamupäivää Hamngatanilta.

Tuossa kun kauniimpi osapuoli tekee arvonmääritys Nordiska Kompaniet katutason liikkeissä (rip lompakko), niin satuin vain pohtimaan kuinka varallisuus näkyy aivan eri tavalla täällä kuin Stadissa. Helsingin ”vilkkainta” keskuskatua kävelee vastaan vain Lidlin kauppakasseja. Ei lidlissä mitään vikaa, asioin sielläkin pääsääntöisesti.

Pariin vuoden kertynyt matkustusvelka alkoi näkyä omassa elämässä jo jonkun sortin kuplaantumisena, kun alkoi meidän pientä kalastajakylää pitää Eurooppalaisena kaupunkina.

Toivottavasti Suomeen saadaan joskus kunnollinen oikeistohallitus joka muuttaa valtion suunnan.

20 tykkäystä