Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Tähän mennessä olen saanut > 80% kotonani vierailleista ostamaan roboimurin pienen demon ja muutaman sanan jälkeen. Nykyään ns. vanhaan imuriin tulee tartuttua vain tontin muita kiinteistöjä siivotessa. Minun preferensseilläni tuo robo maksoi itsensä takaisin jo parissa kuukaudessa - sen verran epämiellyttäväksi koen imuroinnin :slightly_smiling_face:

8 tykkäystä

Joo, meillä oli isohko omakotitalo, jossa asuttiin melkein 30 vuotta ilman robotti-imuria, 3 vuotta sitten muutettiin kerrostaloon, jossa on 86 neliötä.

1,5 vuotta oltiin asuttu siinä, niin vaimoni totesi minulle, ettet ole kertaakaan imuroinut täällä, no sehän riitti ostosignaaliksi.
Sen tekemästä siivous tuloksesta olen todella positiivisesti yllättynyt, eikä tarvitse puolison kyykistellä sänkyjen alle jne., nimimerkillä, en ole vieläkään imuroinut :wink:.

Pesuominaisuutta ei ole vielä testattu, se tehdään edelleen manuaalisesti, no se se jäi vielä minulle :cry:.

9 tykkäystä

Aivan ihanaa, että jaoit omia kokemuksiasi. Minun robottipölynimurin nimi on Pirkko. Pirkko on pirun paljon ahkerampi kuin omistajansa.

16 tykkäystä

Tilasin Amazonista Roomban 14v sitten, jäi pyörimään sängynjalan ympärille joten myin heti pois,
onko softat kehittyneet lainkaan kannattaisiko kokeilla uudelleen.

1 tykkäys

Itsehän juuri hain dysonin, voi mennä pirkolla heittelee golffia.

1 tykkäys

Meidän taloudessa robotti-imurin ainoa nimitys on Hovimestari.

Robotti-imurin hankintaa ei voi kyllä liiaksi suositella. Sama kuin muuttomiehet. Kun kerran kokeilee, niin ei ole paluuta vanhaan.

4 tykkäystä

Robottiimuri on kyllä keksintöjen keksintö !

6 tykkäystä

Meillä kulkee nimellä Nuunuu. Aika harvoin tulee kyllä Nuunuuta laitettua siivoamaan, kun meillä tuntuu olevan aina niin paljon roinaa lattioilla. Toki niin kauan kun ei ole sellaista mikä menee imurin sisuksiin niin voisihan se niihin täällä törmäillä, ja ehkä omistajan olisi sitten aikakin järjestellä lattiat tyhjiksi kun fanfaari kajahtaa :smiley:

8 tykkäystä

Meillä on Xiaomi ja ei ole ollut ongelmia. Merkki/malli valikoitui sen mataluuden vuoksi, jotta se pääsee määrättyjen kalusteiden alle.

Et kuitenkaan sahannut sängynjalkaa poikki :wink:.

3 tykkäystä

meillä robotin nimi on vaimo. ei siivoa kovin hyvin ja valittaa.

37 tykkäystä

Onpa upeaa lukea kaikkia näitä hienoja kokemuksia robottipölynimureista. Tästä on tulossa hyvä päivä. Korot on nousussa (tällä kertaa se on hyvä uutinen), ulkona mukavan pirtsakka keli, Ukraina on iskussa ja huomenna toivottavasti varmistuu, että ihmiset eivät mene vararikkoon sähkölaskujen takia.

13 tykkäystä

Yllättäen 14 vuodessa on tapahtunut aika paljon. Hyvät nykymallit luovat sensoreilla kartat huoneista ja osaavat nuohota paikat loogisessa järjestyksessä ja hienoimmissa on jopa yhteys puhelinappiin jolla voi piirrellä virtuaalisia rajoja mihin ei botti saa mennä.

Voi sellaisen vieläkin saada jumiin paksuihin mattoihin, kynnyksiin tai sopiviin johtosalaatteihin, mutta itse näen tuon puutteen hyvänä insentiivinä pitää lattiat puhtaana ja esteettömänä. Jos kämpässä ei ole pakottavaa tarvetta olla paksuja karvamattoja, niin muuten kyllä pärjäävät tänä päivänä hyvin.

Ainoa heikkous on että ihan listojen reunoja eivät edelleenkään pysty ottamaan 100% tarkasti, eli itse joudun pari-kolme kertaa vuodessa tavallisella imurilla kiertämään kämpän seinälistat ympäri, sekä pari kaapin taustaa jonne robo ei mahdu.

Mutta kannattaa hieman pistää tutkimustyötä ennen kun satunnaisesti ostaa jonkun - mallien välillä on isoja eroja toimivuudessa ja käyttömukavuudessa. Halpaa ja hyvää ei taida vieläkään saada edes tässä tuotekategoriassa, eli parin satasen perusvirityksiä katsoisin hitusen kieroon.

Itselläni on Neato D9 jolla on jokunen vuosi jo ikää ja hyvin on pelittänyt.

15 tykkäystä

Joo, itse ostin omani Tanskalaiseta verkkokaupasta, meinasin jo Suomesta ostaa kun oli joka paikassa suunnilleen Eurolleen sama hinta kuten usein elektoniikka tuotteissa.

Oli vajaan satasen halvempi siellä, eikä ollut mikään vanha malli tarjouksessa, taisi maksaa vähän alle 400€.

Kiva seurata appista kun kaveri tekee hommia.

2 tykkäystä

Väärin. Pollihan on erinomainen vinon tuloksen saamiseksi.

13 tykkäystä

Meillä ei ole kämpässä robon takia kuin ihan pari hassua mattoa :smiley: Ennen oli mattoja, joissa päissä hapsut mutta nekin ovat vähän ongelmallisia robolle, se imaisee ne aika herkästi harjarullan väliin…

4 tykkäystä

Onko sellaisia robotti-imureita johon voi syöttää asunnon pohjapiirustuksen ja kertoa lähtöpaikan “olet tässä”? Robotilla olisi jo lähtiessä tietty kuva missä voi haahuilla.

1 tykkäys

Ennen joka toinen päivä, mutta nykyään päivittäin vähän eri alueilla. Esim. keittiö imuroidaan päivittäin, mutta makuuhuoneissa käydään vain joka toinen päivä. Tuo jatkuva siivoaminen on juuri se paras puoli robotissa; en millään itse jaksaisi päivittäin imuroida :sweat_smile:

3 tykkäystä

Pohjapiirrustuksen teko ja syöttö on varsin haastavaa tarjota, ja miksi tehdä tällainen kun botti voi tehdä sen itse.

Ainakin paremmat Neaton mallit osaavat luoda pohjapiirroksen ensimmäisellä ajolla ja luonnollisesti tietävät mistä lähtivät. Puhelinapissa tuohon pohjapiirrustukseen voi sitten rustata myös rajoja jos haluaa estää bottia menemästä jonnekkin. Ja ajon jälkeen saa kartan missä se on putsannut että voi huomata jos jostain syystä joku rako jäi ajamatta. Ja siis ajavat LIDARilla kartoittaen ja osaavat myös hanskata jos joku kurja on siirtänyt jotain huonekalua edellisen kerran jälkeen.

Pitäisikö näitä kutsua itseajaviksi niin porukat ymmärtäisivät paremmin kuinka fiksuja nykyaikaisten mallien softat ovat? :slight_smile: Taitaa aikaisten Roombien “rnd ping pong”-rutiinit olla vahingoittaneet roboimureiden mainetta pahemman kerran. Ei tuo ole enää nykyaikaa.

Neaton appi on tämän näköinen ajon jälkeen, punainen piste on telakka ja kartasta näkee mistä imuroitiin.

10 tykkäystä

Se tekee sen itse ja oppii siivoamaan järkevässä järjestyksessä. Se palaa myös omaan kotitelakkaan automaattisesti.

2 tykkäystä

En tiedä onko tämä muuttunut, mutta ainakin vielä oma (oisko Neato D7) tuuppii kyllä puskurillaan (jossa mikrokytkin tunnistaa törmäykset) tietä eteenpäin. Ihan hyvä sinänsä, koska aika sinnikkäästi yrittää eri suunnista koloihin ja useimmiten käy kaikkialla mihin suinkin mahtuu. Loogisessa järjestyksessä toki etenee huoneissa, siinä ei valitettavaa.

Perhana kirjoitin viestin jo kerran ja julkaisin, mutta klikkasin jostain ja viesti muuttui punaiseksi ja katosi, ilmeisesti vahingossa poistin? :smiley:

2 tykkäystä