Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Nöyränä totean, näin kypsän iän saavuttaneena viimeinkin löytäneeni gurun, jota voin seurata. Hän on alfa ja omega. Kaikki muut urat näyttävät silmissäni tuhkalta ja turhuudelta. Tämä on kaikkeus ja loputtomuus, jota kohdin kiidämme kuin yöperhoset kohden lepattavaa liekkiä. Kaikki muu on turhuutta ja Buffetkin vain hyttynen tämän suuruuden rinnalla.

12 tykkäystä

Tällaisilla bisneksillähän on oikeasti funktio🙂

1 tykkäys

Mutta mikäs tässä nyt harmittaa? Jos olen oikein ymmärtänyt olet vielä netto-ostaja hyvän aikaa, kuten melko iso osa meistä muistakin foorumilaisista.

Omistamasi osakkeet ovat pieniä osasia oikeista bisneksistä. Omistat oman osasi näiden yhtiöiden varoista ja veloista, tulevaisuuden kassavirroista.

Olettaen, että sinulla ei ole ihan välittömässä lähitulevaisuudessa tarkoitus rahoittaa elämääsi myymällä näitä pieniä osasia, niin eikö ole vain ja ainoastaan onnellinen asia, että Mr. Market tarjoilee näitä palasia huomattavasti aiempaa huokeampaan hintaan? Olettaen, että mahdollisesti haluat lisätä omistusosuuttasi haluamissasi yhtiöissä? Vai olenko käsittänyt väärin ja kenties salkkusi on valmis eikä siihen ole tulossa enää uutta pääomaa ja siksi olo on tuskallinen?

Minä ainakin tykkään ostaa mielummin halvemmalla kuin kalliilla. Nyt voin sitä tehdä. Toivottavasti tämä jatkuu vielä hyvän aikaa!

25 tykkäystä

RIP

70 tykkäystä

Kyssäri kaffehuoneelle.
Mitä tarkoittaa; cash compensation for market claim?
Kyseessä siis tilille pano.
Kiitos etukäteen.

Klassikko muutaman vuoden takaa

Neva föget!

34 tykkäystä

Onko kenenkään työpaikalla työaikapankkia käytössä?
Olen töissä firmassa, joka toimii isojen konepajojen alihankkijana. Konepajat on alunperinkin melko syklinen ala ja alihankkijalle se vielä kertaantuu.
Äkkiseltään ajateltuna työaikapankki voisi olla toimivakin ratkaisu.

  • Isoimmat plussat ja miinukset työaikapankissa?
  • Miten työaikapankki on toteutettu?
  • 1h per 1h vai onko noissa joku kerroin esim 1h tehty 1.5h sisään?
  • Onko sisään tehtävää tuntimäärää rajoitettu?
    Jne
1 tykkäys

Varsinkin jos näille tunneille saisi korkoa ja mielummin positiivista.
Pankkisektorin riskit on kyllä otettava huomioon. Huonolla tuurilla tulee eurokriisi ja pohjolan rikkaiden työaikapankkien tunnit siirretään etelän vetelille.

10 tykkäystä

Onhan noita työaikapankkeja ollut pitkään, minullakin 20-vuotta sitten kun olin tehtaalla töissä, ja aina ollut tunti tunnista ilman mitään kertoimia.
Ehkä tuollaiseen tehdasympäristöön soveltuu, mutta huvittavinta oli, kun olin Tokmannilla töissä konttorilla, niin sielläkin ns. tietotyössä lasketaan työntekijöiden tunteja, jäi aika huono kuva yrityksestä työnantajana, ja onneksi lyhyeksi jäi pestikin, ei ole ikävä.

3 tykkäystä

Onhan noita lähes jokaisessa IT-firmassakin, jos siis vastaa liukuvaa työaikaa. Startupeissa rahoitusfirmat vaativat kirjauksia, konsulttitaloissa laskutus perustuu siihen, ja normaaleissa firmoissa voi käyttää esim. ylimääräisten vapaapäivien/pitkien viikonloppujen pitoon.

Omista paikoista vain F-Securella ei ollut pakko kirjata työaikoja edes siis “8 h” tarkkuudella. Siellä sai tulla ja mennä molemminpuolisen luottamuksen mukaan, että työt tulee tehtyä.

5 tykkäystä

Näin on monessa muussakin firmassa toimihenkilöidenkin osalta. Itse olen ratkaissut asian niin, että sitten työt myös jäävät sinne töihin ja jos eivät, niin pyydän muuttamaan työajan todellisuuden mukaiseksi.

4 tykkäystä

RIP

Tuntuu uskomattomalta ajatella että lähes kaikki britit ovat koko ikänsä eläneet Elisabet II valtakaudella. Jotenkin tuntuu niin ajan hengeltä, että kaiken tämän koronan, ukrainan sodan ja sähkökriisin päälle piti tämäkin vielä.

11 tykkäystä

Winston Churchill oli Elisabet II aikana ensimmäinen pääministeri.

11 tykkäystä

Kysymys ei ole vain luottamuksesta, vaan työantajalla on lain tuoma velvollisuus seurata työaikoja.
Moni työnantaja on saanut tästä huomautuksen/sakon AVI:lta.
Asian pystyy helposti joustavassa työaikana hoitamaan jos sen ensin edes tiedostaa, seuranta vastuu on muuten esimiehellä.
No iso osa esimiehistä ei edes tiedä olevansa työnantajan edustaja vaan on saanut tehtävän kun ei muuten voi maksaa enempää palkkaa.

2 tykkäystä

11 tykkäystä

Kekkonen tuossa keskellä?

1 tykkäys

Joo!

6 tykkäystä

Twitterissä muutama osasi erityisen hienosti tiivistää Elisabet II:n elämäntyön.

8 tykkäystä

Tähän käsi ylös. Sain avilta huomautuksen kun tarkastajalle selvisi, etteivät miehet “leimaa korttia” töihin tullessa vaan työaika perustuu luottamukseen ja siihen, että homma toimii.

Tein miehille kansiot mihin täyttivät oman työaikansa oman suunnitelmansa mukaisesti. Tämä kelpasi aville ainakin 2020.

Mutta, alkuperäiseen kysymykseen ei itsellä ole kokemusta.

4 tykkäystä
  • 1h per 1h vai onko noissa joku kerroin esim 1h tehty 1.5h sisään? Tunti tunnista.
  • Onko sisään tehtävää tuntimäärää rajoitettu? Kyllä. Itsellä kokemusta -40h - +200h väliltä

Onhan näitä erilaisina viritelminä näkynyt. Itse en varsinaista työaikapankkia ole ikinä käyttänäyt, mutta suullisesti esimiehen kanssa näitä on sovittu. Eräänä kesänä tein aikansa 4x12h työviikkoja ja olin perjantait vapaalla. Ylitöinä tulen töihin, jos työnantaja haluaa, koska lähtökohtaisesti plussa tunteja voi tehdä vaan silloin, kun töitä on enemmän kuin tekijöitä. Tämä on yleensä kesällä kun on suurin sesonki, niin olen mielummin vapaalla tai keikkatöissä (ulkomaat/kotimaa).

Hyvänä puolenahan on vaikuttaminen omiin vapaisiin…riippuu tietenkin työnantajapuolesta. Saa järjestettyä pitempiä viikonloppuja. Järjestettyä tiettyille viikonpäiville aamuisin tai iltapäivisin tarpeelliset vapaat tunnit esim. harrastuksiin. Mahdollisten “ylimääräisten lomien” järjestäminen itselleen (riippuu miten tunteja saa käyttää, ja kuinka kauan niitä voi säilöä).

2 tykkäystä