Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Päivä alkoi taas persnetolla :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

2 tykkäystä

Harvialla nousua yleisenä laskupäivänä. Muistinvaraisesti tämä on melko poikkeuksellista.

Onko tässä nyt Keskiväli-efekti (ks. yllä)? On toki arvostettu ammattilainen hänkin :slight_smile:

image

10 tykkäystä

Marianne on jo hieman käsitellytkin tätä vahvan dollarin ja heikon euron vaikutusta yrityksiin (jutussa on linkki siihenkin juttuun), mutta Q&A:ssakin on käyty aihetta läpi.

Mun Konecranes ja QT ainakin hyötyvät. :sunglasses:

2 tykkäystä

Parin viikon kuluttua…

kuva

41 tykkäystä

Aina olen tästä Harvia-hypestä varoitellut.

Kukaan ei kuunnelut, niin nenä pystyssä minua katsoitte että satoi sieraimista sisään :cry:

En siis muistaakseni ollut vielä foorumilla tuolloin mutta siis yritin varoitella :point_up:

16 tykkäystä

Tällä foorumilla, kuten kaikilla keskustelupalstoilla muodostuu trendikäs hyväksytty ja oikea mielipide. Harvia hehkutuksen takana oli oikeasti laadukas ja hyvä yhtiö, joka sai vain pandeamiassa todellisen onnenkantamoisen. Kun huippuoppilas menestyy vielä odotettua paremmin, niin hype lähes koko koulun (lue yhteisön) joukossa on valtava.

Kun hype yhtiön ympärillä kasvaa, niin yleensä myös argumentit heikkenevät ja sen sijaan tilaa valtaa vain sokea usko. Vastaväitteet ovat vain kateellisten tai muuten vain tietämättömien ilkeää panettelua.

6 tykkäystä

Klassikko, linjassa omien kokemusten kanssa. :slight_smile:

image

67 tykkäystä

Itse olen vastannut tuon tyyppisiin kysymyksiin, että haluan rahaa.

Kuplan huippuja kuvaava ajatus Inderesin Kuplapodista muistaakseni oli “karhuja ei enää ole tai heidät vaiennetaan täysin” osui kyllä vähän liiankin hyvin joihinkin yhtiöihin :smiley:

6 tykkäystä

Onhan tuo hauska, mutta potentiaalisen asiakkaan kysymys on ihan asiallinen. Olen itse laittanut vastaavia tarkennuspyyntöjä erinäisten projektien yhteydessä. Kun about puolen vuoden projektin työn hinta ilmoitetaan olevan 25 700 € ilman erittelyitä mistä se koostuu. Sellaista en osta. Sanoisin, että moni yrittäjä ei kauan ole bisneksissä Jarkon asenteella. Kilpailuttajana ymmärrän tarjouksen tekijän tarvitsevan ja ansaitsevan katteensa, mutta vastaan on tullut sellaisia 50+ prosentin katteella toimivia “yrittäjiä”, että on ihan syytä usein tarkentaa, josko kallis tarjous sisältää esim. tukipalveluita X tuntia tai määrittelyyn panostetaan enemmän tai jotakin muuta extraa, joka selittää moiset erot. Könttäsummasta näitä ei tiedä. sitä paitsi, läheskään aina ei oteta sitä halvinta, vaan otetaan se soveltuvin. Se houkutteleva tarjous ei läheskään aina ole se halvin. Ei silloin, kun siitä on kiinni miljoonien toimintaympäristön toimintavarmuus.

11 tykkäystä

Itsekin lopetin tänään inderes premiumin tilaamisen. Jotenkin tuo 3-5x tavoitehinnan päivitys kun kurssi laskee syö kyllä rajusti uskottavuutta, vaikka olisikin kusetusmarkkinat. Jää sellainen kuva, että DCF analyysiin laitetaan numerot kurssin mukaan. Näkymät on kuitenkin ollut aika huonot jo venäjän sodan alkamisesta asti niin jotain varovaisuutta olisi ollut ennakoitavissa.

19 tykkäystä

Laitetaan tänne myös asiasta, valinnat vaikuttavat mielestäni ensilukemieni perusteella juuri sopivilta. :slight_smile: Ei maksumuuria.

Nobel-komitea on valinnut tämän vuoden rauhanpalkinnon saajiksi valkovenäläisen ihmisoikeusaktivisti Ales Bialiatskin , venäläisen Memorial-ihmisoikeusjärjestön sekä ukrainalaisen Center for Civil Liberties -ihmisoikeusjärjestön.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nobelin-rauhanpalkinto-kolmelle-kansalaisyhteiskunnan-toimijalle-edustavat-kansalaisyhteiskunnan-merkitysta-rauhalle-ja-demokratialle/0df52818-6769-409c-a024-4e3a8fdfb684

3 tykkäystä

Analyytikko on markkinoiden uhri. Hypejunaan on pakko muiden peesissä nousta mukaan, vaikka kuinka olisi eri mieltä. Koska siinä nopeasti näyttää tyhmältä, jos yksin jää ruikuttamaan jotain rannalle.

Toi tavoitehinta on analyysien heikoin lenkki ja olen aiemminkin toivonut, että analyytikot siirtyisivät bear/neutral/bull-keissi hinnoitteluun.

Jos nyt virheistä haluaa valittaa, niin olihan se Qt:n tavoitehinnan nosto saman päivän aikana paha virhe. Siinä koko tavoitehinta ja sen asettamisen prosessi saatiin näyttämään naurettavalta.

7 tykkäystä

@Antti_Viljakainen ja @Verneri_Pulkkinen juttelivat riskittömän koron nostamisesta DCF-malleissa. :slight_smile:

Aiheet

00:00 Pääoman tuottovaade
03:00 Riskitön korko
07:45 Jälkiviisastelua
09:45 Käytäntö
11:20 Ennusteet

7 tykkäystä

Inflaation kauhistelua:
-S-marketissa Arki maidonkaltainen valkoinen neste maksoi 0.95e. Keväällä 0.75e. Maltillinen 26% inflaatio.
-Mozzarella nyt 11e/kg, keväällä 7e/kg, 57% inflaatio!
-Kalapuikot keväällä vielä 2.75e/kg, nyt 4e/kg (kävin myös lidlissä, kun luulin että S-kauppa yrittää vaan kusettaa, mutta ei, 45% inflaatio on totta)
-Kananmunat myös 50% inflaatiolla keväästä.

Kamalaa kun on ankkuroitunut tiettyihin hintoihin ja nyt peruselintarvikkeetkin tuntuvat olemaan kipukynnyksen väärällä puolella. Sovittiin sitten vaimon kanssa että pitsaan ostetaan kaksi pientä tomaattia, jotka viipaloidaan paperinohuiksi ja mozzarellalle keksitään joku toinen korvaaja (saahan fetaa vielä 6e/kg, saahan?). Makaroonilaatikkoon laitettiin 50/50 jauhelihaa ja soijarouhetta (tuli hyvää!). Mutta vaikea olla erityisen bullish kuluttajasektorin epseille, jos muutkin menevät tällaiseen sota-ajan kriisisäästötilaan kuin mihin itse olen virittynyt.

38 tykkäystä

Prismassa kreikkalainen luomufeta tammikuussa 13e/kg. Viime viikolla vajaa 18e/kg.

2 tykkäystä

Kieltämättä, mutta kun ne osakkeet alkavat olla jotain luokkaa 50-80% alas huipuistaan ja laskevat vähintään prosentin per päivä tahdilla, niin on niissä jo varmaan jonkin verran pahaakin sisässä… :smiley:

5 tykkäystä

Hetken päästä taas US Non Farm Payrolls yms, ja Nordea+First North laidat mahdollisesti kiinni ja muuta sekoilua. Tai sittten ei. Varautukaa silti.

Omaan tuoterepertuaariini on enemmänkin kuulunut Xtra puolalainen tehotuotettu luonnoton feta.

Tietenkin, karhuilu koski vain epsejä. Ja dynamiikkaa on jopa sen suhteen vaikea arvata. Ehkä ihmiset ajattelevat, että ruoasta ei tingitä ja jättävät vaikka jokavuotisen kiuasuusinnan tekemättä ja asioivat ruokakaupassa normaalisti. Tai siirtyvät Citymarketista Tokmannille iisi-vessapaperin perässä.

3 tykkäystä

Hesan pörssin parhaimpia sijoituksia syyskuun puolivälissä olisi ollut LIFA, pari viikkoa ja 100%

6 tykkäystä