Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Liitäpä tähän yksi viesti Voxtur-ketjusta, jossa hypetetään firmaa ilman faktoja. Kiitos.

Ei viitsi kenenkään mieltä pahoittaa, mutta usein ketjut on yksipuolista bullerointia. Nyt tietenkin hiljaisempaa kun kurssi vedetään kölin ali. Voit selata foorumia kurssipiikkien kohdalta. Ja taisit hukata viestini alkuperäisen pointin. Eli Tesla ketjun karhut.

PS. Omistan itsekkin Voxturia

4 tykkäystä

Joo kyllähän Hyzon ja Plugi ketjuissa oli huippujen aikaan tätä ilmiötä, joskin siltikin ne pysyivät erittäin informaatiopainotteisina.
Voxtur-ketju taas oli vaan mielestäni huono esimerkki tuohon pumppaukseen. Erittäin laadukasta keskustelua ja salapoliisityötä.

7 tykkäystä

Kyllä, ehdottomasti näissä ketjuissa on usein myös erittäin laadukasta tekstiä josta Voxturin ketjussa annoit hyvän esimerkin tuosta salapoliisityöstä. Alkuperäinen pointtini oli bear vs bullit mitä tuntuu löytyvän molempia vain Tesla-ketjusta :smiley:

6 tykkäystä

Maailman pisimmät pohjustukseni tiivistyvät kysymykseen. :smiley:

Jotkut ovat ehkä saattaneet huomata, että olen innostunut sijoittamisesta ja joka päivä olen sijoitusjuttujen parissa useampia tunteja tavalla taikka toisella. Ikuinen ongelmani on tietysti oppimiskykyni, eli olen vielä osaamistasoltani, mitä tulee sijoittamiseen - toki olen tämän asian kanssa loppujen lopuksi aika sujut. :slight_smile:

Olen innostanut sijoittamisen pariin useita ihmisiä ja joitakin auttanut siinä alkuun. Yhtä kaveria opastin alkuun niin hän jo kuukausissa omaksui jo perusjutut paremmin, mitä minä. On mukavaa auttaa ihmisiä, jotka ovat innostuneita ja jotka myös yrittävät kovasti. Olen aina kärsivällinen “opettaja” töissä sekä muualla jo siitäkin syystä, että en itse olen nopea oppija. :slight_smile:

Mulla olisi kai aika hyvät mahdollisuudet omasta mielestäni eri paikoissa verkostoitua tai olla tekemisissä tiettyjen sijoittajien kanssa enkä nyt vain puhu mistään sijoituskerhoista tai vastaavista.

Se on mietityttänyt itseäni, että jos kävisin esimerkiksi lounaalla tai kaljalla muutenkin joidenkin tuntemieni sijoittajien kanssa, niin kokisin ettei mulla ole mitään annettavaa sijoittamismielessä ja ehkä isompi juttu on se, että varmasti monille on mielekkäämpää puhua sijoittamisjutuista niille, jotka pystyvät omaksumaan tiedot vähintäänkin normaalisti.

Kysymykseni kohdistuu erityisesti konkareilla tai/ja tietäväisille sijoittajille (olit sitten julkkis, indeläinen tai nimimerkillinen) tai vaikka niille, jotka privana tai kasvotusten ovat jutelleet kanssani sijoittamisesta. :upside_down_face: Olisiko esimerkiksi teistä turhauttavaa käydä debattia innostuneen, mutta hitaasti omaksuvan ja aika tietämättömän sijoittajan kanssa sijoituskeskustelua joskus harvoin silloin tällöin? Tämä ei ole siis kutsu (ei tarvitse pelätä), koska mulla on jo mielessä keihin ottaisin yhteyttä eikä kyseessä varsinaisia julkkissijoittajia. :slight_smile:

Vähän arastelen ottamaan yhteyttä näihin tiettyihin tuntemiini sijoittajiin, joihin ottaisin yhteyttä, mutta en kehtaa ja pelkään ettei osa näistä osaa kieltäytyä, vaikka haluaisi. Sen tiedän, että aika harva suomalainen ottaa yhteyttä rohkeasti vähän vieraampaan ihmiseen noin yleisesti ottaen, vaikka muutamat sitäkin tekevät. :+1:

Kysymys on hassu, mutta toisaalta en halua häiritä ketään tai kuluttaa toisen aikaa ilman ettei se toinen saa siitä mitään. Haluan aina itse antaa jotain takaisin enkä ketään näkisi vain siksi, että “mentoroi mua”, vaan haluan muutenkin jutustella hyvien tyyppien. Sitä ei voi kyllä kieltää, ettenkö ole kiinnostunut kuuntelemaan ihmisiä!

49 tykkäystä

Rohkeasti vain. Itse ainakin tykkään jutella sijoittamisesta kaiken “tasoisten” tyyppien kanssa. Kokemattomilta tulee paljon kysymyksiä, joka pistää itsenikin miettimään asioita uudelleen ja mahdollisesti uudelta kantilta. Ei ikinä mene hukkaan hyvä sijoituskeskustelu :smiley:

30 tykkäystä

Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä. Monet ammattilaiset ovat varmasti kiireisiä, mutta kyllä kuka tahansa ilahtuisi tuollaisesta kutsusta.

Tärkein sana mielestäni tuossa kysymyksessä oli innostuneen. Kukapa ei haluaisi jutella omasta intohimostaan toisen intoilijan kanssa?

21 tykkäystä

Sijoittaminen on siitä mukava harrastus, että siinä voivat menestyä erinomaisesti vasta-alkajat siinä missä pitkän linjan tekijätkin, etenkin jos sattuu omaamaan tiettyjä pitkäjänteisessä työssä avittavia luonteenpiirteitä.

Mielestäni sijoittajan suurin riski on sijoittaja itse sekä oman mielen hallitseminen kaiken informaatiotulvan keskellä.

16 tykkäystä

Oma kokemukseni myös sijoitusalalla toimivista on se, että suurin osa elää ja hengittää sijoittamista ja markkinoita, jolloin asioista keskusteleminen lounaalla tai työtuntien ulkopuolella on mieluisaa eikä kuluttavaa, vaikka sitä aihepiiri pyörii jatkuvasti pöydällä myös työn puolesta. Eli itse ainakin rohkeasti pyytäisin lounaalle/kaljalle ihan ketä tahansa, jolle sijoittaminen vaikuttaa olevan intohimo.

14 tykkäystä

Toisin sanoen tarvitaan isoimpien kaupunkien ketjut, joissa voi sopia sijoituskeskustelutreffejä omalle lähiseudulle. :slight_smile:

7 tykkäystä

Inderes-Tinder? Who’s in?! :wink:

4 tykkäystä

Tarkoitat varmaan Tinderes!

77 tykkäystä

ota yhteyttä vain rohkeasti. sulla on sellainen asenne asioihin ja ihmisiin, että jos ei halua jeesata sun kaltaista tyyppiä niin on aika daiju.

3 tykkäystä

Tuttu tunne Alokas! Itse koen kans kynnystä(todennäköisesti turhaan) osallistua keskusteluun kunnon “numeroiden murskaajien” kanssa, vaikka koen ymmärtäväni näitä asioita aika hyvin.
Toisaalta itse koen miellyttäväksi selittää talouden ilmiöitä/sijoittamisen perusjuttuja itseäni vähemmän talouteen perehtyneille.

4 tykkäystä

Onhan tuolla ollut kaikenmaailman capslock pohjassa kirjoitettuja ylistyssanoja. Pahimpia ei voi linkittää, koska ne on liputettu ja poistettu.

On melko haasteellista sijoittaa ison potentiaalin firmoihin. Pitäisi ehtiä mukaan ajoissa ja pitäisi tajuta luopua ajoissa jos tarina rakoilee. Se on aina huono merkki kun kirjoittelu alkaa mennä maaniseksi kehumiseksi ja asialliset kritiikit aiheuttavat suuttumusta. On vaikea pysyä kärryillä todellisesta tilanteesta jos kaikki vähänkään firmaan liittyvät positiiviset jutut täyttävät ketjua ja keräävät tykkäyksiä samalla kun negatiiviset asiat (jopa osarit) ohitetaan tyyliin olankohautuksella ja kaikenmaailman tekosyillä. Pelataan pitkää peliä jne.

Oma myyntipäätös syntyy viimeistään silloin kun johdon puheet ja firman suoritukset eivät enää kohtaa. Silloin kun tuosta näkyy ensimmäisiä merkkejä niin fanit jaksavat vielä kovasti puolustaa sijoituskeissiä. Smart Eye:n Q1/21 oli vähän tuon tyyppinen. Q2:n jälkeen yhä useampi tajusi mikä on homman nimi. Senkin jälkeen ketjuun työntyi välittäjätilastoja, joissa vinoiltiin “nonneroille” ja “tuulipuvuille” kun olivat sankoin joukoin myyntilaidalla. No eipä vinoilla enää.

Näissä kuplan puhkeamisissa toistuu sama kaava. Hypen aikaan ketjuun tulee järkyttävät määrät viestejä. Kun vauhti ja kurssinousu hyytyy niin ensin alkaa kieltämisen vaihe. Ei suostuta uskomaan, että oma suosikki ei olekaan se kaikkien aikojen multibäggeri. Negatiivisista uutisista löydetään lähinnä positiiviset puolet. Fanit vähenevät kuitenkin samaa tahtia kun pettymykset jatkuvat. Viisaimmat myöntävät olleensa väärässä ja suurin osa vain hiljentyy. Nykyään Smart Eyen ketjuun ei tule käytännössä ollenkaan viestejä.

Smart Eyesta tuli sijoitusuran top5 tuotot lähinnä sen takia, että myin melkein huipulla enkä erehtynyt fanittamaan firmaa. Harvian kohdalla tilanne meni toisin ja se olikin viimeinen firma, jota kohtaan minulla oli fanitusta. Ihan viimeisimmän laskun ja negarin sentään vältin, vaikka myyntipäätös venyikin liian pitkälle. Kyllähän se vaikuttanee myyntipäätökseen jos on kiukaan kuva perseposkessa tai kahvikupissa.

Harvia-tapauksen jälkeen olen ottanut sen asenteen, että mihinkään firmaan ei passaa ihastua liikaa. Jos tykkään Fazerin Sinisestä niin se ei tarkoita, että salkku pitää ostaa täyteen Fazeria mihin hintaan tahansa ja osakkeet on pidettävä hautaan asti, vaikka suklaan laatu heikkenee ja työntekijöistä potkitaan puolet pois.

Pitäisikin etsiä enemmän noita tutkan alla lentäviä firmoja. Tuntuu melko hämmentävältä, että Nikolan, Hyzonin, Voxturin ja Smart Eyen ketjuissa on 2500-4000 viestiä kussakin, mutta Red eye:n seurannasta ja top pickeistä löytyvä, parissa vuodessa 10-kertaistunut Hexatronic aiheuttaa keskustelua ruhtinaallisen kuuden postauksen verran.

62 tykkäystä

Joo, tuo on varmasti totta. Tykkään ainakin heittää kysymyksiä ja tarvitsen aina perusteluita, jotta sisäistän paremmin asiat.

Mulla oli aikanaan muodollinen “työhaastattelu” Vernerin kanssa, niin se kääntyi siihen, että rupesin siltä kyselemään kaikkea mm. mikä on hänen heikkoutensa sijoittajana jne.? :smiley:

Salilla olen jonkin sortin konkari, olenhan pitkälti yli 20 vuotta treenannut ilman taukoja. Siellä olen huomannut, että uutta innostunutta salitreenaajaa on aina mukavaa opastaa ja heiltä saan itsekin usein uutta näkökulmaa + innostusta treenaamiseen.

Hyvä pointti, itselläni oli aiemmin enemmänkin vaikeuksia tällä saralla, mutta vieläkin täytyy tehdä töitä tällä osa-alueella. Olen saanut lisättyä malttia sekä maalaisjärkeä, mutta en vielä tarpeeksi. :slight_smile:

Kiitos rohkaisusta! Kyllä tuo intohimo on sellainen tekijä, että jos molemmilta sitä löytyy, niin varmasti on tiedossa mukavaa tapaaminen! :slight_smile:

Tosi mukava kuulla ja kiitos rohkaisusta, sitä tarvitaan näin loppujen lopuksi varovaisena ihmisenä. :slight_smile: :pray:

Tuo kertyy mielestäni siitä, että haluat auttaa toisia, mikä on todella tärkeä asia. :+1: Auttaminen/neuvominen antaa enemmän kuin ottaa.


Kiitos kaikille tykkääjille ja vastaajille!

Sain privanakin muutaman kivan viestin. Teidän ansiostanne on varmaa, että tulen pyytämään muutamaa arvostamaani sijoittajaa (ei täältä Foorumilta ehkä niin tuttuja tyyppejä) lounaalle tai kaljalle, jotka ovat tietäväisiä ja ystävällisiä tyyppejä. Saavat ainakin hyviä kysymyksiä ja ehkä pääsen kertomaan heille muutamista pienyhtiöistä, joita ei välttämättä seuraa. Livenä ehkä pystyn kertomaan enemmän asioista, niin voivat ehkä auttaa suurimpien heikkouksieni kanssa alkuun. :muscle:

14 tykkäystä

Ok, olen kyllä ketjua lukenut tarkalla silmällä, mutta en ole tuollaisia havainnut.

Voxturin kohdalla johdon ennusteet ovat toteutuneet täydellisesti, jopa haarukan ylälaitaan, joten kuten totesit, ei syytä myyntiin.

6 tykkäystä

Olen samaa mieltä. Olisi hyvä järjestää tilaisuus mihin voisi osallistua useampi samalla kertaa. Onhan meitä innokkaita oppishaluisia varmaan ihan kivasti. Anonymiteetti voidaan säilyttää, kun vain sovitaan paikka missä nähdään ja joku/jotkut osaavammat vastailevat meidän kysymyksiin tai sitten on ennalta sovittu teema. Live tapahtuma kivampi kuin sähköisesti.

4 tykkäystä

Foorumi hiljentynyt.

3 tykkäystä

Niinpä se muukin Suomi heinäkuussa.

9 tykkäystä