Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Tuo varmaan koskee niitä, jotka elävät kädestä suuhun. Osakesijoittajat eivät ainakaan Juurikin luulon mukaan ole heitä. Annetaan keisarille se, mikä keisarille kuuluu. :+1:

3 tykkäystä

Tunnustan, olen yksi heistä, en siis osakesijoittaja vaan keppikerjäläinen. Taivaspaikka kuitenkin turvattuna. :kissing_heart:

»…Neulansilmä vasempaan ja sataa oikeaan,
Loiva vasen, antaa mennä vaan…«

1 tykkäys

Omissa nimissä on yritys, eipä ole vielä useampia saati vaimon nimissä :blush:. 2021 vaan realisoituu vuosien positiot ja 2020 kuopasta ostettuja, mutta enemmänkin olisi saanut myydä!

Verot lähinnä painaa, kun tappiota on 2022 niin paljon.

6 tykkäystä

Katsoin, että mikä ihmeen tiedosto mulla on tietokoneen työpöydällä ja se oli tällainen. En ihan tiedä, mikä tässäkin oli ollut mielessä. :smiley: Taiteilijalla oli jäänyt ilmeisesti avantgardistinen taideteos kesken.
image

Kuvakaappauksen Revenion Pulkkinen on firman CFO Robin Pulkkinen.

8 tykkäystä

Oletteko viime aikoina miettineet sähkön hintaa? Ei Juurikkikaan. Fingidillä on silti mainio äppi, joka kertoo reaaliaikaisesti sähkön tuntihinnan paitsi nyt, myös huomisenkin osalta.

Löytyy äppikaupasta hakusanalla “Tuntihinta”.

Ilmeisesti vain omakotitaloväki voi valita pörssisähkön? Silti kerrostaloasujakin voi vaikuttaa omaan sähkölaskuunsa välttämällä kalleimpien tuntien sähkönkäyttöä, sillä vaikkei omakohtaisesti suoraan hyötyisi, auttaa tämä omaa sähköfirmaa välttämään pahimpia hintapiikkejä. Lopputulos: joko hinta alentuu tai sähköfirman omistajat tekevät parempaa tulosta.:wink:

4 tykkäystä

Täältä näkee ilman äppejä seuraavan päivän tuntihinnat Suomessa:

Ja täältä näkee kuluvan päivän hinnat. Hieman eri tavalla esitettynä. Kannattaa katsoa riveistä joka toista jossa päivän jälkeen merkintä “(x)” ja sarakkeista keskiarvo antaa parhaan kuvan

3 tykkäystä

Hankalan näköinen taulukko. Ajankohtainen hinta löytyy myös kaikilta pörssisähköä tarjoavilta yrityksiltä.

Tässä yksinkertaisempi versio:

Ja kyllä pörssisähköä saa kerrostaloasuntoonkin!

Ja tuolta voi tarkistaa, että minkä verran ja miten sähköä tuotetaan tällä hetkellä:

4 tykkäystä

Eihän sitä kohta muuta saakkaan ku pörssisähköö

1 tykkäys

Näitä tuli ostettua huipulta, muutamassa päivässä 50% romahdus. Tänään sain kaksi kilon pussia 2 eurolla.

36 tykkäystä

Viime vuoden mätkyt olisi hyvä saada siirrettyä tälle vuodelle. Ei tarvitsisi niitä maksella

2 tykkäystä

Eiks se oo klassinen et tekee huipputulokset yhtenä vuonna joista tulee pirun isot verot, sit seuraavana menettääki jo suuren osan eikä ole verojakaa maksettu niin on kusessa ku ei oo varaa niitäkää enää maksaa

7 tykkäystä

Seppo katosi kuin tuhka tuuleen ykskaks. Viimeisin korahdus kuultiin Innofactor-ketjussa, kun hän paiskoi pottinsa laitaan ja sähisi firmaa sarjapettäjäksi tms. Ettei vaan karhumarkkina olisi katkaissut kamelin selkää…

1 tykkäys

Markkinahan on tehokas ja sen mielestä tämän yrityksen kasvujakso alkaa olla takanapäin.

Toimittaja syventynyt pörssisähköön muurin takana.

En ole asiaan yhtään perehtynyt, niin selittäkääpä minulle, miksei kotitaloudet varastoi sähköä? Jos nykyisillä sähköauton akuillakin ajaa 800km, niin eikö sähköä voitaisi yöllä säilöä merkittäviä määriä seuraavan päivän lämmitykseen?

Ongelma on tietääkseni se että ns. energiapankin tai akuston rakentaminen on todella iso kuluerä, joten tämä varastointi ei sen vuoksi ole yleistynyt. Todennäköisesti tulevaisuudessa tämäkin mahdollisuus yleistyy. Suomessa ainakin joissain saarissa on tällaisia varastoja olemassa. Eiköhän tulevaisuuden pelle pelottomat jonkin Teslan raadon johonkin omakotitalon varastoon laita ja kytkevät sen verkkoon, kun kerran on vara niitä räjäytelläkin.

5 tykkäystä

"Herralan mukaan myös vanhemman osto-ohjelman (PSPP) erääntyvät sijoitukset sijoitetaan uudelleen, vaikka netto-ostot ovat päättyneet. PSPP-ohjelman kautta tehtävät kuukausiostot voivat vaihdella suurestikin, sillä lainoja ei eräänny joka kuukausi, ja ostoja yritetään tasoittaa yli ajan.

”Tästä syystä kuukausiostoissa tapahtuu heiluntaa”, Herrala selittää.

PEPP-ohjelman joustavuuden käytöstä uudelleensijoituksissa päättää viime kädessä EKP:n neuvosto. Käytännön tasolla EKP koordinoi salkunhoitajia eri maissa siitä, kuinka paljon ostoja tehdään kuukausitasolla kussakin maassa."

1 tykkäys

Se tesla taisi olla vaan kuori. Akkuihin lataamisen ongelma on niitten kuluminen - kukin lataus+purku sykli vähitellen kuluttaa niitä ja sen takia pitää olla todella iso voitto jotta se kannattaisi ( nyky sähkömarkkinat tuskin tarjoavat riittävää ).

4 tykkäystä

kyllähän niitä käytössäolevia sähköautoja voi käyttää, ei tarvi olla raato

3 tykkäystä

Olen tehnyt tutkimustyötä oman salkkuni yhtiöiden osalta, mitä pitäisi myydä. Kylläpä on vaikeaa.

Olen jälkiviisastellut lukuisia kertoja, miksi en myynyt tuolloin tai edes tuolloin, kun suurimman osan omistamieni yhtiöiden kurssit ovat tippuneet valtavasti. Ehkä se tekee vaikeaksi homman itselleni, että osakkeen kurssi on tippunut jo paljon ja arvostuskertoimet ovat kivasti tervehtyneet.
image
Kurssit ovat tulleet kivasti siis alaspäin, mutta silti on vaikea nähdä, onko osake halpa. Yrityksen itsessään tai alalla on voinut tapahtua isoja asioita, jotka pitäisi huomioida tai muuten makroympäristössä on tapahtunut asioita, jotka erityisesti vaikuttavat omiin yrityksiin. Näiden lisäksi on toki paljon muutakin huomioitavaa.

Tässä sitä miettiessään ja tutkiessaan omia osakkeitani monilla eri tavoin menee välillä sekaisin, mutta jotain päätöksiä ajattelin tehdä. Kärjistetysti sanoen firmat, jotka koen kohtuullisen hintaisiksi ja joilla kuvittelen olevan hyvää tulevaisuutta jäävät salkkuuni, mutta liian kalliiksi kokemani firma, joilla ei ole ehkä niin ruusuista tulevaisuutta saa lähteä.

Oikeasti tämä on ainakin itselleni todella vaikeaa ja sijoittamisessa on todella paljon erilaisia asioita, jotka pitäisi huomioida. Joskus jopa jotkut heitot, sijoitusaforismit ja yksinkertaistukset ovat johtaneet varsinkin sijoitustaipaleen alkupuolella harhaan, koska olen niitäkin väärintulkinnut. Ehkä huonointa ja parasta sijoittamisessa on se, että valinnat saa tehdä itse ja saan olla yksin niistä vastuussa.

Taas jännityksellä odotan, mitä tapahtuu, kun myyn ja ostan jotain lähiaikoina - olenhan minä ajoittamisen “mestari”. :cowboy_hat_face:

EDIT:

Juuri negarin antanut firman, jonka myyn, niin antaa varmaan seuraavalla viikolla tuplaposarit. :smiley: Joo, pakko täsmentää, että kyllä tässä itse olen sähläillyt paljon eikä ole niinkään kyse ollut huonosta tuurista, jos katsoo salkkuni valumista. :slight_smile:

20 tykkäystä