Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Minulla tähän heräämiseen vaadittiin burn-out. Se kyllä havahdutti, ketä varten täällä olen. Olin jo valmis, ja oikeastaan päättänytkin, että burn-out:ista eteenpäin elän niin kuin haluan. Ja sitten löytyi uusi työpaikka…

Pakko myöntää, että kyllä työ tuo elämään sisältöä, mutta nyt olen yhtä kokemusta viisaampi. Pitkiä päiviä ajoittain, mutta vastapainoksi myös lyhyempiä, tai arkivapaita. Ei ole työnantajankaan etu, että supersankarin viitta harteilla putoan rivistä lopullisesti. Tästä on työnantajankin kanssa hyvä yhteisymmärrys.

18 tykkäystä

Kuusikymppiset papat jaksaa ja kieltämättä Metallican uusin levy potkii hyvin livenäkin:

11 tykkäystä

Tuo valtava kuvaamisvimma kielii siitä, että kysyntää olisi keveille ja kohtuuhintaisille älylaseille, jotka voisi napsauttaa dokumentoimaan koko keikan. Toki silloin uusi haaste on, että kaikki yrittävät kurotella hyvän näkökentän – eivät siksi että näkisivät tässä ja nyt, vaan siksi että laseihin tallentuisi laadukasta kuvaa josta saa leikattua materiaalia someen. Kokemusta ei ole olemassa ellei sitä ole dokumentoitu ja jaettu. Sorrun kyllä itsekin :roll_eyes:

10 tykkäystä

Mistä näitä sikiää? Ilmeisesti valtuustoihin saa myytyä minkä tahansa hankkeen, kun pistetään kehiin konsultin laatimaan kunnianhimoiset kasvutavoitteet ja “maltillinen” hintalappu työlle

Meneehän tuolla tuo miljardimetro. Saatiin kaupan päälle liian lyhyet laiturit ja julkisen liikenteen heikentynyt kokonaistaso

12 tykkäystä

Liikenneteknisesti ja -perusteluiltaan vähintään yhtä ontuva on tuo Kruunusillat. Ideologiaa viljalti, järkeä ei sitäkään vähää…

5 tykkäystä

Tästä pieni anekdootti.

Toimin aiemmin aktiivisesti kunnallispolitiikassa, ja törmäsin monenlaisiin henkilöihin siellä. Oma kokemukseni oli, että kaikki - poliittisesta vakaumuksesta riippumatta - olivat aidosti hoitamassa yhteisiä asioita enkä populäärin kuvaston huijaripoliitikkoihin juurikaan törmännyt. Yhteistyö toimi hyvin niin aatetoverien kuin poliittisten vaatustajien kanssa, vaikka jälkimmäisten kanssa ei aina oltu samaa mieltä ja päädyttiin toisinaan äänestysten eri puolille. Vastapuolta oli helppo kunnioittaa kun ymmärsi, että toinen ei ole paha eikä ilkeä vaan aidosti lähtee erilaisesta maailmankuvasta liikkeelle. Harmillista toki oli, että nämä maailmankuvien erot joskus johtivat päätöksiin, jotka omasta näkökulmastani olivat pahoja, mutta näin, että ei sitä kukaan ilkeyttään tehnyt.

Nyt eduskuntavaalien alla minulla oli mahtava keskustelu kadulla vaalityöntekijän kanssa, joka tunnusti itselleni vastenmielistä poliittista väriä. Emme lähteneet väittelemään niistä asioista, joissa tiesimme olevamme tiukasti eri mieltä, vaan keskustelimme asioista, joissa saatoimme aidosti avartaa toistemme näkökulmia. Lopuksi kiitin häntä arvokkaasta työstä demokratian eteen, vaikka en luonnollisesti voinutkaan toivottaa menestystä vaaleihin.

Toisenlainen kokemukseni sattui, kun vierailin puolitutun luona. Päädyimme juttelemaan politiikkaa ja kävi ilmi, että kuulumme toistemme poliittisiin vastuatajiin. Keskustelu kiersi kehää: hän sanoi A, minä sanoin että ei A koska B; hän totesi että olen oikeassa. Hetken päästä hän sanoi taas A. Harmittaa vieläkin sen keskustelun järjettömyys.

Koska nyt en puhu politiikkaa, menköön tämä kahvihuoneeseen :slight_smile:

16 tykkäystä

Paljos se Fortum teki tiliä tän myynnistä? Vai miten se meni… pitäis kysyä Tuppuraiselta, ihan vaikka tekstiviestillä kasuaalisti.

24 tykkäystä

Ja heti tuli alokas perässä peräänkuuluttamaan asiallista ja toiset huomioon ottavaa keskustelua :disappointed:

En ehtinyt vielä edes kertaakaan lataamaan “odotan vastaustasi”. :index_pointing_at_the_viewer:

8 tykkäystä

Kehitys kehittyy ja tehokkuus tehostuu, mutta välil vois vanhanaikaisille manuaalisille toiminnoille olla käyttöä.

Tekoälyn tai ulkoistettujen yrittäjien tekemät tekstitykset:

  • Please = kiltit
  • Flashlight = lamppuvalo (no tietenkin, mikäs muu se voisi olla) :roll_eyes:
1 tykkäys

Juuri tuli tällainen:

  • Mantelitumake = Almond Nougat

Yritin vähän vihjata kysymällä siltä vielä mantelitumakkeen toiminnasta, niin sain jälkiruokareseptin.

9 tykkäystä

Headphones, pääpuhelimet
Lead mining, lyijyn louhinta

1 tykkäys

Välillä tulee olo, että olisi mennyt paljon eteenpäin sijoittamisessa, mutta sitten aina tulee näitä hetkiä, kun puhutaan esimerkiksi bruttomarginaalista tai EBITAn ja EBITDAn eroista niin mietin etten osaisi näitä(kään) kunnolla selostaa toisille. Nuo nyt oli vaan esimerkkejä monista. :smiley:

Ehkä ihan pahimmat överihölmöilyt ovat jääneet taakse, ainakin toivottavasti ja niin uskon.

Kutsuin yksi päivä kylään suunnilleen ikäiseni miljonäärin, joka on itse omilla sijoitustoimillaan keskiluokkaisena luonut omaisuutensa. Pyysin hänen kertomaan tarinaansa, joka oli mielenkiintoinen ja opettavainen. Hänen kanssaan keskustellessa tunsin, että tiedän sijoittamisesta jotain ja koin itselläni olevan edes näppituntuma moneen asiaan. Lisäksi itse koion, että minulla oli jotain annettavaa hänelle… toki en tiedä, mitä hän ajatteli. :smiley:

Kunhan nyt halusin vain ylpeillä pienellä kehittymiselläni, tosin on heti pakko perään todeta, että jo esimerkkini osoittavat ettei vieläkään oikeasti ole aihetta ylpeilyyn, vaan katse perusasioihin ja nöyrästi eteenpäin. Toivottavasti ajan kuluessa ja ahkerasti opiskellessa minusta tulee edes kohtalainen piensijoittaja - joko muutamien vuosien päästä tai kymmenen vuoden päästä. :slight_smile:

31 tykkäystä

“Odotan vastaustasi”- fraasin kohdalla voisi tehdä poikkeuksen allekirjoitussääntöön.

Miksi mikään välittäjä ei tarjoa yksityisille sijoittajille robottikaupankäyntipalvelua. Tuo on ärsyttävää, kun laitat oston jollekin tasolle niin heti pomppaa ostajia ohi lähemmäs myyntitasoa.

3 tykkäystä

On kyllä aikamoista kieltämättä. On muuten toi 72 Seasons kyllä parempi albumi IMO kuin esim. sitä edeltänyt Hardwired…To Self-Destruct, vaikka samankaltaisuutta toki mm. noissa kitarariffeissä on jonkun verran.

1 tykkäys

Jos jostain pitäisi Metallican viimeisimpiä (kolmea) albumia kritisoida, niin ne ovat kyllä liian pitkiä. Jokaisessa biisistä löytyy useampi riffi ja/tai osa, eikä kokonaisuus aina toimi. Verrattuna vaikka Master of Puppetsiin, mikä oli todella rautainen 54-minuuttinen, eikä siitä löytynyt yhtään ylimääräistä nuottia. Toki Death Magnetic on vielä miksattu päin honkia, mutta se on toinen tarina.

Hardwired olisi ollut todella hyvä levy, jos olisi levytetty vain kymmenen kovinta biisiä ja lyhennetty useampia 1-2 minuuttia. Sanoisin 72 Seasonsista saman, vaikka kasassa on vasta pari läpikuuntelua. Parhaiten toimii nimikkoraita, Screaming Suicide, Too Far Gone, Room of Mirrors ja ehkä Lux Aeterna.

4 tykkäystä

Osittain kyllä allekirjotan tän joo. Tietyissä biiseissä toki on todella kivakin ku on useampia riffejä + kitarasooloja (vrt. esim. Ride The Lightning, Creeping Death, Fade To Black, Master of Puppets, Disposable Heroes jne. jne.), mut tässä arvioinnissa jopa yks minuuttikin voi olla kappalekohtasesti “liikaa” pituuden puolesta, ja toisaalta kyse on sit myös paljon siitä et miten esim. kitarasoolot sopii kappaleeseen sijoittelun ja luonteen puolesta.

Noista sun mainitsemista kappaleista ite lisäisin Chasing Lightin tohon listaan parhaista kappaleista albumilla.

1 tykkäys

Sattumaa tai sitten ei :slight_smile:

Three failed US banks had one thing in common: KPMG

Pääsin itse lukemaan ko Financial Timesin artikkelin ko linkin kautta.

6 tykkäystä

Mieltä räjäyttävä asia. vuonna 2003 Hesburger kupongissa luki 3,95€ kerrosateria.
Vuonna 2023 eli 20 vuoden jälkeen sama ateria maksaa kupongilla 8,20€.
No jokainen ymmärtää että inflaatio. Meidän ostovoima taitaa olla selvästi jäljessä.
Laskin mutu tuntumalla mitä 20vuotta sitten palkka olisi voinut olla. Heitän hatusta että 2000€ sillä saa 506kpl ateriaa. Tänään palkka on selvästi suurempi, mutta onko se riittävästi suurempi. Testatkaa itse saatteko saman annos määrää tänään :sweat_smile: jos työläinen marssii vappuna sille on selvä syy.

25 tykkäystä

Syinä referoinnin puuttumiseen voi olla vaikkapa se, ettei omista itsekään tunnuksia vaan linkkaa sen kiinnostuneille, lukee uutisen työpaikan puhelimella tunnuksineen jolla ei käytä aikaa referointiin tai toisinaan naamavärkin perusteella liputtaminen. Outo käytäntö on kun joskus kolme lausetta lainattua tekstiä on aiheuttanut lippuja ja viestin poistoja, mutta sitten tuossa alla @Kunhalvallasaa laittama kuvankaappaus “Tässä ovat historiaansa nähden halvimmat osakkeet” on OK, vaikka se kiteyttää koko uutisen sisällön 99% ja muu noissa jutuissa on täytelauseita.

On siis helpompi jakaa linkkejä kiinnostuneille, kiinnostunut tilaa ja lukee sen, näinhän se toimii vaikkapa sanomalehdessä. Kiitos liputtajille, tilatkaa itse lehtenne.

+Hyvin usein näistä tulee kirjoittelua onpa turha uutinen, hömppää, huono media niin ei silloin montakaan ne kuitenkaan kiinnosta, vaikka kiinnostaa.