Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Jos jostain pitäisi Metallican viimeisimpiä (kolmea) albumia kritisoida, niin ne ovat kyllä liian pitkiä. Jokaisessa biisistä löytyy useampi riffi ja/tai osa, eikä kokonaisuus aina toimi. Verrattuna vaikka Master of Puppetsiin, mikä oli todella rautainen 54-minuuttinen, eikä siitä löytynyt yhtään ylimääräistä nuottia. Toki Death Magnetic on vielä miksattu päin honkia, mutta se on toinen tarina.

Hardwired olisi ollut todella hyvä levy, jos olisi levytetty vain kymmenen kovinta biisiä ja lyhennetty useampia 1-2 minuuttia. Sanoisin 72 Seasonsista saman, vaikka kasassa on vasta pari läpikuuntelua. Parhaiten toimii nimikkoraita, Screaming Suicide, Too Far Gone, Room of Mirrors ja ehkä Lux Aeterna.

4 tykkäystä

Osittain kyllä allekirjotan tän joo. Tietyissä biiseissä toki on todella kivakin ku on useampia riffejä + kitarasooloja (vrt. esim. Ride The Lightning, Creeping Death, Fade To Black, Master of Puppets, Disposable Heroes jne. jne.), mut tässä arvioinnissa jopa yks minuuttikin voi olla kappalekohtasesti “liikaa” pituuden puolesta, ja toisaalta kyse on sit myös paljon siitä et miten esim. kitarasoolot sopii kappaleeseen sijoittelun ja luonteen puolesta.

Noista sun mainitsemista kappaleista ite lisäisin Chasing Lightin tohon listaan parhaista kappaleista albumilla.

1 tykkäys

Sattumaa tai sitten ei :slight_smile:

Three failed US banks had one thing in common: KPMG

Pääsin itse lukemaan ko Financial Timesin artikkelin ko linkin kautta.

6 tykkäystä

Mieltä räjäyttävä asia. vuonna 2003 Hesburger kupongissa luki 3,95€ kerrosateria.
Vuonna 2023 eli 20 vuoden jälkeen sama ateria maksaa kupongilla 8,20€.
No jokainen ymmärtää että inflaatio. Meidän ostovoima taitaa olla selvästi jäljessä.
Laskin mutu tuntumalla mitä 20vuotta sitten palkka olisi voinut olla. Heitän hatusta että 2000€ sillä saa 506kpl ateriaa. Tänään palkka on selvästi suurempi, mutta onko se riittävästi suurempi. Testatkaa itse saatteko saman annos määrää tänään :sweat_smile: jos työläinen marssii vappuna sille on selvä syy.

25 tykkäystä

Syinä referoinnin puuttumiseen voi olla vaikkapa se, ettei omista itsekään tunnuksia vaan linkkaa sen kiinnostuneille, lukee uutisen työpaikan puhelimella tunnuksineen jolla ei käytä aikaa referointiin tai toisinaan naamavärkin perusteella liputtaminen. Outo käytäntö on kun joskus kolme lausetta lainattua tekstiä on aiheuttanut lippuja ja viestin poistoja, mutta sitten tuossa alla @Kunhalvallasaa laittama kuvankaappaus “Tässä ovat historiaansa nähden halvimmat osakkeet” on OK, vaikka se kiteyttää koko uutisen sisällön 99% ja muu noissa jutuissa on täytelauseita.

On siis helpompi jakaa linkkejä kiinnostuneille, kiinnostunut tilaa ja lukee sen, näinhän se toimii vaikkapa sanomalehdessä. Kiitos liputtajille, tilatkaa itse lehtenne.

+Hyvin usein näistä tulee kirjoittelua onpa turha uutinen, hömppää, huono media niin ei silloin montakaan ne kuitenkaan kiinnosta, vaikka kiinnostaa.

Vielä huomionarvoista että ne tarjouskuponkilaput (mistä nyt viraali inflaatiomeemi kiertää) kasaantui kerrostalojen porstuoiden kautta läjinä paperiroskiin, koska ihan sama mitä joku heseannos maksaa, pelkkää paperiroskaa vaan.

Vaput oli kyllä muistaakseni aika samanhenkisiä riippumatta alkoholin hinnasta tai ostovoimasta. Ja ennen oli silloinkin ollut paremmin. Ei aamuisen NoHon tuloksen perusteella vieläkään ihan perunoita itse tarvi kuoria ennenkö nälkää näkee.

(Ei tarkoitus ivata niitä kellä oikeasti vaikeaa, enemmän viitata yhteisöllisen retorisen uhriutumisen koukuttavuuteen)

Edit. Kissanpihvi pöydälle:

Jos miettii hintakehitystä ja sitä katetta mitä perunan kuorimisen jälkeinen sulpun rasvassa keittäminen ja kokis vielä tuo kylkeen. Vaikea tässäkään on lähteä Buffettin nerokkuutta kritisoimaan.

3 tykkäystä

Näitä 3,95€ kerrosaterioitahan oli vielä hetken aikaa kupongilla vielä 2016 kun hesburger app julkaistiin. Siihen asti kuponkeja sai harva se viikko, appin jälkeen aika pian tarjouksia alettiin heikentää selvästi.

7 tykkäystä

Pistänyt silmään tv-mainoksissa joku costa del majonees-lentokoneaiheinen spotti, mutta että joku tortilla tms lätty 7,95€? Really? Kertoo kyllä ajankuvasta jos joku tollasta oikeasti ostaa.

1 tykkäys

ei oo kyllä hesen tuotteet omaan makuun pahemmin kehittyneet tai muuttuneet.
Burger king olen näistä pikahamppareista suosinut. Ainakin kana burgerit ihan eri tasoa.

olin viime viikolla Tampereella ja kävin fafa,s jossa olin melkein ainoa asiakas, mutta siinä ruoka lähetit nouti annoksia suht tasaisesti, niin naapurissa siinä oli Naughty burger missä oli ravintola lounasaikaan melkein täynnä.

Pitää vielä suositella Maka Sushia Tampereella, siinä on kyllä todella hyvä vege sushit ja keitto odotellessa.

Työmatkalla olin.

kenellä Naughty burgerit on, nohon omistajana toivon että Nohon burgeri hommat menisi yhtä hyvin!

3 tykkäystä

Meillä on myös tällainen etu suotuna tosin eri firman kautta ja voi olla eri speksit joten varauksin.
Nostaisin myös sen että pyörä on rahoitusyhtiön omaisuutta ja kun 36kk kulunut pyörä tulee palauttaa virheettömässä kunnossa eli huollettava on. Siis perus kiveniskemiä voi olla, mutta runko muuten kunnossa esim maalipinta kunnossa.
Tai voit lunastaa sen jonkun prosenttiosuuden mukaan. Esim 36kk kohdalla se voi olla vaikka 10% ja maximi ajalla esim 5% lunastushinta.

Oletettavaa jos haluaa maastopyörän sillä voidaan ajaa metsässä tai missä hyvänsä harrastaakseen. jos vaurioita tulee leasing kalustolla miten käy?

hyötysi on kun vähennät verolaskurissa 100e x12kk = 1200e rahapalkkaa pois bruttotulosta. eli itse kokeilin niin jotain 0,5% pienempi veroprosenttiyksikkö.
sinun laskelmalla säästö on 3000*0,005= 15e kk. 36kk eli sopimuskausi 540€. säästöä.
eli 2900e rahapalkka + 100e pyörä = 3000€ ja sait 0,5%yksikköä pienemmän veroprosentin on hyötysi.
Näin olen itse ymmärtänyt ja ei ole kannattavaa näillä tiedoilla. 600€ on 20% kuluja mikä on kyllä hapokasta.

miinuksia:

  • palkka pienenee kaikki edut siihen liittyen pienenee esim. eläkekertymä, vuosilomarahat, mahdolinen työttömyysraha
  • et omista pyörää pyörää tulisi kohdella kuten voi toisen omaisuutta olettaa käytettävän.
  • tuo 600€ lisäkuluja vie mukavasti kannattavuuden veks.

helpointa on ostaa tarjouspyörä jos etua haluaa. ja itse vastaat pyörästä just niin kuin haluat.
Edit: tarkennuksia jälkeenpäin

3 tykkäystä

Nimeämättömän yrityksen työsuhdepyöräsopimuksesta otettu pätkä:

Pyörän kunto palautettaessa
Jos työntekijä päättää olla lunastamatta Pyörää itselleen sopimuskauden päättyessä, palautetaan Pyörä firmanX toimipisteeseen tai Pyörälle tilataan firmanX toimesta nouto. firmanX tarkistaa Pyörän ja Varusteet palautuksen yhteydessä. Pyörässä, Varusteissa ja komponenteissa saa olla kulumaa, mutta Pyörän tulee olla täysin ajokuntoinen, eikä siinä saa olla ikäänsä nähden kohtuutonta kulumaa.

Eli käytetyn pyörän ei tarvitse olla täysin pakasta vedetty, mutta varmaan jos pyörällä on esimerkiksi kaaduttu kerran tai useammin siten, että runko on vaurioitunut vaikkakin pinnan osalta, niin vaikuttaa palautukseen. Kaverilla on 1€ lunastushinta heidän yrityksensä työsuhdepyörissä, eli niitä ei edes haluta takaisin. Toisella tutulla eri firmalla oli lunastushinta luokkaa 10 %, mutta siihen annettiin jotain mystistä alennusta 100-250 euroa, eli sekin putosi sitten käytännössä johonkin 50 euron tietämiin = halutaan ilmeisesti kaikkien lunastavan pyörät.

Kannattavuuteen en ota kantaa, mutta annan näkökulman. Vaikka maksaisit 3000 euron pyöräpaketista 2800 euroa ei se välttämättä ole “kannattava”, mutta saat sen osamaksulla, josta et kuitenkaan maksa korkoja siten, että hankintahinta olisi korkeampi ajanjakson jälkeen. En tiedä oliko tässä nyt mitään järkeä. Ei tarvitse kaivaa 3000 euroa taskusta nyt, vaan palkasta lähtee se 60-70 euroa kuukaudessa nettoa. Kulut ovat nousseet pyöräsopimuksissa ja juurikin nuo “vakuutukset, korkokulut ja palvelumaksut”. Sopimukset vaikuttivat kannattavammilta esimerkiksi vuonna 2021, jolloin aiheeseen tutustuin.

Kannattaa huomioida, että vakuutus tulee yleensä pyörän omistavalta taholta ja omavastuu on aika suolainen verrattuna normaaliin kotivakuutukseen, voi olla yli 300 euroa, joka pätee joka tilanteessa. Toki siihen voi kuulua, että saat varapyörän ajassa X käyttöösi ja sen voit pitää vaikka 3 kuukautta kunnes saat uuden pyörän, mutta kuitenkin.

Lomarahatkin taitaa pienentyä myös?

En nyt tiedä tarkoitettiinko tässä jotain XXL tyylisiä 600 euron tarjouspyöriä, joka voi olla helppo ja halpa tie, mutta ei välttämättä se nautinnollisin, jos enemmän mielii ajella. Pyörä on hyvin pidettynä sen verran pitkäikäinen, että käyttötarkoituksen mukaan kannattaa kuitenkin satsata vähän enemmän. Voi vaikka korvata taloudessa toisen auton ja tiedän monta taloutta, joissa toinen auto on korvattu kahdella sähköpyörällä. Tyytyväisiä ovat olleet :man_shrugging:

2 tykkäystä

Toivottavasti sait oikeasti pari euroa halvemmalla :smile:

13 tykkäystä

Joo hyvä että huomasit, piti ihan äkkiä käydä tarkastamassa ettei sentään noin paksut sormet ollut. :smiley:
image

11 tykkäystä

Venäjä tarjosi jokavuotisen sirkuksen :clown_face:

16 tykkäystä

Viimeisessä kuvassa on hautajaissaattue… siinä haudataan Venäjän suuruuden päiviä.

1 tykkäys

Sopisi itsenään jo meemiketjuun, jos se ei olisi vain sijoitusmeemeille:

IMG_20230509_170207
Kuva kertoo kaiken

Taustalla ei ole Squidgamen kilpailijoita, vaan Rysfarssin häviäjiä. (jos joku ei hoksannut vitsiä, niin nuo vaatteet)

Viimein pääsi käymään Tokion kitarakadulla (Meidai dori) ja olihan jopa hurjimpia kuvitelmia näyttävämpi paikka. Varmaan 20 soitinkauppaa kylki kyljessä, ja jokaisessa 3 - 7 (!) kerrosta pelkkiä soittimia :slight_smile: Melkein tarttui parit vempeleet mukaan, mutta soundi livetestauksessa ei ollut ihan mitä hain.

Sieltä saa tarvittaessa jopa sellaisia laitteita, joita ei ole valmistettu sitten 70-80-luvun :slight_smile:





49 tykkäystä

Jäätävän makeita vehkeitä! Itse soitin joskus opiskeluaikoina kitaraa tasolla “Nirvanan riffit” :grinning: Tästä huolimatta edelleen katson kitaroita ja haluaisin useamman ostaa ihan vaan sisustuselementiksi :+1:

2 tykkäystä

Onneksi ollaakseen kelpo tuloksia saava sijoittaja, ei tarvitse tietää sijoittaminen nimisestä aiheesta ihan kaikkea. Esim. tuolla insinöörimaailmassa on paljon huippuosaajia, jotka tietävät paljon oman osaamisalansa (talo, sähkö, it, liikenne, kone yms jne) ekspertiisistä. Mutta eivät hekään tiedä läheskään kaikkea insinööritieteistä. Kun mennään hieman sivuun omasta erikoisosaamisesta, tietämys on paljon huterampaa.

Itse fundeeraan niin, että sijoittamisessakin voi ja ehkä kannattaakin erikoistua katsomaan asiaa omien vahvuuksien ja näkökulmien, jotka itselle resonoi, kautta.

Alokas ajat alkavat olla taakse jäänyttä elämää, sanoisin ma.:blush: :muscle:

16 tykkäystä

Hyvä viesti sulta kokonaisuudessaan ja kiitokset! :slight_smile:

Sanotaan sitten, kun hallitsen nuo peruskäsitteet ja ymmärrän muitakin ihan perusperusteita, niin sanoisin “aloittelijavaiheen” olevan takanapäin.

Vielä pitää miettiä perusjuttuja ja kerrata, jos joku haastaa mua sijoittamisessa, niin jään varmasti alakynteen. No… olen mä muutenkin huono väittelyissä, vaikka joskus hallitsisin jonkun asian. :slight_smile:

Tosiaan erinomaista asiaa sulta ja sain vähän jopa pohdittavaakin, mikä on aina hyvä juttu.

10 tykkäystä