Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Niin upea tarina, etten osaa käsitellä sitä vielä. Tuntuu kivalla. Menen ulos kävelemään. :slight_smile:

71 tykkäystä

Sateliittisalkun osuus menee mukavasti tasapainoon, kun veikannut kaikkia tänä vuonna N:llä alkavia laskevia hevosia. Ei tarvitse edes indeksiä tankata, kun satelliittisalkussa tulee päivittäin pataan.

Onnea @Sijoittaja-alokas uudesta virstanpylväästä ja kiitos foorumille tuomastasi energiasta :sunglasses:

15 tykkäystä

mä oon ottanut kävelyn elämäntavaksi vasta viime aikoina. Ja on tosi jees aikaa. Sinä hetkenä on aikaa kuunnella äänikirjaa.
Teen saman lähden ulos kävelee sen 5-8k askelta fiiliksen mukaan.

12 tykkäystä

Ai että ja sieltä napsahti salkussa taas yksi iso välietappi rikki :hand_with_index_finger_and_thumb_crossed: :dark_sunglasses:

Ihan vielä ei olla tuossa ”big six”-tasossa, mutta taas menty ns. ison viisarin lyönti eteenpäin. Laskeskelin myös hieman, että erittäin kohtuullisella tuotto-odotuksella ja hyvin tehtävissä olevalla kuukausisummalla pörssiin → voisi olla mahdollisuus saada juuri siinä kolmekymmentä täyttäneenä tuo satku. Pitää tietty muistaa sekin, että en tiedä vielä sijoittamisen jakautumista tulevaisuudessa. Jos osakesalkku jää hetkeksi asunto tai vaikka yritystoiminnan ”sivuuttamaksi”, niin silloin pitää lisätä mahdollisesti aikaa laskelmaan. Senhän näkee vasta sitten ja näitä on helppo laskeskella etukäteen.

Näistä pitkän matkan tavoitteiden saavuttamisista saa kyllä todella ”autuaan” ja aivan omanlaisen fiiliksen. Päihittää nopean dopamiinin mennen tullen, kun oikeasti saa jotain itse ”rakennettua” aikaan. Itselleni kuitenkin tämmöinen pikseliluku näytöllä tuo paljon iloa, koska olen taas askeleen lähempänä itselleni erittäin tärkeitä asioita ja ne vapaudet / nautinnot tarvitsevat luonnollisesti rahaa…

Yksi näistä elämän isoista tavoitteista on esimerkiksi sellainen, että 50-vuotiaana haluaisin olla sitten semmoisessa asemassa missä voi alkaa oikein kunnolla hölläämään kaasua ja olla rautaisessa asemassa taloudellisesti :crossed_fingers: :tophat:

Mutta se siitä höpinästä. Hyvää alkavaa kesää kaikille!

41 tykkäystä

Ei hitto tuntuu vähän siltä kuinka markkinat eivät ole oikein missään asiassa samaa mieltä allekirjoittaneen kanssa. Nooh, on sitä joskus aikaisemminkin soudettu koskea vastavirtaan, joten ehkäpä seuraavan vuoden puolella alkaa piristymään. Tai sitten ei?

13 tykkäystä

Kyllä täytyy ottaa hattu päästä, yksi foorumin kaikkien aikojen parhaista viesteistä! Alokkaan kaikki n. 6900 viestiä lienee käyty läpi ja tehty varmasti myös muuta taustatyötä, koska kulloinenkin ajankuva on tavoitettu noin mukaansa tempaavasti :slight_smile: Vasta vajaa kolme vuotta tosiaan on kulunut siitä, kun @Sijoittaja-alokas avasi sanaisen arkkunsa täällä foorumilla, mutta tuntuu kuin hän olisi ollut täällä aina. Hieno huomionosoitus @Kale-possu

91 tykkäystä

Ja viimeiset 1,5vuotta on vastavirtaan tarvinut kaivaa myös äyskäriä.

1 tykkäys

Hei, tämä on nyt kyllä tosi epäreilua uutisointia. Sitä kerrotaan into pinkeänä, että ikäisesi miljonääri kertoi tarinansa ja sepä vasta olikin tosi mielenkiintoinen tarina. Ja vieläpä kovasti opettavainen.

No laita nyt edes joku tiivistelmä siitä tarinasta tänne…!

1 tykkäys

Kiitos ja kiitos kehusta! :slight_smile:

Yritän parhaani.

Nukun paremmin ja stressitasot laskevat sekä pystyy ajattelemaan hieman paremmin, kun käy käppäilee. :slight_smile:

:smiley: Hei, tästä tulikin (haastis)idea. :thinking: :wink: Kiitos! :pray:

Ihan mielettömästi nähty vaivaa ja tosi upeasti kirjoitettu tarina. :slight_smile:

10 tykkäystä

Huikea kirjoitus jälleen! Nämä kirjoitukset on Sijoittaja-Alokkaan tuotosten rinnalla toinen mieletön ilmiö.

@Verneri_Pulkkinen kai tämmöiset foorumin historiikin puolelle menevät viestit menee johonkin arkiston holviin?

37 tykkäystä

Mä olen huomannut nyt opintojen loputtua, että säännöllinen lenkkeily on nykyään lähes ainut tapa keventää kuunneltavien podcastien backlogia. Tilaisuudet “vain kuunnella” ovat vähentyneet sen verran, että sitä lähtee innolla iltaisin tien päälle kuuntelemaan milloin mitäkin.

13 tykkäystä
15 tykkäystä

Ruotsalaisia osakesijoitusaiheisia keskustelufoorumeita, olisko tietoja ja vinkkejä? Inderesin foorumin löysin kyllä, mutta mistä löytyisi aktiivisemmassa käytössä olevia?

1 tykkäys

Lidl on poistanut itsepalvelu kassat kun huomanneet hävikin kasvun.
Milloinkahan muut seuraa perässä…

3 tykkäystä

No höh, itsepalvelukassa on tosi näppärä kun varsinaiset kassat ovat toivottoman hitaita.

9 tykkäystä

https://forum.placera.se/ En ole aikoihin lukenut ja vaatii näköjään nykyään rekisteröinnin, mutta ollut ainakin aktiivinen foorumi aiemmin. Keskustelun laatu ei tosin lähelläkään meidän Inderesiä.

1 tykkäys

Aikanaan olin aluepomona Litukassa, ja siihen aikaan oli tosi tärkeää seurata kassanopeutta, muistaakseni mitattiin montako tuotetta per minuutti ja kassatapahtuma alkaa kun ensimmäinen tuote menee lukijan ohi. Saksalainen perusseurannan väline. Tämä oli oikeasti yksi tärkein kassahenkilön tärkeimpiä mittareita ja taukohuoneessa oli ehkäpä seinällä top-listatkin.

Siihen aikaan tuo hieman huvitti, mutta nykyään sen kyllä huomaa kuka on ollut talossa pidempään ja kassahommat sujuu - ja päinvastoin myös kun se ne ei suju. Prismassa joskus taas naurattaa ihan se kassan hitaus, puhumattakaan jossain Ranskassa, missä kassahenkilön tärkeimpiä tehtäviä on jutella asiakkaiden kanssa kaikenlaista.

10 tykkäystä

Tässä on Salkunrakentajan juttu brittiläisestä alustayhtiöstä nimeltään Rightmove. Juttuun on lainattu HCP Focus -rahaston salkunhoitajan Pasi Havian ajatuksia.

"Mutta mikä on Rightmove?

Kyseessä on kiinteistömaailman alustapalvelu. Rightmoven avulla käyttäjät voivat etsiä ostettavia tai vuokrattavia kiinteistöjä. Palvelu perustettiin vuonna 2000, ja siitä on sittemmin kasvanut yksi Britannian johtavista kiinteistöalan verkkosivustoista, ja sen alustalla on yli miljoona kiinteistöä."

Jutun alaotsikot:

  1. Rightmove saa tuloja monella tavalla
  2. Verkostovaikutusta ja kilpailuetua
  3. Rightmoven liiketoiminnassa näkyy Voittaja vie kaiken -ilmiö
  4. Hyötyminen megatrendeistä on tärkeä osakevalinnan peruste
1 tykkäys

Hieman luulen tuon kassanopeuden olevan osa palvelua ässällä ja koossa. Sinänsä ihan kiva, kun kassasta pääsee nopeasti läpi esimerkiksi Lidlissä, mutta on tuo välillä ärsyttävää kuinka paljon tavaraa ostettaessa pukataan järjettömään tahtiin tavaraa läpi ja pitäisi siinä samassa ajassa saada pakattuakin tavarat

Eikös Suomessa ole edelleen ainoana maana nuo isot loossit kassalla? Ei täällä koskaan saatu totutettua ihmisiä siihen, että viskaat ne kärryyn ym ja pakkaat muualla. Hyvä näin

6 tykkäystä

Tuosta polkupyörä edusta ja omasta huomiosta niin ostin 4000e sähköläskin ja tulot 5000e / kk. 100e × 48 toi tulee kustantamaan, toi 800e on vakuutus jos joku lipastaa sen omaan käyttöön. Tilistä näyttäs menevän joku 30e eli 70 e menee verovapaasti eli tästä säästyy 30% vero-osuus josta kertyy ajan kanssa se “säästö”. Mun mielestä laskettiin töissä että jonkun 25% säästää jos vakuutusta ei ota huomioon. Toi vakuutus on pakollinen ja korvaa taulukon mukaan uuden pyörän jos varastetaan ja korvaus laskee tietysti ajan kanssa. Hyvät puolet: Vaimo polkee tolla nykyään töihin joka päivä nopeammin kuin autolla vajaan 2 km ja siitä syntyy säästöä. Osamaksu hoitaa asian huomaamattomasti ja en olisi suoralla rahalla ostanut koko pyörää. Itse kokeilin talvella reitillä ja hauskaa hommaa…
Työlästä on suojata ettei sitä kukaan vie ( lukitus/säilytys).

Lopputulos että olen tykännyt ja tuli tarpeeseen.

4 tykkäystä