Inderesin kahvihuone (Osa 6)

No höh, itsepalvelukassa on tosi näppärä kun varsinaiset kassat ovat toivottoman hitaita.

9 tykkäystä

https://forum.placera.se/ En ole aikoihin lukenut ja vaatii näköjään nykyään rekisteröinnin, mutta ollut ainakin aktiivinen foorumi aiemmin. Keskustelun laatu ei tosin lähelläkään meidän Inderesiä.

1 tykkäys

Aikanaan olin aluepomona Litukassa, ja siihen aikaan oli tosi tärkeää seurata kassanopeutta, muistaakseni mitattiin montako tuotetta per minuutti ja kassatapahtuma alkaa kun ensimmäinen tuote menee lukijan ohi. Saksalainen perusseurannan väline. Tämä oli oikeasti yksi tärkein kassahenkilön tärkeimpiä mittareita ja taukohuoneessa oli ehkäpä seinällä top-listatkin.

Siihen aikaan tuo hieman huvitti, mutta nykyään sen kyllä huomaa kuka on ollut talossa pidempään ja kassahommat sujuu - ja päinvastoin myös kun se ne ei suju. Prismassa joskus taas naurattaa ihan se kassan hitaus, puhumattakaan jossain Ranskassa, missä kassahenkilön tärkeimpiä tehtäviä on jutella asiakkaiden kanssa kaikenlaista.

10 tykkäystä

Tässä on Salkunrakentajan juttu brittiläisestä alustayhtiöstä nimeltään Rightmove. Juttuun on lainattu HCP Focus -rahaston salkunhoitajan Pasi Havian ajatuksia.

"Mutta mikä on Rightmove?

Kyseessä on kiinteistömaailman alustapalvelu. Rightmoven avulla käyttäjät voivat etsiä ostettavia tai vuokrattavia kiinteistöjä. Palvelu perustettiin vuonna 2000, ja siitä on sittemmin kasvanut yksi Britannian johtavista kiinteistöalan verkkosivustoista, ja sen alustalla on yli miljoona kiinteistöä."

Jutun alaotsikot:

  1. Rightmove saa tuloja monella tavalla
  2. Verkostovaikutusta ja kilpailuetua
  3. Rightmoven liiketoiminnassa näkyy Voittaja vie kaiken -ilmiö
  4. Hyötyminen megatrendeistä on tärkeä osakevalinnan peruste
1 tykkäys

Hieman luulen tuon kassanopeuden olevan osa palvelua ässällä ja koossa. Sinänsä ihan kiva, kun kassasta pääsee nopeasti läpi esimerkiksi Lidlissä, mutta on tuo välillä ärsyttävää kuinka paljon tavaraa ostettaessa pukataan järjettömään tahtiin tavaraa läpi ja pitäisi siinä samassa ajassa saada pakattuakin tavarat

Eikös Suomessa ole edelleen ainoana maana nuo isot loossit kassalla? Ei täällä koskaan saatu totutettua ihmisiä siihen, että viskaat ne kärryyn ym ja pakkaat muualla. Hyvä näin

6 tykkäystä

Tuosta polkupyörä edusta ja omasta huomiosta niin ostin 4000e sähköläskin ja tulot 5000e / kk. 100e × 48 toi tulee kustantamaan, toi 800e on vakuutus jos joku lipastaa sen omaan käyttöön. Tilistä näyttäs menevän joku 30e eli 70 e menee verovapaasti eli tästä säästyy 30% vero-osuus josta kertyy ajan kanssa se “säästö”. Mun mielestä laskettiin töissä että jonkun 25% säästää jos vakuutusta ei ota huomioon. Toi vakuutus on pakollinen ja korvaa taulukon mukaan uuden pyörän jos varastetaan ja korvaus laskee tietysti ajan kanssa. Hyvät puolet: Vaimo polkee tolla nykyään töihin joka päivä nopeammin kuin autolla vajaan 2 km ja siitä syntyy säästöä. Osamaksu hoitaa asian huomaamattomasti ja en olisi suoralla rahalla ostanut koko pyörää. Itse kokeilin talvella reitillä ja hauskaa hommaa…
Työlästä on suojata ettei sitä kukaan vie ( lukitus/säilytys).

Lopputulos että olen tykännyt ja tuli tarpeeseen.

4 tykkäystä

Awww bromance :hearts:

Mut oikeesti kiitos, oli hyvä tapa aloittaa aamu lukemalla tekstisi kahvin kera. :slightly_smiling_face: :star_struck:

3 tykkäystä

Hyvä kun olet tykännyt ja onhan tuo osamaksudiiliksi hyvä. Silti minun mielestä se säästö pitää laskea nimenomaan kokonaishinnasta. En minä ainakaan ota normaalissa pyöräostossa mitään rahoituksia ja vakuutuksia, joten ne ovat täysin ylimääräisiä kuluja, jotka pitää ottaa huomioon todellista säästöä laskettaessa.

6 tykkäystä

Mulle on tulossa työsuhdepolkupyörä arvoltaan 4800,00e ja kysyin vakuutusyhtiöltäni Pohjolasta miten he siihen suhtautuu, niin korvataan kotivakuutuksesta. Vaikka omassa tapauksessa pyörän omistaa ekat viisi vuotta oma osakeyhtiöni, se katsotaan silti kuuluvan kotivakuutuksen piiriin.

Onko tuo vakuutus joku pakollinen juttu minkä liisarifirma tunkee soppariin mukaan?

Itse laskin pyöräedusta, että pelkästään 1,6 €/l dieselin hinnalla säästö, kun ei aja autolla töihin, on noin 60 €/kk ja pyörä sähköinen maksaa ~57 €/kk (nettotulon alenema kuukaudessa + sähkö) Sittemmin säästöhän on reilusti kasvanut, kun polttoaineen hinta on ollut koholla. Tietty ekan talven vähät ajot saivat auton etujarrun laahaamaan, mikä johti 500 € jarruremppaan viime kesänä. Mutta liikunnan ilohan on korvaamatonta :smiley:

Meillä on GoByBike kautta tuo ja siinä tuli sopparissa mukana vakuutus varkauden varalta, kun otti riittävän hyvän lukon. Otin itse 3600 € sähkön + valot, lokarit, lukko ja nastarenkaat. 4000 € oli max hinta, jonka sai soppariin, joten 300 € meni käteisellä päälle. Tuohon tuli se 48 kk soppari ja käsittääkseni ns. veroprosentin verran sen saa halvemmalla tuolla tavalla.

Jos miulla ei olisi ollut hyvää luomupyörää valmiina, olisin varmaan ottanut parin vuoden sopparilla jonkun 2500 € pyörän. Sopimuksen jälkeen lunastushinta on 200 €, jonka jälkeen pyörän voisi vaikka myydä, kun sillä varmaan on päälle 1000 € arvoa siinä vaiheessa.

Joo, liisarifirma suojaa tietysti lähinnä oman peppunsa tässä. Pyörähän on liisarifirman omaisuutta.

Ihan vastaavasti kuin autoa rahoitettaessa tai liisatessa rahoittaja vaatii otettavan autolle sopivan kattavan kaskon.

1 tykkäys

Jep, ja liisarifirma tienaa vakuuttamisesta bisneksenä isosti, jälleenvakuutuksen kautta.

Ymmärrän tuon liisarifirman näkökulmasta, näin sijoitusmielessä 800,00e pyörän tuplavakuuttamisesta (olettaen että oma kotivakuutus kattaa pyörän, tässä on ymmärtääkseni eroja) tuntuu hurjalta summalta ja ankaralta välistävedolta. Mutta jos sitä liisariyhtiön omaa vakuutusta ei voi välttää ja kokonaisuus työsuhdepyörän maksuista veroetuineen laskettuna silti kannattava työntekijälle niin kyllähän se sitä kautta kannattaa silti ottaa

Kotivakuutus riittäisi mullakin. Sehän tässä onkin perseestä kun noihin tungetaan väkisin toinen vakuutus ja rahoituskulut päälle. Olisihan se ihan eri luokan säästö jos 3000e pyöräpaketti maksaisi tuon verran oikeasti eikä 3600e.

Kuten edellä jo todettiin niin noillahan ne rahansa repii. Vakuutuksia ja rahoituksia tyrkytetään ihan syystäkin joka tuotteeseen esim Gigantissa.

Oikeastaan voisi jättää periaatteen vuoksi “edun” (lainausmerkeissä kunnes todellinen säästö paljastuu) käyttämättä, koska en halua tukea tuota vakuutus-/rahoitusrahastusta.

2 tykkäystä

Ja olenpa sellaisenkin tapauksen kuullut, että viimeiseltä kuukaudelta on otettu vielä täysi erä työntekijältä, vaikka se potti on mennyt täyteen jo vähemmästä. Jonkinlainen “standardinomainen lisäkuukausi loppuun kattamaan palvelumaksuja” tms. Eli vaikka pitäisi veloittaa enää esimerkiksi 20 euroa, niin se ei jostain syystä onnistu, vaan pitää ottaa täysimääräinen kuukausiveloitus. Ei jaksanut alkaa asiasta vääntämään tämä tuttu. Eli kyllä yrityksillä on varmasti tuntosarvet koholla siitä, kuinka lisätienestiä saadaan tehtyä. Kokonaiskustannukset ovat kuitenkin melko hähmäisesti hahmotettavat, kun palkkakuitissa lukee se edun suuruus 95-100 euroa, mutta ei sitä nettovaikutusta suoraan, jolloin kokonaisuuden hahmottaminen on vaikeaa.

Suosittelen työsuhdepyörän ottaessa lukemaan oikeasti sopimukset ja tutustumaan kaikkiin kuluihin. Lisäksi varmista, että tallennat sopimukset itsellesi, etkä luota niiden pysyvän muuttumattomina esimerkiksi liisariyrityksen nettisivuilla.

Alepapyörä gang unite!

Ei ole ongelmia, 35e/6kk.

37 tykkäystä

Eräs kapitalisti sanoi joskus (yksityisesti), että hän ei osuuskunnan pyörää polje. Taisi olla vitsi, mutta taisi olla myös totuuden siementä mukana.

3 tykkäystä

Alepapyörä on kyllä arvosijoittajan valinta :heart_eyes:

Ehdottomasti Suomen halvin liikkumismuoto kävelyn jälkeen ja sillä pääsee todella kivasti Suur-Helsingissä liikkumaan melkein kaikkialle, paitsi Vantaalle, mutta sinnehän ei herrasmiehillä muutenkaan ole asiaa.

27 tykkäystä

Jep, kyllä se tuossa pitkänsillan kohdilla alkaa jo mietittämään, että onkohan minulla oikeasti mitään asiaa tuonne.

Eilen tuossa Korttelisaunalla kaksi ilmeisesti ravintola-alan ammattilaista puhuivat Hagiksen Storysta. Laittoi vähän hymyilyttämään kun äijät tosissaan pohtivat Eihän sinne kukaan Stadista nyt oikeasti jaksa lähteä :sweat_smile:

13 tykkäystä

On hieno foorumi ja tekee laiskan elämän helpoksi. Ei tarvitse kuin muistaa suurinpiirtein kellonaika, esim että tänään tuli jotain inflaatiolukuja klo 15:30 ja ne löytyy foorumilta välittömästi kera kommenttien ja analyysien. :slight_smile: → Pörden suunta

49 tykkäystä