Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Minä en ole desiili, olen imbesilli.

… ja ehkä seniili.

18 tykkäystä

Inde voisi teettää alokkaan lippistä sellaisena hankkijalippis mallisena ja myydä/lahjoittaa foorumikansalle. UGH olen puhunut!

5 tykkäystä

En ole tutkija, tykkään tehdä olettamuksia ja oikaista mutkia. Ja sitten omia ajatuksia viime illan äänestyksestä, jossa kyselin jatkaako ihmiset sähkön säästämistä, jos se olisi reilusti halvempaa. 37% jatkaisi säästämistä, 37% ei ole säästänyt sähköä ja 26% lisäisi sähkön kulutusta.

Oletan, että niillä jolla on vielä edullinen kiinteähintanen sähkösopimus ovat suurella painolla kategoriassa ”en ole säästänyt”. Näistä varmaan jotkut alkavat säästämään sähköä kun sopimus loppuu ja sähkö kallistuu.

Nämä 37%, jotka säästävät sähköä ja jatkavat säästämistä vaikka olisi edullisempaa, on kyllä hieno juttu. Oletan tähän kategoriaa kuuluvan kaukolämpöihmisiä, joille säästäminen on helpompaa kunhan sammuttelee ylimääräset valot ja laitteet, ja sähkölämpöihmisiä, jotka kokevat sähkön olevan vieläkin kallista vaikka maksaisi puolet vähemmän.

Eniten olen huolissani näistä 26%, jotka lisäävät kulutusta, jos hinta laskee. He kun ovat selkeästi säästäneet vain sen takia, että sähkö on kallista eikä siksi, että se saattaa loppua verkosta.

Nyt jos hallitus sopii sähkölle hintakaton n.20 s/kwh, niin neljännes suomalaisista lisää kulutusta. Juuri kun pahimmat pakkaset ovat alkamassa. Samalla sähköntuotanto kasvaa 0%, onko tämä ongelma?

8 tykkäystä

Viikon Deep Value BUY. ResQ applikaatiolla K-kaupasta viikon leivät femmalla :slightly_smiling_face:

51 tykkäystä

Mun on kyllä pakko nukkuakin välillä. Ei pysty vetään viikkoa 24/7 leipää. :upside_down_face:

17 tykkäystä

@Divinesia, kiitos paljon! Piristyin huomattavasti viestistäsi. :slight_smile:

Koetan kertoa mokistani ja onnistumisistani rehellisesti, vielä onnistumisia ei juurikaan ole, mutta jos on, niin nekin tuon esille. Meemeissäni on useimmiten jotain totta, jos siinä esiinnyn minä itsen. Jos joku muu täältä osuu meemini, niin se kertoo siitä, että arvostan kyseistä henkilöä, vaikka leikilläni vähän roastaisin, kuten Verneriä osingoista tai vaikkapa P/E-luvusta. :smiley:

@Tipitityy, tää olis cool! :sunglasses:Tämä olisi kova ja joku “onnekas” voisi sellaisen saada, vaikkapa jostain arvonnasta. :open_mouth: :thinking:

4 tykkäystä

Kuinka julkeat! Etkö tiedä, että punaliputetut eivät kuulu kaikille?

Mutta syytön heittäköön ensimmäisen punalaputetun sisutuskiven, ostin tänään itsekin punalaputettua kebabsuikaletta, kanakebabia, vegekebabia (juu pidän kebabista) ja makkaraa.

32 tykkäystä

Itse ainakin säästän sähköä vaikka asun kerrostalossa ja sopimus on voimassa elokuuhun 2023 hinnalla 4,99 / kWh. Uskon, että on vain pieni ryhmä joka uhoaa (täälläkin jokunen) ja käyttää sähköä kuten ennenkin, luotan suomalaisten moraalin tässä asiassa.
Ärsyttää myös kommentit mikseivät ihmiset ole säästäneet tällaisten varalle, ei kaikilla ole siihen ollut mahdollisuutta eikä ne silti ole yhtään huonompia tai tyhmempia kuin me hyvätuloisiin kuuluvat. Miettikää kaikkia eläkeläisiä jotka ovat alle mediaani eläkkeen. Nouret nousukkaat ovat ehkä pahimpia tässä, anteeksi :cry:
Selvennyksi, Äidilläni eläke on alle 900€/kk (kotiäitina ison osan elämästään) eli Joululahjaksikin maksan hänen laskuja ja annan rahaa. Edes menneellä Faijlla eläke oli 1200€/kk, ison osan urasta oli yksityisyrittäjänä, joka maksoi minimiä, pärjäsi silti aina omillaan ilman yhteiskunnan tukia. En ole joutunut enkä joudu maksamaan perintöveroja :+1:
Sähkölaskujen tulkien kohdistumisesta, ei vaan jaksa…

25 tykkäystä

Kiitos että olet täällä foorumilla jakamassa avoimesti tarinaasi.
Veikkaan tosin, esiintymisiisikin perustuen, että äö:si on >100 eli keskiarvon yli. En nimittäin millään tahdo uskoa, että pörssiyritystä johdetaan keskimääräistä heikommalla älykkyydellä.

9 tykkäystä

Tämä uutinen laittoi vähän hymyn karetta huulille. Vain suomessa voi ”Köyhällä” olla 1400€ uusin Samsung kädessä, rakennekynnet joiden huolto ja ylläpito maksaa helposti 120€/kk ja samalla valittaa kuinka ei aio leipoa leipää itse Hei camoon.

Se on sitä suhteellista köyhyyttä. Mutta ei silti kateeksi käy tuota naista. Huonoltahan hänen tilanne kuulostaa ja toivon, että hän pääsee itselleen mieluisaan työpaikkaan. Työpaikka on parasta sosiaaliturvaa.

60 tykkäystä

Legendaarisen pöljä hatun rinnalle alokas hattu, kuvaamaan analyytikon onnistumista osaripäivänä.

1 tykkäys

Ensimmäinen lukukausi yliopistossa paketissa, viimeinen ryhmätyö juuri palautettu. Opintopisteitä kertyi lukukaudelta 51op, ja tähän päälle AMK-pohjasta saadut 114op. Ei kyllä tuntunut lainkaan tiukalta, vaikka täysipäiväisesti opintojen ohella työskentelenkin ja ylitöitäkin tuli tehtyä +120h. Heti tammikuun alussa alkaakin sitten kandidaatintutkielman teko, jonka teen oikeuspsykiatriasta. Toukokuussa sitten toivottavasti terveystieteiden kandidaatin paperit taskuun, ja heti syksyllä gradun kimppuun.

Ollut oikein mielenkiintoista ja mielekästä, vaikka opintojen tutkimuspainotteisuus hieman yllättikin. En vielä pari-kolme vuotta sitten uskonut lähteväni koskaan yliopistoon, koska mielsin sen vähän enemmän älykköjen paikaksi mitä minä olen. Olenhan amispohjainen, enkä ole käynyt lukiota. Nyt kuitenkin ainakin tähän mennessä opinnoista selvinnyt oikein hyvin, ja hyviä arvosanojakin saanut. Täytyy taputtaa itseä olalle ja olla tyytyväinen.

Kevään kun jaksaisi vielä käydä töissä, niin toukokuussa pääsisi nauttimaan opintovapaan (ja aikuiskoulutustuen) autuudesta.

Suosittelen opiskelua kaikille muillekin jos vain yhtään paloa löytyy.

73 tykkäystä

Kommentistasi pongahti tämä alla oleva viesti välittömästi mieleen. Ihanaa!

Edit. Ja ei pahalla, vaan sarkastisella tavalla niin kuin lehtileike.

36 tykkäystä

Ai että, kuva jota tekisi mieli jakaa työporukalle muttei viitsi, koska se on pomo joka ajaa skodalla :neutral_face:

5 tykkäystä

Ei tämä ole paha, vaikka erinomainen klassikko onkin (toimii merkkiuskovaisiin miehiin kuitenkin hyvin!). Niitä on paljon parempiakin. Yhden sähköyhtiön valvomotilassa on tuloste:

“Teknikko taitaa. Insinööri tietää. Diplomi-insinööri taitaa tietää.”

En ole vielä löytänyt sen voittanutta. Se on ollut koulutetulle pahempi kuin “tissikalenteri” uskovaiselle.

1 tykkäys

Punalaputettujen ostaminen on arvonlisäveron kiertämistä.

2 tykkäystä

Ikinä en mitään kirjoita, mutta nyt on pakko kommentoida, kun nauratti ja vähän itketti samaan aikaan.

Köyhä Suvi: "Kaupassa käynti köyhänä on raskasta, kun tietää, ettei voi ostaa juuri mitään." Samalla kuvissa näkyy ~400€ Ralph Laurenin laukku ja tonnin? puhelin.

Marraskuun aikana Kokkonen käytti ruokaan ja muihin päivittäistavaraostoksiin yhteensä reippaat 367 euroa.” Itsellä menee kaupassa suunnilleen saman verran kuussa ja ihan hirveästi ei tarvitse hintoja katsella. Ilmeisesti ero tulee näistä muista päivittäistavaraostoksista, mitä ne sitten ovatkaan. “Jos Kokkosella olisi edes vähän enemmän rahaa, hän ostaisi joko meetvurstia tai suurta herkkuaan, perunasalaattia.

Työpaikoilla on niin kovat vaatimukset. Ne menevät inhimillisyyden rajojen yli. Pitäisi olla jokin robotti, hän väittää.” Ja hetken päästä ruoka-avun kassista kommentti: Ne muusit olivat niin pahoja, ettei niitä pystynyt syömään. Sieltä sai myös jotain jauhoja, mutta varmaan tässä jaksaa ruveta leipomaan. Oikeasti hei camoon. Töissä robotti, kun kotona ei jaksa edes leipoa.

Jutun luettuani lähinnä meitin, että onko toimittaja tehnyt tämän tosissaan.

79 tykkäystä

Sinulla on kyllä kova työmoraali! Aikoinaan tein diplomityötä varsinaisen työajan jälkeen ja jotain viimeisiä kursseja kävin samalla ja olin viittä vaille burnoutissa :smiley:

9 tykkäystä

15 tykkäystä

Heh, ei ole tullut koskaan testattua. Se todellinen juttuhan on rakentaa jengi joka osaa hommansa. Mutta kaikki me ollaan kuitenkin vähän taviksia, jopa tällä foorumilla uskallan väittää :wink:

16 tykkäystä