Inderesin kahvihuone (Osa 6)

:raising_hand_man:

Sijoitusharrastus on syy ja 2010 vuoden Opelilla ajaminen seuraus.

30 tykkäystä
21 tykkäystä

Videoille pitäisi silloin siis löytää uusi nimi. Esimerkiksi jotain uutta ja omaperäistä, mites olisi vaikka “Melkein minuutissa” :smiley:.

@Verneri_Pulkkinen

6 tykkäystä

No ei ole 80k tulot ehkä puolet siitä, eikä kyllä ole kahden tonnin ritsaakaan, 6000 ollut halvin kun olin 20 nyt 30vuotiaana autoni maksoi 15k. Velaksi en autoa osta enkä uutta mutta en itse tykkää ihan rämällä ajaa plus kyllä siinä näin metsuri yrittäjänä alkaa tilipussikin keventyä jos auto on kokoajan korjaamolla ja ei pääse töihin… Seuraava auto maksaa luultavasti vähän enemmän taas.

4 tykkäystä

Vernerin vitonen

Tunnariksi “Kun löydän Limperin Antin sille kädestäin mä heitän kuin luu femman näin

1 tykkäys

Jatkoa ketjulle Inderesin kahvihuone (Osa 5):

Itsekin pohdin tuossa taannoin, että lainalla vai “käteisellä” kattoremontin maksaminen.

Tällähetkellä tilanne se, että 12kk euribor siellä 3.33% hujakoilla. Tuohon päälle 2% marginaali ja muut kulut.
Kokonaiskorko siis jossain 6% hujakoilla.
Tämä siis käsittääkseni tarkoittaa, että jos päätyisin sijoittamaan rahat ja ottamaan lainaa remonttia varten, niin sijoituksista olisi suotavaa saada aikakin tuo 6% tuotto johon mielellään vielä ns riskipreemio päälle.
Sijoitustuotoista joutuu vielä maksamaan veroja jossain kohtaa, eli tuotto saisi mielellään olla +10% vähintään. :thinking:
Eurostoxx 600 fw p/e n.12, Sepen fw p/e n.17.
@Verneri_Pulkkinen ystävällisesti kertoi minulle, että OMXH25 vastaava luku on 13.7 ja HEX:in 13.3

Näistä itselleni todennäköisin sijoituskohde on luonnollisestikin Pölhölä (hästäg kotikenttäetu😬), eli tulostuotto olisi n. 7.3-7.5%. (Ja joo. Kyseinen tuotto tulisi siis indeksiin sijoittamalla)
Tosin tuossa yhtälössä e-komponentti (eli firmojen tulos) on vieläkin “paineessa”, eli toikin tuotto olisi ihan hyvä suoritus.
Kovin luotto omaan kykyyni poimia parhaat osakkeet on jo hieman rapissut tässä viimeisen vuoden aikana. :sweat_smile:
Kaikkihan on tietysti mahdollista, kuten myös se, että vielä rytisee kunnolla, jolloin harmittaisi jokainen pörssin ulkopuolelle hukattu euro. :man_shrugging:
Ja sanottakoon vielä viimeisenä muuttujana sekin, että ei mitään hajua, että voiko euriborit pysytellä nykytasoilla seuraavat 7.5v. (laina-aika),

Kommentteja?

14 tykkäystä

Entisen nordnettiläisen ja nykyisen indeläisen @Jeremias_Makkonen -ukkelin äänikirja on nyt kuunneltavissa Youtubessa.

Sijoittaminen on tällä hetkellä suositumpaa kuin koskaan, joten myös tarve aloittelijoille suunnatuille oppimateriaaleille on kova. Siksi halusimme luoda avuksesi äänikirjan, jonka opit ovat kevyitä omaksua, sisällöstä tinkimättä. Voit kuunnella äänikirjan täällä YouTubessa ja Nordnet Suomen Spotify -tilillä sekä ladata sen PDF:nä Nordnet-koulusta: https://www.nordnet.fi/fi/opi-uutta/k…

4 tykkäystä

Smartini vastaa takaisin tomerana. :slight_smile:

https://twitter.com/MartinPaasi/status/1612437816893472769

14 tykkäystä

Kun laskelmiasi katsoo, niin heitän sinulle kysymyksen. Ottaisitko nyt sijoituslainaa 6% korolla?

1 tykkäys

Heitetääs nyt sit tämmöinen kyssäri:
Ikäsi :point_down:

  • Alle 18v
  • 18-25v
  • 25-30v
  • 30-35v
  • 35-40v
  • 40-50v
  • 50-60v
  • 60-70v
  • 70-80v
  • yli 80v
0 äänestäjää

Sukupuolesi :point_down:

  • Mies
  • Nainen
0 äänestäjää
16 tykkäystä

Tuo Martin Paasi on ehkä masentavin henkilö talousmediassa :smiley:.

Joka vuosi takertuu vain kaikkeen paskaan, mitä voi EHKÄ tapahtua. Toki kirjoittaen niin, että lukijat tulkitsee asian tapahtuvan “lähes varmasti”.

Ylipäänsä jos haluaa säilyttää jonkinlaisen positiivisen elämänasenteen, kannattaa jättää koko suomalainen talousmedia seuraamatta. Eikä sen puoleen, ei ehkä kannata seurata mediaa ollenkaan. Puoli yhdeksän uutiset riittää siihen, että pysyy ns. kartalla :grin:

25 tykkäystä

Minusta on todella erikoista samaan aikaan toitottaa maailmanloppua joka vuosi ja samalla kannustaa matalakuluiseen indeksisäästämiseen. Jälkimmäinen neuvo on erittäin arvokas mutta jos samaan aikaan peloittelee potentiaaliset sijoittaja-alokaat pois niin eihän siitä ole mitään hyötyä kenellekkään.

30 tykkäystä

Naiset aktivoitukaa :fire::fire::joy:

10 tykkäystä

Sieltä tupsahti :+1:

9 tykkäystä

Tuli aavistuksen paha mieli, vaikka tiesin naisten olevan selvässä vähemmistössä täällä. Toki olisi kiva saada joukkoon lisää myös eri ikäluokkaa olevia ihmisiä, erityisesti kypsempää jengiä on aika vähän. :slight_smile:

Olisi kiva saada palautetta naisilta, että onko jotain, mitä Inderes tai minä voisin tehdä toisin, jotta viihtyisivät täällä Foorumilla ehkä paremmin. En usko, että Inderes pahastuu, jos laitatte palautetta, mitä voisimme tehdä toisin. Palautetta voi antaa privana tai sähköpostilla. Toki kaikilla meillä on oma käsityksemme asiasta, mutta naisten ihan itse kirjoittama palaute kiinnostaisi itseäni.

14 tykkäystä

…tai posin kautta, eli reilu kolmikymppinen? (Sori, oli pakko.)

5 tykkäystä

Jos maksat inderes premiumista, milloin sinusta olisi aiheellista että päivitys tulisi?
Osa verrokeista (siis analyysipankeista) on päivityksen jo antanut.

1 tykkäys

Viimeistään tulosvaroituksen jälkeisenä arkiaamuna ennen pörssin aukeamista.

3 tykkäystä

Mukava kuulla, olen samaa mieltä. Itse olen aavistuksen närkästynyt tästä viipeestä, mutta toki ymmärrän, että Inderes ei ole enää yrittäjävetoinen toimija - ja että pääosa analyytikoista on vain töissä. Toisaalta verrokit ovat saaneet analyysinsä ulos, joten pelkästään siitä ei ole kyse.

Korkojen nousua aktiivisesti seuranneena olen pohtinut miksi käyttötilin/säästötilitalletuksille ei saa kunnon korkoa. Inflaatio samalla nakertaa tilillä makaavan rahan arvoa. Pankit kuitenkin saavat tälle asiakkaan rahalle 2% yön yli talletuskoron. Tästä omissa pohdinnoissa olen tullut siihen johtopäätökseen, että toistaiseksi edes jotakin positiivista kassavirtaa tuottavat sijoitukset ovat parempi vaihtoehto toistaiseksi.

Marianne kirjoittaa aiheesta:

1 tykkäys