Inderesin kahvihuone (Osa 6)

tänä päivänä ei ole helppo löytää kenkiä mitkä kestäisi isältä pojalle siis useita vuosia. Kuulemma kengänkumin pitää maatua nykyään ja olla niin eco.

mitä tulee kommenttiin autoista ja varallisuudesta. Moni varakas osaa käsitellä rahaa. se sanonta annat 1000e varakkaalle se tuo takaisin 10 000. varattomalle 1000 se tuo takaisin iphonen. Hyvin pintaesimerkki mutta kirkas pointti.

Mutta mitä tulee opiskelijan kysymykseen. Itse maksoin opintolainan pois kun otin asuntolainan. Joka lyhennyksestä menee vielä se joku +3e käsittelykulukin. kivempi kun on 1 laina eikä usempaa ja vielä eri pankkiin omalla kohdallani olisi ollut.
En kuitenkaan itse maksaisi sitä väkisin luopumalla hyvästä osakkeesta. Opintolainan maksaminen on hyvä muisto elätystä elämästä.

10 tykkäystä

71 tykkäystä

Eipäs yleistetä! Mä oon vasta 30👶

7 tykkäystä

Anteeksi. Pitäisi korjata lausuntoni muotoon “keski-ikää lähestyvä”.

6 tykkäystä

Itse maksoin opintolainani kahdesta ensimmäisestä tilistä. Asuntolaina oli jo ennen opintoja. :sweat_smile:

Täytyy sanoa, ettei varsinaisesti rahanpuute ole ikinä estänyt itseä tekemästä asioita. Jos ei ole ollut varaa, olen mennyt vesilinjalla ja aivan yhtä hauskaa on ollut. Sen verran tiukka syntymähumala on.

Monet parhaat jutut on myös ilmaisia.

11 tykkäystä

Korot eivät jää pysyvästi koholle… Eivät ole koskaan jääneet eivätkä jää nytkään.

Nyt on oikeastaan aika normaali korkotilanne, mutta oikeassa olet, että hyvin todennäköisesti piikki saavutetaan tänä vuonna. 2008 jälkeiseen ”uuteen normaaliin” todennäköisesti ei silti enää palata.

2 tykkäystä

Tämä on varmasti totta mutta entä jos jäävätkin koholle seuraavat 50-vuotta.

2 tykkäystä

No se jää nähtäväksi… Itse en muutamaa vuotta pidempään korkeampaan korkoon usko tai sitten talous saa olla vahvaa seuraavat vuosikymmenet…
Eiköhän ne korot tyssää seuraavaan taantumaan tai lamaan.

Määritelkääs, mitä tarkoittaa korkea korko.

Itse kun otin ensimmäistä asuntolainaa, Euribor oli siellä 4,8% +0,35% marginaali luokassa ja kun se laski 2%, raha tuntui ilmaiselta.

17 tykkäystä

Kyllä se yli 6% alkaisi henkilökohtaisesti jo korkealta tuntumaan. Hetki sitten juttelin vähän varttuneempien omakotitaloasujien kanssa ja heidän lainansa oli alkuperäisissä papereissa 16% korolla. Taisi olla 90-luvun alusta muistaakseni. Tuokaan ei toki haittaa jos talous rullaa ja palkat nousee 10% vuodessa. :blush:

5 tykkäystä

Näissä ne pahimmillaan taisi juu käydä. Silloin toki asuntolainatkin mitoitettiin maksettavaksi jokusessa vuodessa. Omat vanhemmat taisivat olla maksaneet kaksi asuntolainaa jo ollessani 10v. Meidän oman ja sijoitusasunnon. :blush:

Omakotitalon rakensi 60 000€:lla. Toki nykyrahassa ihan eri asia. Tapana oli ostaa ensin pienempi, maksaa laina pois ja muuttaa seuraavaan isompaan ja maksaa sekin nopeasti pois.

9 tykkäystä

No mistä sitä sijoittaisi, jos jokaisella menisi se 1000€/kk autoiluun…

@Lohis 38v ja nyt se parin tonnin ritsa aka kakkosauto on accord :grin:

13 tykkäystä

:raising_hand_man:

Sijoitusharrastus on syy ja 2010 vuoden Opelilla ajaminen seuraus.

30 tykkäystä
21 tykkäystä

Videoille pitäisi silloin siis löytää uusi nimi. Esimerkiksi jotain uutta ja omaperäistä, mites olisi vaikka “Melkein minuutissa” :smiley:.

@Verneri_Pulkkinen

6 tykkäystä

No ei ole 80k tulot ehkä puolet siitä, eikä kyllä ole kahden tonnin ritsaakaan, 6000 ollut halvin kun olin 20 nyt 30vuotiaana autoni maksoi 15k. Velaksi en autoa osta enkä uutta mutta en itse tykkää ihan rämällä ajaa plus kyllä siinä näin metsuri yrittäjänä alkaa tilipussikin keventyä jos auto on kokoajan korjaamolla ja ei pääse töihin… Seuraava auto maksaa luultavasti vähän enemmän taas.

4 tykkäystä

Vernerin vitonen

Tunnariksi “Kun löydän Limperin Antin sille kädestäin mä heitän kuin luu femman näin

1 tykkäys

Jatkoa ketjulle Inderesin kahvihuone (Osa 5):

Itsekin pohdin tuossa taannoin, että lainalla vai “käteisellä” kattoremontin maksaminen.

Tällähetkellä tilanne se, että 12kk euribor siellä 3.33% hujakoilla. Tuohon päälle 2% marginaali ja muut kulut.
Kokonaiskorko siis jossain 6% hujakoilla.
Tämä siis käsittääkseni tarkoittaa, että jos päätyisin sijoittamaan rahat ja ottamaan lainaa remonttia varten, niin sijoituksista olisi suotavaa saada aikakin tuo 6% tuotto johon mielellään vielä ns riskipreemio päälle.
Sijoitustuotoista joutuu vielä maksamaan veroja jossain kohtaa, eli tuotto saisi mielellään olla +10% vähintään. :thinking:
Eurostoxx 600 fw p/e n.12, Sepen fw p/e n.17.
@Verneri_Pulkkinen ystävällisesti kertoi minulle, että OMXH25 vastaava luku on 13.7 ja HEX:in 13.3

Näistä itselleni todennäköisin sijoituskohde on luonnollisestikin Pölhölä (hästäg kotikenttäetu😬), eli tulostuotto olisi n. 7.3-7.5%. (Ja joo. Kyseinen tuotto tulisi siis indeksiin sijoittamalla)
Tosin tuossa yhtälössä e-komponentti (eli firmojen tulos) on vieläkin “paineessa”, eli toikin tuotto olisi ihan hyvä suoritus.
Kovin luotto omaan kykyyni poimia parhaat osakkeet on jo hieman rapissut tässä viimeisen vuoden aikana. :sweat_smile:
Kaikkihan on tietysti mahdollista, kuten myös se, että vielä rytisee kunnolla, jolloin harmittaisi jokainen pörssin ulkopuolelle hukattu euro. :man_shrugging:
Ja sanottakoon vielä viimeisenä muuttujana sekin, että ei mitään hajua, että voiko euriborit pysytellä nykytasoilla seuraavat 7.5v. (laina-aika),

Kommentteja?

14 tykkäystä

Entisen nordnettiläisen ja nykyisen indeläisen @Jeremias_Makkonen -ukkelin äänikirja on nyt kuunneltavissa Youtubessa.

Sijoittaminen on tällä hetkellä suositumpaa kuin koskaan, joten myös tarve aloittelijoille suunnatuille oppimateriaaleille on kova. Siksi halusimme luoda avuksesi äänikirjan, jonka opit ovat kevyitä omaksua, sisällöstä tinkimättä. Voit kuunnella äänikirjan täällä YouTubessa ja Nordnet Suomen Spotify -tilillä sekä ladata sen PDF:nä Nordnet-koulusta: https://www.nordnet.fi/fi/opi-uutta/k…

4 tykkäystä