Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Teoriassa kyllä, mutta käytännössä tällaista ei pieniä notkahduksia tai suhdanteiden heilahteluja lukuun ottamatta ole tapahtunut ainakaan omana elinaikanani.

Oma suositukseni @Matti13 :lle on joka tapauksessa se, että pysyy ainakin osakkeissa. Velattomuus ei ole varsinkaan nuorena edes järkevä tavoite.

4 tykkäystä

Jep, toisaalta tämän hetken olosuhteet eivät vastaa kenenkään aiempaa elinaikaa. Ainakaan tällaista demografista vinoumaa ja massaeläköitymistä ei ole aiemmin ollut. Voipa siis ilmestyä myös ihan uusiakin ilmiöitä.

Omallakin alalla jo näkyy, että saturoitu kokonaiskakku Suomessa pienenee. Jos siis haluaa edes pitää myynnin ennallaan, niin täyty viedä markkinaosuutta kilpailijoilta.

9 tykkäystä

Kertokaa oi tietäjät mikä tää padma juttu on?

3 tykkäystä

TJn (Padman) pitäisi ostaa osakkeita, mutta ei vaan meinaa ostaa. Tosin saattoi jonkin satsin jo ostaa, en muista varmasti:

Toimitusjohtaja Padma Ravichander on tänään tehnyt sopimuksen, jonka mukaan Fitzroy Investments Limited ("Fitzroy ") myy 15 miljoonaa Tecnotreen osaketta Padma Ravichanderille kauppahinnalla, joka vastaa Nasdaq Helsingin pörssissä noteerattua Tecnotreen osakkeen 10 päivän liukuvaa keskiarvoa. Näiden osakkeiden myynti toteutetaan useissa erissä ja se saatetaan päätökseen syyskuuhun 2022 mennessä.

2 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen on pääsyyllinen tähän. :smiley:

6 tykkäystä

OP:n pääanalyytikko Antti Saari pitää mielenkiintoisen kuuloisen webinaarin. :point_down:t3:

7 tykkäystä

Tesla-ketju ei petä ikinä:

125 tykkäystä

Tältä näyttää laittoman harvaksi hakattu metsä: ”Jos tämä olisi minun, niin itku pääsisi” | Yle Uutiset Tuossa vähän huolestuttavaa tietoa metsistä ja kuinka hyöty valuu lyhytjänteisesti metsä-ja energiateollisuudelle,ehkä pitäisi jarrua painaa.

9 tykkäystä

Olen itsekin siinä tilanteessa että pystyn melkein maksamaan koko asuntolainan pois, toki osakeet tuottavat enemmän ja ennen kaikkea sitä rahaa ei saa irti tarvittaessa siitä talosta toisin kuin osakkeista esim työttömyyden/opiskelun ajaksi. , Mutta huomattavasti stressittömämpää kun tietää että pärjää vuosia vaikka tapahtuisi mitä.

4 tykkäystä

Mutta kuka sen sitten maksaa, että sitä hakkaamista tehdään pienemmällä koneella jos se ei nykyisellään ole kannattavaa?

Teknot, REITit ja EV:t ottivat (myös) silloin osumaa. Esim. Microsoft droppasi 255 USD → 219 USD viime viikon pohjaan, ja Apple 149 USD → 124 USD.

2 tykkäystä

Opintolainen suhteen kannattaa laskea ensiksi todelliset vuosikustannukset eikä pelkästään katsoa korkoaprosenttia.
Esimerkiksi minulla on opintolainaa 1500 euroa jäljellä. Korko on 2.5% ja lainanhoito maksu on 2.30 euroa kuukaudessa. Lainan takia minulla on Nordeassa tili ja verkkopankki tunnukset näistä tulee kuluja 2.40e/kk ja 3e/kk. Joten kulujen osuus minun tapauksessa on merkittävästi suurempi kuin koron. Taidankin maksaa lainan pois ensi kuussa ja sulkea koko Nordean.

10 tykkäystä

Kuitenkin metsänomistajat ovat tyytyväisiä hakkuujälkeen, niin mikä on ongelma? Tuossa Ylen artikkelissakin viitataan hiilinieluihin? Miksi metsänomistajan pitää niitä priorisoida korvauksetta? Jos taloudellisesta näkökulmasta hakkuiden voimakkuutta ja kiertoaikaa tarkastellaan, suurin vaikuttava tekijä on laskentakorko nettonykyarvolaskelmassa. Mitä isompi korko, sitä voimakkaammat hakkuut ja lyhyemmät kiertoajat. Toivottavasti enää ei palata vanhan metsälain mukaiseen ajatteluun, missä metsänomistajalta vietiin oikeus päättää käyttämästään laskentakorosta.

Se joka tarvii sitä puuta. Sieltä se maksaja pitäis löytyä.
Että jos ehtona on, että puuta ei saa metsästä ulos kuin täyttämällä x kriteerit.
Ja se maksaa sit enemmän, niin maksa jos haluat.
Samaan tyyliin muitakin aloja täällä riepotellaan.

Mennääkö metsään, metsänhoito edellä?
Vai oma talous edellä?
Vai koneurakoitsijan kaluston sopivuus edellä?
Vai puunostajan tarve edellä?

Se jääköön sitten valittavaksi. Missä ja miten mennään metsään.

3 tykkäystä

Viime aikoina minulle on muodostunut kaksi stereotypiaa palstalaisista. @Sijoittaja-alokas haastatteluotannan perusteella täällä on n. 40-vuotiaita miehiä ja “Auto - vauraustumisen jarru?” -ketjun perusteella enemmistö ajelee muutaman tonnin ritsoilla.

Että sellainen sijoitusforum :wink:

31 tykkäystä

Mä olen vajaa vajaa nelikymppinen ja kävelen yli kolme vuotta vanhoilla lenkkareilla, jotka maksoivat joitakin kymppejä. :frowning:

17 tykkäystä

sitku lukee palkkakeskustelua, niin melkee kaikki tienaa yli 80ke vuodessa, paitsi minä. Niin ne keskustelut kuplaantuu isommanki foorumin sisällä.

34 tykkäystä

Woop woop!

Lasken päiviä, että pääsen myymään oman ratsuni. Sitten ei ole autoa vaurastumisen esteenä ja vapautuu pääomaa osakkeisiin. :star_struck:

Ikää liki neljäkymmentä myös (tai no… 36vuotta).

31 tykkäystä

Me ollaan kaikki oman elämämme ingvar kampradeja. :upside_down_face:

15 tykkäystä

No onneksi seuraavat haastateltavat ovat kolminelikymppisiä miehiä, joten tulee vähän vaihtelua. :slight_smile:

6 tykkäystä