Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Tuo on minusta liian kova yksinkertaistus. Moni sijoittaja hakee maanomistajana ensisijaisesti vakaata inflaatiosuojattua tuottoa. Omassa taloyhtiössäni maanomistaja on sijoitusrahasto, mutta ehdot ovat oikein selkeät ja oikeudenmukaiset. Asiaa toki selkeyttää taloyhtiön osto-oikeus, jonka ehdot on sovittu jo maanvuokrasopimuksessa ja siihen liittyvässä maakaupan esisopimuksessa.

Sonera → Hyzon → Voxtur

17 tykkäystä

Kaj oli tykännyt Albert Camusin filosofiasta.

”Maybe its not about the happy ending. Maybe its about the story.”

7 tykkäystä

Itse en ostaisi asuntoa vuokratontilla. Enkä varsinkaan lähtisi suunnitelmalla, että myyn tämän myöhemmin, jollekin enemmän hömelölle.

8 tykkäystä

Suomi voisi vastapalveluna sulkea vaikka sen Ahvenanmaalla sijaitsevan Venäjän “tarkkailutoimiston” :smiley:.

Ainiin, unohdin ketä meillä on hallituksessa.

Edit. vaihdoin ketjua.

1 tykkäys

En tällä kertaa voittanut kisaa, vaikka kerran olen sen jo voittanut. :muscle:t3:

Kannattaa @Lexus seurata sitä Nokian ketjua, niin osaat jatkossa arvata yhtä lähelle kuin minä. :coffee: :cowboy_hat_face:

Olin “aika” optimisti. :smiley:

18 tykkäystä

Hyvin mielelläni olin nyt väärässä :laughing:

Alankin tästä lähtien katselemaan sun whisperit ennen tulosta :ok_hand: :muscle:

Tämä toi sen suuren yllärin… mutta sopimuksia ei pitänyt olla, vielä

16 tykkäystä

Minua ei yllätä mikään. :sunglasses: Jatkossa pitänee enemmän näpytellä Nokiasta.
image

25 tykkäystä

Umtsibumbum, Umtsibumbum…ja porukat lähdössä Stonckmannille Nokia-kahveille? :crossed_fingers::money_mouth_face::crossed_fingers:

18 tykkäystä

Alokkaan ja oman veikkaukseni keskiarvo olisi pärjännyt kisassa kivasti.

Oikea vastaus oli: liikevoitto loka–joulukuussa 1 154 miljoonaa euroa.

7 tykkäystä

Minusta tulee johtava ylipääanalyytikko ja sinusta oikea käteni, eli pääanalyytikko. :slight_smile:

8 tykkäystä

Joko Erkki on onnistunut kaivamaan täysin saman paidan, ilmeen ja asennon vuoden takaiseen, tai sitten Inderesillä ei ole varaa ottaa uusia kuvia videoiden kanteen vuoden välein :grin:

Vain taustakuva on vaihdettu futuristisen näköisestä seinästä tuohon synkähtävään “Valitse kumpi ovi” -kuvaan :joy:

Edit. Miksi Nokian pitää sössiä aina kaikki :face_with_symbols_over_mouth:. Tänään varmaan Indeksi taas Nokian vetämänä :arrow_up: samalla kun oma salkku :arrow_down: :smiling_face_with_tear:

9 tykkäystä

Tuossahan vain osoitetaan kekseliäällä tavalla, että muotivirtaukset tulevat ja menevät, mutta analyytikko pysyy samana. Ei ne asiat vaihtamalla parane :smile:.

28 tykkäystä

Tämän aamun luvuilla Nokian kurssin pitäisi olla vitosen (5e).
Kertoimet ovat turhan matalia, koska onhan nyt Lundmarkilla näyttöä, että Nokia on matkalla koilliseen kuin kiskoilla.

4 tykkäystä

Pääanalyytikko? Eikö varaylipääanalyytikko tai ylipäävara-analyytikko? :thinking: Ei sentään ylivarapääanalyytikko, ainakaan muodossa yli-varapää-analyytikko.

2 tykkäystä

Taloyhtiön vuokratontti on usein riski. Vuokrasopimusehtojen lukeminen on tärkeää, mutta ehdot voivat olla epäselviä, osaavallekin lukijalle. Myyjien puheisiin, mitä vuokraehdot tarkoittavat, ei pidä luottaa, sillä yksin kirjallinen sopimus merkitsee, jos tulisi ongelmaa tulevaisuudessa. Monissa tapauksissa vuosittainen vuokrankorotus on tontin omistajan mielivallan alla. Vaikka vuokrankorotus olisi sidottu turvalliseksi miellettävään elinkustannusindeksiin, sekin nousi vuodessa nyt 6-9%.

Vuokratontit ovat maaomaisuutta, joita myydään sijoittajalta toiselle. Et voi luottaa, että tontin omistaja olisi aina sama kuin tänään, edes vaikka omistaja olisi seurakunta tai kaupunki.

3 tykkäystä

Itse ostan vuokratontilla ainoastaan tapauksessa, jos maanvuokraaja on kaupunki/kunta. Niillä on sopimuksissa vuokrankorotukset tavanomaisesti sidottuna elinkustannusindeksiin. Joten suuria yllätyksiä ei tule. (Toki hyppäsihän se tänäkin vuonna inflaation vuoksi melkoisesti, eli se siitä yllätyksemättömyydestä sitten :D)

Kaikenmaailman “valinnaiset” vuokratontit kierrän kaukaa, jotka kylläkin lukeutuvat yleensä yksityisten tahojen tarjontaan.

1 tykkäys

Tuohon vuokratontin vai omistustontin väliin on tullut vielä tällainen mielestäni tekemällä tehty välimuoto. Eli Taloyhtiön kerrostalo on vuokratontilla. Osakkaalle tarjotaan mahdollisuutta ostaa “oman asunnon osuus” tontista itselleen, eli kertamaksulla pääsisi eroon tontin vuokrasta ikuisiksi ajoiksi. Tämä siis vaikuttaisi kuukausittaiseen vastikkeeseen laskevasti. Vaihtoehtoisesti henkilö voisi tietysti saada vuokratuloa maapalastaan, mutten usko, että näin on toteutettu missään. Siinähän osakas maksaisi itselleen vuokraa.

Miten tämä juridisesti oikein toimii, en tiedä. Tuleeko asunto-osakkeen omistajasta fyysisen maapalan omistaja vai tontin osaomistaja vai toimiiko samalla tavalla kuin asunto-osake, eli tontin “omistaja” omistaisi nautintaoikeuden ostamaansa maapalaan/osuuteen? Pitääkö se myydä yhdessä asunto-osakkeen kanssa, vai voiko myöhemmin kerätä sitä vastaan vuokratuloja, jos muuttaa pois eikä myy osuuttaan tontista? Mitä jos uusi asunnon ostaja ei halua ostaa tontin osuutta?

Tuollaisesta ainakin pitäisi itse näppini erossa, kun ei tiedä, voiko joutua “maapalaloukkuun”? Voin kuvitella hyvin tilanteen, jossa asunnon hinta on vaikka 200 000 euroa ja maapalan hinta vaikka 10 000 euroa, joka tulee asunnon päälle. Tavallaan asunto olisi verrokeitaan 10 000 euroa kalliimpi kuin saman rapun vuokratontilla olevat asunnot. Nyt ostaja laskee, että ottaessaan 25v lainan, se maapala maksetaan viimeisenä ja siitä maksetaan pankille korkoa koko laina-ajan ennen kuin sen hinta on kuitattu. Esim. nykyisellään lainan korko voi olla vaikka 5%/vuosi = 500€/vuosi =42€/kk = 12500€ 25 vuodessa pelkkiä korkokuluja 10 000€ maapalasta. Vastaavasti hieman edullisempi kuukausittainen vastike ei välttämättä kata edes korkokuluja, saati sitten pääoman lyhentämistä.

No, ehkä tuo järjestely on fiksumpi kuin miltä näyttää, mutta minua se ainakin epäilyttää. :thinking:

1 tykkäys

Taas alkaa tuonne “ostin/myin juuri äsken” ketjuun ilmestyä noita juuri äsken eilen tai viime viikolla ostettuja noksuja :joy: Olisikohan tultu vielä raportoimaan jos olisi ollut heikko osari?

61 tykkäystä

Itselle yksi suurimmista kriteereistä ensimmäistä asuntoani hankkiessa oli oma tontti useasta syystä. Kannattaa myös muistaa että jos joku niin maan arvo tässä valtakussa, etenkään kaupunkialueella, ei tule varmasti laskemaan. Päin vastoin.