Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Jos pointtisi on jankkaaminen ja keskustelun laatu niin hyväksyn perustelun.

Jos taas olet sitä mieltä, että sisäpiirin ostoilla ei ole mitään signaaliarvoa niin olet täysin väärässä.Sijoittamisen koko pointti on ostaa tulevaisuuden kassavirtaa ja siihen liittyy aina epävarmuutta. Ennustaminen on hankalaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen. Kaikki mikä vähentää epävarmuutta on hyödyksi.

No avataan tätä siinä tapauksessa. Jos yhtiö on maltillisesti hinnoiteltu tulevaisuuden odotuksiin nähden, mutta epävarmuus tulevaisuuden suhteen on monella saralla suurta, ei position koko voi olla suuri. Jos epävarmuus vähenee (vaikka samaan aikaan myös absoluuttinen tuottokin vähenisikin) on mahdollista ottaa isompi positio.

Kuinka iso vaikutus on riippuu monesta tekijästä, mutta väite ettei sisäpiirin ostoilla ole mitään väliä on hevonpaskaa.

7 tykkäystä

en itse vuokratonttia periaatteesta huolisi, jos siinä on sijoittaja takana.
Kunta voipi olla kohtuullinen tontin omistajana. Kuntahan haluaa veronmaksajan, toisin kun sijoittaja joka haluaa raapia maximi tuotot. Itte jos olisin rahastomogulina, niin maximit repisin mitä voi pyytää aina vuokraa tontista kun muuta vaihtoehtoa ei asunnonhaltijalla ole. Mainos lehteen hyvästä tuotosta. ja “raha raha raha” laulu soimaan.
yksi linkki asiasta

3 tykkäystä

Riippuu maanvuokrasopimuksen ehdoista. Relevantteja kysymyksiä ovat ainakin seuraavat:

• vuokrankorotusehto
  • onko taloyhtiöllä oikeus ostaa tontti ja jos on, millä ehdoilla
  • mitä on sovittu tapahtuvan vuokrasopimuksen päättyessä

Kannattaa muistaa, että pitkällä aikavälillä asunnon arvo on ensisijaisesti tontissa, rakennuksen ylläpito (tai ylläpidon laiminlyönnistä seuraava korjausvelka) kun maksaa rahaa ennemmin tai myöhemmin. Myös maanvuokrasopimus on rahanarvoinen, riippuen toki sen ehdoista.

Itse näkisin vuokratontin olevan ihan ok jos ehdot ovat hyvät ja asunto on tarkoitus myydä hyvissä ajoin ennen vuokrasopimuksen päättymistä. Hyvin pitkäaikaiseen pitoon valitsisin mielummin oman tontin.

4 tykkäystä

Tuossa on tietysti pointti, että ostaisi rempattavan kämpän. Ongelma on, ettei minulla ole mitään osaamista remontointiin liittyen. Toki jos palkkaisi jonkun tekemään, mutta enpä tiedä…mieluimmin sellainen johon voi heti asettua taloksi.

Näinhän se juuri menee, että riippuu paljon ehdoista. Kyseisessä asunnossa, jota katsoin oli omistajana seurakunta ja sopimus vuoteen 2058 asti. Täytyy tietysti selvitellä tarkemmin vuokrasopimuksen ehtoja, mikäli lähtee ostotarjousta tekemään.

Näin olen itsekin ymmärtänyt, että nuo joissa on sijoittaja tontin omistajana, on syytä kiertää kaukaa.

Tuo on minusta liian kova yksinkertaistus. Moni sijoittaja hakee maanomistajana ensisijaisesti vakaata inflaatiosuojattua tuottoa. Omassa taloyhtiössäni maanomistaja on sijoitusrahasto, mutta ehdot ovat oikein selkeät ja oikeudenmukaiset. Asiaa toki selkeyttää taloyhtiön osto-oikeus, jonka ehdot on sovittu jo maanvuokrasopimuksessa ja siihen liittyvässä maakaupan esisopimuksessa.

Sonera → Hyzon → Voxtur

17 tykkäystä

Kaj oli tykännyt Albert Camusin filosofiasta.

”Maybe its not about the happy ending. Maybe its about the story.”

5 tykkäystä

Itse en ostaisi asuntoa vuokratontilla. Enkä varsinkaan lähtisi suunnitelmalla, että myyn tämän myöhemmin, jollekin enemmän hömelölle.

8 tykkäystä

Suomi voisi vastapalveluna sulkea vaikka sen Ahvenanmaalla sijaitsevan Venäjän “tarkkailutoimiston” :smiley:.

Ainiin, unohdin ketä meillä on hallituksessa.

Edit. vaihdoin ketjua.

1 tykkäys

En tällä kertaa voittanut kisaa, vaikka kerran olen sen jo voittanut. :muscle:t3:

Kannattaa @Lexus seurata sitä Nokian ketjua, niin osaat jatkossa arvata yhtä lähelle kuin minä. :coffee: :cowboy_hat_face:

Olin “aika” optimisti. :smiley:

18 tykkäystä

Hyvin mielelläni olin nyt väärässä :laughing:

Alankin tästä lähtien katselemaan sun whisperit ennen tulosta :ok_hand: :muscle:

Tämä toi sen suuren yllärin… mutta sopimuksia ei pitänyt olla, vielä

15 tykkäystä

Minua ei yllätä mikään. :sunglasses: Jatkossa pitänee enemmän näpytellä Nokiasta.
image

24 tykkäystä

Umtsibumbum, Umtsibumbum…ja porukat lähdössä Stonckmannille Nokia-kahveille? :crossed_fingers::money_mouth_face::crossed_fingers:

18 tykkäystä

Alokkaan ja oman veikkaukseni keskiarvo olisi pärjännyt kisassa kivasti.

Oikea vastaus oli: liikevoitto loka–joulukuussa 1 154 miljoonaa euroa.

7 tykkäystä

Minusta tulee johtava ylipääanalyytikko ja sinusta oikea käteni, eli pääanalyytikko. :slight_smile:

8 tykkäystä

Joko Erkki on onnistunut kaivamaan täysin saman paidan, ilmeen ja asennon vuoden takaiseen, tai sitten Inderesillä ei ole varaa ottaa uusia kuvia videoiden kanteen vuoden välein :grin:

Vain taustakuva on vaihdettu futuristisen näköisestä seinästä tuohon synkähtävään “Valitse kumpi ovi” -kuvaan :joy:

Edit. Miksi Nokian pitää sössiä aina kaikki :face_with_symbols_over_mouth:. Tänään varmaan Indeksi taas Nokian vetämänä :arrow_up: samalla kun oma salkku :arrow_down: :smiling_face_with_tear:

8 tykkäystä

Tuossahan vain osoitetaan kekseliäällä tavalla, että muotivirtaukset tulevat ja menevät, mutta analyytikko pysyy samana. Ei ne asiat vaihtamalla parane :smile:.

26 tykkäystä

Tämän aamun luvuilla Nokian kurssin pitäisi olla vitosen (5e).
Kertoimet ovat turhan matalia, koska onhan nyt Lundmarkilla näyttöä, että Nokia on matkalla koilliseen kuin kiskoilla.

4 tykkäystä

Pääanalyytikko? Eikö varaylipääanalyytikko tai ylipäävara-analyytikko? :thinking: Ei sentään ylivarapääanalyytikko, ainakaan muodossa yli-varapää-analyytikko.

2 tykkäystä