Olen syönyt tonnin pitsan Etelä-Afrikassa (@ Baghdad Cafe in White River, ZA), mutta se (pitsareissu) tehtiinkin pienkoneella (Cessna) vaan tämä kaveri pisti vielä huomattavasti paremmaksi:
Tunnistan pienen piikin hovioikeuden päätöksessä:
»Oikeus laski sakkorangaistusta 50 eurolla. Tuomittu sai kuitenkin maksettavakseen kuskin hovioikeuden oikeudenkäyntikuluja lähes kahdella tuhannella eurolla.
Miehen pitää myös maksaa ravintolalle pitsatilauksen koko hinta. Siihen hän sai yllättävän alennuksen, sillä kahdeksan euron sijaan oikeus määräsi hänet maksamaan vain seitsemän euroa.«
Edit: Lisätty paikkatieto ja jos liikkuu tuollapäin ja pienkonelennot kiinnostaa, suosittelen käyttäämääni: https://bushpilot.co.za/
Ostaisin Italian pörssistä, koska valuutanvaihtomaksu jää pois.
Jatkoksi on tosin myönnettävä, että kun meikäläinenkin taannoin osti yhtä osaketta Saksan pörssistä, ja sama osake olisi ollut saatavilla myös rapakon takana, niin olipa kyllä likviditeetissä eroa kuin yöllä ja päivällä - jenkkipörssin eduksi.
Piipahdin pitkästä aikaa Tesla-ketjussa. Olipas siellä raikas päin naamaa vittuilun tunnelma.
Jos Teslan matala ja ilmeisen tulkinnanvarainen gross profit ei sinulle riitä, niin tervetuloa ruotsalaisen NOTE AB:n uuteen ketjuun, jossa me jo Joonaksen kanssa ei-niin-tesla-henkisesti “kinastelimme” yhtiön luvuista. Aiheena sielläkin mikäpä muukaan kuin myyntikate, joka lopulta muuten paljastui korkeammaksi kuin Teslalla.
En ymmärrä miten mitkään potentiaaliset tuotot kompensoivat henkistä ja psykologista vahinkoa, mikä Teslan osakkeen omistamisesta/shortaamisesta syntyy.
En oo uskaltannu mennä kurkkaan Tesla-ketjuun mikä pöhinä siel on, vaan täältä vaan lueskellu sen villistä menosta. Olisko täten syytä harkita sen ketjun nimen vaihtamista: Tesla - Fight club?
Miten on arvon sijoittajaystäväiseni, mikäli pörssin rallattelusta, sijoittajien optimistisista odotuksista inflaation suhteen ja tämän hetkisistä Euroopan talousennusteista huolimatta näkisimme loppuvuonna laman, olisiko se edelleen kaikkien aikojen ennustetuin lama?
Taitaa lamasta puhuminen olla vähän rajua ja ennenaikaista spekulaatiota.
Vaikka lamasta ei taida olla virallista määritelmää, niin yleinen määritelmä taitaa olla että, bruttokansantuotteen täytyisi laskea vähintään 10 % tai taantuma kestäisi yli kolme vuotta.
Kummassa vaihto on suurempi? Eli kummassa on helpompi saada kaupat tehtyä oikeaan hintaan heiluttamatta kurssia.
Missä yrityksen pääkonttori / päälistaus on? Pörssitiedotteet, uutiset yms tulevat tämän mukaan ja se voi olla hyvä tiedostaa että kaupankäyntiaika on eri pörssistä riippuen
Pörssipäivät (kaupankäyntipäivät) voivat myös erota merkittävästi. Yhdysvalloissa ja Italiassa on eri pyhäpäivät ja pahimmillaan et voi tehdä kauppaa merkittävän uutisen tullessa ulos (kts kohta 2).
Valuutanvaihtokustannukset (näiden merkittävyys toki riippuu summista, sijoitusajoista, välittäjästä jne). Tämä siis koskee vain kaupankäyntiä. Kurssiin valuuttamuutokset kyllä heijastuvat ostopaikasta riippumatta.
Kaupankäyntikustannukset todennäköisesti erit (riippuu välittäjästä toki)
Varmaan muitakin tekijöitä on. Mutta antamillasi tiedoilla itse suoraan kysymykseen ei voi vastata.
Totta puhut!
Tuo taantuma on termi jota tässä tarkoitin.
Tässä karhuillessa vain ihmettelen maailman menoa ja sitä, että mihin ylimääräisen käteisen laittaisin.
Mikäli ollaan uuden nousun kynnyksellä ja inflaatiomurheet ovat menneitä, olisiko nyt oikea hetki laittaa rahaa rakennusliikkeisiin, jotka makaavat pohjamudissa? Miksi ei?
Olen myös ihmetellyt, miksei moni Tesla-bulli vain osta osaketta ja anna asian olla. Sitten juhlat voisi pitää omassa salkussa, eikä tarvitse tuulettaa jokaista 10% nousua tai myytyä autoa somessa ja foorumilla
Keskustelussa ylipäätään jankataan aina siitä, onko Tesla 1.) hyvä auto, 2.) hyvä yhtiö, 3.) kertoimiensa arvoinen suhteessa muihin autovalmistajiin. Vaikka kaikkiin vastaus olisi kyllä, ei Tesla silti välttämättä ole erityisen hyvä sijoituskohde.
100 tutkimustyötunnin jälkeen olisi hyvä kääntää katseensa muualle osakemarkkinoilla. Löytyykö jostain parempaa paikkaa rahoille? Tuntuu, että monen Tesla-sijoittajan vaihtoehtoiskustannus on VW tai Toyota
Kulttuuri yhtiön ympärillä on usein toimitusjohtajansa näköinen. Siksi tykkään asiallisista, harmaista ja luotettavista toimareista.
Oon kyllä samaa mieltä. Tuntuu kyllä myös, että bearit vääntää kaikki uutiset huonoiksi, ja ketjuun kaivetaan ties mitä tietoa, mikä ”kaataa Teslan” seuraavan 5 vuoden aikana. Toki haastaminen molemmilta puolilta on tärkeetä, mutta vähän toi ketju menee teinipoikien huuteluks. Popcornia kyllä tarvis
Voisko vaikka @Alex_af_Heurlin1 ottaa tästä polttoainehinnan ihme nousuista keskiviikkoisin vähä tutkimusta ja kirjottelua? Tai vinkata vaikka kolleegalle