Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Illeismin ja meitittelyn taitavan käytön hienous on: “Vaikka me nyt ensin annettiin muiden jotain ymmärtää, hän pääsi kuitenkin lopulta livahtamaan kuin koira veräjästä.” :smiley:

Riepoo välillä tuon sanan Kalsarikännit väärä tulkinta. Osallistuneena sen kehittämiseen -80-90 luvulla, se tarkoittaa, että seuraavana päivänä herätään todennäköisesti iltapäivän puolella ja heikossa kunnossa, mutta on sentään päästy kotiin ja ollaan kalsarit jalassa koko päivä. Ja huom, kalsarit jalassa, ei siis ole päästy niitäkään riisumaan.

En muistanutkaan sanoja, kun ei toi Saksa ole oikein koskaan taipunut. Nyt käännöksen kanssa palautui muistiin. Pelottavan hyvin osuu kyllä päivän tilanteeseen.

1 tykkäys

Seurantajakso tässä on huomattavan laaja, nimittäin tammikuun alusta melkein helmikuun puoleen väliin. Yeeehaa!

6 tykkäystä

Öhym! Olen guru, +200% vertailuindeksiin. (10,68 vs 3,56)
:joy: :joy: :joy:

3 tykkäystä

Ben Graham?

P.S. @Lyly_ja_Immo haastattelu oli helmi :+1:

13 tykkäystä

Ehkä. :smiley:

Kiitos!

@Lyly_ja_Immo on helmi, arvostan häntä monellakin tavalla. :slight_smile:

10 tykkäystä

Perjantaina pitääkin keitellä kuppi kuumaa haastattelun kyytipojaksi.

29 tykkäystä

Hitto, miksi mä en keksinyt tätä. :smiley:

Tää olis riittänyt. :slight_smile:

2 tykkäystä

Tällä viikolla taas torstaina ruuhkaa kun 18 yhtiötä julkistaa tuloksensa. Viime viikolla myös torstai suosituin päivä. Sama toistuu vuodesta toiseen. Onko jollain viisasten kiveä? Mikä tekee torstaista suosituimman päivän?

5 tykkäystä

Tätä olen miettinyt. :slight_smile:

Tuolla tavoin ainakin minimoivat oman näkyvyytensä tuolta osin. :frowning: Tykkään itse seurata laajasti eri yhtiöitä, niin tuon päivän yhtiöitä ei tule niin tarkalla kammalla selattua.

3 tykkäystä

Varsinkin pienempi yhtiö hukkuu tonne joukkoon helposti. Maanantai-tiistai näkyvyys olisi paljon parempi. On siinä torstaina taas urakkaa kun yrittää perata tuloksia.:smile:

2 tykkäystä

Katsoin itse tuon esityksen nyt kollegan kanssa pari kertaa ”kriittisellä” silmällä. Olemme siis tapahtuma-alan ammattilaisia ja etenkin kollega on teknisen puolen asiantuntija. Meidän molempien mielestä vaikuttaa siltä, että laulu tulee livenä aina niillä hetkillä kun mikrofoni on suun edessä. Vaikka genrelle tyypillisesti taustanauhalta toki kuullaankin paljon laulutuplauksia ja muita lauluraitoja, on etenkin Amerikassa livelaulun arvostus niin korkea, ettei haluta ottaa riskiä full playbackin käytön paljastumisesta. Täytyy myös muistaa, että tällä tasolla puhutaan maailman ehdottomista huippuartisteista, ja taitoa löytyy joka osa-alueella laulutaidot ja esiintyminen livetilanteissa mukaanlukien.

Itse pidin myös show:ta teknisesti melko viihdyttävänä. Etenkin lopussa, kun artisti esiintymiskorokkeineen hilataan areenan kattoon kymmenien metrien korkeuteen on todella vaikuttavaa. Näissä väliaikashow:ssa on myös pitkään hämmästyttänyt, miten monella kameralla esitystä kuvataan ja osalla melko läheltäkin, mutta silti kameroita näkyy äärimmäisen harvoin kuvissa. Välillä liikutaan myös sujuvasti dronen mukana, tuollaista kuvanlaatua näkee live-tapahtumista aika harvoin.

Lisätäänpä vielä tähän, että vertailussa viime vuotiseen Dr. Dre & Snoop Dogg & co räppipotpuriin ja edellisen vuoden The Weekndiin nähden esitys oli kyllä hieman vaisumman oloinen. Lopussa kuitenkin paljastui myös sille mahdollinen selitys, mikä mielestäni toi esitykselle lisäarvoa: Rihannan raskausvatsa pilkotti esiintymisasun alta.

13 tykkäystä

Case Tokmanni. Q4’22-luvut osuivat ennusteisiin, ja tämän jälkeen kurssi nousi 11%+. Minulle näyttää, että iso osa tästä johtuu uudesta ohjeistuksesta (liikevoitto 85-100M '23, vrt. 85M '22). En vielä pysty luottaa tämän johdon ennusteisiin, kun viime vuonna ehdittiin antaa kaksi tulosvaroitus. Koska Tokmanni sijaitsee arvoketjun häntäpäässä, se on myös tavallaan inflaatiokehityksen uhri, ja tämä voi yllättää huonolla tavalla. En myöskään erityisesti pidä kenkäkauppaketjun ostosta. Minä kun luulin että pitäisi panostaa verkkokauppaan, niin ostetaankin lisää kivijalkaa (29 kpl myymälää :cold_face: ). Myönnän toki että saattaa kirpaista kun myin päivä ennen osaria tappiolla…

9 tykkäystä

Siis anteeksi väitätkö sä nyt ihan tosissasi että rokkibänditkin yleisesti esiintyvät nauhalta, niin että laulu (entä soittimet?) ei olisi liveä. Eihän tämä pidä ensinkään paikkaansa. Hyvin monella keikalla olen elämäni aikana käynyt eikä yksikään näistä ole ollut nauhalta laulettu. Koko rokkikeikan ideahan on siinä että biisit usein tulevat vähän eritavoin versioituina ja tilanteen tunnelmaan sovitettuina. Nyt tarttis laittaa jotain faktaa ja lähdettä tiskiin jos haluat lukita vastauksen.

6 tykkäystä

Tunnustan tietämättömyyteni. :grinning: Pohjaan mutuiluni täysin joskus jotakin lukemaani artikkeliin, jossa kerrottiin maailmantähtien käyttävän taustanauhaa rutiininomaisesti. Toki, tämä kategoria on vain pieni osa maailman musiikkiskenestä, eikä ehkä kuvaa edes kaikkia suuryleisön saavia staroja. :bowing_man:

Ne on nuo autotune-artistit eriseen. Mikäli pitäisi tuollaiselle nauhakeikalle lähteä niin jättäisin kyllä kokonaan välistä

1 tykkäys

Gaaloissa jne TV-esiintymisissä taustanauhan käyttäminen on kyllä nykyään huomattavan yleistä. Etenkin maailmalla tämän nauhan eteen nähdään tosin paljon vaivaa. Nykyään tuskin koskaan käytetään ainoastaan levyllä kuultavia instrumenttiraitoja, vaan usein sovitus tehdään uusiksi ja kuulostaakseen mahdollisimman autenttiselta, äänitettäessä taustanauhaa instrumentit myös ”soitetaan livenä” studio-olosuhteissa.

Todella harvoin kuitenkaan varsinaisilla keikoilla esiinnytään playbackina. Tietysti taustanauhoilta toistetaan usein esimerkiksi kuoroja, orkestereita tai koneita, jotka muuten olisi live-tuotannossa haastava toteuttaa.

@Gadus autotunekin on muuten nykyään yllättävän laadukas ja kustannustehokas toteuttaa livenä. Jopa kotimaiset artistit (muutkin kuin hiphop-artistit) saattavat hakea softasta hieman vireenkorjausta keikoillaan.

10 tykkäystä

Taiteellisen ja teknisen laadun lisäksi amerikkalaisessa televisiossa vaikuttaa varmasti vieläkin shokkitapaukset kuten Jim Morrisonin pöyristyttävä “higher” sanan käyttö Ed Sullivan Showssa, vastoin tuotantoyhtiön ohjeistusta vuonna 1967. Se oli käsittääkseni juuri siinä kinthaalla ennenkö nykyaika pilasi vanhat hyvät ajat.

Myöhemminhän Justin Timberlake löysi keskustelun juureen sopivasti porsaanreiän juuri Superbowlissa. Minkä seurauksena liveTV:n viive jopa urheilutapahtumissa ei enää ollut pelkkä toteutustekninen rasite.

Melkoisia gaalapukuja maailmalla. Demarin taskut? :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

44 tykkäystä