Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Jos voin nuorille sijoitajille jotain vinkkiä
antaa niin kärsivälisyys on yksi tärkeä asia eikä
vaihdella osakkeita kun on (luulele olevansa ) mestari hypen aikana.
Boring is winning strategy…
Nyt on mennyt jo huippu wiskiä tarpeeksi ja lähden saunaan.
ONNEA SIJOITUSILLE

24 tykkäystä

No, jokainen tavallaan. Ikiholdarit on aina oikeassa vai miten lie?

Myöhemmin kävi ilmi että se olikin vain Jeremy Grantham joka oli jäänyt haaviin aamukävelyllään.

65 tykkäystä

Oliko karhulla korvamerkki 3500 vuoden takaa🦧

Voimia Kymiläisille kanssasijoittajille :saluting_face:

31 tykkäystä

Täytyy sanoa, että olen Alokas haastattelee -ketjun jokaisesta haastateltavasta tosi ylpeä, jokaisen vastauksia olen lukenut nautiskellen ja kaikenlaista oppien.

Olen jälkeenpäin palannut usein näihin haastatteluihin, koska niissä on valtavasti erilaista tietoa ja ajateltavaa. Olen esimerkiksi oppinut jopa sijoittamispsykologisia juttujakin melkein huomaamattanikin lukien haastateltavien vastauksia.

Vielä on tulossa varmasti valtavasti kaikenlaisia erilaisia haastateltavia eikä näissä ole tosiaan mitään tärkeysjärjestystä, eli esimerkiksi joku “suosikki” voi olla vasta 153. haastateltava. Muistutan myös, että jotkut haastateltavat ovat kieltäytyneet ystävällisesti ja ihan tavallisista syistä.

Jokainen haastateltava on jollain tavalla yllättänyt mut ja olen saanutkin jo ensi perjantaisen haastateltavan vastaukset. Tämä haastateltava on selvästi hyvin idearikas kaveri ja siksi tähän haastikseen tuli uudenlaisia elementtejä hänen puoleltaan, joten suosittelen varaamaan tähän haastikseen noin 25 minsaa. Tuli sellaista asiaa, että liikutuin ja mun mielestä hänen tarinansa on sellainen aito sankaritarina, vaikka vaatimattomasti hän sitä kertoikin.

Haluan vielä kerran kiittää kaikki haastateltavia, jokainen teistä on käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa vastaamisessa. Kiitos! :blue_heart:

27 tykkäystä

Kiintoisaa. Ostan varmaan itsekin pikku position. Joku voisi avata ketjun. Ite en osaa.

Jotain anti-teesejä.

  1. Eikö sijoitusyhtiöt ole yhtäkuin “Private Equity”? Warren Buffetillä ei kauhean positiivisia ajatuksia niistä.
    https://youtu.be/r3_41Whvr1I

  2. Kävitkö noi windmill firmat läpi? Riskinä voisi olla a) tuulimyllyjen rakentaminen on kuin rakennusteollisuus jossa voitot ei ikinä tule osakkeiden omistamisesta. b) Myllyjen operointi voi tulevaisuudessa olla kuten sähköfirman omistaminen aikana jolloin ne oli utility kategoriassa eli tasaista tuottoa, mutta rikastumaan ei pääse.

1 tykkäys

Yhtiö ei rakenna tuulimyllyjä tai lähtökohtaisesti operoi/omista niitä. Ääh mä avaan tolle oman ketjun alustuksella niin pääsee varmaan kaikki helpommalla :smiley:

Edit:
Noniin, ketju avattu eli jatkot siellä! Ei täällä, eikä mun privassa :cowboy_hat_face:

22 tykkäystä

Jes, taisin olla peräti avainasemassa ketjun avaamisessa! :handshake:

5 tykkäystä

Vahva peukutus tälle :+1: Ostan teesisi sektorin kehityksestä (etenkin kannabikseen liittyen), ja haluaisin itse yrittää poimia tuosta joukosta ne parhaimmat konsolidoijat, jotka pääsevät napsimaan kirsikat kakusta.

3 tykkäystä

Sama täällä, jonosta päästiin läpi ja täytyy myöntää että näin Alphabetin osakkeenomistajana ensivaikutelma on pelottavan hyvä. Tulee varmuudella syömään Googlen markkinaosuutta.

2 tykkäystä

Tässä on taas @Heikki_Keskivali:ltä erinomainen tviittiketju. Twitterissä parasta ovat mielestäni juuri tällaiset selkeät tviittiketjut mielenkiintoisista sijoitusjutuista. :slight_smile:

11 tykkäystä

Tämän on pakko olla ns. permabear. Ei saa ajan hammaskaan otetta kunnon rommausta odotellessa.

20 tykkäystä

Palasin eilen pieneltä matkalta Helsinki-Vantaan lentokentälle ja ajattelin ottaa taksin kotiin. Oli järkytys huomata, että taksipalvelut on todella huonosti organisoitu lentoasemalla. Alue on pieni, eri jonot hämmentäviä, autot ei liiku, kuskit hinnoittelevat palveluita miten sattuu… Minullekin tarjottiin kyytiä kuudellakympillä (20 km), johon totesin, että ei kiitos. Lähitaksilla ei taida olla jonoa enää… Taksistandille kertyi suuret jonot iltapäivällä. On suuri häpeä, miten Suomi esittäytyy turisteille. Jos ensimmäinen kokemus on tarjouskilpailu ja samalla “laillinen ryöstö”, ei se kyllä tuo hyvää kuvaa Suomesta.

Itse puikkelehdin sitten pois taksijonosta takaisin lentoasemalle ja suuntasinkin junalle. Ostin junalipun 3,10 eurolla ja sitten kuljin yhden pysäkin välin junalla ja vaihdoin bussiin, joka kulki lähelle kotiani. Aikaa tietty kului hiukan enemmän, mutta pääsi kotiin rauhassa. Toki perillä jouduin sitten raahaamaan matkatavaroita puolisen kilometriä lumisilla teillä.

Anne Bernerin taksiuudistus ei todellakaan luo hyvää Suomi-kuvaa. Käsittääkseni se myös alensi kuskien ansiotasoakin.

59 tykkäystä

Olen hyvin hämmentynyt tästä viestistä. Oliko puhelimessasi jotain vikaa vai miksi et saanut taksia tilattua? Hinnathan sovitaan aina etukäteen sovelluksessa :thinking:

Bernerin taksiuudistus oli Sipilän hallituksen paras keksintö, kun vihdoin tarjolle tuli laaja valikoima edullisia ja helposti ostettavia taksikyytejä mustien mersujen tilalle. Sitä ennen piti mennä sekoilemaan taksibasaarin huutelemaan josko joku kuski vaivautuisi ottamaan kyytiin.

15 tykkäystä

Kyllä turisteistakin suurin osa löytää nuo julkiset, sillä he matkaavat kentältä keskustaan, johon yhteydet toimivat jopa takseja paremmin. Tästä kenttä-juna kombosta on itse asiassa kuulunut lähipiirissä jopa ylistävää palautetta, ja yksi markkinoinnin ammattilainen taisi mainita, että Helsinki on yksi ainoita kaupunkeja, joka ymmärtää aloittaa brändäyksen jo lentokentällä.

Tsemppiä puhelimella kyydin tilaamiseen lentokenttäalueelle. Nimimerkillä kerran tätä yritin ja uberkuski soitteli vittuuntuneena ettei pääse portista alueelle.

16 tykkäystä

Omat kokemukset Etelä-Suomessa matkaillessa, ja pohjoisempaa tulleena turistina on, että esim. useammalla taksilla ei ole juurikaan minkäänlaista paikallistuntemusta. Koko kyyditsemisestä jää vähän hämmentynyt tunne, kun lyhyenkin matkan kulkeminen vaikuttaa ihme säätämiseltä. Melkein paremmin pääsisi perille, jos saisi itse ajaa matkan. Toki olen juminut monilta osin menneisiin aikoihin, ja liputan sen puolesta, että aikoinaan kommunikointiin enemmän taksikuskin kanssa. Julkisiin kyyteihin kävi ihan käteinen, eikä puhelinta tarvittu. Nykyään jos meinaa johonkin liikkua, vaikka lyhyenkin matkan, niin ensin pitää suorittaa sovellussulkeiset. Tämä asenne tosin omalla kohdalla on ok, koska mieluummin menen sitten jalan, ja saa samalla liikuntaa. Jalan matkaa tehdessä näkee usein myös enemmän ympäristöä.

13 tykkäystä

Itse kun laitoin X summan rahaa bank norwegianille kun korot ihan ok luokkaa. Bank norwegianin sovelluksella kun katson tilannetta niin näkyy erikseen “käytettävissä” oleva summa ja “kertynyt korko”, käytettävissä oleva summa on siis kokoajan sama summa jonka sinne alunperinkin laitoin. Tuleekohan tässä siis korkoa korolle ollenkaan kun korot merkattuna ihan erikseen? En tiedä olenko tyhmä vai muuten vaan urpo :thinking::rofl:

En tiedä, mutta vastaan silti kun kerran ollaan kahvihuoneessa.

Ainakin ennen muinoin kun pankkitililtä maksettiin korkoa, korko maksettiin kerran vuodessa. Toki sitä kertyi hiljalleen koko ajan.

Tässä lienee sama juttu: kerran vuodessa tuo kertynyt korko siirtyy “käytettävissä olevaan” saldoon. Ennen tätä korkopäivää voit nostaa pois vain tallettamasi pääoman.

5 tykkäystä