Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Kun Roni seuraavaan haastikseen summonoi sisäisen Nicholsoninsa, toivottavasti sieltä tulee Costello eikä Warren Scmidt. Toki myös Tecnotree À la Jack Torrance tai Napier olisi näkemisen arvoinen.

2 tykkäystä

Huvitti tuo kauppalehden otsikko:

Unelmasalkun edellisen viikkokisan voittanut Eetu Kaakkunen päihitti ilman aiempaa sijoituskokemusta 24 000 muuta pelaajaa.

Eihän tuossa kauppalehden unelmasalkku kisassa ole kyse sijoittamisesta vaan se on pitkävetoa/lottoa. Se aivan sama onko sijoittaja kokemusta vai ei kun teet lotto kupongin.
Ihmettelen miksi yleensä tälläisiä järjestetään edes…ehkä innostamaan joitain sijoittamaan mutta samalla voi saada käsityksen että sijoittaminenn on lottoamista lyhyellä aikavälillä.
Ainakin itsestäni pitkän linjan sijoittajalta tää on jotenkin koominen kisa ja jopa nuoremmat voi saada aivan väärän käsityksen mitä sijoittaminen on.

41 tykkäystä

Olen ihmetellyt kun olen palstan osto/myynti ketjua seurannut joskus on
tämä osarilotto eli ostetaan/myydään juuri ennen osaria. Se ei ole kovin ammattimaista…
osarin jälkeen voi hyvin tehdä päätöksen ostaako lisää jos hyvä ( vaikka vähän kalliimmalla…kurssi kyllä jatkaa nousua )
tai myydä/pitää pois jos huono osari. Osarilotto on Matti Nykäsen sanoin fifty/sixty… :wink:
ammatilaiset ei tuommoista tee yleensä.

6 tykkäystä

kuva

12 tykkäystä

Toisaalta avoimuus ‘osariloton’ suhteen on rehellistä ja läpinäkyvää. Vaikka taustalla voisi olla muitakin syitä, ainakin kerrotaan että nyt on myös yhteisöllisen tai elämyksellisen pelin formaatti kyseessä. Silloin myös fomo on puhdasta höpöfomoa, eikä lukijan alitajunnassa herää kysymys että nytkö nämä kaikki on vihkiytynyt niihin Nallen esoteerisiin saloihin.

Ja lopulta moni täällä ei ole ammattilaiseksi identifioitunutkaan tai tee sijoittamista päivätöiksi. Eri juttu jos jonkun mallisalkun performointia perusteltaisiin epäonnistuneella osarilotolla.

Tarkennuksena en siis todellakaan kannata osarilottoa. :face_with_peeking_eye:

5 tykkäystä

Ei myöskään ole vielä niin kovin kauaa vuoden 2021 bumtsibumeista, joissa huonoja osareita ei juuri tullut, kun vertailukausi oli aina koronan pilaama ja osarit aiheuttivat lähes poikkeuksetta isoja nousuja. Tuolloinhan osarilotto oli ihan voittava strategia

2 tykkäystä

Ajat on muuttuneet. Tiedä sitten onko parempaan päin. Jotenkin tuntuu että itse olen liian hidas kun luen noita nuorempien liikkeitä.
Kuitenkin; jatketaan omilla parhaaksi todetuilla tyyleillämne mitkä tähänkin asti kantaneet.

Olet mestari tusinakassa jos pystyt tekemään edes yli 10-15% tuoton vuosittain tuolla strategialla 10-20 vuotta.Ihme kun kukaan ammattilainen ei ole keksinyt samaa…
Kalakukko1 samoin tylsällä strategialla voittaa parhaiten…jos sijoitukset huitelee hieman
isomilla luvuilla niin lähes kaikilla menneen siihen boring tasoon…pääoma ei haluta hävitä.

Agh kuitti ansaittu minua itseänikin ärsyttää miten nuo menee sekaisin mediassa ja nyt meni sekaisin itsellänikin. :joy: Perjantai…

16 tykkäystä

Kivijalkapankit totaalista boomerikamaa, vai miten se meni.

Terveisin tyytyväinen pankkiosakkeiden omistaja :sunglasses:

28 tykkäystä

Ajat ei ole muuttuneet ( vastaus matkalle )…aika ajoin näitä hypejä/kautta hype osakkeita tulee
ja suurin osa häviää niissä rahansa…nopeilla liikeitä jos onni suo voi tietty tehdä hilloa ja
itsekin sitä tehnyt/yrittänyt. Itsekin kyllä treidaan…kauppoja 100-500/per vuosi ja 30 vuodesta 29 voitollista…mutta enintään 2-4% salkun arvosta per treidi.
Ihmettelen myös tätä tesla hypeä…lukekaa historiaa… :slight_smile:

2 tykkäystä

Jos voin nuorille sijoitajille jotain vinkkiä
antaa niin kärsivälisyys on yksi tärkeä asia eikä
vaihdella osakkeita kun on (luulele olevansa ) mestari hypen aikana.
Boring is winning strategy…
Nyt on mennyt jo huippu wiskiä tarpeeksi ja lähden saunaan.
ONNEA SIJOITUSILLE

24 tykkäystä

No, jokainen tavallaan. Ikiholdarit on aina oikeassa vai miten lie?

Myöhemmin kävi ilmi että se olikin vain Jeremy Grantham joka oli jäänyt haaviin aamukävelyllään.

65 tykkäystä

Oliko karhulla korvamerkki 3500 vuoden takaa🦧

Voimia Kymiläisille kanssasijoittajille :saluting_face:

31 tykkäystä

Täytyy sanoa, että olen Alokas haastattelee -ketjun jokaisesta haastateltavasta tosi ylpeä, jokaisen vastauksia olen lukenut nautiskellen ja kaikenlaista oppien.

Olen jälkeenpäin palannut usein näihin haastatteluihin, koska niissä on valtavasti erilaista tietoa ja ajateltavaa. Olen esimerkiksi oppinut jopa sijoittamispsykologisia juttujakin melkein huomaamattanikin lukien haastateltavien vastauksia.

Vielä on tulossa varmasti valtavasti kaikenlaisia erilaisia haastateltavia eikä näissä ole tosiaan mitään tärkeysjärjestystä, eli esimerkiksi joku “suosikki” voi olla vasta 153. haastateltava. Muistutan myös, että jotkut haastateltavat ovat kieltäytyneet ystävällisesti ja ihan tavallisista syistä.

Jokainen haastateltava on jollain tavalla yllättänyt mut ja olen saanutkin jo ensi perjantaisen haastateltavan vastaukset. Tämä haastateltava on selvästi hyvin idearikas kaveri ja siksi tähän haastikseen tuli uudenlaisia elementtejä hänen puoleltaan, joten suosittelen varaamaan tähän haastikseen noin 25 minsaa. Tuli sellaista asiaa, että liikutuin ja mun mielestä hänen tarinansa on sellainen aito sankaritarina, vaikka vaatimattomasti hän sitä kertoikin.

Haluan vielä kerran kiittää kaikki haastateltavia, jokainen teistä on käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa vastaamisessa. Kiitos! :blue_heart:

27 tykkäystä

Kiintoisaa. Ostan varmaan itsekin pikku position. Joku voisi avata ketjun. Ite en osaa.

Jotain anti-teesejä.

  1. Eikö sijoitusyhtiöt ole yhtäkuin “Private Equity”? Warren Buffetillä ei kauhean positiivisia ajatuksia niistä.
    https://youtu.be/r3_41Whvr1I

  2. Kävitkö noi windmill firmat läpi? Riskinä voisi olla a) tuulimyllyjen rakentaminen on kuin rakennusteollisuus jossa voitot ei ikinä tule osakkeiden omistamisesta. b) Myllyjen operointi voi tulevaisuudessa olla kuten sähköfirman omistaminen aikana jolloin ne oli utility kategoriassa eli tasaista tuottoa, mutta rikastumaan ei pääse.

1 tykkäys

Yhtiö ei rakenna tuulimyllyjä tai lähtökohtaisesti operoi/omista niitä. Ääh mä avaan tolle oman ketjun alustuksella niin pääsee varmaan kaikki helpommalla :smiley:

Edit:
Noniin, ketju avattu eli jatkot siellä! Ei täällä, eikä mun privassa :cowboy_hat_face:

22 tykkäystä

Jes, taisin olla peräti avainasemassa ketjun avaamisessa! :handshake:

5 tykkäystä