Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Taitaa ko. kartassa olla lähinnä illustroitu mikä toinen maa on lähimpänä mistäkin pisteestä Venäjällä.

Tokmannilta sokeria koko kassalla. Tähän ei pankkikriisit ja kusetusmarkkinat iske!

18 tykkäystä

Kyllä johto ansaitsee palkkionsa hyvästä työstä.

15 tykkäystä

Ou mai gaaaad! Itseäkin pelottaa ajatus, miten Nordeakin menee konkurssiin :scream: :cry:.

Osuu kyllä pilkka omaan nilkkaan siinä vaiheessa, kun meillä onkin Suomessa kohta pankkikriisi. No ei oo vielä ainakaan, joten kaikki ilo irti!

4 tykkäystä

Olen puolueellinen, koska olen ollut jäsen vuosikausia, mutta ehdottomasti kannattaa liittyä.

Jäsenedut listattuna

Itse olen kokenut eniten hyötyneeni Taloustaito-lehdestä ja veroneuvontapuhelimesta, josta jäsenet saavat vastauksia verotuksellisiin kysymyksiinsä.

(huomaa kyllä yllä olevasta tekstistä, että en ole myyntimies; sen verran lattea teksti, mutta vilkaise jäsenedut-sivu ja päätä sen perusteella) :nerd_face:

6 tykkäystä

Minä olen pilkkinyt myöskin yli 30kiloa turskaa ostamalla reilu 3000kpl Kamuxin osakkeita.

71 tykkäystä

kuva

61 tykkäystä

Pitäiskö Fedin palkata Jim Cramer, kun fediin selkeästi palkataan vain epäpäteviä henkilöitä.

4 tykkäystä

Kyseessä ei edes ole mikään vitsi. Sokeri on vuoden 2023 paras sijoitus:

12 tykkäystä

Jäsenhinta ei ole kyllä mitenkään paha, kun huomioi nuo edut. Taidan kallistua jäsenyyteen ja katsotaan nyt ainakin vuosi onko tästä itselle hyötyä.

Tähän päälle, kun isketään vielä sokerille haittaveroa, niin kyllä alkaa kaffepullahammasta pian kolottaa.

3 tykkäystä

On kyllä melko kova väite, että piilevää pankkikriisiä ei pelastettaisi veronmaksajien rahoilla, kun kuitenkin järjestelyyn liittyy määrälliseen elvytykseen verrattavissa olevia elementtejä likviditeetin työntämiseksi markkinalle. Erona vain se, että veronmaksajat maksavat pankkien pelastamisen tulevaisuudessa korkeampina hintoina veronkorotusten sijaan. Tämä menee luonnollisesti helpommin läpi ihmisille vähän samalla logiikalla kuin miksi osa sijoittajista preferoi osinkoja omien osakkeiden ostojen edelle.

5 tykkäystä

Hyvää iltapäivää!

Kuvataan @Ville_Kivinen kanssa keskiviikkona seuraava jakso Jatkoilla Ruoholahdessa -sarjaan. Jaksoa saadaan tällä kertaa tähdittämään Sijoituskästistä tuttu kaksikko Teemu Liila & Kevin van Dessel.

Tuttuun tapaan kinkkisiä tai vähemmän kinkkisiä ROAST-henkisiä kysymyksiä Teemulle ja Kevinille voi lähettää anonyymisti tämän Google Forms -lomakkeen kautta. Jos haluat nimesi/nimimerkkisi mukaan videolle, voit laittaa kysymyksen yksityisviestillä mulle tai Villelle.

Jakso julkaistaan poikkeuksellisesti ensi viikon perjantaina 24.3. :tv:

Kiitos jälleen jo etukäteen :slightly_smiling_face:

23 tykkäystä


16 tykkäystä

Yllätys yllätys. Tiedemiehet (fyysikot) ovat eri mieltä mullistavasta suprajohdelöydöstä. Nykytoimittajien on tietenkin pakko kutsua tätä “hirveäksi riidaksi”.

Hieman kiinnostaa, mikä se totuus nyt sitten on ja milloin se selviää.

Fyysikot hirveässä riidassa ”maailmaa mullistavasta” löydöstä – Yksi historian suurimmista keksinnöistä ihan näppien ulottuvilla, mutta onko se totta? Kiinnostusryntäystä hillittiin turvamiehin

4 tykkäystä

Normaalisti tiedemiehet pistävät paperinsa vertaisarvioitavaksi ja mikäli on epäselvyyttä, muut tiedemiehet toistavat heidän kokeensa ja selvittävät onko jutussa pihviä vai ei. Tämä ottaa aikansa.

Ei ole mitenkään uutta että kun jotain julkaistaan isoon ääneen niin löytyy kasa tiedemiehiä joiden ensimmäinen reaktio on että kyse on lannoitemateriaalista, ja historiallisesti nämä ovat yleensä oikeassa koska poikkeukselliset väitteet vaativat poikkeuksellisia todisteita ennenkuin niitä kukaan ottaa vakavasti.

Tässä kai myös hiertää se että tämä nyt jutun julkaissut ryhmä on jo aiemmin jäänyt kiinni turhan ruusuisten juttujen kanssa ulos tulemisesta jotka sitten vedettiin takaisin.

14 tykkäystä

Minkäs takia konepajat ottavat niin paljon hittiä tällaisena päivänä.?? Mikä saa ne laskemaan enemmän kuin indeksi?

5 tykkäystä

Nyt ennustetaan että korot eivät jenkeissä ehkä nouse tai jos nousee niin vain 0,25% 0,5% sijaan. Silti pörssikurssit tulee alas kuin kivi. Eikö Helsingin pörssin osakkeiden pitäisi mennä toiseen suuntaan kun korot tulevat alas tai ainakin ennusteet koroista? Mitä väliä on jollain Piilaakson bumtsibum pankilla Helsingin pörssin yhtiöihin kun edes startupit eivät Piilaaksossa menetä rahojaan? Ainoastaan muutama instituutio eikä nuokaan summat ole lopulta mitään isoja. Pankin arvo oli tosin ennen romahdusta jonkun verran enemmän kuin Fortumin Uniperin alaskirjaus, mutta ihan mitätön asia koko jenkkien pörssin näkökulmasta. Joko oma tulkinta on ihan pielessä tai sitten kyseessä on kova ylilyönti. Otinkin hieman lisäystä lasten salkkuihin.

22 tykkäystä

Aikalailla sama näkemys… Otinkin itse tämän ostopaikkana. Eli jonkin asteista ostotoimintaa tänään harjoitettu.

Konepajaosakkeet ovat volatiileja ja osakkeiden arvo voi heitellä rajusti epävarmuuden lisääntyessä. Juuri nyt voidaan ennakoida talouden odotettua nopeampaa hidastumista tai lisääntyvää taantuman riskiä, joka vaikuttaa syklisinä tunnettuihin konepajaosakkeisiin.

Konepajaosakkeilla on korkea beta eli sijoitusten arvonmäärityksessä käytetty riskikerroin. Se kertoo sijoituksen tuottojen herkkyydestä systemaattiselle riskille, eli markkinariskille. Toisin sanoen konepajaosakkeiden hintojen muutokset ovat yleensä suurempia kuin markkinoiden yleiset muutokset.

5 tykkäystä