Inderesin kahvihuone (Osa 6)

“Mitä sulle kuuluu” on kysymys, jota soisi kysyttävän useammin.

Olin nuorempana burniksen partaalla ja menemättä syvemmälle asiaan, saatoin purskahtaa itkuun ilman ilmeistä syytä. Itku ei ole 100% hälytyssignaali, mutta minulle se oli.

Olematta sen enempää viiden pennin selfhelp-guru, olennaisin oppi oli muuttaa suhtautumista työhön. Olen töissä, mutta en kanna harteilla koko organisaation murheita. Jos en riitä ihmisen kokoisena, en sitten riitä ja se on ok.

39 tykkäystä

Leppoisaa pörssin avauksen odottelua
image

Pankkikriisi jota taltutetaan meren molemmin puolin, ainakin jenkeissä lisää riskipankkeja, riskejä korkomarkkinoilla, pankit matalapaineessa, kulta ja kryptot ylös…

What a wonderfull time to be alive!

16 tykkäystä

Eihän tässä käytetyn auton liikkeestä ostanut kärsinyt lopulta. Maksajaksi joutui auton liikkeelle myynyt nuori mies.

Uskaltaako käytettyä autoaan enää viedä muualle kuin paalattavaksi?

2 tykkäystä

Eeei välttämättä päde aina ja jokapaikassa. Vaikka kyse ei ollut Mandatumista, niin tässä lainaus heidän sivuiltaan:

Palvelussa olevat käteisvarat kuuluvat Tanskan talletussuojan piiriin, joka on sama kuin Suomessa (100 000 euroa).

Omistetut arvopaperit kuuluvat sijoittajansuojaan, jossa välittäjän konkurssitilanteessa niitä korvataan enintään 20 000 euron edestä sijoittajaa kohti.

Sijoittajansuoja korvaa enintään 20 000 euron edestä niitä arvopaperiomistuksia, joita syystä tai toisesta ei onnistuttaisi palauttamaan oikeille rekisteröidyille omistajilleen esimerkiksi konkurssitilanteessa.

Onko Mandatum ainoa joka ilmoittaa näin vai onko muuallakin vastaavaa vaaraa arvopapereiden menetyksestä?

4 tykkäystä

Korjatkaa jos olen väärässä mutta ymmärtääkseni suorat osakeomistukset ovat AOTlla (ja olettaakseni myös OSTilla) tilillä joka ei ole mitään lainaa välittäjälle/pankille vaan erotettu muusta omaisuudesta ja konkkatilanteessa mitään ei pitäisi menettää.

Sijoittajansuoja astuu kuvioihin vasta jos välittäjä on tehnyt jotain laitonta ja sotkenut ns. omat ja asiakkaiden omaisuudet.

Tämä kertoo myös samaa tarinaa:

12 tykkäystä

Mad Respect GIFs | Tenor

36 tykkäystä

Tyhmä kysymys, mutta eikö esim Nordea kohdalla ole oikeutettu osinkoon mikäli omistaa osaketta ennen yhtiökokousta (23.3) ? Ihmettelen tässä vain että miksi Nordeaa myydään päämärkänä vaikka sieltä on irtoamassa 0,80€/kpl. Vai hinnoitellaanko tässä riskiä että yhtiökokouksessa tulisi mahdollisesti päätös että osinkomaksu keskeytetään?

3 tykkäystä
12 tykkäystä

Fake it until you make it. Se toimii! :+1:

9 tykkäystä

Kenties yli 7 % osinko ei juuri lämmitä, mikäli on riski, että osakkeen kurssi laskee ennen tuota osingon irtoamista pankkikriisin seurauksena enemmän kuin itse osinko? Kurssihan on pelkästään tänään laskenut puolet tuosta osingosta.

11 tykkäystä

Pieni äänestys:

  • Minulla ei ole hajuakaan mitä täällä tapahtuu
  • Tämä on helppo, elikkä olen hyvin perillä mitä täällä tapahtuu

0 äänestäjää

9 tykkäystä

Vähän sellaiset fiilikset, että noin viiden vuoden päästä olisi jatko-osaa tulossa…

2 tykkäystä

Milloin tahansa tätä kysytkin (ja melkein mistä aiheesta vain), niin tämä on aina vastaukseni. :smiley:

image

Latest I Dont Understand GIFs | Gfycat

16 tykkäystä

Antakaa joku tl;dr pankkikriisin uusimmasta käänteestä, kun viikonloppu meni metsässä ja nyt on ilmeisesti taas maailmanloppu tulossa?

5 tykkäystä

Debit Suisse pelastettiin, mutta tavalla joka aiheuttaa levottomuutta ja nyt kaikki ovat pallo hukassa että mitäs sitten. Ja kun markkinalla on pallo hukassa, pelottaa. Pelko aiheuttaa punaisia palkkeja.

21 tykkäystä


Koskaan ei oo salkku ollu näin pohjilla, mutta pitkää peliä… :smiling_face_with_tear:

41 tykkäystä

Pahimpia kusettajia ovat usein juuri yksityiset kun vaihtavat autoa liikkeessä, eivät kerro mitään vioista. Ei autoliike voi millään tutkia autoa niin tarkkaan, että kaikki viat selviää jos niitä ei kerrota.
Joskus näinkin päin, vaikka en tietysti tiedä tuosta tapauksesta mitään tarkempaa.

4 tykkäystä

Kyllä tuosta oikeasti tulee mieleen omatkin vaihdot, kerran vein auton vaihdossa hiukan kalliimpaan, hyvityshinta luokkaa 40k€, myyjä ei edes nähnyt autoani, taisin itse uudella kulkineella lähtiessäni huikata, missä päin liikkeen tiliksia se autoni sijaitsee :sweat_smile:

7 tykkäystä

Ja hoks, jos on vakuutuskuoren alla esim. osakkeita tai rahastoja, niin ne eivät ole välttämättä minkään suojan piirissä. Ainakin Nordealla sanotaan, että ne on Nordea Henkivakuutuksen vakavaraisuudesta kiinni.

Tässä kait se sijoittamisen hauskuus ja haaste ilmenee. Jos pollin tulokset olisi toisin päin, en enää itse sijoittaisi Nordeaan - hinta olisi aivan toinen.

14 tykkäystä