Inderesin kahvihuone (Osa 6)

No tuo nyt ainakin on hyvä. Uskon, että kuulut vähemmistöön, koska veikkaan, että aika moni piensijoittaja yrittää kääntää asiat valoisammaksi ja jää toivomaan käännettä + “lamaantuu”. :slight_smile:

Kun menee huonosti tai osake laskee ilman että keksin laskulle hyvää syytä, niin syytän analyytikoita ja huonoa tuuriani.

No oikeasti… jos osake on laskenut, niin olen koettanut etsiä liiaksi valitettavasti hyviä puolia ja olen koettanut myös kääntää huonot asiat parhain päin, kun osake on noussut, niin olen katsonut edelleen vaaleanpunaisten lasien läpi fiilistellen. Näistä olen mielestäni oppinut hiljalleen ainakin jonkin verran pois, mutta en täysin.

Olen erinomainen varoittava esimerkki.

5 tykkäystä

Tavoitehinta päivittyi.

Sitten itse analyysiä odottamaan, josko saisi iltalukemista vielä.

10 tykkäystä

Noin -10% lv lasku ja 13% ebit vs aikaisempi ennuste +18% ja 15% ebit

1 tykkäys

@Kaisa_Vanha-Perttula oli Nasdaqin TradeTalks -haastattelussa. :slight_smile: :point_down:

9 tykkäystä

Mistä tietää, että Incap on ollut tutkan alla, vaikka tuottanut 3v 407% & 5v 951%.
-Ei kirjoittelua mähän sanoin!!
-Ei ilkkumista tai jeesustelua
-Stockmann, Tecnotree, Qt, Harvia ketjuissa ei toinna sanoa vastaan sanaa. Kyllähän täällä joku aktiivi jeesusteli stokkasta vs qt taannoin. Hiljasta voi olla sillä seudulla :kissing_closed_eyes:
^Ei saa kertoa miten perseestä autoilu on hesan keskustassa, ei saa kritisoida Padman ostoa jota ei ole, johdon palkkiot, korona buumi… Pelkkää posia pitäisi olla tai gradun verran perusteluja mitättömästä asiasta.

Ehkä näitä saisi olla enemmän. Kamuxin ruosteisia kotteroita ei toinna edes näihin sekoittaa, sehän on pelkkää miinusta tehnyt käytännössä aina :smiling_face:

2 tykkäystä

Nostan vielä tämän Mikaelin tärkeän viestin ylös. :slight_smile:

Siellä olikin jo tuttuja nimiä tarttunut Mikaelin haasteeseen. :blue_heart:

7 tykkäystä

Ei hitsi. Viimeksi eilen tuli taas todettua kuinka ”osakesäästäminen” on kallis harrastus josta pitää maksaa aina välillä :smile:

23 tykkäystä

Ei kai tätä kukaan rahan takia tee. :man_shrugging:

32 tykkäystä

Antti Leinonen on kirjoittanut hyvän jutun, joka koskee mm. P/E-lukuakin. :wink: Juttu mikä mielestäni kannattaa

Tässä vaiheessa vuotta useimmat yhtiöt ovat raportoineet koko viime vuoden tuloksensa. Kirjanpito ja tuloslaskelmat ovat tylsiä luettavia, mutta niissä piilee ajoittain dramatiikkaa ja sijoittajalle mahdollisuus pienoiseen informaatioetuun.

Jutun alaotsikot:

  1. Amerikkalaisia oikaisuja
  2. Miksi vaivautua penkomaan?
  3. Kuusi erilaista osakekohtaista tulosta
  4. Valitse lukusi tarkkaan
3 tykkäystä

Mietin jo myyväni Tecnopuut, mutta nyt kuin @Sijoittaja-alokas myi kaiken pois niin latu onkin yllättäen auki nousulle aina tuonne 0,9e asti. Pidetään vielä lapuista kiinni, mutta en uskalla lisätä. Jos Jim Cramer sattuisi yllättäen haukkumaan vielä kaupan päälle niin all in!

17 tykkäystä

:angry: :face_with_symbols_over_mouth: :triumph:

:smiley:

Äläs nyt, äsken kun vilkaisin salkkuani, niin YTD oli yli 14%.

Olen kohta Inderesin Foorumin oma “Mikko Mäkinen”. :muscle:

45 tykkäystä

14% on kyllä hyvin. Ei ole oma kuin jotain 6%. Että en voi kettuilla :rofl: Viime vuonna pääsin vaivoin plussalle. Se olikin hyvää tuuria isolta osalta.
Sitten jos ne Tecnotreen keräämät rahat ei mene Padman ja kumppaneiden omaan taskuun vaan johonkin yritysostoon niin voi olla, että tästä vielä kurssi reagoi ylös. Ei tuo eilinen uutinen välttämättä ole huono, mutta luo lisää epävarmuutta ja sitä tässä keississä on ihan älyttömästi. Yleensä simppeli on parempi. Liika kikkailu vie uskottavuuden.

5 tykkäystä

Tämä on kyllä vähän kuin ylös-alas-markkinoiden kanssa, että en oikein tiedä että onko tämä nykyään osto- vai myyntisignaali :thinking:

Kunpa olisi joku varma indikaattori saada selvyyttä tähän Tecnon tilanteeseen…

50 tykkäystä

No nyt se muuttui posariksi. Toistaiseksi normioireilla mennään. Saa talossa asuva naaras käydä hakemassa mulle tänään juhannusapteekista plääkestä. Esim jotain skottilaista, tai suuresti arvostamaani rallisankari Graig Breenin muistoa kunnioittaen jotain irkkua.

Edit: Viimeksi sama tauti aika tarkalleen vuosi sitten. Silloin meni vähillä oireilla muutamassa päivässä ohi.

1 tykkäys

Kuinkakohan paljon esiintyy sijoittajien keskuudessa sitä, että petytään jonkin omistamansa yhtiön suorittamiseen, kun kurssi ei ole noussutkaan vuoden aikana, ennemmin laskenut. Sitten päädytään myymään ja ostetaan tilalle jotain “halpaa” osaketta. Kun katsotaan tämän osakkeen kurssia, niin ei huomata sitä, että sekään ei ole noussut ollenkaan vuoden aikana, mutta sille annetaan anteeksi kun ei ole vienyt rahoja.

19 tykkäystä

Eikös tappiot/voitot yleensä siirretä taseeseen ?

Eli tilinpäätöstä oli korjattu. Sijoittajien kannalta harmittavaan suuntaan.

No siis piti olla 11,6meur voitto. Nyt päätöksissä olikin 0,3meur tappio.

Olen virallisesti kehittynyt sijoittajana. EN osallistu(nut) Nokian osarilottoon ilman vahvaa näkemystä kumpaakaan suuntaan. Männä aikoina olisin ostanut liian suurella panoksella ison viputuotteen ja huomenna elvistellyt vaimolle suuria tuloksia tai mököttänyt koko päivän ja syyttänyt siitä migreeniä tai Möet hinnannostoa alkossa.

47 tykkäystä

En nyt enää muista missä oli tuo korjaus mutta yllä taisi olla tuloveroja 2,8 miljoonaa, joten en tiedä onko tuo koko vuoden tulos, vai korjaus tulokseen…

No pitäisi jaksaa vähän paremmin kahlata asiat läpi ja en tiedä oliko tuo korjaus kuvake täällä, vai yhtiöketjussa. En siis väitä vielä mitään, vaan pitäisi tosiaan tutkia asia tarkemmin.

EQ päässyt otsikoihin kovapalkkaisimpana (pörssi?)yhtiönä. Scanfil ja Tokmanni olivat listan pohjalla.

8 tykkäystä