Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Älä tuu häiritsemään mun suoraalähetystä!

1 tykkäys

Tota noin, etkö ole kuullut Sell In May ilmiöstä? Kurssit katos laskee yleensä toukokuussa. Eikös sun nyt kannattaisi myydä kaikki Nordeat ennen kuin laskee lisää?

Ihan vaan muiden pankkiirien puolesta kyselen.

7 tykkäystä

Poistettu kysymys, jota en tarkoittanut provosoivaksi, mutta jonka voin asiaa nyt enemmän pohdittuani kuvitella käynnistävän ikävän ja provokatiivisen keskustelun

Luulisin pääpointin olevan se, että eläviä ja tuntevia eläimiä kasvatettaisiin vähemmän vain ruuaksi. Ihmisen toiminta on joka tapauksessa vahingollista luonnolle. Jos luontoa tahtoo säästää on siis kolme vaihtoehtoa: tuhota ihmiset, muuttaa pois maapallolta tai pyrkiä minimoimaan ihmisen aiheuttama tuho ja kärsimys muille luontokappaleille. Lienee selvää mikä näistä on se realistinen vaihtoehto.

6 tykkäystä

Lääkärien määrä kasvaa koko ajan, 80-luvulla lääkäreitä oli vajaa kolmasosa nykyisestä:
image

5 tykkäystä

:grin:

Nordea on ensimmäisiä ostoksiani, mitä tein, kun aloitin urani sijoittajana. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tulen pitämään sitä pitkään… kunnes P/E-luku on sillä kolme vuoden 2019 tapaan. :slight_smile:

Paria muuta yhtiötä tulikin sitten vähennettyä tänään vähän kevyiden perustelujen kera, mutta olo on nyt vähän rennompi. Ensi kuussa tulee palkkaa takautuvasti aika paljon esim. ylitöistä, niin alkaa olemaan käteistä enemmän kuin koskaan sijoitushistoriani aikana. Tosin ei prosentuaalisesti eniten, mutta euromääräisesti.


Iltalukemiseksi suosittelen päivän haastattelua:

Tänään on ollut mukava päivä, kun KC, Qt ja Sammakkofirma kertoivat kivoja juttuja. :slight_smile:

Rentoa perjantaita kaikille! :partying_face:

12 tykkäystä

Kamux puhkaisi liukuvan 200 tason komeasti. Ekaa kertaa laskun alkamisen jälkeen :rocket:

23 tykkäystä

Tänään Capman -9 %, Revenio -13 % ja Smartti -7 %, yhteensä 29 %.Laskin, että vielä 3,4 tällaista päivää ja olen menettänyt kaiken sijoittamani pääoman, siis jo Vapunpäivänä? (tai kai se on iltana, kun tuo 0,4 päivää siihen tulee) :sweat:

31 tykkäystä

Markkinat haistavat Konecranesin tilauskertymän hiipumista hintojen lukkiutumisista johtuvien huippukvartaalien jälkeen ja laittavat kurssin miinukselle. Todellisuudessa Alokas oli vain puhkomassa laitoja koska eihän näin vähälikvidistä osakkeesta muuten Alokas pääse eroon. Markkinat riemastuivat Alokkaan keventelystä välittömästi. Jännittävää.

14 tykkäystä

Tästähän on syntynyt se erinomainen häämaljapuhe.

’Statistically, 50% of marriages end in divorce. The other 50%, of course, end in death.

I hope you two die.’

37 tykkäystä

Tämä lause sai minut ainakin hymyilemään :smile:

10 tykkäystä

Piitkän matematiikan aikanani lukeneena, sanoisin kuitenkin, että ihmisillä, jotka eivät ikinä mene naimisiin, on pienin todennäköisyys erota. MOT. :grin:

19 tykkäystä

Höm höm…

Ne ei kuulu joukkoon. Joukko-oppi olikin piiiitkässä matikassa vapaaehtoinen kurssi. :sunglasses:

14 tykkäystä

kuva

8 tykkäystä

Oliko se jokin matematiikkapainotteinen lukio? Olin samoihin aikoihin tavislukiossa, eikä siellä ollut lainkaan joukko-oppia valinnaisenakaan. Lukuteoriaa, logiikkaa, analyysiä ja numeerista matikkaa oli valinnaisena.

1970-luvulla oli muuten muutaman vuoden kokeilu, jossa 7-vuotiaille ekaluokkalaisille alettiin opettaa joukko-oppia yhteen- ja vähennyslaskun sijaan. Ei mennyt putkeen.

14 tykkäystä

Mä muistan kun kansakoulussa oli joukko-oppia, ihmeteltiin opettajalle miksi noin yksinkertaiset asiat pitää tehdä työläiksi.

10 tykkäystä

Minä olen opiskellut joukko-oppia yliopiston filosofian kurssilla. :slightly_smiling_face:

Edit. @Aili Joukko-oppia käsiteltiin logiikan kurssilla.

6 tykkäystä

Niin se maailma muuttuu, asioita joita opetettiin 70-luvulla kansakoulussa, niin nykyään samat jutut ovat yliopistotason kursseja.

9 tykkäystä

Se oli sellainen hikkelukio, mutta me oltiin silloin lähinnä laajaan skaalaan kieliä erikoistuneita. Matikan opetus oli tosi hyvää, mutta fysiikassa ja kemiassa oli toivomisen varaa.

Kyllä me näitä piirreltiin.

Se oli muutenkin hassu kurssi, kun opin, että 1+1=1.

Nykyään lukio on muuttunut ”luonnontieteisiin” erikoistuneeksi lukioksi ja työkaverin poika kun siellä käy, sanoi, että moni tähtää lääkäriksi. Tähän suuntauksen muutokseen vaikuttaa varmaan ainereaalin tulo, kun enää ei valtakunnallisessa vertailussa päästä muiden edelle sillä, että kirjoitetaan hurja määrä kieliä.

Itse kirjoitin 2006 ja taidetaan pitää yli 100vuotta vanhan koulun ennätystä. Oltiin meinaan lukioiden välisissä vertailussa kuudensia.

Haha… Millaisen aiheen yhteydessä?

7 tykkäystä

Nyt kaikki ko. aloille ja väestönkasvu ylös :slightly_smiling_face: Toki riittää, että synnyttävä osapuoli alan ihmisiä.

”Terveys- ja opetusaloilla syntyvyys on laskenut muita aloja vähemmän. Näillä aloilla työskentelevät saivat jo aiemmin muilla aloilla työskenteleviä enemmän lapsia”.

3 tykkäystä