Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Tästähän on syntynyt se erinomainen häämaljapuhe.

’Statistically, 50% of marriages end in divorce. The other 50%, of course, end in death.

I hope you two die.’

37 tykkäystä

Tämä lause sai minut ainakin hymyilemään :smile:

10 tykkäystä

Piitkän matematiikan aikanani lukeneena, sanoisin kuitenkin, että ihmisillä, jotka eivät ikinä mene naimisiin, on pienin todennäköisyys erota. MOT. :grin:

19 tykkäystä

Höm höm…

Ne ei kuulu joukkoon. Joukko-oppi olikin piiiitkässä matikassa vapaaehtoinen kurssi. :sunglasses:

14 tykkäystä

kuva

8 tykkäystä

Oliko se jokin matematiikkapainotteinen lukio? Olin samoihin aikoihin tavislukiossa, eikä siellä ollut lainkaan joukko-oppia valinnaisenakaan. Lukuteoriaa, logiikkaa, analyysiä ja numeerista matikkaa oli valinnaisena.

1970-luvulla oli muuten muutaman vuoden kokeilu, jossa 7-vuotiaille ekaluokkalaisille alettiin opettaa joukko-oppia yhteen- ja vähennyslaskun sijaan. Ei mennyt putkeen.

14 tykkäystä

Mä muistan kun kansakoulussa oli joukko-oppia, ihmeteltiin opettajalle miksi noin yksinkertaiset asiat pitää tehdä työläiksi.

10 tykkäystä

Minä olen opiskellut joukko-oppia yliopiston filosofian kurssilla. :slightly_smiling_face:

Edit. @Aili Joukko-oppia käsiteltiin logiikan kurssilla.

6 tykkäystä

Niin se maailma muuttuu, asioita joita opetettiin 70-luvulla kansakoulussa, niin nykyään samat jutut ovat yliopistotason kursseja.

9 tykkäystä

Se oli sellainen hikkelukio, mutta me oltiin silloin lähinnä laajaan skaalaan kieliä erikoistuneita. Matikan opetus oli tosi hyvää, mutta fysiikassa ja kemiassa oli toivomisen varaa.

Kyllä me näitä piirreltiin.

Se oli muutenkin hassu kurssi, kun opin, että 1+1=1.

Nykyään lukio on muuttunut ”luonnontieteisiin” erikoistuneeksi lukioksi ja työkaverin poika kun siellä käy, sanoi, että moni tähtää lääkäriksi. Tähän suuntauksen muutokseen vaikuttaa varmaan ainereaalin tulo, kun enää ei valtakunnallisessa vertailussa päästä muiden edelle sillä, että kirjoitetaan hurja määrä kieliä.

Itse kirjoitin 2006 ja taidetaan pitää yli 100vuotta vanhan koulun ennätystä. Oltiin meinaan lukioiden välisissä vertailussa kuudensia.

Haha… Millaisen aiheen yhteydessä?

7 tykkäystä

Nyt kaikki ko. aloille ja väestönkasvu ylös :slightly_smiling_face: Toki riittää, että synnyttävä osapuoli alan ihmisiä.

”Terveys- ja opetusaloilla syntyvyys on laskenut muita aloja vähemmän. Näillä aloilla työskentelevät saivat jo aiemmin muilla aloilla työskenteleviä enemmän lapsia”.

3 tykkäystä

Nämä Ollin tulosviikkosummaukset ovat loistavia, taas on just itselläni kuuntelussa tuorein summaus. :point_down: :slight_smile:

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:15 Markkinatilanne
05:35 S&P 500
12:38 Coca-Cola
15:56 First Republic Bank
21:04 UPS
23:42 McDonald’s
26:50 General Motors
29:37 General Electric
31:43 Pepsi
34:39 Microsoft
41:01 Alphabet
46:11 Visa
46:57 Meta
51:29 Caterpillar
54:25 Amazon
01:01:35 Intel
01:05:03 Snap
01:08:17 Tuloskausi Suomessa

19 tykkäystä

Miten minusta tuntuu siltä kuin joku olisi liimannut luumujen hintalapun omistamiini yrityksiin :slightly_smiling_face:

46 tykkäystä

Jos omistan sata lappua ja kaikki -1% tänään niin yhteensä -100% menetän kaiken. Pahempi vielä jos omistan indeksirahastoa jossa 2000 osaketta ja kaikki -1% niin maksan jo takaisin pankille

21 tykkäystä

Jatketaan hiphop lyriikoilla, kun niitä on täällä moni tarjoillut.

Tee läksyt boi! mutsi huutaa, mutten voi
En haluu elää sen elämää
vaan Dan Bilzerianin
Haluun rimmata lennot Bangkokiin
Täyden viinakaapin mun mansionii…

7 tykkäystä

Päivittäistavarakaupan myyntivoluumi laskee, mutta liikevaihto kasvaa. Mitä tämä tarkoittaa?

  • Kuluttajat ostavat selvästi vähemmän tuotteita kuin aiemmin.
  • Vähemmistä tuotteista kuluttaja maksaa enemmän.

→ Tästä voidaan päätellä, että kuluttajien talous on kireää. Inflaatio ei koskenut pelkästään päivittäistavaroita, mutta myös asumista ja liikkumista, vaikka polttoaineen hinta on tullutkin alas huipuistaan. Opecin tuotantoleikkausten myötä hinta voi nousta, mutta se, että se ei ole vielä noussut (itse asiassa näin yhdellä kylmäasemalla alkuviikosta halvinta dieseliä pariin vuoteen, 1,78€/L), indikoi sitä, että polttonesteiden kysyntä on romahtanut.

Signaalit eivät ole vielä kovin vahvoja, mutta näyttää siltä, että kotimaan kysyntä tulee olemaan hyvin heikkoa tänä vuonna.

Siispä lyhyt kysely forumilaisille:

Mietitkö tai kontrolloitko rahankäyttöäsi tänä päivänä enemmän kuin vuosi sitten?

  • Olen hieman tarkempi ostoksissani, mutten mieti asiaa paljon.
  • Olen selvästi tarkempi ostoksistani kuin vuosi sitten. Lykkään ei välttämättömiä hankintoja.
  • En juuri mieti rahaa, ostan mitä haluan silloin kun haluan
  • Rahalla ei ole minulle väliä. Sitä on enemmän kuin tarpeeksi.

0 äänestäjää

3 tykkäystä

Taksidermia on täyttölaji

4 tykkäystä

Taksonomiastakin tulee taksidermia jatkuvasti mieleen, enkä esim. inderespodia kuunnellessa saanut muuan kettua millään pois mielestä:

3 tykkäystä

Tällä viikolla lisäsin Nokiaa. Jos kerran Mikael Rautanen niin miksi en minäkin. Mikael oli niin hyvin perillä Nokian alakulosta silloin kun puhelimissa alettiin jäädä muiden jalkoihin. Itselläni oli silloin sinivalkoiset lasit ja toivo Nokiasta suurena puhelinvalmistajana.

4 tykkäystä

Hyvä teksti mutta jättää minusta käsittelemättä yhden tärkeän näkökulman.

Monella ihmisellä tuntuu olevan tarve valita yksi tulevaisuudenkuva jota pitää varmana. Yksi uskoo että kasvuosake menee kuuhun ja toinen että karhumarkkina tulee ja vie kaikki säästöt. Tässä näkökulmassa optimismi on parempi valinta kuin pessimismi, mutta tällainen vaihtoehdoton tapa ajatella johtaa väistämättä pettymykseen.

Tosiasia on, että tulevaisuus ei ole koskaan varma. On tärkeää tunnistaa, mihin itse voi vaikuttaa (esim oman työnantajan menestys) ja mihin ei. Usko omaan tekemiseen on tärkeää. On myös tärkeää sietää epävarmuutta ja miettiä, mitä saattaa sattua, mitkä niiden seuraukset olisivat ja kuinka todennäköistä on, että niin käy. Parhaiten menestyvät ne, joilla on strategia jolla he pärjäävät, mitä tahansa sattuukaan.

7 tykkäystä