Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Jatketaan hiphop lyriikoilla, kun niitä on täällä moni tarjoillut.

Tee läksyt boi! mutsi huutaa, mutten voi
En haluu elää sen elämää
vaan Dan Bilzerianin
Haluun rimmata lennot Bangkokiin
Täyden viinakaapin mun mansionii…

7 tykkäystä

Päivittäistavarakaupan myyntivoluumi laskee, mutta liikevaihto kasvaa. Mitä tämä tarkoittaa?

  • Kuluttajat ostavat selvästi vähemmän tuotteita kuin aiemmin.
  • Vähemmistä tuotteista kuluttaja maksaa enemmän.

→ Tästä voidaan päätellä, että kuluttajien talous on kireää. Inflaatio ei koskenut pelkästään päivittäistavaroita, mutta myös asumista ja liikkumista, vaikka polttoaineen hinta on tullutkin alas huipuistaan. Opecin tuotantoleikkausten myötä hinta voi nousta, mutta se, että se ei ole vielä noussut (itse asiassa näin yhdellä kylmäasemalla alkuviikosta halvinta dieseliä pariin vuoteen, 1,78€/L), indikoi sitä, että polttonesteiden kysyntä on romahtanut.

Signaalit eivät ole vielä kovin vahvoja, mutta näyttää siltä, että kotimaan kysyntä tulee olemaan hyvin heikkoa tänä vuonna.

Siispä lyhyt kysely forumilaisille:

Mietitkö tai kontrolloitko rahankäyttöäsi tänä päivänä enemmän kuin vuosi sitten?

  • Olen hieman tarkempi ostoksissani, mutten mieti asiaa paljon.
  • Olen selvästi tarkempi ostoksistani kuin vuosi sitten. Lykkään ei välttämättömiä hankintoja.
  • En juuri mieti rahaa, ostan mitä haluan silloin kun haluan
  • Rahalla ei ole minulle väliä. Sitä on enemmän kuin tarpeeksi.

0 äänestäjää

3 tykkäystä

Taksidermia on täyttölaji

4 tykkäystä

Taksonomiastakin tulee taksidermia jatkuvasti mieleen, enkä esim. inderespodia kuunnellessa saanut muuan kettua millään pois mielestä:

3 tykkäystä

Tällä viikolla lisäsin Nokiaa. Jos kerran Mikael Rautanen niin miksi en minäkin. Mikael oli niin hyvin perillä Nokian alakulosta silloin kun puhelimissa alettiin jäädä muiden jalkoihin. Itselläni oli silloin sinivalkoiset lasit ja toivo Nokiasta suurena puhelinvalmistajana.

4 tykkäystä

Hyvä teksti mutta jättää minusta käsittelemättä yhden tärkeän näkökulman.

Monella ihmisellä tuntuu olevan tarve valita yksi tulevaisuudenkuva jota pitää varmana. Yksi uskoo että kasvuosake menee kuuhun ja toinen että karhumarkkina tulee ja vie kaikki säästöt. Tässä näkökulmassa optimismi on parempi valinta kuin pessimismi, mutta tällainen vaihtoehdoton tapa ajatella johtaa väistämättä pettymykseen.

Tosiasia on, että tulevaisuus ei ole koskaan varma. On tärkeää tunnistaa, mihin itse voi vaikuttaa (esim oman työnantajan menestys) ja mihin ei. Usko omaan tekemiseen on tärkeää. On myös tärkeää sietää epävarmuutta ja miettiä, mitä saattaa sattua, mitkä niiden seuraukset olisivat ja kuinka todennäköistä on, että niin käy. Parhaiten menestyvät ne, joilla on strategia jolla he pärjäävät, mitä tahansa sattuukaan.

7 tykkäystä

Kiitos vastauksesta! :slight_smile:

Hyviä pointteja enkä varmaan ikinä lähtisi siihen, että pääosin käyttäisin tällaiseen aikaan, mutta jonkin verran tuota voisi ehkä tehdä ja salkussa olisi, vaikka yksi tai kaksi omaa löytöä.

Joskus olen löytänyt jonkun aika mielenkiintoisen osakkeen, mutta toistaiseksi rajallisen osaamiseni takia olisin tarvinnut jonkun kahlaamaan sitä yhtiötä läpi yhdessä kanssani.

Jossain vaiheessa, kun olin aika tuore Foorumilla, niin ihmettelinkin, että kuka tämä Jaska on kun löytänyt kaikenlaista ja jakaa niistä hienosti tietoa. :slight_smile:

1 tykkäys

Melkein kaikki löydöt on joltain muulta saatuja, mutta itse tehty syventyminen ratkaisee sitten miten niiden kanssa pärjää.

Joskushan menee sitten hutiin.

Ruuhkavuosina ei kyllä jaksa penkoakaan niin paljoa.

Ps. Salkku puolillaan kaikenlaista “potentiaalista” yhtiötä.
Pss. Ei kuitenkaan puolta salkun arvosta!

3 tykkäystä

Ihmiset tekevät sijoitukset omista lähtökohdistaan, joten peesaamisen sijaan suosittelen sinullekin että tekisit sijoituspäätökset oman tutkimustyön ja pitkäaikaisen harkinnan perusteella, koska loppupeleissä vastuu sijoituksesta on puhtaasti sinun harteillasi. Tämä on toivottavaa myös sijoittajana kehittyäkseen, koska kun oppii itsenäiseen osakepoimintaan niin ei ole enää ikinä muiden armoilla sijoituskohteita etsiessään. Vaikka Mikaelin laajaa osaamista teknopuolella on syytä kunnioittaa ja olihan ne Nokia-analyysit aikoinaan huikeata luettavaa, niin pakko myös hyväntahtoisesti muistuttaa, että kyllä sinne salkkuun on joskus myös päätynyt mm. HelloFreshiä ja Herantis Pharmaa :wink:

15 tykkäystä

Kyllä minä itsekin pidän Nokiaa aidosti edullisena. Olen lisännyt sitä jo aiemminkin.

7 tykkäystä

Jos pihallenne ilmestyy työvaatteisiin puettuja ihmisiä autossa, jonka kylkeen on lätkäisty virallisen näköinen tarra ja jotka eivät puhu suomea tai ruotsia ja jotka alkavat laskemaan rakennuksia ja mahdollisesti kysyvät rakennusten käyttötarpeita, he eivät välttämättä ole Venäläisiä vakoojia kartoittamassa tulevaa invaasiota, vaan saattavat olla ihan maanmittauslaitoksen palveluksessa.

Tosin, tavan kansalaiselle voi olla vaikea tietää, kummasta on kyse, joten olkaa tarkkana.

1 tykkäys

Onhan kaurahiutaleetkin edullisia :wink:

Ei määräänsä enempää niitäkään.

3 tykkäystä

Siksi moni niitä ostaa.

1 tykkäys

Mulla on kolmen euron sääntö ollut jo hetken Nokiaan. Mikäli siitä joutuisi maksamaan enemmän. Se on liian kallis.

Pitäisi varmaan hieman pohtia, pitäisikö laskea tätä sivistymätöntä hihavakiota, kun huhutaan, ettei patenttejakaan enää maailmalla tarvitse samaan tapaan maksaa kuin aikaisemmin.

1 tykkäys

Olemme karsineet päivittäistavaraostoksista hihavakiolla kolmanneksen. Otettiin heti tiukka linja, kun kaikki kustannukset lähtivät nousemaan. Syksyllähän asuntolainan korko nousee varmasti vielä lisää niin on sitten mukavampi olla varautunut.

4 tykkäystä

Onko minulla Nokiaa “määräänsä enempää”? Kuinka paljon se “määräänsä enemmän” on? Eikö ole enemmän kuin yhtiön osakkeiden kokonaismäärä?

Tää on loistava. Nokiassa tämä kaava tarkottaisi 2x kassavarat. Käytätkö tätä samaa kaavaa muihinkin yrityksiin ja paljonko olet niitä salkkuusi mahdollisesti löytänyt ? :grin:

19 tykkäystä

Kun aikaa ja energiaa on vain rajallisesti, mun mielestä on pelkästään fiksua seurata, mihin trackia omaavat henkilöt tai salkut sijoittaa. Sieltä voi saada ideoita, mitä osaketta kannattaa mahdollisesti itse tutkia tarkemmin. Esimerkiksi aina kun mallisalkku sijoittaa, katson läpi, mistä sijoituksessa on kyse ja voisiko se sopia itselle.

Toisten sijoitusten seuraaminen ja oman sijoitustutkimuksen tekeminen ei onneksi ole toisiaan pois sulkevia. Mitä useamman seulan läpi osake menee ennen sijoituspäätöstä, sen parempi, imo. :blush:

17 tykkäystä

109-vuotias Helvi on kova mimmi! :muscle: :blush:

Helvi ei pulloon sylje. Edelleenkään. Omassa kaapissa on aina konjakkipullo.

Helvi asui pitkään omassa kodissaan:

"Aika on kuitenkin tehnyt tehtävänsä. Helvin elinpiiri alkoi kutistua, kun näön lisäksi liikuntakyky ja kuulokin heikentyivät. Luonnollisia iän mukanaan tuomia vaivoja, joista moni kärsii jo työikäisenä.

Helvi hieman myöhemmin. Kerrostaloasuntonsa Helvi jätti vasta syyskuussa 2021, hieman alle 108 vuoden iässä."

15 tykkäystä

Tässä kaavassa ei tarkastella kassavirtoja lainkaan. Ainoastaan lapun hintaa. :sunglasses::wink:

Itse hyväksyn yhden säännön:

Nokia pettää aina.

6 tykkäystä