Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Ihmiset tekevät sijoitukset omista lähtökohdistaan, joten peesaamisen sijaan suosittelen sinullekin että tekisit sijoituspäätökset oman tutkimustyön ja pitkäaikaisen harkinnan perusteella, koska loppupeleissä vastuu sijoituksesta on puhtaasti sinun harteillasi. Tämä on toivottavaa myös sijoittajana kehittyäkseen, koska kun oppii itsenäiseen osakepoimintaan niin ei ole enää ikinä muiden armoilla sijoituskohteita etsiessään. Vaikka Mikaelin laajaa osaamista teknopuolella on syytä kunnioittaa ja olihan ne Nokia-analyysit aikoinaan huikeata luettavaa, niin pakko myös hyväntahtoisesti muistuttaa, että kyllä sinne salkkuun on joskus myös päätynyt mm. HelloFreshiä ja Herantis Pharmaa :wink:

15 tykkäystä

Kyllä minä itsekin pidän Nokiaa aidosti edullisena. Olen lisännyt sitä jo aiemminkin.

7 tykkäystä

Jos pihallenne ilmestyy työvaatteisiin puettuja ihmisiä autossa, jonka kylkeen on lätkäisty virallisen näköinen tarra ja jotka eivät puhu suomea tai ruotsia ja jotka alkavat laskemaan rakennuksia ja mahdollisesti kysyvät rakennusten käyttötarpeita, he eivät välttämättä ole Venäläisiä vakoojia kartoittamassa tulevaa invaasiota, vaan saattavat olla ihan maanmittauslaitoksen palveluksessa.

Tosin, tavan kansalaiselle voi olla vaikea tietää, kummasta on kyse, joten olkaa tarkkana.

1 tykkäys

Onhan kaurahiutaleetkin edullisia :wink:

Ei määräänsä enempää niitäkään.

3 tykkäystä

Siksi moni niitä ostaa.

1 tykkäys

Mulla on kolmen euron sääntö ollut jo hetken Nokiaan. Mikäli siitä joutuisi maksamaan enemmän. Se on liian kallis.

Pitäisi varmaan hieman pohtia, pitäisikö laskea tätä sivistymätöntä hihavakiota, kun huhutaan, ettei patenttejakaan enää maailmalla tarvitse samaan tapaan maksaa kuin aikaisemmin.

1 tykkäys

Olemme karsineet päivittäistavaraostoksista hihavakiolla kolmanneksen. Otettiin heti tiukka linja, kun kaikki kustannukset lähtivät nousemaan. Syksyllähän asuntolainan korko nousee varmasti vielä lisää niin on sitten mukavampi olla varautunut.

4 tykkäystä

Onko minulla Nokiaa “määräänsä enempää”? Kuinka paljon se “määräänsä enemmän” on? Eikö ole enemmän kuin yhtiön osakkeiden kokonaismäärä?

Tää on loistava. Nokiassa tämä kaava tarkottaisi 2x kassavarat. Käytätkö tätä samaa kaavaa muihinkin yrityksiin ja paljonko olet niitä salkkuusi mahdollisesti löytänyt ? :grin:

19 tykkäystä

Kun aikaa ja energiaa on vain rajallisesti, mun mielestä on pelkästään fiksua seurata, mihin trackia omaavat henkilöt tai salkut sijoittaa. Sieltä voi saada ideoita, mitä osaketta kannattaa mahdollisesti itse tutkia tarkemmin. Esimerkiksi aina kun mallisalkku sijoittaa, katson läpi, mistä sijoituksessa on kyse ja voisiko se sopia itselle.

Toisten sijoitusten seuraaminen ja oman sijoitustutkimuksen tekeminen ei onneksi ole toisiaan pois sulkevia. Mitä useamman seulan läpi osake menee ennen sijoituspäätöstä, sen parempi, imo. :blush:

17 tykkäystä

109-vuotias Helvi on kova mimmi! :muscle: :blush:

Helvi ei pulloon sylje. Edelleenkään. Omassa kaapissa on aina konjakkipullo.

Helvi asui pitkään omassa kodissaan:

"Aika on kuitenkin tehnyt tehtävänsä. Helvin elinpiiri alkoi kutistua, kun näön lisäksi liikuntakyky ja kuulokin heikentyivät. Luonnollisia iän mukanaan tuomia vaivoja, joista moni kärsii jo työikäisenä.

Helvi hieman myöhemmin. Kerrostaloasuntonsa Helvi jätti vasta syyskuussa 2021, hieman alle 108 vuoden iässä."

15 tykkäystä

Tässä kaavassa ei tarkastella kassavirtoja lainkaan. Ainoastaan lapun hintaa. :sunglasses::wink:

Itse hyväksyn yhden säännön:

Nokia pettää aina.

6 tykkäystä

Sinänsä samaa mieltä kanssasi, mutta Inderesin foorumilla on aina ollut hieman paha tapa laittaa peesauslumipallo pyörimään ja sitten saammekin lukea ostin/myin -ketjussa sen sadannen peräkkäisen viestin siitä, miten henkilö on ihan itsenäisesti ja taatusti syvällisen harkinnan seurauksena päätynyt ostamaan jotain Nordeaa, kun dipin ansiosta osake oli taas kerran alelaarissa :cowboy_hat_face:

Oma fiilikseni aina kun luen tuota ostin/myin -ketjua:

23 tykkäystä

Kuvasta tulee lähinnä mieleen Afrikkalaiset juniorimaineri öljy-yhtiöt :smiley:… ja suurin osa kanadaan listatuista yhtiöistä.

18 tykkäystä

Tuo “mimetic desire”, on kyllä aidosti mielenkiintoinen homma :smiley:
Lukusuositus kaikille jotka kuulevat siitä ensimmäistä kertaa:

11 tykkäystä

Ihan mielenkiintoinen juttu. Hyvin näkee tuon vaikutuksia myös tällä foorumilla, josta puheenollen olen 100% varma, että suurimalle osalle täällä lurkkaaminen on varallisuuden kannalta detrimentaalista. Minulle ainakin on.

Mutta kuten entinen keskuudestamme poistunut suurmies on sanonut “Sijoittaminen on harrastus josta pitää vähän maksaakin” tjsp.

21 tykkäystä

Tähän kyselyyn liittyen tuli vastattua “selvästi tarkempi ostoksistani kuin vuosi sitten” ja kieltämättä reaalitulot on tippunutkin selvästi samalla kun kaikki on vielä kalliimpaa siihen päälle. Mutta samaan aikaan laskumarkkinat on johtanu ajatukseen, että roposet kannattaa tunkea sijoituksiin/lainanlyhennyksiin niin senkin takia on aika minimissään ollut heräteostokset.

Toki se viimeinen “pommi” on vielä tulossa vasta loppukesästä, eli asuntolainan korontarkistus - ja se taitaa ainakin tuplaantua. Se tiputtaa sitten reaalituloja vielä entisestään ja kestänee vuosia että pääsee samaan tilanteeseen mitä aiemmin.

Tätä ei pelasta liian vähäiset indeksikorotukset palkkaankaan, ne taitaa vaivoin riittää edes korkeamman koron ja nousevan vastikkeen kuittaamiseen. Synkkiä aikoja, mutta toisaalta luulisi että synkkyys pohjaa ensi talvena, joten pieneen nousuun sitten. Toivottavasti ainakin.

6 tykkäystä

Miksi patentteja ei tarvita? Juuri noissa 3GPP-vetoisissa standardeissa ne ovat olleet tyypillisiä ja 6G tuskin on poikkeus. Teknologiaan liittyviä innovaatioita ei todellakaan anneta ilmaiseksi pois vaikka niitä standardeia yhdessä kirjoitellaankin.

Ja 3GPP:n muodostavat siis yritykset itse.

2 tykkäystä

Mimesiksen voisi äkkiseltään ennemmin linkittää viihteeseen, kulttuuriin ja kaikenlaiseen ylen verorahojentuhlaushömppään.

Mutta loppupeleissä sekä antiikin filosofia että standardit tarinoiden rakenteet sopii hyvin ihmistenvälisiin dynamiikoihin aikaa kestävästi.

Sekä Pertti perussijoittajalla että Pertti Protagonistilla on jotain mitä hän haluaa ja jotain mitä hän tarvitsee. Pertin tarina voi olla yksinkertaisuudessaan tarina eron hahmottamisesta ja siten molempien saavuttamisesta. Pertillä on vahvuuksia, heikkouksia ja joku (shadow/wound) menneisyydestä mikä on muokannut Perttiä.

Lopulta suuret tarinat on tosi teknisiä ja kausaalisia lainalaisuuksia havainnollistavia kertomuksia ihmisten onnistumisesta ja epäonnistumisesta saavuttaa asioita.

Jos miettii fooruminkin eri ketjuja. Runousopin mukaan tragedian ja komedian keskeinen ero on että toinen tapahtuu tärkeille ja toinen vähemmän tärkeille ihmisille. Viime kädessä ero siis voi olla onko katsojan salkussa kuinka Nordeaa, Fortumia, tai Voxturia.

6 tykkäystä

Meinasin, että jotkin innovaatiot on muuttuneet vanhoiksi ja niihin on kehitetty uusia tapoja toimia. Silloin patentteja ei tarvitse enää käyttää.

Joku artikkeli tästä oli. :hugs:

Mutta… Sitten kun Sauli Niinistö on taas ostohousut jalassa, on myös toinen paikka ostaa. :wink: