Inderesin kahvihuone (Osa 6)

-Vähintään 1v nykyisellä työnantajalla, työsuhteen on jatkuttava aikuiskoulutustuen nostamisen ajan
-Vähintään 8v työssäoloa (työssäoloajaksi lasketaan kaikki palkkatyö, työssäoloaika lasketaan tulojen perusteella eli vaikka olisit vuonna X tienannut tammi-maaliskuun aikana esim 16 000€ ja lopun vuodesta työttömänä, niin tämä lasketaan 12kk työssäoloksi)
-Olet opintovapaalla aikuiskoulutustuen nostamisen aikana

Tarkemmat ohjeet täältä:

Laskuri työhistorian täyttymisen laskemiseen:

Ja laskuri aikuiskoulutustuen määrään löytyy täältä:

4 tykkäystä

Sivuilta lainattua:
"Yrittäjän aikuiskoulutustuki on taas suuruudeltaan kiinteä. Vuonna 2023 se on 660,91 euroa kuukaudessa. "

Kyllä on raha löysässä

3 tykkäystä

Tuo 660,91 €/kk on minimituki, joka on tarjolla myös työ- ja virkasuhteisille. 1 € kk-palkka riittää tuohon tukeen. Palkkatyöläinen voi saada tuloihin sidottua tukea, esim. 3400 € kk-palkalla saisi tukea 1 675,87 €.

Ainakaan ei voida puhua yrittäjän kannustinloukusta. Miten ihmeessä esimerkiksi yhden tuolin kampaamoyrittäjä voisi jäädä opintovapaalle? Lappu luukulle ja vuodeksi palkolliseksi toiselle yrittäjälle, ja sitten opintovapaalle. Toivoa sopii, että on työkykyinen.

Pahoittelut purnaamisesta, mutta ottaa päähän tämä yrittäjien sorsiminen.

14 tykkäystä

Ihan piti hieraista silmiä kun aamulla olin kirjautumassa Komplett Ba… anteeksi, Morrow Bankin sovellukseen. Joku käsittämätön brändin uudistus, kohdeyleisönä ilmeisesti teinitytöt? Karmea pinkki teema ja nimikin kuin jostain C-luokan kauhuelokuvasta.

Kauhulla odotan uutta, brändin mukaista luottokorttia saapuvaksi. Eiköhän sekin ole kirkuvan vaaleanpunainen.

2 tykkäystä

Tuo VLA15-borreliarokote on ollut vahvimpana tunnepohjaisena ajurina tähän sijoittaessani. Harmi vain, että rokotteen kaupallistamista pitää ilmeisesti odottaa ainakin vuoteen 2026 asti. Punkit on kyllä hirvittävän vastenmielisiä otuksia ilman tautejakin. Läntisen Uudenmaan jokainen pusikko ja niitty ainakin on aivan täynnä niitä. Useamman sadan punkin kokemuksella suosittelen kaikille punkkilassoa. Se toimii paljon helpommin ja turvallisemmin kuin mitkään pihdit ja pinsetit.

re: Valneva

6 tykkäystä

Muistelitko tätä kirjoittaessasi mun lokakuun 1.päivänä tekemääni karhuilua Wulffin ketjussa. Asteikoilla ysistä kymppiin, kuinka hyvää “etätyökarhuiluni” oli?
image
Olen aika meedio. :sunglasses:

13 tykkäystä

Sano elä muuta. Jäin 2,5v sitten opintovapaalle ja sen koommin ei ole esimies kysellyt mitään :joy:

Päivät kyllä täyttyy kaikenlaisella, siitä ei ole murhetta. Sitten jos sattuu jotain työn/busineksen kaltaista kaipailemaan niin kannattaa verkostoja herätellä, tapailla vanhoja ja uusia tuttuja, johtaa ihmisiä ja asioita yhteen.

Itse olen tässä ajassa ajautunut mukaan konepajabisneksiin, alihankinta/omien tuotteiden valmistukseen, globaaliin tradingiin, alkoholibusinekseen, erilaisiin myyntiyhtiökuvioihin… mutta kaikki kohtuu rennolla otteella, hauskaa on ollut. Tosin kyllä tässä jossain vaiheessa tietysti voi hikikin vielä tulla kun hommat kiihtyy.

17 tykkäystä

Eli “Osta kun Alokas karhuillee, koska se on vahva pohjan merkki”?

:white_check_mark:

10 tykkäystä

Monet ovat näin asian tulkinneet. :smiley:

Tutkin Wulffia perusteellisesti ja kirjoitin hyvin pitkään tuota karhuiluviestiäni - olin vielä tosissani. Mielestäni näkemykseni oli oikea enkä täysin sisäistänyt hyvin hienosti ja perustellusti kirjoitettuja vasta-argumentteja ja koetin entistä enemmän selittää.

No… ajan kuluessa ja muiden viestejä lukiessa uudestaan (mm. analyytikon) tajusin olevani väärässä. Tietysti luvut ja kurssitkin jotain osviittaa antoivat, että “saatoin” olla “hieman” väärässä.

No mitä sitä häpeämään, olen ollut usein paljon enemmänkin väärässä. :smiley: Ehkä Sepon mieliksi käännyn megabulliksi tuon yhtiön suhteen… :upside_down_face:

14 tykkäystä

23 tykkäystä

Äkkiä kaikki Wulffit siis laitaan… :scream:

5 tykkäystä

Lisää tunnelmakuvaelmia tältä viikolta (sorry späm, mutta ehkä kahvihuoneelle sopii). Muun matkailun ohessa ehdin tänään myös Tampereen Sijoitusmessuille. Ensimmäisenä sisäänkäynnin yhteydessä tuli vastaan Alexandrian ständi, ja heti seuraavana Coinmotionin koju. Hetken mietin, että olenko tosiaan oikeassa paikassa :joy:

33 tykkäystä

Kaikkihan me ollaan jatkuvasti väärässä, joten älä huoli.

Mutta sitten kun on oikeassa ei kannata mokata.

4 tykkäystä

Kaikki ovat joskus väärässä. Jopa minäkin olen ollut. Usein.

Harvassa ovat sitten ne jotka uskaltavat tämän myöntää ihan ääneen. Tästä pitää nostaa hattua ja sitä kautta voi oppia. Ettei olisi väärässä seuraavalla kerralla.

3 tykkäystä

Kukas se kirjoittikaan, että jos on oikeassa väärään aikaan, on väärässä. Minä olen aina väärässä :smile:

2 tykkäystä

Orpo + kaverit ovat tämän käsittääkseni havainneet. On se kumma että millään tuloluokilla työnteko ei ole kovin kannattavaa täällä Suomessa. Ehkä vielä tarkennuksena että työnteko toisen leivissä ei kannata verokirjalla :laughing:

Suomea vaivaavaan järjettömän suureen työvoimapulaan tulee taas helpotusta Nokian ja Metson YT- (muutos)neuvottelujen ansiosta. Ei tarvitse rahdata niin paljoa porukkaa kolmansista maista.

3 tykkäystä

Tein viime vuonna avoimessa yliopistossa kauppiksen perusopintoja töiden ohessa. Valitettavasti oma jaksaminen tuli vastaan. Siihen aikaan vapaapäivät alkoivat aina sivutöillä, jatkuivat opinnoilla ja sitten liikkumaan.

Omissa töissä joutuu niin paljon istumaan tietokoneella ja tuijottamaan tekstiseinää, että alkoi pää seota opiskeluun. Piti valita tilalle toisenlainen projekti, joka toi energiaa eikä vain vienyt sitä.

Opintovapaa on varmasti fiksumpi valinta.

20 tykkäystä

Itse teen kanssa tällä hetkellä noita avoimen yliopiston kursseja kauppikseen (60op). Jaksamista kyllä todellakin vaatii varsinkin jos meinaa hyvillä arvosanoilla suorittaa. Omalla kohdalla se vaati lähes päivittäin 2-3h kouluhommia töiden jälkeen ja rankkaa on ollut. Mutta jos on mahdollisuus tehdä lyhennettyä työaikaa tai vaihtoehtoisesti ottaa opintovapaata niin suosittelen ehdottomasti.

Haen siis itse tuon väylän kautta opiskelemaan Itä-Suomen yliopistoon ja toivotaan, että tuota kautta aukeaisi paikka, pari kurssia enää puuttuu ja keskiarvo 4.75 atm🤞Pääsisi ihan tutkinnonkin puolesta rahoitusta ja sijoitusmaailmaa opiskelemaan. Ois kyllä unelma.

38 tykkäystä

Tässä on Proprius Partnersin Olli Viitikon kiinnostava kirjoitus laatuyhtiöistä. Huomasin tämän blogitekstin, kun Mika Heikkilä mainosti sitä Twitterissä. :slight_smile:

Vaikka 2010-luvulla osakemarkkinoilla lähinnä rallateltiin näyttävästi ylöspäin, myös epävarmuuksia oli paljon (eikö melkein aina tunnu olevan?), joten monet sijoittajat keksivät, että nyt jos koskaan on aika painottaa niin sanottuja laatuyhtiöitä, koska ne menestyvät myös epävarmassa ympäristössä. Tämä yhdistettynä nollakorkomaailmaan sai tiettyjen osakkeiden hinnat kuplaantumaan rajusti. Kun leikki jatkui tarpeeksi kauan, monet sijoittajat vauhtisokeutuivat ja alkoivat perustella itselleen ja muille, että on älyllistä maksaa esimerkiksi P/E-kerrointa 60x vastineeksi 5-10 prosentin ”laadukkaasta ja defensiivisestä kasvusta”. Nifty Fifty once again?

8 tykkäystä

Tietääkö joku miksi monen vanhemman listautujan nimessä no V- tai S-pääte? S lienee lyhenne sanasta share, eli esim Citycon 1. share, mutta mitä V sitten on? Version? Ilmeisesti tällaista politiikkaa on harjoitettu, jos osakkeella on ollut (tai uskottu, että voisi olla) useampi osakesarja.

Esim:
Citycon CTY1S
Kone KNEBV
Innofactor IFA1V
Huhtmäki HUH1V

Tecnotreellä on muuten tickeri TEM1V vielä yhtiön vanhan nimen - Tecnomen Oyj:n - mukaan. Onkohan HEX:issä muita vastaavia “anomalioita”?

1 tykkäys