Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Mulle kaveri suositteli Revolut-korttia. Avasin virtuaalikortin ja laitoin Google Pay:hin. En ole vielä kokeillut mutta seuraavalla jenkkikeikalla kohta meinaan kokeilla. Siinä pitäisi olla hyvät valuuttakonversiokurssit. Huomasin saman ongelman viime jenkkireissulla, kalliista oli Visan käyttö. Perehtykää itse Revolut-tuotteeseen ennen rekisteröintiä. Rekisteröinti vaatii aika paljon tietoja (mm. kuvan passin tietosivusta) mutta niillä on hyviä mielenkiintoisia tuotteita. Kuten kertakäyttöluottokortti nettiostoksiin jottei jää jatkuvat tilaukset päälle. Oma järki ja harkinta mukaan, tämä ei ole Revolutin lataussuositus.

1 tykkäys

Jep. Kyseisen firman perustajat ovat venäläisiä (Edit: no, Vlad on ukrainalainen(!))

Nikolay Storonsky
Vlad Yatsenko

Revolut - Wikipedia

Ei jatkoon.

2 tykkäystä

Tuota en tiennyt. Kiitokset tiedosta.
Edit: Näköjään toinen perustaja venäläinen, toinen ukrainalainen. Revolut lahjoittanut rahaa Ukrainalle. Silti hieman jännittää että mihin kaikkialle passini tiedot päätyvät.

1 tykkäys

Yhtiöiden tutkimisessa tulee nopeasti laskeva rajahyöty vastaan. Jonkun 40 h penkomisen jälkeen alkaa olla jo työlästä löytää sijoituspäätöksen kannalta hyödyllistä tietoa ja menee aika nippeliksi, josta on harvoin muuta hyötyä kuin kvartaaliennustamisessa. Analyytikkotasolle vaadittava yhtiön penkominen on poissa siitä ajasta, mitä on käytettävissä uusien huippusijoituskohteiden etsimiseen ja muodostaa merkittävän riskin vahvan tunnesiteen muodostumiseen tutkimuksen alla olevaan yhtiöön, joten sijoittajan kannalta analyytikkoja imitoivat toimintamallit voivat olla hyvinkin haitallisia. Jotain siinä on kyllä pielessä, jos vietät suurimman osan valveillaoloajastasi osakkeiden parissa ja sitten päädyt ostamaan jotain Duellia :smiley:

71 tykkäystä

“Jaa taas ollaan selvittämässä että onko feikattu videota jossa näytetään jotain ylivoimaista tekniikkaa. Tämä on varmaan Nikolan artikkeli taas…?”

Reuters, maksumuurin takana:

6 tykkäystä

En ole testannut tätä vielä ulkomailla mutta muuten Curve on toiminut mallikkaasti. Riippuen minkä tasoista korttia vinkutat niin ulkomailla saa näissä rajoissa toimia.

2 tykkäystä

Joo tosta olen suht samaa mieltä, ettei yksityissijoittajan kannata imitoida analyytikkoa välttämättä ellei oma sijoitustyyli ole tuntea omistamansa yhtiöt 150 %:sti. Onhan analyytikon näkökulma (yhtiön ymmärtäminen sen joka tasolla kuin mekaanisen kellon tutkiminen) kovin erilainen kuin sijoittajan (saako tästä ylituottoa!). Se tuli podissakin hyvin esiin. En usko, että sijoittajan tarvitsee ymmärtää miten excel riveistä joku työntekijöiden vessassa ravaukset vaikuttavat mutkan (todella pitkän sellaisen) kautta rahoituskuluihin ja siitä EPSiin kvartaalitasolla. :smiley:

Mutta analyytikon tuottamilla materiaaleilla voi oikaista omissa hutkimuksissa todella nopeasti. Esim. laajaa lukiessa saa jo ekoilla sivuilla kuvan onko yhtiö kiinnostava salkkuun vai ei.

Hajosin ääneen, vaikka annetaan nyt yhtiölle mahdollisuus. :smiley:

56 tykkäystä

Ärsyttää kun viestini Euroopan turvallisuus…palstalta poistettiin. Marinin kohdistuva maltillinen arvostelu ja vaikka viittasin 2014 Krimin miehityksen ja SDP kommentteihin asiallisesti, niin silti roskiin…
Marinilla lienee CD status vai oli vaikuttaako nimimerkki viestien poistoon, no ei tietenkään…ja taas saunan taakse… :cry:

3 tykkäystä

Laita se tänne kahvihuoneeseen minne se kuuluu.

9 tykkäystä

Joo, kyllä täällä pitää olla tarkkana, sori…

Mä ajattelen jotenkin näin; analyytikko on usein tutkinut firmaa satoja tunteja tai ehkä jopa muutamia tuhansia, niin saan kätevästi hänen kaikista tutkimuksistaan kaikkein tärkeimmät tiedot lukemalla rapsat ja kommentit. Ei tarvitse tuhlata satoja tunteja aikaa itse ja siten mulla on aikaa seurata todella suurta määrää erilaisia yhtiöitä.

Inden materiaalin luettuani menen yhtiöketjuun lukemaan foorumilaisten ajatuksia ja sitten alan tekemään omaa tutkimustyötä siihen päälle. :slight_smile:

14 tykkäystä

Korjasin ton tekstin sulle.

58 tykkäystä

Usein tuntuu muutenkin keskusteluissa unohtuvan että sijoittajan toiminnalla ei suoraan ole mitään vaikutusta sijoituksen tuottoon. Se sijoitushan tuottaa aivan yhtä paljon riippumatta tuleeko luettua osavuosikatsausta suurennuslasin kanssa vai jättääkö sen lukematta kokonaan! Ainoa asia mihin me voimme vaikuttaa on osto-napin ja myynti-napin painaminen, joten kaikki tieto mikä vaikuttaa näihin päätöksiin on hyödyllistä ja sellainen tieto millä ei ole vaikutusta nappien painamiseen on taas sijoittajalle hyödytöntä. Jos aikabudjetissa on kuukaudessa vaikkapa 20 h uusien yhtiöiden tutkimiseen tai vaihtoehtoisesti aikaisempien sijoituksen nippelöintiin, niin väitän että melkein aina saa käytetylle ajalle enemmän tuottoa kun käyttää valtaosan aikabudjetista niiden uusien mielenkiintoisten huippusijoituskohteiden etsintään. Kyllä se aiemman sijoitusteesin tuotto sitten tulee jos on tullakseen ilman että osaa jokaisen osarin rivin ulkoa :sunglasses:

No annetaan annetaan, kun siellä on kuitenkin pääanalyytikon osta-suositus ja mallisalkkutiimi valamassa uskoa osakkeen nousuun. Hieman kyllä silti huolestuttaa tämä positiivisuus, kun tuolla on niin monta pommia mitkä voi räjähtää naamalle potentiaalisen negarin ja yritysostojen integraatioiden osalta ja sitten yhtiöllä on vielä rahoitusneuvottelut kesken tämmöisessä markkinatilanteessa missä velan uudelleenrahoituksen kustannukset voivat olla hurjat. Kyllä on mielenkiintoinen seurattava että miten tuossa käy :cowboy_hat_face:

29 tykkäystä

Ja tässä on se syy ihmetellä, miksi jonkun yhtiön osakekurssikin voi heilua…

3 tykkäystä

Mä jo kerran sanoin sulle, että en leiki kohta sun kanssas. :frowning:

image


Oikeasti luen lähes kaiken Inderesin materiaalin, mitä tulee etusivulle. Toki joidenkin yhtiöiden jutut luen enemmän mielenkiinnon ja ajan kanssa kuin toisten. Uskon, että ajan kanssa se on ihan kova juttu, kun muodostuu todella moneen firmaan hyvä näppituntuma. :slight_smile:

18 tykkäystä

Olen kateellinen tälläisestä määrästä aikaa paneutua. Itse ehdin lukea juuri ja juuri salkkuyhtiöistäni rapparit pintapuolisesti ja sitten katsoa mitä muut ovat niistä mieltä täällä foorumilla. Tavoitehinnat katson kyllä tarkkaan!

23 tykkäystä

Securitas painaa KÄÄNTEISTÄ tammirallia :sweat_smile:

1 tykkäys

Tätä hieman ihmettelin.

Yhdessä viestissä välitettiin kauppiaan ohjeistus, jonka mukaan ”laitapuolen kulkijat” tulee poistaa kahvilan puolelta välittömästi, jos he eivät ole tilanneet mitään.

Eikö tuo nyt ole ihan normaali käytäntö ja eikö kauppiaalla ole tähän ihan täysi oikeus?

20 tykkäystä

Taitaa olla niin, että ravintoloilla on oikeus valita asiakkaansa. Muut vapaasti auki olevat liikkeet taas ovat julkista tilaa ja niissä saa oleskella kuka tahansa, kunhan ei riko järjestyssääntöjä.

Shots fired!
Angry, Shots Fired, The Office, Michael Scott, Steve Carrell GIF | Gfycat

33 tykkäystä