Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Hyvä viesti. :slight_smile:

Mun pitäisi tuosta joukosta rohkeammin valita selkeästi pienempi joukko, jotka käsittelisin jotenkin tarkemmin. Tietysti toisista luen enemmän kuin toisista, mutta siinä ei ole valtavaa eroa välttämättä.

Sun viestissä oli kyllä ideaa ja ajateltavaa itselle.

8 tykkäystä

Alokkaana täytyykin lukea paljon. Sitten kun tulet veteraani-ikään (tietämättä yhtään oletko edes minua nuorempi) voit alkaa säädellä informaatiovirtaa.
Mitä vähemmillä tiedoilla pystyy tekemään hyviä päätöksiä, sitä enemmän jää aikaa muihin toimiin.

12 tykkäystä

Ainakin itse arjen ruuhkavuosia elävänä olen paljon miettinyt ajankäytön tehokkuutta. Aikaa on hyvin rajallisesti sijoitustoimintaan ja itsensä kehittämiseen, joten se pitää käyttää luonnollisesti tehokkaasti hyödyksi. Haastavaa hommaa, mutta on tärkeää yrittää erotella että, mitkä asiat ovat relevantteja tuottojen kannalta ja mikä on kohinaa.

Jonkinlainen seulontamenetelmä kannattaa kaikkien kehittää kun uusia firmoja käy läpi. Esim.

  • Jonkinlainen mekaaninen seulonta alkuun tunnuslukujen yms avulla
  • Toimialakohtainen seulonta esim. oman tietotaidon mukaan

Tärkeää muistaa, että päästäkseen hyviin tuottoihin ei tarvitse olla kaikissa trendikkäissä osakkeissa mukana. Riittää, että löytää epäsäännöllisen säännöllisesti joitakin erinomaisia firmoja ja pitää niistä kiinni. Jos joku muu löytää hyvän firman koska toimiala on hänen tietotaito-osaamisen piirissä, niin se ei ole sinulta tai minulta pois. On viisautta jättäytyä pois toimialoista joiden dynamiikasta tai liikeotoimintamalleista ei ymmärrä mitään.

Maksimoi todennäköisyydet onnistua ja minimoi todennäköisyydet tuhota pääomaa. Tämä toteutuu kun pelaa omilla vahvuusalueilla ja jatkaa oppimista :slight_smile:

40 tykkäystä

Olen vajaa vajaa nelikymppinen. :slight_smile:

Hyvä viesti tämäkin kokonaisuudessaan.

Vahvuusalueita ei ole, paitsi korkea säästöaste ja oppimisinto (käytän lähes kaiken vapaa-ajan sijoitusjuttuihin).

Osaamisessa on heikkouksia ja vielä suurempia heikkouksia. Helpointa olisi varmaan jättää pois esimerkiksi vaikeimpien alojen firmat, mitään alaa en osaa enkä ymmärrä, mutta toisaalta ymmärrän keskot + tokmannit paremmin kuin jotkut lääkeyhtiöt jne. :slight_smile:

5 tykkäystä

Riittää kun luen vaan @Sijoittaja-alokas jutut, koska hän lukee täältä kaiken informaation, kaikilta käyttäjiltä ja tämän tiedon tiivistän itselleni omien päätelmien lisäksi. Tällä taktiikalla ei voi hävitä.

12 tykkäystä

image
Niinhän mä teen. :smiley:

10 tykkäystä

Duellhan on aivan mahtava kohde… Kivasti riskiä salkkuun ja jos homma ei luista, niin nään seuraavan kolmen vuoden sisällä potenttiaalia todella hyviin veromyynteihin.

14 tykkäystä

Nämä ovat itsessään jo aika merkittäviäkin vahvuuksia kun puhutaan pitkän aikavälin vaurastumisesta. Ja vaikka on selvää että toiset omaksuvat informaatiota nopeammin, niin lopulta kyse on kuitenkin vain harjoitustunneista. Kun alkaa olla tunteja sijoittamisen parissa > 10 000h, niin kyllä siinä alkaa väkisin jo jotain ymmärtämään :smiley: Ja kyllä minulla on vaikutelma, että Alokas kuitenkin jo aika hyvin eri sijoittamiseen liittyviä asioita ymmärtää :wink:

Aika selvää on, että tulet taloudellisesti menestymään pitkällä aikavälillä. Etenkin, jos olet tyytyväinen nykyiseen elintasoon eikä homma tunnu kituuttamiselta :slight_smile:

Psykologiseen puoleen kannattaa satsata, sillä se on sellainen osa-alue, jossa kehittyminen ei tapahdu ilman että asian tiedostaa. Ja se on loppuviimein ainakin omasta mielestäni tärkein yksittäinen osa-alue :slight_smile:

19 tykkäystä

Joukukussa 2020 postasin tämän kahvihuoneen osa1:een, hyvin vanheni parissa vuodessa ja kahvihuoneessa mennään jo kuudennessa langassa.

13 tykkäystä

Hyvä että joku jaksaa kohta kohdalta kiteyttää. Oma teksti menee puuroksi noin tarkasti selittäessä. :ok_hand:

1 tykkäys

Kiitos hyvästä viestistä jälleen ja kannustavista sanoista! :slight_smile:

Tähän psykologiseen puoleen olen kiinnittänyt aivan liian vähän huomiota, se on pakkoa sanoa, jos mietin eri osa-alueita. Olen siis tästäkin puolesta lukenut ja tätä puolta harjoittanut, mutta suhteessa aivan liian vähän. Tällä osa-alueella varmaan fiksuimmat tekevät usein ne suurimmat virheensä… no miksei muutkin. :slight_smile:

3 tykkäystä

“On vain helpompi seurata laumaa ja olla bullero” Agree 100% :grin::grin::grin:

6 tykkäystä

Henkilökohtaisesti koin liian stressaavaksi yhtälön, jossa se tutkiminen jää käytännössä aina kesken ja sitten kun käsillä on erikoistilanne, joko annat kaiken valua viemäriin tai teet päätöksen käytännössä olettamalla. Tiedän, vähiten vahinkoa tekisi todennäköisesti kun ei tekisi yhtään mitään, mutta mielellään senkin päätöksen tekisi huolella ja tietoisesti.

Palataan asiaan kun aikaa on enemmän, käsillä on kuitenkin niitä elämän hetkiä joita ei saa ikinä takaisin.

3 tykkäystä

Tästä koulutuksesta vastaa hyvin helposti markkina. Historia ja data antaa mahdollisuuden spekuloida, mutta todellisuus kokemuksien ja ajan kanssa kyllä kasvattaa. Foorumilla on Inderesin edustajien ja foorumin käyttäjien puolelta paljon opettavaisia tarinoita IT-kuplasta ja finanssikriisistä. Monelle 2022 on hyvää jälki-istuntoa koronakevään douppauksen jäljiltä. Nyt ei vaan ollut rangaistus niin iso…ehkä…vielä…

1 tykkäys

Mulla on rahaa käteisenä enemmän kuin koskaan sijoittajauralla, ei kyllä mitään valtavasti edes prosentuaalisesti. Markkinat odottavat mun käteispinon häviämistä.

2 tykkäystä

Tuo loppuosa viestiä olikin spekulaatiota, minkä olisi voinut korvata kysymysmerkillä. Olen samanlaisessa tilanteessa kuin itse mainitsit. Ei varsinaista kohdetta mietitty. Jatketaan suunnitelman mukaan ja seuraillaan :ok_hand:

1 tykkäys

Kunnon karhuilut vähentyneet viimeisien kuukausien aikana.

Karhuna voin todeta, että aika tylsää seurattavaa sekä pörssien että reaalitalouden kuihtuminen ja samaistun muiden karhujen hiljaisuuteen.

Nyt on alkanut tulla kutsuja muutosneuvotteluihin kiihtyvään tahtiin ym.

Ongelmat on niin isoja ettei esimekiksi asuntolainojen vähennysoikeden paluu muuta kuin huvittaa, vaikka se on varmaan tulossa kun nykyisillä päättäjillä on törkeän paljon velkaa asunnoistaan.

Tämäkin on vain osa sitä että on tuudittauduttu että kaikki menee hyvin ja historia lähivuosilta toistaa itseään. Tästä esimerkkinä moni ”asiantuntija” on povannut nollakorkoja ties minne, samoin kun lähes ilmaista energiaa, eli ota spot sähkö ja mahdollisimman lyhyt korko, vaikka saisit 10v reilulla % korolla😅 Paljonko olisit voinut säästää kummassakaan tapauksessa, sitä tarina ei tule kertomaan…

Minä VEIKKAAN (toisin kuin parhaat papit, uimahyppääjät ja muuten vaaan guruina pidetyt jotka totena ennustaa millon mitäkin) että huonot ajat on vasta alkamassa, joka tarkoittaa että kaikenlaista levottomuutta voi olla luvassa.

10 tykkäystä

Tässä on tärkeää asiaa nettikirjoittelusta. :smiley:

10 tykkäystä

Ai hitto, huomenna se alkaa, Turskakausi. Paljonkohan tulee sitä itseään Duell tarjoilema?

< -20% on jo ihan siedettävä.

12 tykkäystä

Ollaan näköjään siinä vaiheessa kapitalismia, jossa 1893€ kuussa on huikea palkka

2 tykkäystä