Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Se vaan on siinä vaiheessa parempi, kun hakee ensimmäistä työpaikkaa valmistumisen jälkeen, että CV:ssä lukee sitten vaikka “paskahommat”, kuin ei hommia ollenkaan.

8 tykkäystä

@KalleH Inflaatio karhumarkkinassa!

Tämä vielä Cittarissa.

13 tykkäystä

Pakko kompata sinua. Kyllä tähän opiskeluun ihan oikeasti menee aikaa. Itsellä keskimäärin 20 tuntia viikossa, ja valmistuin juuri kandidaatiksi rahoituksesta. Nyt, etenkin maisteriopinnot ovat vieneet tätä enemmän aikaa, sillä kurssit ovat paitsi työläämpiä, myös huomattavasti vaativampia. Käyn myös samalla osa-aikaisesti töissä, josta Kela tietysti on muistanut rankaista. Käyn silti, koska onnistuin saamaan alaani liippaavan paikan viime vuonna ja tästä on jo poikinut potentiaalisia mahdollisuuksia ensi keväälle.

Opiskeluiden suuri etu kuitenkin on se, että pääsääntöisesti saan itse päättää milloin mitäkin teen. Esimerkiksi itse usein aloitan opiskelut noin aamu kymmeneltä, pidän tauon kahdentoista aikaan ja jatkan opiskelua joskus kolmelta ja mahdollisesti vielä illastakin.

Henkilökohtainen huomioni opintolainasta on se, että melkein kaikki sitä tuntuvat nostavan ja elämiseen se menee todella monella myös ihan kauppakorkeassa, koska hinnat ovat nousseet kautta linjan, sekä opintotuen ostovoima laahaa perässä. En voi kuin kritisoida nyt viime marraskuussa ollutta kannustinta siirtyä eläkkeelle lisäkertymän takia ja korotusta vuoden vaihteessa kaikkiin muihin Kelan tukiin, paitsi opintotukeen, joka toki nousee joskus keväästä/kesällä. Itse olen toki töiden puolesta onnekas, että käteen jää noin 1000€ tuista ja tulonsiirroista, joka riittää ihan OK puolikkaaseen kaksion vuokraan, sekä muuhun elämiseen.

9 tykkäystä

Tää oli kyllä niin tasokas, että piti tännekkin jakaa viisautta

45 tykkäystä

Evoa en itse tunne, mutta yleisesti: Kannattaa katsoa oma analyysi:
1)Onko EVO >1100sek arvoinen? Jos on, miksi ei ostaisi?
2) Jos ei ole >1100sek arvoinen, paljonko olisi oma ostohinta? → jätä seurantalistalle mahdollista kurssilaskua varten. 2020-luku on siitä kumma veijari, että heiluntaa riittää suuntaan jos toiseen. :melting_face:
Vaikkei nyt juuri olisi aika palata omistajaksi, se voi olla taas mahdollista vaikka tämänkin vuoden aikana.

1 tykkäys

Kun EKP:n uskottavuus on ihan nollissa ja velkakirjamarkkinoita ei paljon kiinnosta EKP:n puheet, niin tässä on lopputulos. Keskupankki yrittää viimeisillä voimillaan ohjata vielä markkinaa :slight_smile: :slight_smile:

5 tykkäystä

Pakko osallistua tähän keskusteluun tukiin liittyen, nimimerkillä opiskelen parhaillaan :wave:t4:

Opintotuki 268e/kk
Asumistuki 480e/kk, asutaan yhdessä tyttöystävän kanssa. Kumppani myös opiskelee ja saa opintotukea.
Tuossa meidän säännölliset “tulot” eli reilu tonni saadaan kuussa.

Näistä kun maksetaan asumisen kulut (vuokra, vesi, sähkö ja siirto, kotivakuutus) niin näihin menee jo lähemmäs 800e. Asunto ei ole uusimmasta päästä eikä keskellä kaupunkia.
Ruokaan meillä menee n. 350e/kk. Nämä pakolliset kun summataan yhteen niin ei tuet tätä kata millään. Sitten vielä kun lisää salikortin ja muita pieniä kuluja niin summa hivenen kasvaa. Autoa ei ole, luojalle kiitos siitä.
Toki olisi mahdollista karsia menoissa, esim. söisi vähän halvemmin tai muuttaisi johonkin missä ei viihdy.

Molemmat työskennellään kesäisin 2-3kk n. 2400e/kk palkalla per nassu eli lyhyellä matikalla kesästä saa sen 6-7k molemmat kasattua eikä veroakaan tarvi maksaa. Toki asumisen kulut kokonaan meidän hoidettavissa tuolloin eikä opintotukea tule. Käteen jää kesäisin edellä mainittujen pakollisten kulujen jälkeen se n. 1,7k/kk ylimääräistä.

Varmaan jokainen voi huomata, että kun kesän on duunissa ja ei tuhlaa koko palkkaa terdelle niin hyvin jää rahaa elämiseen myös opiskelujen ajan ja voi reissunkin heittää kesän päätyttyä. Toki en valittaisi jos Kela tukien määrää nostaisi, mutta kyllä sitä toimeen tulee jos osaa vähän ajatella pidemmälle.

Itse ollut kesätöissä 13-vuotiaasta asti ja rahan käyttäminen on hallussa. Pahaa tekee niiden opiskelijoiden puolesta jotka ei töihin pääse kesäksi tai hassaa rahansa päättömästi. Jokainen kuitenkin tyylillään.

Ps. Eka kesätyö oli mansikan poimintaa :smile:

40 tykkäystä

Nyt tukien korottamiselle voisi olla syytäkin, kun elämisen kustannukset ovat viimeisen vuoden aikana nousseet hurjasti.

8 tykkäystä


Olen kyl parempi sijoittajana kuin kokkina, prkl. :smiley:

Ei menny suhteet ihan kohilleen, mut katotaan, mitä tapahtuu, kun tulee uunista ulos. Ensiksi tehdään ja sit mietitään.

23 tykkäystä

Paint- ja kokkaustaitosi näyttävät menevän käsi kädessä :wink: :heart:

35 tykkäystä

Miten perkele oot saanut otettua kuvan minun sijoitussalkusta?!

9 tykkäystä

:heart: :smiley:

No olen kokkaustaidoissa parempi kuin esim. käsitöissä tai remppahommissa, jos olen ruuvin kiristänyt joskus, niin olen siitä kertonut työkavereilleni. :sunglasses:

1 tykkäys

alokas: kaikella rakkaudella, olet lähetellyt monta meemiä itsestäsi ja inderesin väestä. onko tuo enää mielestäsi tervettä?

4 tykkäystä

Ai että Ostotarjous Roviosta?

Tänään viimeksi avovaimo kyseenalaisti Rovion omistamista. Isosti kassaa, halpa arvostus ja kova IP.

Lajin helppous viehättää

Tais alkaa viikonloppu tästä.

25 tykkäystä

Nyt kyllä tarvittaisiin Kari Aihinen kaappaamaan alokkaan keittiön. Makaronilaatikko on yksi helpoimmista ruoista tehdä mutta monesti ohjeet tekevät siitä aivan liian vaikeata. Tässä vinkkinä ohje millä säästää aikaa, tiskiä ja rahaa.

Laita jauheliha/(soijarouhe+öljy) ja mausteet vuokaan ja sekoita pieneksi muruksi. Paista uunissa ylätasolla 225 asteessa noin 10 minuuttia.
Lämmitä vettä ja kaksi liha/kasvisliemi kuutiota mikrossa. Sekoita ja lisää mausteita.
Ota vuoka uunista ja pienennä lämpötila 175 asteeseen. Lisää pussi makaroonia. Riko pari kananmunaa vuokaan ja lisää mausteliemi. Lisää vettä kunnes makaroonit on täysin veden peitossa. Koristele juustoraasteella. Paista noin 30 minuuttia keskitasolla.
Voit halutessasi lisätä vaikka pussin hernemaissipaprikaa sekaan.

Valmistus vie tasan 10 minuuttia aktiivista kokkausta ja tiskiä ei juuri ollenkaan.

13 tykkäystä

Oletko, Sahtimummo, meritoitunutkin mielenterveysalan ammattilainen, vai lämpimiksesikö tällaisia meemikysymyksiä Alokkaalta kyselet? Tarkoituksesi on…?

18 tykkäystä

Vaikutat kiusaajalta.

13 tykkäystä

Samaa pohdin ma! Jos tarkoitus vilpitön, suositteleman tekemään utelut toisen terveystilasta edes hieman tahdikkaammin, vaikkapa privaviestillä :slight_smile:

Jeps, elikkäs jos aidosti olet huolissasi, siirtyisin privan puolelle tiedustelemaan. Julkinen terveystietojen kysely kun omasta mielestäni on vähän meh.

13 tykkäystä

en tarkoita pahaa kenellekään. en sinulle, en alokkalle enkä kenellekään muulle.

3 tykkäystä

Siis et paista soijarouhetta (/jauhelihaa) pannulla ennen vuokaan laittoa? Etkä keitä noita makarooneja? Ihanan leania jos oikeasti toimii noin.

9 tykkäystä