Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Laitoin kolme kuukautta sitten Bitcoinini kasvamaan korkoa, 3kk määräaikaistalletus 1.5% vuosikorolla. Seuraavana päivänä FTX paljastui huijaukseksi. Alan toimijoita alkoi kaatumaan. Muutama päivä eteenpäin ja paljastuu että Crypto.com on lähettänyt satojen miljoonien varat väärään osoitteeseen. Varat lukossa 85 päivää käytännössä nolla tuotolla ja arvioin että on hyvin suuri todennäköisyys menettää ne kaikki.
Onneksi tilanne rauhoittui ja meni minun osaltani hyvin. Olisi pitänyt vain uskoa Matt Damonia kun sanoi onnettaren suosivan rohkeita.
Tänään sain Bitcoinit vihdoin halliintaani ja siirsin äkkiä turvaan. Tuon 0.375% tuoton takia sain elämäni ensimmäiset harmaat hiukset.

51 tykkäystä

Olen miettinyt vähän samaa itsellä n. 2500 sijoitettuna sänkyyn mutta välillä kun yövieras kuorsannut turhan kovaa nukkunut ikean halvalla sohvalla ja tuntuu että siinä saa aina paljon paremmin unta. Olen siis aina kärsinyt hieman heräilystä ja vaikeudesta nukahtaa mihin ajattelin “hyvän” sängyn auttavan. Mutta pakko se on itselle uskotella että tämä ei ole totta ja pitkässä juoksussa paikat tykkää parempaa😅

2 tykkäystä

Netissä oli juttu, että Vaasalaisessa huonekaluliikkeessä on myynnissä nyt Hästens sänky… Hinta 230 000 €

15 tykkäystä

Minä olen selkävammaisena nukkunut nyt noin vuoden lattialla. Ensin ihan paljaalla parketilla, mutta muutaman viikon jälkeen ostin sentään halvan Ikean maton alleni. Vielä vähän myöhemmin hifistelin pesäkoloani laittamalla ohuen peiton tuon maton päälle jotta koko ruho pääsee irti joskus kylmältäkin lattian pinnalta. Oikein ilolla asetun öisin tuolle paikalleni ja tunnen siellä seinän ja sängyn välissä olevani pahalta maailmalta turvassa. En oikeastaan edes haikaile takaisin ylempiin nukkumakerroksiin.

60 tykkäystä

Kannattaa kokeilla painopeittoa. Itse ostin 10kg version black friday tarjouksesta ja sen jälkeen on heräilyt vähentyneet huomattavasti, eikä sänky näytä aamulla taistelutantereelta pyöriskelyn takia. On kuulemma kuorsauksetkin vähentyneet minimiin.

Tyynynä itsellä on tempur-tyyny ja patjana jyskin 20cm Gold F85. Kohtapuoliin pääsee viikoksi testaamaan kunnon tempur-patjaa, eli täytyy katsoa pitääkö sellainen nyt ostaa sitten.

8 tykkäystä

Jaa, unohtu sulkea koulutöiden lomassa DAX shortti. Huomenna sattuu :melting_face:

14 tykkäystä

Moni tekee virheen ja valitsee pehmeän patjan. Meillä on toi alla oleva Ikean patja kovempana mallina. Aluksi tuntui huonolta, mutta sitten ymmärrettiin vielä heivata memory foam petari mäkeen ja tilalle joku kaupan ohuin petari. Ai että tällainen kova patja joka kuitenkin tukee on unelma nukkua. Aina matkoilla kiroilen kun joutuu nukkumaan ties missä ihme superhyper pehmoisissa patjoissa. Selkävaivaisen ei kannata pehmeää harkita.

7 tykkäystä

Sänky- ja tyynyasiat ovat meikäläisenkin mieleen.

Luin joskus 4v sitten viikkotolkulla nettisuosituksia ja uskalsin tilata IKEA:sta ESPEVÄR- sälepohjan ja MORGEDAL- puolikiinteät patjat (2x90cm). Tämä on ollut ylivoimaisesti paras kombo tähän mennessä ja uskaltaisin väittää yhdeksi parhaista hintalaatusuhteeltaan. Toki pehmeästä tykkääville tämä ei käy. Tempurin sängyn haluan joskus testata, mutta selkävaivat ovat poistuneet tällä nykyisellä ja nukun hyvin (Oura todistaa), joten ei kiirettä uuteen. Käytän myös painopeittoa joka yö.

Tyynyrintamalla olen kokeillut osittain kaularangan pullistumankin takia kaikkea maan ja taivaan väliltä. Minulle tärkeintä lienee korkeus (=mataluus) ja muoto. Nukun selällään ja kyljellään. Tyynyn pitää olla siis osittain matala selin nukkumiseen ja mielellään reunoista korkeampi kylkiasentoa varten.

Tällä hetkellä käytössä on ollut ainakin 2v putkeen Tempur Millennium. Tempurista olen kokeillut niiden kotisivujen kaikki ergonomiset tyynyt ja lisäksi mm Breezeä ja Easy Cleania Amazonin valikoimasta. Sonata oli myös ihan ok, mutta Millenniumin muoto ja mataluus (S- koko) miellyttää eniten.

Käytin jonkin aikaa noita Jyskin rupuja, jotka eivät mielestäni kauaa pysyneet jämäköinä. Tempur Originalin malliset Jyskin tyynyt olivat ihan ok, mutta ero Tempurin samanmalliseen tyynyyn on tietenkin kuin yöllä ja päivällä.

Pahimpien niskakipujen (ennen Millenniumin löytämistä) aikaan kokeilin fysioterapeutin suosituksesta jotain 10e:n pientä/matalaa lasten tyynyä ja se toimi kyllä paremmin kuin moni 50e:n tyyny. Vesityyny oli myös ihan toimiva, mutta valitettavasti en saanut siitä tarpeeksi matalaa.

Itselle sopivan setin löytämiseen kannattaa todellakin panostaa. Minä vietän sängyssä hieman yli 33% vuorokaudesta, joten hyvä sänky ja tyyny ovat olleet parhaita mahdolllisia sijoituksia. En ymmärrä ajatusmallia, jossa esimerkiksi autoon voi laittaa suunnilleen mitä vaan, mutta parin-kolmen tonnin sijoitusta makuuhuoneeseen kauhistellaan.

16 tykkäystä

Kyl ihmisillä on välillä aika hauskoja osakkeita.

Zombie-osakkeet sai uuden merkityksen. Hautausmaita Kanadasta ja Jenkeistä. :sweat_smile::face_with_hand_over_mouth:

12 tykkäystä

Olen erinäisistä lasten yökaaokseen liittyvistä syistä saanut etuoikeuden kokeilla useita nukkuma-alustoja.

-Iskun kallis äly-muisti-chatGTP-patja: Varma valinta, patja on hyvä mutta yli kolmekymppisenä tarvitsen kylkiasennossa nukkuessa kyljen alle invatyynyn, koska muuten joku lannerankahermo jäkittää.

-Saunan lattialla vaahtomuovipatjalla: Ihana luolamainen, turvallisen tuntuinen kokemus, jonka sinetöi lattialämmityksen hellivä huoku. Testin katkeamattomin uni löytyy täältä! Käsi puutuu joskus kylkinukkujalla.

-Lastenhuoneessa ahtautuneena halvimpaan 90-luvulla ostettuun kuopalla olevaan 80-senttiseen runkopatjasänkyyn unissaan kuntonyrkkeilevän lapsen kanssa: Suosikkini. En tiedä johtuuko se n. 30 sentin tilan ja päälleni yöllä kasattujen pehmolelujen luomasta pesämäisyydestä vai siitä, miten kiva on kuunnella, kun lapsi tuhisee vieressä, mutta tässä saa parhaiten unen päästä kiinni. Joskus unettomana yönä olen siirtynyt omasta sängystä lastenhuoneeseen, että saisin unta, yleensä toimii. Jostain syystä en tarvitse invatyynyäni tässä, vaikka herättyä on muuten vähän jäykkä olo.

45 tykkäystä

@Mirko_Sampo_IR on tehnyt hurjan tviittiketjun "Osingot vs omien osakkaiden takaisinostot :scream: :point_down:t3:

27 tykkäystä

Kokeilun arvoinen konsti jos nukkuu lattialla on laittaa finnfoam levy alle,siihen päälle joku ohut petari.Monet yöt on ulkosalla nukkunut talvisilla pilkkireissuilla tuollaisen levyn päällä makuupussissa,tuo levyhän itsessään tuntuu lämpimältä makoillessa kun niin hyvä eristävyys.

17 tykkäystä

Ite oon tykännyt sellaisesta combosta että,
Alle jotkut jäykimmästä päästä olevat patjat.
Ja päälle tempurin paksu petari.

Toki se vaatii totuttelua, ja sen että sen kanssa sit asutaan.

Kun parhaimmillaan(pahimmillaan) voinut olla melkein joka yö viikon sisällä eri vuoteissa.
Niin kyllä.sitä omaa vakio patjaa osaa sit arvostaa, kun sen kanssa saa ollan pidempään.

3 tykkäystä

Täältäkin kehut Vodel1 mainostamalle painopeitolle! Omat yöt jotain 100x rauhallisempia kuin ilman sitä. Välillä tuntuu tosin, että käsi lähtee sijoiltaan kun joutuu yöllä korjailemaan. :smile:

Tempurilta myös Ombracio-tyyny käytössä, ihan paras. Siihen päädyin pitkällisen iteroinnin jälkeen ja toinen jo menossa eli tyytyväisiä ollaan.

Tempur-sänky vähän kahtalainen kokemus. Se tukee hyvin, on mukava ja olen ollut tyytyväinen nämä muutamat vuodet, mutta toisaalta olen myös alkanut ajattelemaan seuraavaksi ainakin kokeilla sellaista nukkuma-asentomittausta, koska silti tuntuu ettei ehkä tue kaikkialta riittävästi kyljelläni nukkuessa. Toisaalta taas kädet puutuu helposti mahallaan.

Sänky on kyllä hyvä sijoitus, koska siinähän me vietetään 1/3 elämästä!

4 tykkäystä

Pikaisen analyysin tuloksena totesin, että bisnes on mielenkiintoinen:

  • Jokainen ihminen on potentiaalinen asiakas
  • Hyvä asiakaspito
  • Asiakkaat valittavat palvelun laadusta harvoin
  • Sama tuote voidaan myydä uudelleen joidenkin vuosikymmenien kuluttua
  • Bisnesmalli on säilynyt muuttumattomana tuhansia vuosia, disruptoivien teknologioiden todennäköisyys on pieni.
41 tykkäystä

Ja…

  • vanhentuva väestö —> tarve palvelulle kasvaa
11 tykkäystä

Bisnes on todellakin mielenkiintoinen. Mietin tätä juuri joku aika sitten läheisen kuollessa miten erikoinen tämä ala on. Ei siinä esim. arkun kilpailutus ole ensimmäisenä mielessä, aivan sama mitä veloittavat.

Muistaakseni Peter Lynchkin hehkutti näitä arkkuosakkeita kirjassaan ulkomuistista jotenkin näin ”missä on uskollisemmat asiakkaat kuin hautaustoimistossa?” :grin: joo ja vaikea kuvitella että tätä tulee joku disruptoimaan​:grinning:

4 tykkäystä

Bisnesmallin puolesta tuo on kyllä huikea ala, mutta alan listattujen toimijoiden taseita katsomalla pääsee pian itsekin asiakkaaksi. Ei ole vahvojen taseiden ystäville kyllä mitään asiaa kalastaa tuossa lammikossa, kun toimijat käyttävät ihan mielettömiä velkavipuja (yksi esimerkkitapaus jenkeistä taisi olla luokkaa 10-12x EBITDA).

Onko hautausliiketoiminta vähän kuten eläkejärjestelmä, että vastoin odotuksia käytännössä aina seuraavan sukupolven elämästä pois?

Eikö nää ois silloin hyviä pojan/tyttären/muu salkkuun.

Odotan että ostin/myin kommenteissa näissä kerrotaan puolison kommentit.

tumblr_ma2584MqAT1ryatpyo1_r1_400

Salaa vähän haaveilin aikanaan haudankaivajan hommista. Siinä on jotain sopivan erakkomaista ja vähä salaperäistä → eli todellisuudessa mielikuva ois varmasti heittäny 180 asteen käännöksen viikon työharjoittelulla…
Mutta noista pohjista sikisi myöhemmin ajatus teema-hautausmaasta, josta voisi ostaa kunnolla hienon hautapaikan. Sellasen kivan keitaan, katakombin tai vaikka Fallout-miljöön. Siellä kelpais käydä ukkia katsomassa. Theme Graveyard. Ja huvipuisto kylkeen. Harmi kun ei tuollaista ole ainakaan Suomessa. Huvipuisto- ja kirkollisveroilla pyöris helposti velaksi!

7 tykkäystä