Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Ja myös suuri pettymys Venäjälle vankilaan joutuneille suomalaisille. Luin nimittäin taannoin kirjan “vankina Venäjällä”, ja siinä ex-vanki kertoi miten siellä kuului kaks suomalaista kanavaa. Radio Nova ja YLE puhe. Mutta totesi myöskin ettei Novaa jaksanut kuunnella kun sieltä tuli niin paskaa musiikkia😁

13 tykkäystä

Meni mun mielestä vikaan jo aiemmin, kun ”siirtymät” alettiin täyttämään musiikilla. Tämä podcast-alustaksi muuttuminen oli naula arkkuun. Harmi ettei laadukasta ajankohtais- ja asiaohjelmaa tuottavaa kanavaa ole saatu kannattavaksi Suomessa.

12 tykkäystä

Yle ja kannattavuus, HAH.

13 tykkäystä

Tuo Ailin kirjoitus Pörssien Suunta ketjuun oli :gem:

Jos joku on miettinyt miltä mannerlaattojen värähtely näyttää:

Bouncing Pecs GIFs | Tenor

14 tykkäystä

Related:

16 tykkäystä

Joo, toi 15€ maksu tekee kyllä hankalaksi etf:ään laittamisen. Pitäis sen 1,5k laittaa sitten kerralla ja sellasen summan yleensä laittaa osakkeeseen sitten (ainakin ite). 15€ on kyllä vittuilua piensijoittajalle.

Rahastot sensijaan on vielä sellaisia että voi vaan lisätä 15€ minimipistolla. Toki, esim. ilmainen Norjan rahasto on käytännössä Equinorin rahasto ja Suomi-rahaston tuhoaa älytön prosentti Konetta, joten noitten kanssa saa olla tarkkana.

Huvittavaa oli huomata että Osuuspankilla voi ostaa suomiosakkeita 1%:n välityksellä, eikä taida olla edes minimisummaa…

7 tykkäystä

Harvian konsensusta juu ohjaa hieman, että saunominen on tällä hetkellä syntiä. Toisaalta, koska saunominen on syntiä, tämä on oivallinen hetki tehdä sauna- ja kylppäri remontteja. :sweat_smile:

Toki inflaatio ja verojen nousu houkuttelee ihmiset kiristämään vöitään.

Kolmas asia, joka Harviaa odotetaan kampittavan, on hiljentynyt rakentaminen ja yleisistä saunoista on tullut suositumpia. Yksiöt eivät enää vaadi itselleen saunaa. Mieluummin vaatehuone.

Jenkkimarkkinoiden valloittaminen voi tuoda tähän mukavan piristysruiskeen. Toivotaan Harvian omistajille huikeita jenkkimarkkinoita. :star_struck:

Saunomisen terveysvaikutukset on vasta tiedossa.

Kevennykseksi…

Olen tässä rakastunut tämän talven aikana avantouimiseen. Viime lauantaina tuttavani kellotti pikku pulahdukseni. Normi settini kylmäuinnissa on venynyt 2min50s, eikä edes tuntunut pahalta.

Kellottaja on käynyt jo liki 10v saunomassa ja avantouimassa, toinen harrastuskin on laskuvarjohyppääminen. Olin kohtalaisen otettu, kun analyysi suorituksestani oli
”Sehän on ihan hullu uimaan.”

Siinä haastetta teikäläisille.

Tehkää hyviä analyyseja ja kokeilkaa saunomista ja avantouintia. :sweat_smile::wink:

37 tykkäystä

Mä punastun tällaisesta. :face_with_hand_over_mouth:

*lähtee salille

6 tykkäystä

Kannattavuuttahan voidaan mitata eri mittareilla. Ylen tapauksessa kannattavuus arvioidaan varmasti pääasiassa palveluiden laadussa ja niiden kuluttajien määrässä. Kaupallisella puolella sitten taloudelliset mittarit lienee suuremmassa osassa.

1 tykkäys

Kaupallinen media ja laadukas asiaohjelma. HAH.

2 tykkäystä

Yle Puheen budjetin voisi jakaa laadukkaisiin suomalaisiin pod casteihin joilla on jo omaa yleisöä.

Miten ajattelet tuon lisäbudjetin auttavan jo suosittuja podcasteja? Olisiko se esimeriksi tekijöiden palkitsemista, lisäisikö se teknistä laatua, vai tihentäisitkö julkaisutahdista? Mielenkiinnosta kysyn :blush:

Ymmärtääkseni siis YLE on maksanut julkaisemiensa podcastien tekijöille. Areenaan on ”täynnä” podcasteja. Olisi vaikea uskoa ettei YLE Puheen muututtua podcast-alustaksi se olisi vaikuttanut myös podcastien tekijöiden palkkioihin tai muuten podcastien rahoitukseen.

Mulle on itseasiassa joskus yliopistoproffa sanonut, että tutkimusten mukaan tubettajien videoiden ”kotikutoisuus” toimii tehokkaammin kuin ammattimaisen näköiset striimausvideot.

Tietenkin videoilla on usein muokkausta ja tehosteita, joiden ammattimaisuus eli ihan oikeasti ammattitaito hämmästyttää. Ilmeisesti ”kotikutoisuus” helpottaa samaistumista ja katsojat saattavat tuntea ystävystyneensä tubettajaan. Viesti ystävältä usein tuntuu ihmisistä luotettavammalta kuin ammattilaiselta palvelun tuottajalta.

Huom! Tubettaminen on kyllä omastakin mielestä oikea ammatti ja siinä pinnalla olevat ihmiset ammattilaisia sekä taitavia työssään. Tää eri asia sitten taas. :blush:

2 tykkäystä

Tähän ilmiöön kai koko influencer-markkinointi perustuukin :blush: Ja vaikka podcastaaminen ja tubettaminen ei aivan täysin sama asia olekaan, siksi juuri kysyinkin, että mitä lisäarvoa lisäbudjetilla näihin jo suosittuihin ohjelmiin saataisiin. Itseäni ainakin mainokset tuppaa ärsyttämään, ja esimerkiksi eräs aiemmista suosikki-casteistani Kimanttia on vastikään muuttunut lähes kuuntelukelvottomaksi lisääntyneiden mainosten vuoksi. Puhumattakaan kaupallisten jakelijoiden yksinoikeuksista tiettyihin podcasteihin. Näitä asioita voitaisiin tietysti suoraan rahalla parantaa.

Ainakin itse podcastien kuluttajana arvostan myös teknistä laatua (esim puhesoundin miellyttävyys ja selkeys, mahdollisimman yhtäläinen äänenvoimakkuus eri puhujien välillä ja muutenkin verrattain rajallinen dynamiikka äänenvoimakkuudessa) vaikka sisältö olisikin hieman kotikutoisempaa. Ylen ”poliittisuudesta” (myytti) ja sisältötarjonnasta voi olla mitä mieltä tahansa, mutta pelkästään teknistä laatua tarkastellessa jälki on kansallisesti vertailtuna pääasiassa erittäin tasokasta.

2 tykkäystä

Yle Puhe oli erinomainen kanava ennen kuin sekin piti pilata musiikilla. Rip in piece Sarasvuo monologit Maanantaisin klo 13 ja jatkot areenassa.

Tämä vapautunut budjetti voitaisiin käyttää tuomalla takaisin vanhat kunnon ääninäytelmät. Kuten Slim Callaghan.

Aivan huikeaa.

7 tykkäystä

Mikä rahasto olisi sopiva SXR8 (kulutehokas SP500) korvaajaksi? Itse olen vannoutunut osakepoimija mutta näen viisaammaksi ohjata indeksisijoittamiseen neuvoa kysyvät, joten tarvitsisi tähän hyvän instrumentin.

2 tykkäystä

Täytyy myöntää, että pikkuisen haistelinkin, että ajattelet näin ja nostin tubettamisen sen vuoksi, kun niihin kohdistuvasta tutkimuksesta juteltiin.

Podcasteissa lisäarvon tuottaminen olisi vieläkin haastavampaa. Toki jos pystyy antamaan hyviä palkkioita osallistujille, saattaa saada yleisöä kiinnostavia osallistujia/keskustelijoita.

Silti… Samaa mieltä olen tuosta, että lisäarvon tuottaminen puhtaasti vain isommalla budjetilla on haastavaa. :blush:

1 tykkäys

En tarkalleen puhunut suosituista vaan pod casteista jolla on ko yleisöä.
Suomi on niin pieni kielialue jossa on vaikea tehdä kaupallisesti tarpeeksi menestyvää sisältöä jos aihe ei ole tarpeeksi laaja. Joten yksi apu olisi ihan näiden podien tai miksei myös tubekanavien olemassaolon auttaminen. Myöskin liiallisten mainosten vähentäminen/poistaminen auttaa varmasti laatua. Jos tälläinen mahdollistaa kokopäiväiseksi sisällöntuottajaksi siirtymisen yhä useammalle niin myös tämän voisi ajatella parantavan laatua.

YLE Puhe meni jo siinä vaiheessa pilalle kun alkoivat soittaa musiikkia. Eikö tuo puhe -nimi tullut nimenomaan siitä, että siellä ei soiteta täytemusiikkia? Vai olenko ymmärtänyt asian väärin?

9 tykkäystä

Sisältääkö noista moni jotain kaupallista yhteistyötä? Silloin se ei sovi Ylen pirtaan.