Inderesin kahvihuone (Osa 6)

:exploding_head:

7 tykkäystä

Markkinaraadissa keskusteltiin mm. osinkoaristokraateista. Juttu ei ole maksumuurin takana eikä siinä oleva 8 minuutin markkinaraatipätkäkään. Jutussa on mainittu mm. Huhtamäki, Capman, Scanfil ja Valmet.

Markkinaraadissa puhutaan tällä viikolla osingoista. Kannattaako sijoittajan juosta osinkojen perässä? Entä mistä yhtiöistä saa parhaan osinkotuoton ja mitä osinko kertoo yhtiön tulevaisuudesta? Markkinaraati pohtii myös, miten toimii suomalainen osinkoverotus.

Muuan muassa näihin kysymyksiin ovat vastaamassa Nordean senioristrategi Hertta Alava, sijoittaja ja kirjailija @Karo_Hamalainen Karo ja Aktian salkunhoitaja Paavo Ahonen.

Lähetyksen juontaa toimittaja Minna Karkkola.

1 tykkäys

Meikäläinenkin vastaa nyt tänne, kun en tiedä liittyykö suoraan tuohon yhtiöketjuun.

Marimekolla on vahva brändi ja sen takia itsekin haluaisin sijoittaa kyseiseen lafkaan. Suurena riskinä nään kuitenkin yhtiön brändiarvon tippumisen ja tämän perustan siis vain omien tuntosarvien värähtelyyn, josta tietysti jokainen saa tehdä omat päätelmänsä. Itse kuitenkin ota huomioon kuitenkin sen, että Suomi on vieläkin Marimekon päämarkkina ja tätä kautta juuri suomalaisten mielipiteet vaikuttavat yritykseen.

Olen kuullut ja toki todennut itsekin, että tuotteet eivät vastaa enää sitä mihin brändi perustuu. Marimekkoa on pidetty lähipiirissäni laadukkaana, kotimaisena brändinä, jolta voi odottaa vastuunkantoa eettisissäkin asioissa. Näistä kuitenkaan mikään ei enää toteudu. Tällöin mielikuva muuttuu ja tilalle ei välttämättä saadakaan luotua enää mitään fiksua syytä, jonka vuoksi Marimekon vaatteita kannattaisi ostaa. Jos vihreät arvot ja eettisyys vielä nostavat päätään, ei riitä, että nettisivuilla lukee jotain hömppää arvoista ja ekologisuudesta. Silloin joudutaan oikeasti toimimaan niiden eteen. :slight_smile:

2 tykkäystä

Jos joku on investoinut amerikkalaiseen mediaan, nimeonmaisesti FOXiin, kannattaa harkita sijoituksesta irtautumista. Dominion oikeudenkäynnin lähestyessä loppuaan, osakekurssi saattaa kärsiä. Siihen voi toki mennä vielä aikaa, mutta mikäli Dominion voittaa oikeudenkäynnin, Foxin kannalta vielä huolestuttavampaa on mahdollinen MAGA katsojajoukon menetys, kun ei voi salaliittoteorioita julistaa ihan miten vain.

But thanks to Dominion Voting Systems, which is pursuing a $1.6 billion defamation lawsuit against Fox, we now know that the network’s sense of crisis was even more intense than it appeared from outside. With the case careening toward trial, a court filing yesterday revealed some of what Dominion found during the discovery process, including eye-popping messages from Sean Hannity, Tucker Carlson, and Fox’s senior management.

Whether or not Dominion prevails in court, and many experts believe it will, the lawsuit is already forcing an ethical reckoning over Fox’s disrespect of its audience.

1 tykkäys

Minä valitsen tuotteen ainakin ensisijaisesti laadun ja hinnan mukaan. En ole valmis maksamaan hyve signaloinnista, sertifikaateista, kotimaisesta, luomusta, brändistä tai oikeastaan mistään muustakaan asiaan liittymättömästä.
Jos kaikki suosisivat vain kotimaista olisi Suomalaisile yrityksille todella pienet markkinat.
Laivakuljetuksen ympäristöjalanjälki on niin minimaalinen että se ei todellakaan ole merkitsevässä roolissa lopputuotteessa.

1 tykkäys

Ennen osakepoiminnan aloittamista, ja myös sen jälkeenkin, sijoittamisesta lukeminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

Seppo Saarion tuotannon lisäksi aloittelijalle suomalaisesta tuotannosta voisin vinkata Oksaharjun ja Random Walkerin tekemät Laatuguru- ja Arvoguru-teokset. Löytynee sekä kirjastoista että kirjakaupasta.

6 tykkäystä

En välttämättä ole eri mieltä, mutta kerro missä lajeissa se on niin helppoa, jotta voisin noita lasten lapsia ohjata niihin…kun ollaan lyhyttää sukua :smiley: ja ettei mene ihan yleistämiseksi.

1 tykkäys

Legendaariselle Commodore 64:lle julkaistiin juuri uusi peli. Miksiköhän siitä tulee mieleen joku tämän foorumin hahmoista :thinking:

4 tykkäystä

Osaakohan tuolla vielä pelata? Isoveljellä oli aikanaan tuollainen ja junnuna tuli pelailtua sillä.

Ei ollut vielä tuohon aikaan kuvakkeita, joita vaan klikataan ja kaikki alkaa toimimaan. Ensimmäinen Windows taisi myös olla mallia 3. jotain, johon tuli näpyteltyä silloin pojankloppina komentoja

Mahtaisi tämän päivän diginatiivi olla ihmeissään, vaikka väitetysti jokainen peruskoululainen koodaa tätä nykyä :grimacing:

3 tykkäystä

Kävin alkossa ja maksoin preemion, että sain kotimaista viskiä Isokyröltä, ei kannattanut. Toivottavasti kohta alkava suomalaisten NHL-peli yle tv2:lta ei oo yhtä iso pettymys kuin juoma.

9 tykkäystä

Sain YV-viestejä siitä, että viestini (esimerkiksi Voxturista) koetaan halventaviksi tai ylimielisiksi. Haluan nyt korjata muutaman asian.

  1. En ole iloinen siitä, jos moittimani yrityksen markkina-arvo laskee ja henkilöt tällä foorumilla menettävät rahojaan. Päinvastoin! Toivon vilpittömästi menestystä jokaiselle tälle foorumilla tallaavalle. Miksi? Yhteiskunnan tasolla rahan tehokkaampi allokaatio johtaa paremmin toimivaan yhteiskuntaan. Lisäksi toivon, että juuri suomalaiset sijoittajat (joita tällä foorumilla on suurin osa) menestyvät paremmin kuin sijoittajat muista maista. Tämä parantaa sen maan kilpailukykyä, jossa itse elän (Suomi).

  2. En kritisoi yritystä siksi, että pääsisin besserwisseröimään tai naljailemaan. Jos näen puliveivauksen tai keisarin ilman vaatteita en vain pysty olemaan hiljaa. Moni täällä foorumilla ei jaksa näitä asioita haastaa. He näkevät kyllä, että keisarille ei ole vaatteita, mutta eivät jaksa lähteä vänkäämään tästä uskonlahkolaisten kanssa, joiden mielestä keisarilla on kuin onkin vaatteet.

  3. En pidä itseäni näihin firmoihin sijoittaneet henkilöitä älykkäämpänä. Olen itsekin tehnyt lukuisia virheitä ja sijoittanut sekä väärään aikaan, että vääriin firmoihin. Jos näen tietyn firman kohdalla lukuisia punaisia lippuja haluan tuoda tämän jotenkin ilmi - usein paras lääke tähän on musta huumori ja meemit. En jaksa väitellä asiasta X firman Y ketjussa, jos firmassa on fundamentaalisesti niin monta punaista lippua, että on parempi tiivistää koko puliveivaus yhteen meemiin.

  4. Firma X (kuten Hyzon) saattaa menestyä kaikesta huolimatta. Tässä piilee henkilökohtainen riskini - näytän tällöin idiootilta ja fanilauma tulee minut julkisesti ristiinnaulitsemaan. He tulevat hukuttamaan minut lukemattomiin kurssinousuviesteihin tagaamalla ja siteeraavat vanhat viestini nauruhymiöiden kera. Tämä on ok! Tällöin vetäydyn luolaani tutkimaan aiemmat sijoitusteesini ja miettimään kuinka pahasti olin väärässä. Pidän kuitenkin aivoni sopukoissa mahdollisuuden siihen, että olin vain osittain väärässä ja kyseessä oli epätodennäköinen skenaario joka kuitenkin toteutui.

  5. Jos viestini ärsyttävät kannattaa kysyä itseltään miksi? Mikä firman X kritisoinnissa menee niin ihon alle, että se suorastaan suututttaa. Olen itse sijoittanut esimerkiksi Stonksmanniin. Kun kurssi laski ja foorumille ilmestyi kuvia kuolleista sammakoista, oli tämä mielestäni aivan hemmetin hauskaa!

  6. Mitä enemmän firmasta X huudellaan foorumilla ja mitä enemmän pidän sitä puliveivauksena sitä aggressiivisemmin tulen hyökkäämään sitä vastaan meemeillä.

  7. Jos edes yksi poloinen, joka on johonkin näistä firmoista roposensa lykännyt, tulee järkiinsä, ovat meemini kantaneet hedelmää.

Kieltämättä nyt ei enää elätä vuotta 2021, jolloin puliveivauksia oli huomattavasti enemmän. Lopetan siis viestini Kiplingin Mandalay runoon, jossa mies kaipaa takaisin rintamalle taistelemaan näitä huijauksia vastaan:

69 tykkäystä

Ei kai siinä muuta eroa nykyiseen ole kuin joystickilla hankalasti ohjattavat pelien hahmot ja grafiikka sekä äänet ja…
Googlaamalla löytyy ohjeet kuinka kytkeä laitteet ja ladata pelit.

Ainahan googlettamalla löytyy. Entisaikaan piti luottaa perimätietoon tai siihen, että kaverin kaveri tunsi jonkun joka tuntee jonkun

Itse ainakin opettelin VIC-20:n käytön manuskasta lukemalla.
Kaverien lisäksi vinkkejä sai myös lehdistä mm. eräs Mikrobitti-lehti kertoi paljon ohjeita. Modeemilla pääsi “purkkeihin”, joissa oli myös vinkkejä kavereille.

Sijoitusskene on muuttunut hyvin paljon tässä lähivuosina. Aloittelin joskus 2004 siinä vajaa parikymppisenä marssimalla OP:n tiskille ja sanomalla, että nyt pitää avata arvo-osuustili. Muistan vieläkin kuinka täti varoitteli kuinka nyt on huono aika aloittaa ja kannattaa olla varovainen. Sinänsä ymmärrettävää, koska eihän bumtsibumista ollut kovinkaan montaa vuotta kulunut

En ole eläessäni tainnut lukea ainuttakaan sijoitusaiheista kirjaa. Oppirahat tuli maksettua ajoissa ja olen yrittänyt soveltaa kaikkea oppimaani vähitellen. Jotenkin koen tuon vahvuutena, koska ei ole ollut tarvetta jumiutua muiden teeseihin, vaan olen oman ajatusmaailman kautta päässyt toteuttamaan asioita. Tähän mennessä tuotot olleet kohtuullisia, joten en taida lähteä muuttamaan reseptiä vaan jatkan samalla mallilla

1 tykkäys

:grin:En todennut, että 4 henkilökohtaista olympiakultaa olisi helppo temppu. Googlesta löysin, että 44 eurooppalaista urheilijaa on sen saavuttanut, mutta yli 70 vuoden aikana vain 22 eurooppalaista on päässyt NBA:n All-star-otteluun.

Mihin lajiin lyhyehkön suomalaisen kannattaisi panostaa, jotta voittaisi yhden tai useamman olympiakullan?

Ensiksi tulee mieleen talvilajit, koska talvilajeissa kilpailu ei ole yhtä kovaa kuin suuressa osassa kesälajeja. Melkein kaikki talvilajit vaativat poikkeuksellista geneettistä lahjakkuutta, joten suurin osa lajeista karsiutuu genetiikkaperustein. Talvilajeista lapsenlapsillesi suosittelisin curlingia, joka on huipputasolla hienoa katsottavaa.

Myös kesälajeista suurin osa karsiutuu fyysisen vaativuudensa vuoksi. Jos yksi kulta riittää, on hyvä muistaa, että Mira Potkonen saavutti 2 olympiamitalia, vaikka aloitti kilpailemisen ja kunnollisen harjoittelun vasta 28-vuotiaana.

Purjehduksessa vaaditaan kovaa, muttei normigeenisen tavoittamattomissa olevaa kuntoa.

Kesälajeista vastaukseni on kuitenkin ammunta, joka vaatii ainakin kymmeniä tuhansia laukauksia ennen kuin menestystä alkaa tulemaan.

3 tykkäystä

Muistan, miten kuusnelosen pelien lataaminen kasetilta tuntui malttamattoman lapsen näkökulmasta kestävän ikuisuuden. Jos halusi iltapäivällä koulun jälkeen pelata, kannatti kotiintullessa ensin laittaa peli lataamaan, ja etsiä välipalaa ja tehdä läksyt vasta sitten lataamista odotellessa.

Tuossa jokin aika sitten asiaa muistellessani, ajattelin, että tuskin lataaminen oikeasti niin kauaa kesti, vaan lapsen käsitys ajan kulumisesta oli vain niin erilainen kuin aikuisen. Piti tarkistaa. Löysin YouTubesta jonkin retroaiheisen videon, missä asiaa demonstroitiin: SHIFT-RUN/STOP, ”press play on tape”. Ja sitten odottelua. Odottelua. Lisää odottelua. Vilkaisu videon aikajanalle paljastaa, että osan peleistä lataamiseen kului jopa 20 minuuttia ennen kuin pääsi pelaamaan. Kuinkahan nykyinen, kärsimätön TikTok-sukupolvi suoriutuisi näin pitkästä odottelusta :thinking:

14 tykkäystä

Oli pakko, ei ollut vaihtoehtoja, jos halusi pläikää tai katsella demoja.
Silloin sitä jaksaa odotella. Tai tietenkin vaihtoehtona saattoi lähteä ajelemaan Honda Monkeylla.

2 tykkäystä

Suoraa vastausta en saannut, enkä edes tarvitse, eikä sitä taida kenelläkään olla, yksi laji vastaan kaikki laijt kertonee suhdelukuna totuuden.
Onneksi jokainen voi valita omat suosikkilajit.
Itse olen niin älyttömän suomikeskeinen ja seuraan kaikkia kansainvälsiiä lajeja, tällä se pesäpallo lähtee itseltä pois seuranasta, ei arvostuksesta.
Joukkupelit (globaalit) kärsivät aina arvostuksissa, samoin yksilölajeissa mm. tennis, golf jne. Itse pelaan vielä tennistä ja golfia, aikanaan myös jääkiekkoa, nuorempana myös voimailulajeissa menestystä.
Markkasen uraa on upeaa seurata lyhemmänkin suvun edustajana… :+1:

3 tykkäystä

Eikö vastaus ollut suora:

-Talvilajeista curling
-Kesälajeista ammunta

3 tykkäystä