Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Tämähän sinällään hauska paradoksi tämän foorumin kohdalla. Yllämainitut varallisuuden haltijat tutkimusten mukaan preferoivat vakavaraisia, erittäin likvidejä ja suuria arvoyhtiöitä. Tämän(kin) piensijoittajien foorumin mieltymys on juuri siellä arvopaperimarkkinan roskakorissa, eli pienissä kasvuyhtiöissä :neutral_face:

15 tykkäystä

Helpoin tapa rikastua tai menettää kaiken. Kuten täällä jokin viisaampi todennut ,keskustelu muuttuu ajoittain pikemminkin uhkapelejä muistuttavaan sijoitustyyliin.

2 tykkäystä

Niin se epäsuhta tuleekin siitä että rikkaat todennäköisesti saavat n. Indeksin tuottoa keskimäärin ja ne lukuisat piensijoittajat häviävät indeksille.

Enemmistö osakesijoittajista (ja myös rahastonhoitajista) tosiaan häviää indeksille. Tämä ei kuitenkaan johdu siitä että he olisivat huonoja sijoittajia. Pääsyy siihen on se että myös mediaaniosake häviää indeksille. Indeksistä ja aikajaksosta riippuen todennäköisesti 60-90% minkä tahansa indeksin osakkeista häviää indeksilleen mihin kuuluvat. Mitä pidempi aikajakso niin sitä suurempi osa osakkeista häviää indeksille. Tämä johtaa siihen että mitä pienempi on osakepoimijan hajautus sitä todennäköisemmin myös häviää indeksille.

Osakepoimijoiden tuoton odotusarvo lienee silti hyvin lähellä indeksin tuoton odotusarvoa. Tämä johtuu siitä että osakkeet jotka voittavat indeksin voittavat sen suuremmin kuin sille häviävät osakkeet häviävät. Osakkeella voi hävitä ”vain” 100% mutta voi voittaa vaikka tuhansia tai kymmeniä tuhansia prosentteja.

11 tykkäystä

Pitääkö olla huolissaan?

4 tykkäystä

Minulla ei ole tilastoja mutta väittäisin että rikkaat häviävät indeksille lähes järjestään.
Usein heidän rahat on joko kiinni omassa firmassa tai kalliin varainhoitajan valitsemassa yhdistelmä rahastojen rahastossa. Molemmissa tapauksiss he keskimäärin häviävät indeksille.

5 tykkäystä

Kuten tiedät, sanojen koko on tässä äpissä sitä isompi, mitä enemmän mainintoja. Näyttää olevan tilanne klo 10.30, kun on tuo lounas-buffee niin hyvin jo kaikkien mielessä.

5 tykkäystä
3 tykkäystä

Vastaan nyt yhtälailla sinulle, että kirjoitan myös itselleni. Mulla on ollut joitain sijoituksia jo kymmenisen vuottaja sijoitussaitteja tullut vuosien saatossa luettua, mutta “sijoittamaan” aloitin vasta viime vuonna asunnonmyynnistä vapautuneen pääoman myötä. Olen siis joutunut oikeasti miettimään sijoittamiseen liittyviä kysymyksiä omassa päässä. Täällä on jo monta hyvää vastausta tullutkin, mutta ajattelin heitellä muutaman ajatuksen lisää ylipäänsä sijoittamisen alkupäähän:

  1. Tärkeintä sijoittamisen aloittamisessa on sijoittamisen aloittaminen. Jossakin on kuvattu hyvin, että sijoittaminen on lihas, jota pitää koko ajan harjoittaa. Kun vaan kuukauden päivät pohtii, että millaisella tyylillä haluaisi sijoittaa tai lueskelemalla meemiketjua, niin ei koskaan hyppää (korkoa korolle)junan kyytiin. Kun on pienikin summa kiinni jossakin osakkeessa (hyvä tai huono valinta), niin hommaa seuraa ihan eri mielenkiinnolla, jolloin myös oppii enemmän. Ja kun aloittaa pienellä, niin myös oppirahoja maksaa pienemmän summan samasta opetuksesta kuin pelaamalla myöhemmällä iällä esimerkiksi asunnon myynnistä kertyneillä rahoilla. Ja toisaalta täytyy muistaa, että kun on aloittanut vaikka sijoittamalla 100€ kuussa, niin viiden vuoden jälkeen voit olla tehnyt -10% tuloksen, mutta siinä samassa olet saanut säästöön 5400€.

  2. Kysy itseltäsi, että miksi sijoitat. Tätä kohtaa mietin jopa ykköseksi, mutta on ehkä helpompi vastata asiaan pienen kokemuksen jälkeen. Tässä ei ole oikeaa vastausta. Osa haluaa vapaaherraksi/rouvaksi, jotta voi tehdä mitä huvittaa (eli aletaan juomaan alkoholia ja katselemaan päivät pitkän telkkaria, kun ei keksitä muutakaan. Näin käy yllättävän monelle eläkeläiselle.) Osa haluaa puskuria pahanpäivän varalle ja osa taas saattaa hakea vedonlyönnin kaltaista jännitystä. Toisaalta itse opiskelu voi olla se hienoin asia. Vastauksesta riippuu aika paljolti, että paljonko rahaa tai aikaa kannattaa käyttää ja millasella riskitasolla kannattaa operoida.

  3. On hyvä olla (yksinkertainen) sijoitussuunnitelma ja pitää siitä kiinni. Tässäkin kannattaa aloittaa pienestä, sillä sitä on aina helpompi muuttaa tai laajentaa, kun liikkuvia palasia ei ole liikaa. Jos vielä pitää suunnitelmasta kiinni, niin välttää usein turhia houkutuksia mennä esimerkiksi osarilottoamaan. Ja hyvä jos se kertoisi aika tarkkaan, että mihin sijoitetaan, miksi sijoitetana, milloin sijoitetaan ja ehkä, että koska myydään. Hyvin karrikoitu esim: Aina kun tilille on kertynyt 1000€, niin laitetaan se Hesan pörssin siihen top 25 osakkeeseen, jolla pienin p/e. Tuossa esimerkisi tulee hyvin rajattua vaihtoehtojen määrää ja hajautettua ajallisesti, joskin tulos voi jäädä laihaksi :D. Kun oivaltaa, että missä mennään metsään, voi suunnitelmaa aina hioa paremmaksi kokemuksen myötä. Ja huomiona vielä, että se kannattaa oikeasti kirjoittaa suunnitelma ylös, jotta se ei jää sanahelinäksi.

  4. Sijoittamisessa ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Kannattaa ettiä oma tie, joka sopii omiin vahvuuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin. Ja jos joku ei toimi, niin mikä estää sitä toimimasta pienellä twistillä. Kokeneempia kannattaa aina kuunnella, mutta tärkeää on tehdä oma ajatustyö.

Tästä tulikin vähän pidempi kuin piti, mutta erityisesti itsellä tuo sijoitussuunnitelman kirjoittaminen on ollut se tärkein oivallus. Ja ylipäänsä olen tässä viimeisen vuoden aikana oppinut miten raha toimii. Kun sitä ei ole tilillä ylimäärästä, autoon tulee varmasti 3000€ moottoriremontti, ja kun säästössä on tarpeeksi rahaa kaikkeen yllättävään, ei edes polttimot mene rikki.

9 tykkäystä

Lainaisin ihmistä, jos muistaisin kuka sen kirjoitti, mutta mieltä mullistava ajatus virtuaalisuuteen liittyen: Syy siihen, miksi avaruudesta ei ole kukaan ottanut kontaktia ihmisiin, lienee siinä, että ne ovat aikaa sitten keksineet virtuaalitodellisuuden ja uppotuneet sinne. Miksi nähdä vaivaa ja tutkia uutta, kun voi tehdä virtuaalimaailmassa, mitä haluaa.

4 tykkäystä

Anteeksi taas karkean kolmiulotteinen boomerformaatti. Mutta oli käsillä ilman että tarvii nousta ylös sohvalta. :smiley:

11 tykkäystä

Onpa huikea tarina, siinä on 23-vuotias kaveri saanut paljon aikaiseksi. :slight_smile:

Lähihoitajana Helsingissä työskennellyt Abbas Al-Zirag kertoo aikoneensa työllistää aluksi vain itsensä ja muutaman tutun hoitajan. Kysyntä lyhytaikaisista hoitajista oli kuitenkin niin kova, että bisnes lähti lentoon.

– Liikevaihtoa tuli yli kolme miljoonaa euroa, Al-Zirag kertoo.

Summa on kertynyt ajanjaksolla, joka ulottuu elokuusta 2021 viime vuoden loppuun.

Tilinpäätös ei ole vielä julkinen. Ylen toimitus on kuitenkin nähnyt kirjanpitoraportin. Pikkuruisena aloittanut firma räjähti saman tien isoksi.

21 tykkäystä

Tiivistit loistavasti koko tapahtumaketjun, miksi toiset vaurastuvat ja toiset eivät.

T: Ehkä prosentti varallisuudesta tuottavissa kohteissa tällä hetkellä

4 tykkäystä

Heitetään hieman omaa näkemystä.

Omasta mielestä tämmöinen välillä tapahtuva surffailu esim. tiktokissa ei sinun aivoja sulata tai yhtäkkiä muuta prioriteettejäsi. Voit olla erittäin tavoitteellinen ja silti käyttää näitä kaikkien suosimia alustoja, joten en välttämättä nyt poistaisi niitä kokonaan. Se on myös kiva tapa lähetellä kiinnostavia asioita kaverien kanssa ja sitä kautta käydä keskustelua.

Kiinnittäisin enemmän huomiota siihen mitä siellä netissä syötät aivoillesi. Näistä alustoista voi hyvin helposti tulla kaikukammio ja et välttämättä sitä edes itse huomaa. Jos ”folie à deux” = ryhmädeluusio / psykoosi olisi vähän ääriesimerkki, niin parempana toimisi ehkä masentavan henkilön kanssa oleminen. Jokainen tietää millainen vaikutus vaikka 6 henkilön ryhmään yhdellä ilonpilaajalla on, niin ajattele sitten millainen vaikutus sillä on, jos kuuntelet jatkuvasti netistä masentavaa paskaa.

Olen itse koittanut ”putsata” nämä ”for you” sivut mahdollisimman hyvin esim. kaikenlaisesta turhasta poliittisesta ”me vastaan te” porukasta. Yritän myös mahdollisimman paljon pysyä oikeasti omassa näkemyksessäni ja välttää sitä trendikkääseen mielipiteeseen uppoamista. On joskus vaikea sanoa oma oikea mielipide johonkin, kun olemme aika paljon ryhmähyväksyntää hakevia otuksia. Voit ihan hyvin olla valitsematta puolta ja pysyä neutraalina.

Mutta se siitä rämblingistä. Muista olla kuluttajana semmoisessa sisällössä, josta oikeasti sinulle jää jotain käteen.

7 tykkäystä

Mulle tietysti on helppo rasti jutella itseäni fiksumpien kanssa, tyhmempien löytäminen voisi olla haastavampaa.

Omasta mielestäni pitää ja täytyy perehtyä yrityksen liiketoimintaan ja ymmärtää kuinka se tavoittelee asemaansa markkinoilla. Mikäli ymmärrät tuon ja olet samaa mieltä, niin sitten kannattaa perehtyä siihen kannattaako hinta maksaa. Mielestäni on järkevää pohtia jo ostovaiheessa millä hinnalla on valmis luopumaan omistuksesta osittain tai kokonaan. Itse olen narahtanut useamman kerran viime vuosikymmenten aikana turhaan ahnehtemiseen järjen käyttämisen sijasta. Kuitenkin olen suhteellisen tyytyväinen kun olen saanut muutamaa poikkeusvuotta lukuunottamatta noin 20 prosentin tuoton ilman suurempia riskejä.

7 tykkäystä

Se on jännä, miten tämäkin on muuttunut sanotaan… parin kymmenen vuoden aikana.

Netin tullessa varoiteltiin kovasti, miten kaikki, mitä laitat nettiin jää sinne ja voi pilata tulevaisuutesi. Sen vuoksi yleistyi, ettei netissä oma ikäpolvi kovin herkästi paljasta omaa henkilöllisyyttään. Ikinä ei tiedä, kuka tarkkailee ja kuka käyttää kaikkea sanomaasi sinua vastaan.

Nykyään tosiaan me olemme kasanneet lastemme tarinaa Facebookkiin ja muille some-alustoille. Itseltäkin löytyy 14-vuotias lapsi, jonka tarinaa voi etsivä seurata aina ensimmäisestä ultraäänestä, syntymään, ensimmäisiin askeliin, kouluaikoihin, poikaystäviin jne asti. Aika paljon iloja ja suruja tullut jaettua. Pääasiassa iloja.

Silloin kun aloitin lapsistani postailun, en jostain syystä ajatellut jakavani heidän elämää lupaa kysymättä nettiin. En niistä asioista silloin puhuttu vanhemmille. Viestithän menivät vain ystävilleni, mutta todellisuudessa ovat nyt ja aina kaikkien saatavilla.

Nykyajan nuoret esiintyvätkin hyvin avoimesti omina itsenään netissä, toisin kuin oma ikäpolvi. Ihmiset tuntuvat tosiaan vauhdittavan ja luovan uraa yksinomaan somessa.

Nykyajan some on kuitenkin pirstaloitunut. Ei ole vain yhtä Facebookkia, vaan on lukuisia some-alustoja. On myös tunnistettu @Kale-possu:n mainitsema vielä tautiluokittelematon ”some-riippuvuus”. Kiina on jo puuttunut peliriippuvuuteen. Länsimaissa ollaan puututtu mm. alkoholiriippuvuuteen.

Lähes joka asiassa historiassa ilmiöt seuraavat toisiaan heiluriliikkeen tavoin. Tällä hetkellä tubettajat ovat samassa asemassa kuin oman nuoruuteni rokkitähdet ja rokkitähdistäkin on tullut striimaajia. Heilureilla on tapana heilahtaa ääriasennosta toiseen ja kohta ihminen taas kaipaa kosketuksiin oman itsensä ja todellisuuden kanssa.

Sen minkä ajan kuluessa tunnistaa on heilurit.

Luulen kyllä, jos nykyisyys jatkuisi samanlaisena junaefektin tavoin, olisit oikeassa. Suurin osa ihmisen kokemasta elämästä olisi virtuaalista.

8 tykkäystä

Suosittelen lukemaan esim.

Jokaisella ihmisellä, myös lapsella, on oikeus yksityisyyteen.
Vanhempi ei omista lapsensa yksityisyyttä.
Jos lapsi on niin pieni, että hän ei voi itse arvioida, haluaako hän kuvansa tai tietonsa julkaistavan vaiko ei, kuvaa tai tietoa ei tulisi julkaista.

16 tykkäystä

Täytyy tähän vähän sanoa, että ennen korona-aikaa Helsingin pörssissä oli vain kourallinen yrityksiä, jotka pieksi indeksit. Ne olivat jatkuvasti ”kalliita”.

Näitä olivat mm. Neste ja Kone. Itsekin luopunut niistä aina välillä vain ostaakseni myöhemmin kalliimmalla takaisin. Riippuu strategiasta, miten ajattelet yrityksen liiketoiminnan muodostuvan. Pysyykö se sellaisena kuin se on vai muuttuuko se, jollain tapaa ajan kanssa.

Itse oppinut, että jos yrität itse arvioida yrityksen arvoa, hyvien yritysten kanssa jää herkästi paitsi ostotarjouksista, spinnauksista, yrityskaupoista ja muista hyvän yrityksen omistaja-arvoa jatkuvasti luovista asioista. Osakkeen hinta saattaa ajoittain kuplautua, mutta koska on haastava ennustaa, kuin pahasti kupla puhkeaa, osakkeen hinta painuu alas, keskityn mieluiten itse myös pohtimaan, miten yrityksellä menee. Sen sijaan, että kauheasti yritän ennakoida markkinoita.

Rauhallisuus markkinoilla on pidemmällä aikavälillä tuottoisaa.

Peli on pitkä.

Itseäni viisaammilla ihmisillä viittaan itse ihmisiin, joilla on jokin erikoisosa-alue, josta he tietävät minua enemmän. Heillä on kokemusta tuosta osa-alueesta tai työskentelevät sen parissa.

Sinänsä itseeni on vaikea tehdä vaikutusta titteleillä tai asemilla. Samanlaisia ihmisiä me kaikki ollaan omine vahvuuksine ja epävarmuuksinemme. Toiset vain peittää epävarmuutensa paremmin.

Jorma Ollilaa lainatakseni:

Ketään ei tarvitse katsoa ylöspäin,
Eikä ketään saa katsoa alaspäin.

19 tykkäystä

Nykyään tosiaan olen näistä tietoisempi ja kysyn heiltä luvan asioihin. Jos he haluaisivat minun poistavan jotain. Tekisin sen heti. He itseasiassa nykyään tykkäävät postailuistani ja poikani itsetunto sai aikamoisen buustin, kun nykyään hänet tunnetaan häntä vanhempienkin oppilaiden keskuudessa ”vissymiehenä”.

Luulen, että hänen saamansa huomio viime kesältä muutti hänen elämänsä positiiviseen suuntaan pysyvästi.

Mutta niinkuin sanoin…

Silloin kun tulin vuonna 2009 äidiksi näitä asioita ei vielä tunnistettu, eikä niistä puhuttu. Jakamasi teksti on vuodelta 2020 eli aika myöhässä itselle. Kun tällaisiin asioihin havahdutaan, on se ensimmäisiä merkkejä heilurin kääntymisestä toiseen suuntaan.

14 tykkäystä

Tämän Marimekko-ketjussa esitetyn kysymyksen voi laventaa muotoon miksi vastuullisesti toimiva kuluttaja, tai ylipäänsä kukaan valitsisi muualla kuin Suomessa valmistetun tuotteen Suomessa valmistetun tuotteen sijasta?

Tässäpä lauantai-illaksi pohtimista. Joitain syitä saattaisin jopa itsekin keksiä.

disclaimer: Oletuksenani on, että kasvavista pörssiyhtiöistä puhuttaessa sijoitusfoorumilla fokus ei keinotekoisesti rajoitu Suomeen.

disclaimer2: Itse kannatan kyllä periaatteessa tuotannon pitämistä lähellä ja kotimaisen työn suosimista, mutta en silti ole aina kaikissa tilanteissa valmis maksamaan siitä preemiota.