Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Tämä on täysin totta, mutta ainakin minä olen elänyt siinä käsityksessä, että kaatuva pankki rimpuilisi ainakin viikon tai kaksi. Jos en nyt ihan ole väärässä, niin ensimmäiset merkit kaatumisesta saatiin keskiviikkona tai torstaina. Ongelma on siinä, että keskuspankit tai kukaan ei ehdi reagoida, jos pankki menee näin nopeasti nurin.

1 tykkäys

…Ehkäpä historia on opettanut, jotta pankkien vastaansanomattomien kaatumisten kanssa ei kannata liikaa(=turhaan) viivytellä…

1 tykkäys

Kyllä ne taitaa pystyä. Sitä ei vain tehdä, jos pankki ei ole bisneskelpoinen. :smiley: Käsittääkseni jos elinkelpoinen pankki joutuu talletuspaon uhriksi niin sitä kyllä jelpataan.

Ajan kanssa ollaan fiksumpia, kun nyt FDIC mutustelee viikonlopun yli miten pankin assettien kanssa käy ja maanantaina tallettajat pääsevät nostamaan rahojaan.

19 tykkäystä

Mulla aika lailla sama kuin Maurilla. Ei ehkä kuitenkaan aivan kahta työpäivää. Ehkä yksi. Siihen kuuluu myös se, että muokkasin viestiä lähettämisen jälkeen tämän discoursen mukaan 23 kertaa, mutta se on kyllä raskaasti alakanttiin.

3 tykkäystä

Itse ymmärsin, että tuo oli vähän kuin Fedin tavoitekin. Mahdollisimman nopeasti pankit nurin, ihmiset työttömiksi ja pörssikurssit -60 %, jotta inflaatio saadaan selätettyä ja päästään taas viettämään 10 vuotta holtitonta rahankäyttöä :wink:

29 tykkäystä

Olipahan verrattoman suuri ilo ja kunnia löytää oma nimimerkkinsä hienon ja arvostamani foorumin jäsenen haastatelun yhteydestä oikein erityismainintana. Kiitos, @_TeemuHinkula! :pray:

Työni jatkuu.

29 tykkäystä

Esimerkiksi julkkaripäivinä Itse asiassa en jaksa usein odottaa tiedotteita, vaan odotan yhtiöketjus, koska sä toimitat ne sinne nopsaan ja vielä hyvin jäsenneltyinä, referoituna ja sitten mukana on usein hyviä omia kommenttejasikin.

Uskon, että aika moni muukin julkkaripäivänä odottaa esimerkiksi Harvian ketjussa, kun heti tasalta on kaikki tiedot fiinisti esillä. :slight_smile:

16 tykkäystä

Pari kertaa on katsottu tuloslivejä jossa analyytikko refreshaa mailiboksia vaikka kamat ovat jo linkattu yhtiöketjuun useita minuutteja aiemmin… :smiley:

15 tykkäystä

Se oli viranomainen joka reagoi eli puhalsi pilliin.

On March 8, 2023, the Bank announced a loss of approximately $1.8 billion from a sale of
investments (U.S. treasuries and mortgage-backed securities). On March 8, 2023, the Bank’s holding
company announced it was conducting a capital raise. Despite the bank being in sound financial
condition prior to March 9, 2023, investors and depositors reacted by initiating withdrawals of $42
billion in deposits from the Bank on March 9, 2023, causing a run on the Bank. As of the close of
business on March 9, the bank had a negative cash balance of approximately $958 million. Despite
attempts from the Bank, with the assistance of regulators, to transfer collateral from various sources,
the Bank did not meet its cash letter with the Federal Reserve. The precipitous deposit withdrawal
has caused the Bank to be incapable of paying its obligations as they come due, and the bank is now
insolvent.

Lainaus on päätösasiakirjasta, joka on linkitetty yllä mainitulla sivulla.

Keskuspankki pääsääntöisesti antaa rajattomasti lainaa maksuvaikeuksissa olevalle pankille käypiä vakuuksia vastaan. Tässä tapauksessa pankilla ei ollut antaa riittävästi vakuuksia. Fed ei halua auttaa rikkinäisiä pankkeja.

Rikkinäiseen pankkiin sovelletaan viranomaisen haltuunottoa, ja viranomainen sitten järjestää asiat miin, että talletussuojan alaiset talletukset maksetaan ja muilta osin kaatumisen maksajiksi tulevat pankin omistajat ja muut velkojat. Tämä järjestelmä luotiin finanssikriisin jälkeen ja se toimi tässä tapauksessa hyvin.

WASHINGTON – Silicon Valley Bank, Santa Clara, California, was closed today by the California Department of Financial Protection and Innovation, which appointed the Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) as receiver. To protect insured depositors, the FDIC created the Deposit Insurance National Bank of Santa Clara (DINB). At the time of closing, the FDIC as receiver immediately transferred to the DINB all insured deposits of Silicon Valley Bank.

All insured depositors will have full access to their insured deposits no later than Monday morning, March 13, 2023. The FDIC will pay uninsured depositors an advance dividend within the next week. Uninsured depositors will receive a receivership certificate for the remaining amount of their uninsured funds. As the FDIC sells the assets of Silicon Valley Bank, future dividend payments may be made to uninsured depositors.

Silicon Valley Bank had 17 branches in California and Massachusetts. The main office and all branches of Silicon Valley Bank will reopen on Monday, March 13, 2023. The DINB will maintain Silicon Valley Bank’s normal business hours. Banking activities will resume no later than Monday, March 13, including on-line banking and other services. Silicon Valley Bank’s official checks will continue to clear. Under the Federal Deposit Insurance Act, the FDIC may create a DINB to ensure that customers have continued access to their insured funds.

As of December 31, 2022, Silicon Valley Bank had approximately $209.0 billion in total assets and about $175.4 billion in total deposits. At the time of closing, the amount of deposits in excess of the insurance limits was undetermined. The amount of uninsured deposits will be determined once the FDIC obtains additional information from the bank and customers.

Customers with accounts in excess of $250,000 should contact the FDIC toll–free at 1-866-799-0959.

The FDIC as receiver will retain all the assets from Silicon Valley Bank for later disposition. Loan customers should continue to make their payments as usual.

Silicon Valley Bank is the first FDIC–insured institution to fail this year. The last FDIC–insured institution to close was Almena State Bank, Almena, Kansas, on October 23, 2020

Voisihan se ehkä näin mennä, jos viranomaiset eivät puuttuisi asiaan. Nyt pankki otetaan haltuun heti kun tilanne on todettu.

7 tykkäystä

Valkoinen talo rauhoittelee markkinaa.

En tiedä mutta täällä päässä tällaiset vakuuttelut lähinnä nostavat hikipisaroita otsalle että näinköhän pinnan alla porisee jo seuraavaa tapaus…

18 tykkäystä
9 tykkäystä

Suuri kiitos edelleen mukavista sanoista! :pray: Lämmittää erityisen suuresti itseni kaltaisen, pikkuhiljaa keski-ikäistyvän perheenisän mieltä näin vauhdikkaan työviikon päätteeksi.

Työskentelen arkityössäni tiiviisti markkinoinnin ja viestinnän parissa. Olen totuttanut itseni siihen, että tehokkuus on valttia ja siispä senkin johdosta koen, että on suorastaan kunnia toimittaa foorumin jäsenille uutiset ja tiedot nättiin kääröön paketoituna heti tuoreimmiltaan. Jos yksikin foorumin jäsen saa tästä iloa ja sijoittamiseen liittyviin ratkaisuihinsa hyötyä, niin koen onnistuneeni. Olen saanut täältä paljon ja pyrin yhtälailla antamaan takaisin parhaimman kykyni mukaan. Näin mielestäni hyvä yhteisö toimii. :handshake:

Tieto on sijoittajan perusoikeus.
© Inderes

61 tykkäystä

Ite uskon pohjat on siellä missä päätetään, että nyt FED on taas tarpeeks eettinen ja voi hallita suoria omistuksia

Fed cracks down on top officials’ trading 21 Oct 2021 eka viiva
Fed approves rules banning its officials from trading stocks 18 Feb 2022 toka viiva


Tuolla tienoin on varmaan päätetty että mää teille eettiset näytän

1 tykkäys

Jos tuntuu ettei muuten mene läpi niin pienenä ihan ilmaisena vinkkinä että käytännössä kaikki ne kysymyksethän on lähes sanasta sanaan suoraan niistä Nordnetin lyhyistä tuote-esittelyistä eli sieltä vaan varmistamaan oikeat vastaukset. :wink: Hakkasin itse nämä kaikki varmuuden vuoksi läpi kun vauhtiin pääsin vaikka tuolla on kyllä paljon sellaisia instrumentteja, joilla en ole koskaan tehnyt kauppaa ja tuskin tulen tekemäänkään.

13 tykkäystä

Olen puhunut useampia kertoja säästämisestä ja siitä, että tykkään tehdä paljon töitä sekä opiskella sijoitusjuttuja.

En ole tosiaan koskaan tuhlaillut ja ainoa, mihin olen käyttänyt runsaammin rahojani, niin on kotini ja siihen liittyvät rempat. Fiksumpien neuvoilla ja tuurilla on käynyt niin, että löysin unelmieni kodin ja tässä arvonnousu on ollut todella hyvää.

Muutama vuosi niin on asunto maksettu pois ja kuukausikuluni ovat sen jälkeen 600 euron luokkaa, joten jos saan painaa hyvin hommia, niin rahaa jää kohtalaisesti sijoittamiseen.

En kaipaa elämääni tällä hetkellä oikein mitään sellaista extraa, mitä rahalla saisi, mutta toisaalta en aio olla käyttämättä rahojani, jos tulee mieleen jotain.

Olen herkkis. Olen tehnyt töitä melkein 20 vuotta ja saman alan töitä yli viisitoista vuotta. Nyt puhun omasta kokemuksesta eikä ole se faktaa, mutta koen oman alani töiden tulleen paljon haasteellisemmaksi, kun helpoimmat asiat on robotisoitu, automatisoitu tai jotain muuta vastaavaa. Työtahti on kovempi, pitää osata enemmän vaikeampia asioita + vaaditaan kaikenlaista muutakin ja suunta on tämä. En sano, että tämä on väärin ja fiksuimmille mikään ongelma, mutta aina sitä pelkää, miten tulevaisuudessa minä ja kaltaiseni pärjäävät. Jos alkaa tuntumaan henkisesti raskaalta tulevaisuudessa tai ei muuten pärjää haastavammassa työelämässä, niin voin varallisuuden turvin siirtyä osa-aikaiselle tai jäädä pois työelämästä aikaisemmin. Tarkoitukseni ei ole valittaa tai laiskotella tulevaisuudessakaan, kunhan mietin. :slight_smile:

Olen myös leikitellyt ajatuksella, että jos sitä joskus hankkii kivan mukavuusmökin kivoilla maisemilla ja pitää kaupunkikodin. Sitten on kohtalainen salkku ja pankkitilillä käteistä, sitten vain vietän rauhaisaa elämää omalla tavallani nautiskellen.

Kukin tavallaan, kunhan kukaan ei kärsi. Nyt tykkään mennä näin ja ehkä tulevaisuudessa vähän toisella tavalla, jos siltä tuntuu. Kunhan vain lapsenomaisesti mietin tulevaisuutta. Usein säästäminen ja sijoittaminen antavat enemmän kuin ottavat varsinkin pidemmällä aikavälillä; säästäminen on mahdollistanut tuloihini nähden tosi kivan kodin ja turvallisen olon. Joku toinen käyttää rahoja toisin; matkustelee, tekee kaikkea muuta ja elää omaa hyvänlaista elämää eikä se poissulje sitä etteikö voisi jäädä tarpeeksi säästöön.

Tällaisia vähän lapsellisia ajatuksia välillä pohdiskelen. :slight_smile:

34 tykkäystä

Vielä maanantaina SVB oli yksi Amerikan “parhaista” pankeista :slight_smile:

43 tykkäystä

Se on se maailman ennustetuin pörssiromahdustulollaan. :star_struck:

Hold your horses…

4 tykkäystä
11 tykkäystä

Kahvihuoneen puolelle voi tämän heittää.

12 tykkäystä

Tehdäänkö pankeille stressitestiä? SVB:n osalta riskit realisoitui nopeasti kun toimittiin yhdellä toimialalla.