Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Vakaassa yhteiskunnassa on poikkeuksellista ja kohtuuton tilanne jos

Asut talossa joka kuluttaa 20000kwh/v

Sähkö on maksanut 5s/kwh = 1000€/v → 83€/kk

Yhtäkkiä hinnat on 40s/kwh = 8000€/v → 666€/kk

Eli 583€/kk lisälasku esim. 1500€/kk käteen jäävästä palkasta.

Ja joillain vielä enemmän.

Alv. Vähennyksestä hyötyisi kaikki ja ne joilla kulutus on isompi hyötyisi enemmän. Minulla on 9s/kwh kiinteä 2v sopimus, joten olen onnekas tässä kohtaa.

21 tykkäystä

Oh beware!

Moni kerrostaloasukki ei vielä hoksaa, että korot ja energian hintojen nostot koskevat myös taloyhtiöitäkin. Näemme varmasti ensi keväänä yhtiövastikkeiden nostoja. Sitten ei olla enää pelkästään omakotitaloasukkien kimpussa, jotka näkevät hintojen nousut laskuissaan saman tien.

kuva

30 tykkäystä

En usko että markkina uskoo Powell sedän ja Konklaavin puheita. Fed-sedät tahallaan kovin haukkamaisia, jotta se pelästyttäisi inflaation takaisin pulloon. Sitten ensi vuonna Konklaavi voisikin tulla ”Pienen ihmisen ystävänä” yllättävästi laskemaan korkoja nopeammin.

15 tykkäystä

Olemme eri mieltä tästä, mikä on ihan ok. Minusta on normaalien mahdollisuuksien rajoissa, että kulu-meno -suhde saattaa yllättäen muuttua paljonkin, esim. työttömäksi jäädessä tulot voivat tippua nelinumeroisia summia. Sitä, että se johtuisi juuri sähköstä en olisi arvannut, mutta sillä ei ole sinänsä merkitystä. Siitä olemme varmaan yhtä mieltä, että sähkön hinnanmuodostus ei toimi erityisen hyvin nyt ja siihen soisi puututtavan. Itselleni korot tekevät selvästi enemmän kipua, mutta tähän ei ole vielä tukipakettia tiedossa.

4 tykkäystä

Tuetaanhan työtöntäkin?

On erikoista tuo sähkön hinnan muodostuminen👍

Tuetaan, ja on ihan oikein että tuetaan, mutta tulonmenetys voi silti olla helposti yli rivarineliön sähkölaskun.

4 tykkäystä

Itsellä on sähkölämmitteinen okt jo 20 vuotta ja kilpailuttanut sähkösopparit 2 vuoden välein. Välillä sähkön hinta on tullut alemmas, joskus taas olen itse jäänyt “voiton” puolelle, mutta ero on ollut kuitenkin vain pari senttiä/kWh. Nyt kuitenkin puhutaan 10-15 kertaisesta äkillisestä muutoksesta perushyödykkeen hinnassa, ja jota ei voi varastoida. Lisäksi keväällä ja kesälläkin vielä tilannetta pidettiin väliaikaisena, koska Olkiluoto, mahdolliset Norjan vesivarastot , lämmin syksy/talvi jne… tuovat helpotusta. Ei vaan ole ollut sellaista kristallipalloa. Itse selviän kyllä ensi talvesta, mutta se jälkeen tämän sähkön hinnan muodostus on saatava kuriin . On täysin absurdia, että tuotantokustannukset eivät ole juurikaan muuttuneet, mutta sähkön myyjille annetaan mahdollisuus rokottaa kuluttajia raskaimman mukaan (= kalleimman tuotantotavan). Monissa yrityksissä kun harkitaan jo toiminnan supistamista/lopettamista, ja jos kuluttajien rahat kuluvat sähköön, jää monelta kotimainen palvelu/hyödyke ostamatta. En hyväksy lainkaan yksittäisen kuluttajan syyllistämistä, kun sähkön välittäjäyhtiötäkin on jo mennyt nurin, ja siellä nyt ainakin piti olla asiantuntemusta. En minäkään ole millään tavoin halukas osallistumaan koronatukien maksamiseen, ja siinäkin olisi voinut vain todeta, että jokainen olisi siihen voinut varautua.

47 tykkäystä

Voi niitä ihmisiä jotka valtion tuella siirtyivät öljylämmityksestä sähkölämmitykseen.

12 tykkäystä

Henkilökohtaisen talouden tasolla olen samaa mieltä että itse ne riskit pitäisi pystyä kantamaan.

Mutta kun joka asiaa ei voi ennustaa ja niitä palloja on tällä hetkellä aika paljon ilmassa ja vielä omaavat kerrannaisvaikutuksia keskenään. Esimerkiksi lannoitteiden hinnannousu, viljan laskeva tuotanto ja kohonneet energian hinnat. Harvalla oli kristallipalloa ennakkoon ja toivottavasti jokainen ymmärtää viimeistään nyt sen omavaraisuuden merkityksen.

Jos tässä yritetään olla se hyvinvointivaltio, niin ollaan sitä myös silloin kun paska osuu tuulettimeen eikä toisteta 90-luvun laman virheitä. Jokainen voi katsella dokkareita, kuinka hienosti homma toimii jenkkien “hyvinvointivaltiossa”.
Pidän muuten tuota lapsilisät tuplana joulukuussa puhtaasti äänien kalasteluna, sähkön hintakatossa voisi järkeä ollakin, kunhan porsaanreiät saadaan tukittua.

Valittiin muuten ostaa se “kartano” kolmion sijaan ihan työmatkan,silloin vasta tulossa olevan perheenlisäyksen ja viihtyvyyden takia. Kyseessä oli ihan tietoinen riski, jos mietitään vaikka skenaariota että kumpikin joutuisi vakitöistä viiden vuoden työttömyysputkeen. Ei ole kaduttanut kertaakaan, vaikka pari muksua ja vaimo kotona yhtälö tekee sen, ettei tässä sinänsä tuloilla juhlita. Myöskään isoa varallisuutta ei ole taskussa. Mutta mitä sitten on:

-kaukolämpö
-kiinteä sähkösoppari vielä ensi kesään ja perse kestää tulevatkin hinnat oletettavasti
-asuntolainassa korkoputki 1,45% maksimikorolla vuoteen 2027 asti.
-erittäin kattavat vakuutukset niin lapsille kuin talolle, toki vanhemmilla myös henkivakuutukset

Kirkosta ajattelin vihdoin erota ja toisen auton hävittäminen on myös mahdollista, joten nykytila ei tuota meidän perheessä kaikesta huolimatta katastrofia.

Vaihtoehto b olisi ollut varmistella elämää viimeisen päälle siihen asti, että siihen isompaan asuntoon olisi saanut muuttaa tyyliin eläkeiän kynnyksellä, jolloin hyöty olisi ollut aikalailla nolla. Näin rahankäytön suhteen myöhäisheränneenä en näe omalla kohdallani enää järkeä eurojen maksimointiin, vaan myös elämänlaadulla on suuri merkitys.

19 tykkäystä

Melko dick move huudella tämmöisiä. 10-15 centtiä kwh ei ole historiallisiin sähkön hintoihin nähden halpa ja moni varmaan uskoi keväällä kovimpien hintojen olevan jo takana.

Luuletko että hinta olisi ollut tuo, jos sähköntoimittajat olisivat ennustaneet nykyiset hinnat? Eli kristallipallo taisi olla hukassa, niin sähkön ostajilla kuin toimittajillakin.

27 tykkäystä

Olen täysin samaa mieltä ylläolevasta. Sähkömarkkina on täysin rikki ja hinnat absurdeja. Mielipiteeni on kuitenkin se että tähän katastrofiin pystyi vielä keväällä ja kesällä valmistautumaan vähintään ottamalla kallis kiinteä soppari joka nyt tuntuu halvalta.

4 tykkäystä

Itse olen uusinut määräaikaiset sopparit aina viime tingassa. Nyt tänä vuonna kun yhden kämpän soppari oli katkolla, tein poikkeuksen ja uusin sen sopparin heti kuin mahdollista. Eli noin 3 kk ennen vanhan sopimuksen päättymistä. Noin 8 sentillä mennään vuoteen 2025 saakka.

Minun mielestäni alkuvuodesta oli monia selkeitä merkkejä ilmassa siitä, että sähkön hintariskit eivät ole takanapäin. Ja miten hitossa kukaan on voinut laskea yhtään mitään Olkiluoto 3:n valmistumisaikataulun varaan, kuten moni sanoo tehneensä? Jukoliste, se projekti on jotain 13 vuotta myöhässä alkuperäisestä valmistumisaikataulusta!

18 tykkäystä

En luule mitään. Päättelin vain omalta kohdalta että maksan mieluummin kiinteää hintaa kuin otan riskin pörssisähkön kanssa joka jo menneenä talvena oli järjetön.

6 tykkäystä

Onneksi ei ollut myyjällä oikea vilppi hyllyssä kesällä ja kattila lämmittelee patterit ja lattiat vielä tämä talvi. Toinen asia sitten jos asennetaan ollenkaan näillä sähköhinnoilla, mieluummin rahat Nesteelle kuin sähköyhtiölle.

5 tykkäystä

Ja nyt näyttäisi, että juuri näin kävi. Vihreällä ollaan jo. Odotan(toivon) positiivista loppukaneettia päivään :melting_face:

2 tykkäystä

Sähkön hintaa ja valtion reagointia käsitellään paljon yksilötasolla. Mitä maksaa sähkölämmityksellä ja mitä muten ym.

Suuri kuva on jäänyt minulle pimentoon. Talvikuukausien aikana Suomen sähkömarkkinoiden avulla siirretään nyt 3 - 4 Mrd€/kk enemmän rahaa pois sähkön kuluttajilta kuin aiemmin. Minne se menee? Posareita asian johdosta ei ole näkynyt.

10 tykkäystä

Näillä saadaan paikattua Uniperiin kadonneita miljardeja. Eli käytännössä meni Saksalaisten halpaan kaasuun.

15 tykkäystä

Oli helppo ennuste. Robot hoitavat näitä melko kaavamaisesti.

6 tykkäystä

Fortumin posareista ei hirmuisia hurraa-huutoja tulisi. Leuka rintaan kurssikehityksen kanssa ja sijoitusvoittoja sitten myöhemmin tunkemaan taskut pullolleen.

EDIT: kansalaisaddressiin näköjään tullut 50000 nimeä tuohon hintakattoanomukseen. Nytkin Suomeen on 2,2 GW:n kapasiteettivajaus ja tuo pitää tuoda muualta. Ostaja ei monessakaan tuotteessa kerro hintaa myyjälle?
EDIT2: itse asiassa olemme lähellä crash downia juuri nyt. Ruotsissakin 1,7 GW:n vajaus. Toivotaan nyt että Norjassa vesi virtaa soljuvasti


EDIT3: piti oikein tsekata mikä Ruotsissa mättää. Siellä on 1,5 GW nukekabaa alhaalla. Siellä taisi jotakin huoltotöitä olla meneillään.
EDIT4: eli hintakaton ylityksen maksaja olet sinä ja minä. Onko oikein että Närpiössä voi tuella kasvattaa tomaatteja kun kasvihuoneen ulkopuolella on -30 oC astetta. Rahaakaan ei tosin auta jos sitä sähköä ei mistään saa.

3 tykkäystä

Mutta Saksasta ei osteta sähköä, Ruotsisita ostetaan. Osaako joku haarukoida paljonko Suomalasiet nyt siirtää rahaa esim. Ruotsin valtion omistamalle Vattenfall:lle?