Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Viimeinkin Juurikki ehti katsomaan ensimmäisen TV-vaalitentin. Reissut yms. ovat estäneet aiemmat. Hyvältähän tämä näyttää. Kaikki puoluejohtajat vaikuttivat ihan täysipäisiltä, eikä fanaatikolta yksikään. On se vaan hyvä, etteivät Inderesin foorumin innokkaimmat kirjoittelijat päätä Suomen asioista. :smile:

Ja Vernerille pian pakollinen palkallinen viikon stressiloma, kun näyttää menevän melkein työpuutumuksen puolelle tämä vaali-innokkaiden kaitsinta. :wink:

Toivoo omistajan äänenä Inderes Oyj:n osaomistaja Juurikki.

14 tykkäystä

Sitten vaan keksimään ehtoja Ruotsille. Ruotsin kannattaa ihan suosiolla antaa täydet pisteet Suomelle Eurovisiossa.

74 tykkäystä

Ja Salelle pari tolppaa Ettania kylkeen.

47 tykkäystä

Tuohon Harri Kojosen twiittiin viitaten; Cayman saarilla mahtaa olla aika hemmetin kireä rahapolitiikka :astonished:

Miehen teko. Tulit myöntämään kirjoittaneesi tuohon ala-arvoiseen ketjuun ja myönsit vielä, että välillä on keittänyt yli ja pahoittelit. Osallistuit poliittiseen keskusteluun, sen luulis palvelevan demokratiaa :muscle:

Tämän sijaan oisit voinut yhtä hyvin tulla tänne kertomaan kuinka ketju järkytti mieltä, vaikka oisit voinut vaan mutettaa koko ketjun :wink:

1 tykkäys

Tärkein tuossa on se siivous :grin: Eli jotta saa rahaa niin pitää ensin tehdä jotain.

Onneksi ei itse joudu kittuuttaan, mutta näin itse säästäisin noissa ja itse asiassa olen tehnytkin näin vielä 8 vuotta sitten

  • Lastenvaatteet kirpparilta (Espoossa on pari tosi hyvää, vähän piilossa ollutta [siis kivijalkaa], jotka on vain lasten tavaroille. Varmaan muissakin kaupungeissa on vastaavia) tai perinteisemmin “perintönä” tutuilta tai isosiskokselta
  • Ravintolat pois, kotiruoka on halvempaa ja riittoisampaa
  • Pyörällä ympäri vuoden (samalla piristyy raikkaasta ilmasta ja kunto paranee :slight_smile: lapset tykkäsivät istua peräkärryssä/istuimessa)
  • Parturi itse (tai pitkä poninhäntä, joka näyttää yllättävän siistiltä vs. ei-parturoitu tuulitukka :grin: )
  • Ei netflixejä, premium spotifyitä tai muita kk-maksullisia
6 tykkäystä

Saatoit tosiaan juuri myös virittää itsellesi ansan, nimittäin lapsilla ei ole oikeutta päättää omista sijoituksistaan vaan hänen huoltajansa toimii hänen edunvalvojanaan ja huolehtii alaikäisen taloudellisista asioista, joihin lahjoittamasi rahasumma lukeutuu. Täytyy vain toivoa että lapsen sijoitushaluihin kuuluu ETA-alueen osakkeiden osto, sillä mikäli esimerkiksi lapsi haluaa ostaa yhdysvaltalaisten brändiyhtiöiden osakkeita, niin siihen vaaditaan viranomaiselta erillinen lupa :dizzy_face:

Tällä hetkellä esimerkiksi tuollainen yksittäisen osakkeen ostolupa näyttäisi maksavan rapeat 184€ per päätös:

Mikäli ei-sallittua osaketta haluaa ostaa lapselle, niin helpointa on ostaa sitä omaan salkkuun ja sen jälkeen lahjoittaa osake suoraan lapselle, niin pääsee halvemmalla:

Lisäksi pitää huomioida, että mikäli lapsen rahat sijoittaa erinomaisesti ja kriittinen 20 000€ raja ylittyy, niin pääset viranomaisen rahastuslistalle maksamaan kaikenlaisia pakollisia viranomaismaksuja valtion budjetin tueksi:

Tervetuloa Suomeen :smiley:

Huhujen mukaan näitä asioita ei varsinaisesti valvota, mutta vastuullisena Suomen lakia ja yhteiskuntajärjestystä vahvasti kunnioittavana kansalaisena en voi suositella jättämään näitä sinun omaksi eduksesi tehtyjä määräyksiä huomiotta :wink:

59 tykkäystä

@Johannes_Sippola voi taas hyvin. :slight_smile:

64 tykkäystä

Niin aikookohan Suomi ratifioida Ruotsin jäsenyyden kun se paikka tulee…? Vitsi vitsi…

MUTTA tänään pitäisi taas pörssi vihertää, tämä nato-juttu on KOVA asia!

4 tykkäystä

On tosin todettava että näillä säännöksillä on hyvät tarkoitusperät. Tarkoituksena suojella lapsia joille on jostain omaisuutta kertynyt, koska vähemmän kompetentti tai vain ahne vanhempi saattaa olla ulosmittaamassa rahoja. Näistä on esimerkkejä maailmalta kun esim. joku lapsitähti vetäisee miljoonia ja kun tulee täysi-ikäiseksi, selviää että vanhemmat ovat “hallinnoineet” asiat päin sitä itseään matkan varrella ja rahat ovat hävinneet kuin pieru saharaan.

Sääntö-suomessa tällaisessa tilanteessa vanhemmat saadaan leivättömän pöydän ääreen kun ei ole lakia noudatettu. Maailmalla usein tällainen homma menee siviilioikeusjutuksi jossa voittajia ovat lähinnä lakimiehet ja juttu ei usein edes juuri voi edetä kun kellään ei ole jäljellä rahaa mitä tuhlata lakimiehiin.

Säännökset tuntuvat typeriltä lähinnä silloin jos lapsien rahojen lähde on käytännössä 100% vanhemmilta tulevaa, jolloin vanhempi yllättäen olettaa omaavansa vahvan oikeuden ohjailla sitä käyttöä eikä näe että yhteiskunnalla olisi siihen mitään sananvaltaa. Mutta ne on oikeasti tehty tilanteita varten jossa lapsi jotenkin tienaa (tai kenties perii) omaisuutta ja se ei oikeasti varsinaisesti kuulu hänen vanhemmilleen.

25 tykkäystä

Muistaakseni Suomen Natojäsenyydestä päättäessään eduskunta teki samalla päätöksen Ruotsin Natojäsenyyden ratifioinnista. Mikäli muistikuvani on oikea, niin onhan se erikoista ratifioida toisen maan jäsenyys ennen kuin on itse jäsen. Mutta elämme mielenkiintoisia aikoja, joten miksipä ei.

4 tykkäystä

(10) Harva toimitusjohtaja saavuttaa huippunsa | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Tarviiko tästä nyt näin isoa numeroa tehdä, jokainen meistä saattaa silloin tällöin olla seksuaaliterapeutin tarpeessa

I’ll get me coat

7 tykkäystä

Odotin jotain kevyttä vastavetoa Nato-jäsenyyteen mutta pakko myöntää että tämä yllätti

39 tykkäystä

Minulla tämä tulee tämän vuoden jälkeen eteen. En löytänyt DVV:n sivulta mitään mainintaa tuleeko näistä jotain laskua perään, Edunvalvontarekisteriin lisäämisen päätös näkyi olevan erikseen mainittu maksuttomaksi. En tiedä pitäisikö siitä päätellä, että kaikki muu on maksullista, tosin se lienee ainoa aktiivinen toimi DVV:ltä.

Muistelen, että foorumilla joku kirjoitti aiemmin, että on toimittanut omatoimisesti vuosittain yhteenvedon lasten omaisuuden hallinnoinista. Toivottasti kuulemme häneltä tuleeko tässä jotain suojelurahaa maksettavaksi DVV:lle?

Ja itse sijoitan pikkuhiljaa indekseihin lasten varallisuutta silläkin uhalla, että olen korvausvastuussa mahdollisista tappioista.

2 tykkäystä

Pakolliset maksut tosin koskevat vain, jos lapsen nettotulot (tuloista vähennetään ennakkoverot) ylittävät 8 147 euroa vuodessa. Aika harvalla tämä raja ylittyy, ja niillä joilla ylittyy, on myös varaa maksaa. Lupamaksuihin tämä ei taida vaikuttaa.

2 tykkäystä

Jan Hurrilta taas mielenkiintoinen kirjoitus.

Eurooppalaisen poliittisen taloustieteen maineikkaat tutkijat, Paul De Grauwe ja Yuemei Ji, ovat niitä harvoja, jotka ovat kiinnittäneet kriittistä huomiota keskuspankkien pankeille pumppaamiin miljardikorkoihin.

He ovat tulkinneet keskuspankkien liikepankeille pulittamat mittavat ja vieläpä korkojen kohotessa automaattisesti paisuvat korkovirrat suoranaiseksi pankkitueksi.

Maaliskuussa laatimassaan kirjoituksessa he huomauttavat, että nykyisellä EKP:n kolmen prosentin talletuskorolla ja helmikuun lopun talletusmäärillä tämän lajin pankkituki kasvaa kymmenessä vuodessa yli tuhannen miljardin euron mittoihin.

6 tykkäystä

Mitä veikkaatte mikä on seuraava yhtiöasiakas joka lähtee? :male_detective:

image

Lifa Air:n johto on kyllä ihan kuutamolla, jos antaa itse maksamansa analyysin vetää firman arvon ihan nolliin

Semmoisella huomiolla tosin, että jos haluaa ostaa firman pois niin sitä parempi vaan :smiley:

19 tykkäystä

No ihan suoraan sanottuna mitä voi odottaa jos suunnittelee kaulassa roikotettavia ilmanpuhdistimia. :smiley:

48 tykkäystä

Ei maksa mitään, jos ja kun teet: omaisuusluettelo, vuosittainen vuositili ja päätöstili. Jos et tee ja viranomainen tekee, maksaa.

1 tykkäys