Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Aika kevyttähän tuo oli. Samaa noilla on korkeintaan hirvittävä määrä offtopiccia yhtiöketjuissa. Mieluummin olisi pitänyt verrata esim Lehtoon tai Lifa Airiin.

Sepäs se, mutta, siihen reunalle kannattaa ottaa kaikenmaailman judensseja mielenkiintoa ylläpitäen roikumaan…

3 tykkäystä

Kaikenlaista, mikä vain itseä kiinnostaa. :blush:

3 tykkäystä

Inflaatio pehmentää? Juurikkipa järjestää.

4 tykkäystä

Ymmärrän kyllä miksi vertaus ei välttämättä heti avaudu, mutta on noissa enemmän yhtäläisyyksiä kuin pintapuolisesti vaikuttaisi. Voxtur-sijoittajia mollataan nykyään ihan yhtä avoimesti kuin Nokia-boomereitakin, mutta heidän kunniakseen on todettava että Voxtur-ketju on täynnä todella yksityiskohtaista ja syvältä kaivettua tietoa, jonka vuoksi sitä voi pitääkin koko maailman johtavana Voxtur-osaamisen keskittymänä. Pienyhtiöissä vaihtoehtoisten tietolähteiden käyttäminen tuo joskus paljon lisäarvoa ja keskustelu on kyllä yleisesti ottaen huomattavasti laadukkaampaa kuin keskiverrossa yhtiöketjussa silloin kun se ei eksy osakkeen arvostukseen tai kurssiin :+1:

Nokia-ketjussa on myös havaittavissa samanlaista hurmoshenkisyyttä ja yksityiskohtaista tietojen kaivamista, vaikka suuryhtiöissä yksittäinen tietue on vähemmän arvokas, vaikutus liiketoimintaan olematonta ja osakkeen volatiliteetti hyvä korvike melatoniinille. Myönnetään että vähän toivoin että joku Nokia-sijoittaja olisi hieman sisuuntunut ja pitänyt kunnon palopuheen siitä miksi Nokia onkin oikeasti huippuosake ja sitä kannattaa tutkia hyvinkin syvällisesti. Ketjua lukemalla oppi lähinnä sen, että Nokia on kuudenneksi suurin patenttien hakija Euroopan viestintäalalla :rofl:

Pidän yleisesti mielenterveyden kannalta järkevänä vähentää altistumista negatiivisia reaktioita aiheuttaviin materiaaleihin netissä, koska paljon käyttämämme verkkouutiset ja some menevät yhä räikeämmin klikkien perässä lähemmäksi kaikille pahaa oloa jatkuvasti tuottavia helvetinkoneita. Jos kuitenkin kyseessä on vain yksittäinen kirjoitus, niin sen taas voisi nähdä mahdollisuutena pohdiskella asiaa ja kysyä itseltänsä, että “miksi päätin tuntea näin voimakkaasti tällä kertaa?” Näin saattaa oppia jotain itsestänsä ja kääntää negatiivisen kokemuksen voimavaraksi :muscle:

Tuota alas vajoamista en ainakaan itse tunnista, nimittäin olen mielestäni aina ollut täällä maan tasalla ja tuottanut rutkasti kaikenlaista tekstiä omalla tyylilläni. Välillä tulee kirjoitettua asiaa ja välillä taas meinataan valua asiattomuuksien puolelle, mutta tärkeintä on ettei kukaan ainakaan jää täysin kylmäksi :cowboy_hat_face:

Hyvää pääsiäistä kaikille ja muistakaa sitten aamulla katsoa tyynyn alle, että josko se pääsiäispupu olisi osannut käydä piilottamassa muutaman suklaamunan :smiling_face_with_three_hearts:

62 tykkäystä

Hesarissa oli uutinen Financial Timesissa olleesta jutussa, jossa puhutaan siitä, miten sijoittajat siirtävät pääomiaan USA:sta ulkomaille. Jutussa ei ole maksumuuria.

YHDYSVALTALAISET rahastot lisäävät sijoituksiaan kansainvälisille osakemarkkinoille kohonneiden korkoja ja taantumapelon takia, kertoo sanomalehti Financial Times (FT).

3 tykkäystä

Ensi viikolla viljo toteuttaa 30k/v strategian parilla siirrolla.

Nyt on ajatuksena antaa kasvu yhtiöiden pärjätä suunnilleen nykyisillä panostuksilla, jollei nyt tosi kivaa paikkaa avaudu, kuten aina ajattelin jättää kassaa kuitenkin sen verran, että jotain siirtoja on hyvinkin tehtävissä.

Ajattelin laitella osinko rahoja ja tulevat avidly rahat hommiin, niin laskeskelin, että kyllä niillä taitaa saada tuon rajan täyteen…

Sellainen eläkesalkun rakentelun välivaihe olisi tiedossa, tiistaina ko ne pörssit on auki taas?

12 tykkäystä

:handshake:

Sovittu.

Ensi kesänä pellehypyn Kahvihuone-kisat inflaation pehmentämään kolikkomereen.

3 tykkäystä

Valitettavasti eniten Voxtur-ketjun tasoa tällä hetkellä laskee ulkopuoliset intellektuellit, jotka kokevat itseoikeutetusti olevan tarpeellista sivistää ja paimentaa muita heidän sijoituspäätöksistään ja keissistään.

En minäkään marssi pienyrittäjien toimitiloihin haukkumaan heidän liiketoimintaa, vaikka kyllä jotkut astraalihierojat aika kovalla riskillä vetävät yritystoimintaa pelipaikoilla.

On aika pahaa ihmisten älyllistä aliarvioimista, jos kuvittelee ettei täällä yksilöt tiedosta sijoittamisen riskejä. Kyllä sitä rahaa voi hyvin monella tavalla hävitä. Se, että ottaa pienellä pääomalla hallitusti riskiä ei pitäisi olla mitenkään vieras konsepti täällä kenellellään. Kuten myöskään ei ole ihan oikeasti kenenkään pakko sijoittaa johonkin “varmoihin keisseihin” pelkästään. Se on sitten eri asia, jos ainoa tavoite on suojata jo saavutettua omaisuutta. Esimerkiksi itse kun ostin lisää Voxturia kuun vaihteessa, niin lyhensin luottoja/lainoja vapaaehtoisesti 2x vastaavalla summalla kuin sijoitin kyseiseen yhtiöön. Me kaikki täällä hallinnoimme riskejä omalla tavalla ja kaikkea ei tarvitse selittää auki jokaisessa käänteessä.


(Kuva osuvasti Kanadan Voxtur-ketjusta)

39 tykkäystä

Musiikkia sijoitushaavoille-ketjussa löytyy Carl Perkins: Tennessee ja siitä tulikin mieleen aamun artikkeli Hesarissa (vapaasti luettavissa):

Itse olen käynyt tuolla parikin kertaa ja on ensi kosketukseni Yhdysvaltoihin (ja toisella kerralla liittyi vierailuuni Elviksen Gracelandissä ja MLK:n murhapaikalla) mutta musiikkia lukuun ottamatta (joka sitten onkin iso kontribuutio musiikille) meno Tennesseessä tuntuu edelleen olevan kuin viime vuosisadoilta :-1:

3 tykkäystä

Jännä miten tuo Nokia kommentti sai hermoja kireälle. Onhan tuo ollut viimeiset 15 vuotta täyttä paskaa, jos nyt ei sattunut koronan pohjalle, mutta silloin oli kaikki pohjalla ja eihän edes koronan kuoppaa tuosta huomaa :grinning: Ekan kanssa samaa mieltä, että tuosta ei kyllä löydy hyvää mieltä :money_mouth_face:
No mutta se on ihan selvä, että hermot on tiukalla näissä keisseissä. Toivottavasti ei kuutti ole samaa sarjaa 2050 :upside_down_face:

13 tykkäystä

Niillä on vain tylsää, elämässä hankalaa ja jokunen olut pohjalla, niin tullaan nettiin haastamaan ja valitaan kaksi yhtiötä, jotka asetella vastakkain, jotta saadaan ihmiset vastakkain.

Ei mitään tekemistä sijoittamisen kanssa.

kuva

17 tykkäystä

Ymmärrän avoimen kriittisen kirjoittelun omista ratkaisuista ja niiden avaamisen yksityiskohtaisesti vaikkapa sitten sijoitusfoorumilla. Sellaista laadukasta itsetutkiskelua näkee melko vähän. Servicewaren kaltaisista epäonnistuneista sijoituksista pidetään sen sijaan lujasti kiinni. Pari vuotta poikkeuksetta laskenutta pienyhtiön osaketta puolustetaan edelleen hampaat irvessä, vaikka 30 sekunnin vertailulla huomaa, että maksimituoton metsästäjien inhokkiosakkeetkin näyttävät tällaisiin “kasvuosakkeisiin” verrattuna tähtisijoituksilta.

Kaikki ovat vastuussa omista sijoituksistaan, mutta epämääräisesti johdettujen ja usein myös suurille pörssiyhtiöille pakollisen sääntelyn ulkopuolella toimivien pienyhtiöiden kanssa pitää olla tarkkana. Sijoittaminen niihin vaatii nopeaa reaktiokykyä ja paljon aikaa. Minua ei haittaa tällaisten yhtiöiden hehkuttaminen, mutta oma mielipiteeni on, että ilman pitkää sijoituskokemusta ja paksua lompakkoa tällaisiin kasvuosakehehkutuksiin ei, ainakaan aloittelevan sijoittajan, pidä lähteä. Moni on hehkutuksiin lähtenyt mukaan ja moni on pettynyt. Eli olkaahan kuitenkin varovaisia pillipiipareiden kanssa, vaikka piiperrys olisi kuinka lumoavaa hyvänsä.

Väittely selkeine argumentteineen on hyvästä. Harkittu ja säännöllisesti toistuva, täysin puskista tuleva, riidan haastaminen, vastakkainasettelu ja muiden arvostelu ei sen sijaan paranna tällaisten keskusteluareenojen antia millään tavalla. Ehkä tällaisten kirjoittelijoiden pitäisi joskus kysyä itseltään “miksi jatkan kerta toisensa perään polarisoivaa kirjoitteluani tietäen, että se aiheuttaa foorumilla vain pahaa mieltä?”.

18 tykkäystä

Sulla on joku ihme fiksaatio tuohonkin osakkeeseen ja kuvaat tuon keissin mielestäni väärin. Silloin kun minä olin liikenteessä niin osake oli vahvasti nousutrendissä ja minulla on vain hyviä muistoja tuon omistamisesta, vaikka myyntiä en saanutkaan ajoitettua optimaalisesti. :cowboy_hat_face:

Toki 2020-2022 oli paljon enemmänkin nousseita yhtiöitä saatavilla, joten siinä mielessä tuokin sijoitus oli epäonnistuminen.

5 tykkäystä

Et tainnut koskaan kertoa yhtiöketjussa tai muuallakaan myyneesi osakkeet? Tai syitä myynnille ja uskon loppumiselle?

Ottaen huomioon esimerkillisen vahvan taustatyön koskien yhtiötä, kannattaisi myös analyysin kääntymisestä päälaelleen kertoa kanssasijoittajille.

5 tykkäystä

Jotenkin yhdistin itse tämän viestin Kamuxiin. Sadat, ellei tuhannet sijoittajat, analyytikoita myöten, penkovat firmaa niin syvältä kuin mahdollista. Joku pitää hämmästyttävän tarkkaa excelikirjaa myydyistä autoista, joku on perehtynyt varastotasoihin. Sadat sijoittajat keräävät asiakaskokemuksia. Joku käy Saksassa asti tutkimassa liikkeitä. Tutkitaan kilpailijoita, markkina-alueita, uusien autojen markkinoita, käytettyjen autojen markkinoita. Lähes kaikki revitty tieto kannetaan foorumille muiden analysoitavaksi. Kaiken tämän jälkeen varmaan 90% sijoittajista on sitä mieltä, että tämän on pakko olla hyvä sijoitus. Tätä yhtiöön syväsukeltamista harrastetaan vuodesta toiseen - vain todetakseen, että osake on painunut 6 vuodessa alle listautumishinnan ja vetelee nytkin lähellä atl:llää.

En sano, että Kamux-sijoittajat ovat tehneet jotakin väärin. Lähinnä mietin sitä, että jos ei tuhannet minua pätevämmät sijoittajatkaan saatikka yksittäiset pätevät analyytikot huomanneet sijoituksen olevan lähinnä no-go -tasoa, miten ihmeessä minulla on mitään mahdollisuuksia osakepoiminnassa? Ajatus on lähinnä pelottava.

Varmaan joku Aki oli yksi harvoja joka irrottautui osakkeesta voitolla lyhyen holdin jälkeen. Treidaaminen vei pitkäaikaisen omistamisen tässä casessa 100-0.

38 tykkäystä


Ekan lankalauantain pläjäys nauratti hyvinkin. Yhtiöiden NOK ja VOX talouden ja näkymien fundamentit lie hyvin erilaiset mutta itse sijoittajien käytös tai tarkemmin foorumikirjoittelut yhtiöstä eivät sitten niinkään. Eli jossei uponnut niin ainakin osui.

Hyvää pääsiästä kaikille. Itse olen töissä mutta vapaalla olijat, käyttäkää aika hyvin! :smiley:

19 tykkäystä

@timontti teki tapansa mukaan aikoinaan täysin oikean peliliikkeen ja kertoi myyneensä Smart Eye -osakkeensa kun niistä vielä sai hyvän hinnan ja voi luoja miten foorumi polarisoitui, kun viestistä aiheutui hirveä määrä pahaa mieltä. Etkös juuri toivonut että tuollaisia kirjoitteluita pitää vähentää? :wink:

Se on tietysti täysin omalla vastuulla, mikäli päättää hypätä mukaan osakkeeseen vain siksi, että joku kirjoitti siitä mielipiteen Internetissä, eikä noista kirjoituksista pidä päätellä että onko jokin osake sillä hetkellä salkussa vai ei. Olen minäkin monta viestiä kirjoitellut esimerkiksi Witted-ketjuun vaikka en ole osaketta ikinä omistanutkaan ja olisi hieman ahdistavaa mikäli joku olisi peesannut tällaista kuvitteellista sijoitusta ja sitten olisi minulle vihainen kun hävisi itse rahaa pörssissä. Hyväksi sijoittajaksi (tai ihmiseksi) ei mielestäni voi tulla ennen kuin alkaa aidosti ottaa vastuuta omista teoistaan.

Tontsalla oli tästä aiheesta mainio video (laittakaas kanava seurantaan).

22 tykkäystä

Ymmärsit hieman väärin. Timontin kaltainen peliliike oli ja on rehellinen, jos se tehdään “reaaliajassa”. Jonkun yksityishenkilön yksittäisestä myynnistä polveutuva mielipaha ei ole tässä tapauksessa vältettävissä.


Tästä tuli mieleen… yksi asia on mietityttänyt muutamaan otteeseen useampienkin pienyhtiöiden kohdalla. Nimittäin se, kuinka suuri merkitys vaikkapa Inderes-foorumin pienehkön sijoittajajoukon masinoimisella jonkun pienosakkeen taakse on. Väitän, että vaikutus voi olla yllättävän suuri – eikä siihen tarvita mitään WSB:n kaltaista sijoittajamassaa.

Kyse olisi pörssikurssin manipulaatiosta, joka on tottakai kiellettyä, mutta kaikki tietävät, että FiVa ei todellisuudessa valvo tällaista millään tavalla. Kaikkein helpointa ja riskittömintä, pienessä mittakaavassa, olisi löytää tarkoitukseen sopiva osake ulkomaisista pörsseistä, tehdä hyvä taustatyö ja -tarina ja promota löytöä aktiivisesti netin palstoilla. Ja nauttia osakkeen, vaikka sitten lyhytaikaisestakin, noususta isolla panoksella.

Lisättäköön tämä kommenttini listaan pienosakesijoittamisen riskeistä. Ei kannata luottaa liikaa siihen, että nettikeskustelussa yhteneviltä vaikuttavat sijoitusmotiivit olisivat aina samat – eikä etenkään siihen, että kaikki keskustelijat olisivat samalla puolella.

Toki pitää muistaa sekin, että isot pojat pohjattomine rahakirstuineen pelaavat samaa peliä isojen poikien osakkeilla – ilman aikaa vievää mielipidevaikuttamista. Miljardipääomien osakkeissa vaikutukset muihin osakkeenomistajiin ovat toki pienosakkeita maltillisempia.

17 tykkäystä

Olen joskus kirjoittanut tästä aiheesta pidemmän tekstin, jota en nyt harmillisesti löytänyt, mutta mielestäni tuollainen Lynchimainen pikkutarkka osaketutkimus on useimpien osakkeiden osalta pitkälti viihdettä, jolla ei ole mitään tekemistä sijoittamisen kanssa. Jopa osavuosikatsauksien lukeminen on monesti ajanhukkaa, nimittäin osakkeesta saa ihan yhtä hyvän tuoton lukeeko niitä vai jättääkö lukematta.

Monesti käyttämällä enemmän aikaa ja seuraamalla intensiivisesti osaketta astuu eräänlaiseen psykologiseen ansaan, alkaen oikeuttaa itsellensä sitä osaketutkimukseen turhaan menetettyä aikaa, minkä vuoksi ne eniten laskevaa osaketta tutkineet ovat yleensä myös niitä viimeisiä, jotka osakkeensa myyvät. Tämä lienee yksi syy, miksi analyytikot ovat lähes aina bulleroita omista yhtiöistään vaikka ulkopuolinen näkisikin selvästi, että kyseessä ei ole hyvä sijoitus. Tuoton kannalta ainoa asia mikä ratkaisee, on osakkeen ostopäätös ja myyntipäätös, sekä näihin vaikuttavat asiat. Muilla asioilla ei ole tuoton kannalta mitään merkitystä.

Tämän takia ei enää jaksa puhua liian avoimesti ja aktiivisesti omista osakeostoista tai myynneistä tai avata ketjua jokaiselle salkun pienosakkeelle. Kyllä täälläkin on nimittäin se peesaajajoukko, jonka strategiana on ‘seurata johtajaa’, luottaen että tämä peesattava on tehnyt riittävän syvän analyysin yhtiöstä ja uskoen että he voivat saada peesaamalla helposti tuottoja näkemättä liikaa vaivaa. Jos tulee voittoja, niin he kehuvat itseään huimasti omasta viisaudestaan ja leveilevät tuottokäyrillään. Jos taas tulee tappioita, niin alkaa syyttelyt miten typerä tämä peesattava oli kun teki näin surkean sijoituksen tai kuinka hän varmaan on ilkeä manipulaattori, joka pumppasi osakkeita viattomille peesaajille ja myi itse nousuun.

Seuraavaaksi vaaditaankin jo täydellistä reaaliaikaisuutta ja avoimuutta kaikkiin osakekauppoihin, mutta jos siihen ansaan astuu, niin peesaajien määrä vain lisääntyy koska he kokevat peesaamisen riskien vähentyneen. Lisäksi kun he kuitenkin ovat täysin erilaisella sijoitusstrategialla liikenteessä, eivät he useinkaan kykene ymmärtämään ostojen ja myyntien todellisia syitä, jolloin protestoidaan kummallisen näköisistä liikkeistä ja kritisoidaan niitä ja vaaditaan täydellisiä perusteluita julkisuuteen jokaisesta kaupasta. Mielestäni tämä on hieman törkeää toimintaa, varsinkin kun tämä heidän keksimänsä sijoitussuhde on täysin yksipuolinen, kun eiväthän he edes maksa tästä copytreidaamisesta peesattavalle yhtään mitään.

Kell’ onni on, se onnen kätkeköön,
kell’ aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.

Ei onni kärsi katseit’ ihmisten.
Kell’ onni on, se käyköön korpehen
ja eläköhön hiljaa, hiljaa vaan
ja hiljaa iloitkohon onnestaan.

Eino Leino

36 tykkäystä