Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Liekkipipo ja laajentuneet pupillit pätee ainakin jälkimmäiseen ihan hyvinä tuntomerkkeinä.

1 tykkäys

Kiitos tämän jakamisesta. Mikko on kyllä hieno mies, oli etuoikeus päästä höpisemään Mikon kanssa Inden AGM-iltana! Fiksu ja sopivan nöyrä kaveri, Inden bileissä etsi “osaketärppejä” :smiley: Pidän edelleen Mikkoa Suomen parhaimpana sijoittajana :slight_smile:

42 tykkäystä

Nokiassa on kuulemma meneillään joku mäx pein.

20 tykkäystä

Tuli katsottua suomalaisen Inderes yhtiön Q1 lähetys.

Pakko arvostaa että jätetään puvuissa pönöttäminen muille firmoille, firmaa tietysti hoidetaan kuitenkin rautasella ammattitaidolla :expressionless:

6 tykkäystä

Viime kuukausien uutisoinnin perusteella toimittajat ylläpitävät edelleen – yhtenä viime vuosituhannen ainoista ammattiryhmistä – ns. “perisuomalaista juomakulttuuria”. Tämän pääkirjoituksen selityksenä viikkokänni olisi oikeastaan aika hyvä. Muussa tapauksessa klo 02 julkaistu kirjoitus onkin melkoinen rimanalitus valtakunnan päälehdeltä. Melkoista mulkerointia.

11 tykkäystä

image

10 tykkäystä

Selvityksen mukaan eniten tarkentamattomia edustamiseen liittyviä ostoja teki sosiaali- ja terveysministeriö.

Bbc Dancing GIF by The QI Elves

17 tykkäystä

Suomen politiikka menee eteenpäin!

giphy (12)

Kirveestä järvenjäällä on edetty noottien, faksien ja lautakasojen kautta bilekuviin ja edustuskaappeihin. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

13 tykkäystä

Jep! Myös oma käsitykseni on että hän on ainakin prosenteissa mitattuna (euromääriä kuitenkaan aliarvioimatta :smiley: ) Suomen menestynein sijoittaja ja tästä huolimatta tyyli on pysynyt nöyränä, suorastaan itseään vähättelevänä. Kaiken kukkuraksi hän avaa tätä historiallista tuottoa täysin avoimesti, toisin kuin monet huutelijat. :smiley:

39 tykkäystä

Tehtiin @Atte_Riikola kanssa Nokia-video ja valitsin sellaisia kysymyksiä tällä kertaa ettei niillä ainakaan saa laajaa (Nokia-)kansan suosiota. :smiley:

29 tykkäystä

Milloin video on nähtävissä?

1 tykkäys

Alan editoimaan just varmaan alle tunti kun tämän katsoo läpi ja lataa yms. yms. :stuck_out_tongue:

8 tykkäystä

Missä sitä track recordia pystyy arvioida tai erikseen verifioida?

Tuntuu, että Suomessa porukka tuppaa fanittamaan vaikkapa tiettyjä sijoittajia. Jos tässä lajissa aikoo pärjätä jollain tavalla varmaan kaikki ovat samaa mieltä, että tarvitaan hyppysellinen kriittistä ajattelua. Tämä helpottaa kummasti itse lajissa eikä välttämättä ihan jokaiseen hype junaan tule lähdettyä mukaan. Samalla kuitenkin jos kyseenalaistaa tai vaatii jonkinlaista muuta näyttöä vaikkapa tuosta tuottohistoriasta, vetää osa ihmisistä herneen nenään. Haastatteluissa ja blogeissa Mikko vaikuttaa hyvin nöyrältä ja fiksulta mieheltä, mutta kuitenkin vaikkapa twitteristäkin löytyy aika ristiriitaisia twiittejä. Samoin vaikkapa Lepikön tavoite monimiljonääriksi viidessä (?) vuodessa soittaa vähän hälytyskelloja, pelkällä treidaamisella ei tuohon ylletä. Mistä alkupääoma? En ole saanut koskaan vastausta enkä odota tätä myöskään saavani.

4 tykkäystä

Olen käytännössä tekstistäsi täysin samaa mieltä. Voitko kuitenkin vielä avata mitkä nämä “ristiriitaiset twiitit” ovat koska itse en tuota oikein ymmärtänyt? Jukasta samaa mieltä.

6 tykkäystä

Mikko on vuosia avannut tuottojaan muunmuassa tuolla ketjussa, Inderesin podissa ja Nomadien kirjoituksissa. En väitä tuntevani häntä syvemmin mutta en ole saanut aihetta epäillä näitä tuottoja etenkin kun hänellä ei käsittääkseni ole mitään mediabisnestä, yms. mitä ruokkia tuottoväitteillä. Tai ainakaan näillä väitteillä ei ruokita sellaista suoraan tai hän ei itse yritä sovittaa itselleen mitään gurun viittaa. :slight_smile:

Hänellä oli myös salkku julkinen sharessa johonkin 2020 asti ja muistan sen olleen melkoinen tuottoimuri. :smiley:

22 tykkäystä

Tämä nyt on vähän pilkun ****intaa mutta vaikkapa toukokuussa oli jo loppumassa käteinen, mutta kuitenkin syksyllä toiveena olikin sitten vielä pikku dippi. Tilanteet muuttuu, eihän siinä, mutta 30-60% tuottoa jos mainostaa per annum, niin kaipaan henk koht myös jotain hieman väkevämpää näyttöä.

4 tykkäystä

Tästä nyt tulee vaikutelma että Mikon strategia ei taida olla tiedossa? Ei siinä osteta ja holdata vuosia. Mikko reagoi kyllä tarvittaessa nopeasti fundan, makron ja hinnankin muutoksiin.

Tuotoista kts. yst @Verneri_Pulkkinen viesti. En minä keksi miksi noita pitäisi epäillä, kun hän vuosien ajalta nuo on kyllä näyttänyt.

Noh, tämä omalta osaltani oli tässä :smiley:

30 tykkäystä

Huvitan itseäni päivittäin seuraamalla Ostin ja myin-ketjua. Kova meno ja fomotus. Tänään: Ostin Nokiaa. Niin määki. Mä myös. Niin minäkin. Hetki sitten sama juttu Harvian kanssa. Ja Duellin. Ja vaikka ja minkä.

Eikä siinä mitään. Mulla ei ole todellakaan mitään natsoja eikä osaamista arvioida tai arvostella tuota fomottelua. Vai onko se edes fomoa? Voihan olla, että koko jengi tekee elämänsä kaupat. Eikä todellakaan millään pahalla. Kunhan totesin havaintoni.

Toinen aivan erillinen asia. Fiddumaista puuhaa. Joka keväinen paskahomma. Sulamisvesien pumppailua rintamamiestalon kellarista. Ja kiitos kysymästä, ei meillä ei ole salaojia. Talo on seissyt jaloillaan 70 vuotta. Eiköhän se pysy pystyssä jatkossakin. Ja emme ole sairastelleet tai oireilleet. Ketuttaa tuo siliti joka kevät.

11 tykkäystä

Sentimentti ei ole ainakaan tuon ketjun osalta kovin karhuinen. Kaikki dipit ostetaan taas. Nordean kanssa toki näyttäisi käyvän ihan hyvin koputtaa puuta.

1 tykkäys

Jos tuo 30-60% per annum on jollain päivätreidaamisella olen entistä skeptisempi.

Inderesin haastattelussa Mikko totesi kysymykseen päivätreidaamisen nollasummapelistä väärin niin, että ajattelee enemmänkin tekevänsä palvelun tietyille markkinatoimijoille, ja he ovat taas valmiita maksamaan tästä. Tämä voi pitää paikkaansa, mutta ei silti muuta aktiviteetin luonnetta pois nollasummapelistä (inderesPodi 60: Sijoittaminen ja treidaaminen, vieraana ammattisijoittaja Mikko Mäkinen | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus kohta 1:02)

Nomadin sivuilla oli myös aiemmin avattu heidän strategiaa (value+momentum iso osa strategia) ja silläkin, vaikka markkinan voittaakin, on mahdotonta saavuttaa vastaavia tuloksia.

Olen skeptinen ja kyseenalaistan vähintään julkisesti kerrotut tiedot strategiasta

Odotan, että tämä viesti saa vähän tykkäyksiä alleviivaten pointtiani fanikulttuurista

2 tykkäystä