Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Onnittelut! hieno päätös.

Tässä on vain sellainen ongelma, että kun on tarpeeksi kauan ollut vapaaherrana niin alkaa ymmärtää ettei töissä käymisessä ole mitään järkeä. Olen aika varma etten tule itse enää koskaan tekemään yli 80% työaikaa jos se on minusta kiinni. Päivät täyttyy kaikella paljon mielenkiintoisemmalla tekemisellä kuin töillä.

32 tykkäystä

Toisinaan haaveilen salaa uudesta työurasta, jonka tekisin tavalla tai toisella sijoittamiseen liittyvien asioiden parissa. Tätä silmällä pitäen olen monesti pohdiskellut, että mitkä olisivat mahdollisuudet päästä lukemaan esimerkiksi kauppikseen jotakin maisteriohjelmaa.

Onko sijoittajakollegoissa tällaisia alanvaihtajia tai vastaaviin maisteriohjelmiin suoraan hakeneita, ja jos on, niin minkälaisia kokemuksia? Pohjalla on yksi maisteritutkinto ja sen jälkeen seitsämisen vuotta tietotyöläisenä pyörimistä.

Opiskeluhan on jo itsessään supermukavaa puuhaa, joten kyllähän opintovapaalle hyppääminen maistuisi myös ilman suoraviivaista alanvaihto-suunnitelmaa.

22 tykkäystä

Onpas mukava lukea terveitä kommentteja työnteosta!

Ihmettelen mitä porukkaa tuonne politiikka-ketjuun on eksynyt, kun ovat väkisin ajamassa ihmisiä töihin.

Itse katson, että kollektiivinen matkamme kansakuntana kohti oleskeluyhteiskuntaa :heart: on hyvässä vauhdissa, lisää kaasua vaan!

Painakoon ne töitä otsa hiessä, joilla on siihen kutsumus ja paloa, ja koska nämä ilmeisemmin työstä nauttivat, olkoon tämä nautinto verotettava ankarasti.

13 tykkäystä

Tämä voi kyllä pitää paikkaansa. Juuri eilen juteltiin tyttöystävän kanssa aiheesta, joka alkaa kesän jälkeen tekemään 80% työaikaa ja yhden neljästä työpäivästä etänä. Tuo yksi ylimääräinenkin vapaapäivä viikossa tekee kummia. Jos talous kestää, niin tuo kyllä kannattaa. Ja onneksi hävyttömän korkea marginaaliverotus toimii myös toisinpäin - 20% bruttotulojen lasku tarkoittaa 10% nettotulojen laskua marginaaliveroprosentin ollessa 50% valtaosalla suomalaisista. Ei mikään kauhea hinta ylimääräisestä vapaapäivästä :slight_smile:

17 tykkäystä

Kuinkas tämä tuki määrittyy, ja millä ehdoin tuetaan?
“Kaverin puolesta kyselen”

10 tykkäystä

kts. https://www.aikuiskoulutustuki.fi/

Ei ehkä kannata koko sivustoa tänne postata. Se mitä kannattaa huomioida on että tuo tuki kannattaa hyödyntää vielä kun se on tarjolla.

7 tykkäystä

-Vähintään 1v nykyisellä työnantajalla, työsuhteen on jatkuttava aikuiskoulutustuen nostamisen ajan
-Vähintään 8v työssäoloa (työssäoloajaksi lasketaan kaikki palkkatyö, työssäoloaika lasketaan tulojen perusteella eli vaikka olisit vuonna X tienannut tammi-maaliskuun aikana esim 16 000€ ja lopun vuodesta työttömänä, niin tämä lasketaan 12kk työssäoloksi)
-Olet opintovapaalla aikuiskoulutustuen nostamisen aikana

Tarkemmat ohjeet täältä:

Laskuri työhistorian täyttymisen laskemiseen:

Ja laskuri aikuiskoulutustuen määrään löytyy täältä:

4 tykkäystä

Sivuilta lainattua:
"Yrittäjän aikuiskoulutustuki on taas suuruudeltaan kiinteä. Vuonna 2023 se on 660,91 euroa kuukaudessa. "

Kyllä on raha löysässä

3 tykkäystä

Tuo 660,91 €/kk on minimituki, joka on tarjolla myös työ- ja virkasuhteisille. 1 € kk-palkka riittää tuohon tukeen. Palkkatyöläinen voi saada tuloihin sidottua tukea, esim. 3400 € kk-palkalla saisi tukea 1 675,87 €.

Ainakaan ei voida puhua yrittäjän kannustinloukusta. Miten ihmeessä esimerkiksi yhden tuolin kampaamoyrittäjä voisi jäädä opintovapaalle? Lappu luukulle ja vuodeksi palkolliseksi toiselle yrittäjälle, ja sitten opintovapaalle. Toivoa sopii, että on työkykyinen.

Pahoittelut purnaamisesta, mutta ottaa päähän tämä yrittäjien sorsiminen.

14 tykkäystä

Ihan piti hieraista silmiä kun aamulla olin kirjautumassa Komplett Ba… anteeksi, Morrow Bankin sovellukseen. Joku käsittämätön brändin uudistus, kohdeyleisönä ilmeisesti teinitytöt? Karmea pinkki teema ja nimikin kuin jostain C-luokan kauhuelokuvasta.

Kauhulla odotan uutta, brändin mukaista luottokorttia saapuvaksi. Eiköhän sekin ole kirkuvan vaaleanpunainen.

2 tykkäystä

Tuo VLA15-borreliarokote on ollut vahvimpana tunnepohjaisena ajurina tähän sijoittaessani. Harmi vain, että rokotteen kaupallistamista pitää ilmeisesti odottaa ainakin vuoteen 2026 asti. Punkit on kyllä hirvittävän vastenmielisiä otuksia ilman tautejakin. Läntisen Uudenmaan jokainen pusikko ja niitty ainakin on aivan täynnä niitä. Useamman sadan punkin kokemuksella suosittelen kaikille punkkilassoa. Se toimii paljon helpommin ja turvallisemmin kuin mitkään pihdit ja pinsetit.

re: Valneva

6 tykkäystä

Muistelitko tätä kirjoittaessasi mun lokakuun 1.päivänä tekemääni karhuilua Wulffin ketjussa. Asteikoilla ysistä kymppiin, kuinka hyvää “etätyökarhuiluni” oli?
image
Olen aika meedio. :sunglasses:

13 tykkäystä

Sano elä muuta. Jäin 2,5v sitten opintovapaalle ja sen koommin ei ole esimies kysellyt mitään :joy:

Päivät kyllä täyttyy kaikenlaisella, siitä ei ole murhetta. Sitten jos sattuu jotain työn/busineksen kaltaista kaipailemaan niin kannattaa verkostoja herätellä, tapailla vanhoja ja uusia tuttuja, johtaa ihmisiä ja asioita yhteen.

Itse olen tässä ajassa ajautunut mukaan konepajabisneksiin, alihankinta/omien tuotteiden valmistukseen, globaaliin tradingiin, alkoholibusinekseen, erilaisiin myyntiyhtiökuvioihin… mutta kaikki kohtuu rennolla otteella, hauskaa on ollut. Tosin kyllä tässä jossain vaiheessa tietysti voi hikikin vielä tulla kun hommat kiihtyy.

17 tykkäystä

Eli “Osta kun Alokas karhuillee, koska se on vahva pohjan merkki”?

:white_check_mark:

10 tykkäystä

Monet ovat näin asian tulkinneet. :smiley:

Tutkin Wulffia perusteellisesti ja kirjoitin hyvin pitkään tuota karhuiluviestiäni - olin vielä tosissani. Mielestäni näkemykseni oli oikea enkä täysin sisäistänyt hyvin hienosti ja perustellusti kirjoitettuja vasta-argumentteja ja koetin entistä enemmän selittää.

No… ajan kuluessa ja muiden viestejä lukiessa uudestaan (mm. analyytikon) tajusin olevani väärässä. Tietysti luvut ja kurssitkin jotain osviittaa antoivat, että “saatoin” olla “hieman” väärässä.

No mitä sitä häpeämään, olen ollut usein paljon enemmänkin väärässä. :smiley: Ehkä Sepon mieliksi käännyn megabulliksi tuon yhtiön suhteen… :upside_down_face:

14 tykkäystä

23 tykkäystä

Äkkiä kaikki Wulffit siis laitaan… :scream:

5 tykkäystä

Lisää tunnelmakuvaelmia tältä viikolta (sorry späm, mutta ehkä kahvihuoneelle sopii). Muun matkailun ohessa ehdin tänään myös Tampereen Sijoitusmessuille. Ensimmäisenä sisäänkäynnin yhteydessä tuli vastaan Alexandrian ständi, ja heti seuraavana Coinmotionin koju. Hetken mietin, että olenko tosiaan oikeassa paikassa :joy:

33 tykkäystä

Kaikkihan me ollaan jatkuvasti väärässä, joten älä huoli.

Mutta sitten kun on oikeassa ei kannata mokata.

4 tykkäystä

Kaikki ovat joskus väärässä. Jopa minäkin olen ollut. Usein.

Harvassa ovat sitten ne jotka uskaltavat tämän myöntää ihan ääneen. Tästä pitää nostaa hattua ja sitä kautta voi oppia. Ettei olisi väärässä seuraavalla kerralla.

3 tykkäystä