Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Nyt taas näkyy :slight_smile:

7 tykkäystä

Pähkäilin samaa. Ei kerrottu onko kyseessä Long - vai shortviputuote ja onko kohde-etuus mennyt ylös vai alas. Mutta ajan myötä siis pysyy kerroin samana, jos ei tapahdu mitään liikettä kohde-etuudessa, sitä varmaan ajettu takaa.

@Juurikki mua kiinnosti :hugs:

4 tykkäystä

Käteisellä ostin kun kävin. Ajattelin olla fiksu ja nostaa siellä automaatista sitten. Kätevä ajatus kun piti vain käydä katsomassa autoa ja jättää ostamatta jos ei miellytä. No miellytti ja käteistä piti saada. Max nosto automaatissa 500sek kerrallaan. Meni aika helvatasti aikaa nostella se vajaa sata kiloa automaatista :grin:

Älä ole kuin minä.

2 tykkäystä

Niin, minustakaan noiden määritelmien/tietojen perusteella ei voida tietää, miten vipukerroin muuttuu ajan kuluessa, koska kohde-etuus voi kehittyä aivan mielivaltaiseen suuntaan. Ellei sitten määritelmien mukaan “vipukerroin” ole jotenkin oleellisesti erilainen kuin “indikatiivinen vipukerroin”, niin tuo kysymys on väärin laadittu, jos se olettaa vastaukseksi jotain muuta kuin “en tiedä”. Rahoitustaso olisi se joka pysyy aina samana, mutta jotenkin pitäisi tehdä termeissä sitten ero tuollaiseen asiaan.

1 tykkäys

Pelé 1940-2022 :brazil: :soccer:

82-vuotiaana kuollut Pelé oli yksi kaikkien aikojen suurimmista urheilijoista. Ainoa kolminkertainen jalkapallon maailmanmestari oli pidetty persoona ja teki paljon hyvää myös peliuransa jälkeen.

36 tykkäystä

Nöyrät kiitokset päivityksestä.

1 tykkäys

Itse rajalla asuvana hyödyn tankatessa Ruotsin 95-bensaa, reaalitalouden hyötyjä :smile:

2 tykkäystä

Itse olen hyötynyt heikosta kruunusta sillä tavalla että Redeyen tilaus on kruunu hintainen. Laskin että olen säästänyt tässä lähes 17 euroa tänä vuonna. Huono puoli on se että Toppicks salkku on yli 90% ruotsin kruunuissa joten tämä on maksanut minulle noin 6000 euroa. Toisaalta Toppicks kehitys tältä vuodelta on -36%(kruunuissa) joten tämä on maksanut minulle vielä 25 000 euroa päälle.
Yhteenvetona voisin sanoa että hyötyjä ja haittoja löytyy molempia ja on valkea näin pikaisesti sanoa olenko hyötynyt vai en tästä valuutta parin heilahtelusta tämän vuosen aikana.

33 tykkäystä

En tienny Andrew Tatesta mitään ennen tätä viikkoa. Kaverilla ei ole loppuvuosi mennyt kovin putkeen.

8 tykkäystä

Tässä on mielestäni mielenkiintoinen tarina ahkerasta kaverista, josta tuli 31-vuotiaana miljonääri.

TUOMPON tie miljonääriksi on auennut kenties nopeasti, mutta ei sattumalta.

Toki hän ei voinut Freetä perustaessaan tietää kevytyrittäjien määrän tulevasta kasvamisesta, mutta yrittämisen sudenkuopista hän tiesi. Sekä henkilöstöfirma että Tuompon lanseeraama työnvälityssovellus ovat menneet konkurssiin. Oppia on kertynyt kantapään kautta.

10 tykkäystä

Jotenkin vaikutti epätoivoiselta huomion hakemiselta ennen huonoja uutisia. Nyt voi kääntää tämän sopuleilleen jonkinlaiseksi salaliitoksi itseään vastaan.

Toisaalta olisi hyvä että jättäisimme kyseisen herran täysin huomiotta. Hän on perus ”get rich quick” huijari ja hän elää huomiosta. Mitä raflaavampia mielipiteitä sitä enemmän näkyvyyttä. Hän osaa varsin hyvin monetisoida saamansa huomion.

19 tykkäystä

Minulla on muutamia lyhyitä muistoja Pelestä ja varhaisin on vuodelta 1970 mm-kisoista…olin viisi vuotias ja isäni kehotti katsomaan tv:tä kun kerran Pele pelaa (en tiedä mikä otteluista oli kyseessä mutta ainakin pudotuspelit alkoivat kuudelta illalla Suomen aikaa, tarkistin asian wikipediasta) mutta olin tuohon aikaan lätkässä lätkään ja fudis oli mielestäni liian hidasta. Löysin jalkapallon aika pian tuon jälkeen ja 1974 kisoja muistan jo katsoneeni useamman pelin ja Brasiliasta tuli suosikkini juuri Pelen ansiosta. ja kynttilä kuninkaalle! :candle:

9 tykkäystä

Hauskasti kyllä keksitty @Karibu ja tiedän että on kieliposkella kirjoitettu :+1:

Kuitenkin kai tätä voi verrata kahvitaukoon. Tarvii sitä välillä pienen breikin.
Lisäksi luulen että Suomen BKT nousee paremmin jos suomalaiset ovat valistuneempia sijoittajia. Tätähän voi verrata koulutukseen. Nimittäin sijoittaminen on kyllä hyvä tapa ajatella asioita monelta kantilta ja huomaa nopeasti, että jotkut aiemmat omat mielipiteet eivät ehkä ollut kovin timanttista kamaa. Jos useammat olisivat valistuneempia ja ajattelisivat kuin sijoittaja, valittaisiin polittisiin tehtäviin myös henkilöitä jotka tekisivät luultavasti talouden kannalta ja lopulta suomalaisten kannalta parempia päätöksiä. Tiedän kuitenkin samalla, että vartin katselijat ovat jo sijoittajia, joten tämä efekti jää laimeksi.
Yläasteelle pitäisi saada pakolliseksi taloustieto ja Vernerin vartit mukaan oppimateriaaliin. Ei varmasti olisi huonompi idea käyttää tähän yläasteelaisten aikaa kuin vaikkapa rakkaaseen kuvaamataitoon tai musiikkiin.

3 tykkäystä

Jaan näkemyksen, että parempi jättää huomiotta, mutta kyllä täälläkin hänestä sävy on ollu sellainen, että saa juuri oikeanlaista huomiota. Säälittävän kuvanhan tuo on antanu itestään (ja harmiksi varmasti kerää somessa niitä vammaisimpia puolelleen).

Mutta täällä hankala kuvitella ainakaan että joku foorumi-nönnerö* (nimi muutettu) alkaisi huutelemaan näitten juttujen jälkeen jotain tyyliin:

FIGHT THE POWER

ALUMIINIHATTUA PÄÄLLE

SALALIITTO

ISÄMMAA

PIHATYÖT

1 tykkäys
25 tykkäystä

Tuotaki uutista kun lukee niin helppo muutaman vuoden päästä nähdä sielujen silmin vastaava uutinen Kempowerista. Firma on kyllä hyvä, erittäin hyvä, ei siinä, mutta yli miljardin arvotus on aika… Hintava.

Aina löytyy uudet syyt, firmat ja sijoittajat innostua ja sitten kosahtaa.

4 tykkäystä

Älä nyt, eikö alle sadan työntekijän Lahtelainen hitsikoneita tappiollisesti valmistava paja voi olla yli miljardin arvoinen?

13 tykkäystä

Joo tiedän ettei bisnes ole enää mitään kempin hitsauskoineta ja myönnän että harmittaa että itse missasin tän junan. :wink:

3 tykkäystä

Ai että mikä päivä. Pääsee tekemään vuoden henkilökohtaisen “tilinpäätöksen”. Tämä minulle vasta toinen kerta. Minulla on taulukot palkkakehitykselle, säästämisasteelle, sijoitusten allokaatiolle, varallisuuden kehitykselle. Näiden lisäksi seuraan kuukausittain toteutuneen budjetin. Onko muita ideoita? Tekeekö kuinka moni tällaista, varmaan aika moni? Itsestäni tuntuu äärimmäisen mielenkiintoiselle seurata omaa talouttaan. Tätä kun jatkaa seuraavat 50 vuotta niin tulee toivottavasti mielekästä kehitystä omasta taloudesta.

33 tykkäystä

Tuohon kun lisäät vielä kuntoiluun käyttämäsi tunnit niin jaksat vielä 50 vuoden päästä.

18 tykkäystä