Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Omasta mielestäni inden yhtiökohtaiset sivut ovat loistavia, sieltä vaan vertailemaan ja pohtimaan miksi Talenomin pe on 3xTokmannin pe ja haulla pitäisi löytyä selitys joka termille.

Onnea matkaan! Tosin viime vuoden jälkeen tuntuu kuin toivottaisi tervetulleeksi miinakentälle muiden osakkeisiin suoraan sijoittavien joukkoon tanssimaan paholaisenpolkkaa.

Evil chanting:

one of us, one of us…

8 tykkäystä

En minäkään halvempia osakkeita osta vain sen takia että ne ovat halpoja.
p/e lukua käytän aina apuna, kun sijoituspäätöksiä teen.

2 tykkäystä

image

En ole aivan varma mitä tälle tiedotteelle pitäisi tehdä

Jos väritän ruutua innokkaasti lyijykynällä tai pidän sitä sytytetyn tulitikun päällä niin alkaako sieltä kuultamaan salakirjoitus läpi vai mitä :thinking:

2 tykkäystä

Antaisin alapeukun ala-arvoisesta tiedotteesta

4 tykkäystä

Pääomasijoittaja Interan track viime vuosilta on jokseenkin ikävä: tietomurron kohteeksi joutunut Vastaamo, ihmiskaupasta epäilty Polarica ja nyt viimeisimpänä erinäisistä väärinkäytöksistä epäilty Avarn. Juttu vapaasti luettavissa:

45 tykkäystä

En tiedä oikein mihin osioon kuuluisi, niin menkööt kahvikeskusteluihin eli mitä tekisitte minun tilanteessani, kun en oikein itse nyt osaa pähkäillä mikä olisi järkevintä eli oma tilanne:

  • Opintolainaa vielä maksettavana 13k€ (olen siis opiskelujen aikana sijoittanut kaikki opintolainat)
    Tässä korko 0,5% + euribor 12kk (korko tarkastettu loppuvuodesta) (eli yht. +3%)
  • Asuntolainaa maksettavana vielä n. 100k€
    Tässä korko 0,8% + euribor 12kk (korko tarkastettu loppuvuodesta) (eli yht. +3%)

Olen siis tällä hetkellä töissä ja työnäkymä on hyvä. Haasteena se, että tulisi päättää lyhentäisikö aggressiivisesti tänä vuonna koko opintolainan pois vai jatkaisiko kk-säästämistä osakkeisiin ja rahastoihin. Kumpaankin vaihtoehtoon ei tulot riitä.

Ajatuksia? :slight_smile:

Fifty-fifty itse tekisin… pikku hiljaa lyhentelisin mutta myös silloin tällöin lisäilisin panoksia markkinaan. Omanlaista hajautusta olisi tämäkin…

5 tykkäystä

Katkeransuloinen sijoitusvuoden alku täälläkin. YTD plussalle ja reippaasti heti vuoden alkuun. Sitten se ohikiitävän hetken pituinen ajatus hiipii päähän.

“Muistinkohan mä muuten perjantaina laittaa Exceliin lopulliset tiedot viime vuodesta…”

Hades Capital: rahallisesti voitolla 2023, mutta moraalisesti vuoden häviäjä jo tammikuun toisena.

Joo tätä itsekin olen pohtinut. Käytännössähän kysymys on vaan siitä, että saisiko markkinoilta paremman tuoton kuin lainan korot on. En ole vielä tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä lainoihin, niin varmaan voisi olla fiksua tehdä tasaisesti niitä ylimääräisiä lyhennyksiä ja sitten tasaisesti myös laittaa markkinoille. :slight_smile:

1 tykkäys

Näinhän se on… markkinalta voi saada parempaa tuottoa tai sitten ei. Tuolla fifty-fifty periaatteella ainakin on mukana markkinassa mutta toisaalta myös “tienaa” muutaman prosentin maksamalla korkoja pois… vähän kuin yhdistelmärahasto😀

Ja minä kun olin ajatellut että jenkkilässä elintarvikkeet on Suomea halvempia…

12 tykkäystä

Sijoittaja.fi on tehnyt jutun hyvin tuottaneista suomalaisosakkeista, jutussa käsitellään mm. Wetteriä, Kempoweria, Orionia ja Sampoa kevyesti. :slight_smile:

Tutkimme eniten tuottaneita suomalaisia osakkeita järjestämällä kotimaisten osakkeiden Osaketyökalumme yhtiöt YTD-tuoton mukaan. Vaikka alkuvuonna defensiiviset osakesektorit olivat sijoittajin suosiossa, on koko vuoden eniten tuottaneiden suomalaisten osakkeiden lista syklisten osakesektorien dominoima. Parhaiten tuottaneista kahdestatoista yhtiöistä jopa yksitoista edustaa syklisiä sektoreita ja vain yksi on defensiivinen.

4 tykkäystä

Varmasti onkin… varmaan jujuna että tuossa on keskellä joku purkki sahramia…

5 tykkäystä

Olen aina pitänyt Kempoweria tuulipukuosakkeena osittain katkeruuttani kun myin pois pikavoitoilla. Tänään tunne vahvistui entisestään kun eihän Kempoweria tänään ostavat edes tiedä miksi Tammiralli tapahtuu.
Kukaan ei viimevuonna veromyynyt Kempoweria. Miksi se on tänään 4% nousussa.

8 tykkäystä

Aika karu vuoden alotus.

25 tykkäystä

Mitä, mitä. Alihintainen osake. All in!

image

4 tykkäystä

Vasta vuoden toinen päivä ja Haminan mursu jää jo toiseksi. :roll_eyes:

15 tykkäystä

Nyt on englannissa uutisaiheet vähissä kun on mursun haaskaaminen ylittänyt uutiskynnyksen. Vuosi 2023 alkaa hyvissä merkeissä. :smile:

18 tykkäystä

Vähän uuden vuoden juhlat venähtäneet, heräät vieraasta paikasta ja annat itsellesi sitä ainoaa tuttua joka ei ole paikkaan sidottu, ja heti ollaan kuvaamassa ja laittamassa lehteen. Niin 2020-lukua.

29 tykkäystä

Englannin uutisaiheiden runsauden tai köyhyyden lisäksi huomionarvoista on että Suomen suurin digitaalinen uutismedia vetää tätä KATSO VIDEO! kärjellä. :partying_face:

Markkinathan ei valehtele.

1 tykkäys