Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Itse kun pyöräilen ja takana tuleva auto tööttäisi tulisi tunne että olen tehnyt jotakin väärin tai sitten autoilijaa vituttaa kun pyöräilen ajotiellä.

Ylinopeudesta ei sakoteta sen takia että se olisi jotenkin vaarallista vaan sen takia että siitä saa helposti kerättyä rahaa. Liikenteessä on monia paljon vaarallisempia asioita kun ylinopeus. Yksi vaarallisimmista asioista on väärälle henkilölle annettu ajo-oikeus joka vaarantaa muiden liikenteen ajoi sitten ylinopeutta tai ei.

Olisi mukava joskus nähdä tutkimus kumpi vaarantaa enemmän liikennettä alinopeus vai ylinopeus. Alinopeutta ajavan joutuu ohittamaan kaikki muut jotka sitten ohittamalla vaarantavat vastaan tulevan liikenteen.

8 tykkäystä

Alinopeudesta mulla on jotenkin samanlainen ajatus. Itsekin ajelen yleensä sakkorajoilla. Pyöräilystä vielä sen verran, että tilanne on kovin erilainen riippuen siitä kuinka vilkkaasti tie on liikennöity. Itse mietin takatutkan ostamista fillariin. Toistaiseksi on jäänyt verkkokauppaan hinnan takia.

2 tykkäystä

Kasakka vie kaiken minkä irti saa
Kotikylän lehdestä :joy:

14 tykkäystä

Tarttee lisää sivunsisäisiä scrollauskapuloita, muotoaan muutavia bannereita, pop-up ikkunoita sekä palkkeja jotka liikkuvat villisti mukana kun sivua vieritetään. Hyväksi havaitulla kuivalla palvelumuotoilulla kannattaa heittää vesilintua ja ottaa designing esikuvaksi 90-luvun teinityttöjen MySpace-kanavat. “Designer knows he has achieved perfection when there’s nothing more to add…” tai jotain sinnepäin.

1 tykkäys

Samaa kyllä sanoisin myös jalankulkijoiden takaa tulevien pyöräilijöiden kellon rinkutukseta juuri kävelijän takana, luulevat ilmeisesti, että edessä kävelijällä on joku väistämisvelvollisuus?

1 tykkäys

Mutta NukkeNukuttajan profiilin esittelytekstissähän on lukenut ties kuinka kauan kyseessä olevan +50v treidaavan sijoittajan.

3 tykkäystä

Hyvä huomio, pitääkin nopeasti vaihtaa +30v, jos vaikka joku ei ole lukenut vielä haastattelua :slight_smile:

17 tykkäystä

Hyvää ylennyspäivää lippujuhlapäivän kunniaksi teille jotka ylennyitte.

t. Ensimmäisen ylennykseni saanut sitten alokkaasta → viestimieheksi kauan aikaa sitten.

13 tykkäystä

Möin eilen veroja ajatellen tappiollisia omxh-yhtiöitä pois ja laitoin toimeksiannon Nordnetin suomirahastoon saaduilla rahoilla. Koska rahaston toimeksiannossa menee pari päivää, olen toki teknisesti pari päivää kevennetyllä osakepainolla, mutta tällainen mikroskooppinen nyanssi tuskin voi koitua ongelmaksi!

Markkina kirjaimellisesti seuraavana päivänä:

76 tykkäystä

Putella kuluu paljon Samarinia kun kuuntelee Blinkenin juttuja😁

2 tykkäystä

Helvetti ja alkuperäinenkin yhä pelaamatta vaikka löytyy TODO-listalta, tämä vaikutti videon perusteella oikein hyvältä :+1:

System Shock 2 oli yksi kovimmista. Sanoisin jopa että aina kovana.

Olisiko Joensuulaisilla kanssasijoittajilla kiinnostusta joskus pienimuotoiseen inderes-miittiin? Matalan kynnyksen tapahtumaa ajattelin, laatuyhtiöistä rupattelua laatuoluen kanssa tai tasearvolla pussikaljaa. DM jos on kiinnostusta :slightly_smiling_face:

18 tykkäystä

AI-twitteria lukiessa varmaan tuttu tunne.

10 tykkäystä

Olipas mukava käydä muutama olut nauttimassa (juopottelemassa) ystävien kanssa pitkästä aikaa. Ehkä vielä joskus foorumilaistenkin kanssa :smiling_face_with_three_hearts:

13 tykkäystä

Garmin Varia on kyllä hintansa arvoinen. Eka malli on ihan yhtä hyvä kuin uusi josset halua kameraa. En halua edes arvata kauan softaa on viilattu (oma firmani tekee hieman samantyyppisiä tutkia ja olen kateellinen kuinka hyvin Garmin on saanut softan toimimaan suhteellisen huonolla antennilla).

Toimii nimenomaan teillä jossa on vähän liikennettä, ei toki apua aamuruuhkassa. Ajan itse pyörällä enemmän kuin autolla (noin 1000km kuukaudessa) joten hinta on aika yhdentekevä itselle.

6 tykkäystä

Onko foorumilaisilla innostusta rentoihin iltamiin täällä Tsadissa eli niin kutsutussa Helsingissä? Tänne olisi helppoa tulla junalla myös Uudenmaan ulkopuolelta.

Jos isompaa kiinnostusta herää, voisin alkaa jotain järkkäämään vaikka heinäkuussa, kun olen lomalla ja terassikelit hellii🍻

Jos kiinnostusta on, niin mulle voi vaikka laittaa yksityisviestiä ettei mene Kahvihuone turhaan tukkoon.

Kalastelen tässä alustavaa kiinnostusta, ja jos sitä löytyy runsaasti, voitaisiin Foorumille perustaa asialle oma ketju, jossa voi sopia, kysellä ja tunnelmoida enemmän. Jos kiinnostuneita on vain 5, niin sitten ei tarvita mitään sen erikoisempaa järkkäämistä, joten siksi kyselen alustavasti etukäteen😀

44 tykkäystä

Viimeistään nyt itselle on tullut selväksi että kyseessä on osakkeiden markkina eikä osakemarkkina, kuten Verneri varteissaan on maininnut: hajonta eri yhtiöiden arvostuksissa on revennyt kahteen suuntaan esimerkkeinä USAn tekoäly-yhtiöt vs suomalaiset pienyhtiöt.

Osakepoiminta on nyt huomattavasti mielenkiintoisempaa kuin 2021 kun kaikki yhtiöt kautta linjan oli yliarvostettuja, kun nyt taas pitää katsoa sinne mihin muut ei katso :smiley:

Indeksitasolla SP500 ja STOXX600 tosin mielestäni tarjoaa nyt lähinnä riskiä ilman tuottoa seuraavalle 10 vuodelle, mutta Japani-indeksi Nikkein suhteen olen ollut optimisti viime vuoden lopusta lähtien ja olen edelleen.

Keväällä ennen pankkikriisiä kevensin USA ja Eurooppa-indeksejä 20% salkusta ja nyt niistä vapautuneilla varoilla ostetaan tasaisesti Suomi-yhtiöitä sekä Japani-indeksiä.

Aika näyttää onko tämä näkemyksen ottaminen pelkkää vinoumaa, mutta optimistina on helpompi pysyä salkun kehityksen suhteen kun allokoi tulikuumasta markkinasta jäähtyneempään markkinaan.

Loppuun myös täytyy mainita että alle markkinahintaisia asuntosijoituksia voi löytyä ympäri Suomen ilmeisistä syistä, jonka takia käteisellekkin on varattu oma paikkansa portfoliosta :slightly_smiling_face:

21 tykkäystä

Kyllä! Itsekin jo tietäisin mitä tekisin kesälomarahoilla.Oikeastaan seuraavalla kymmenellä sellaisella jos suoraan käteen saisi.

Tutkinta on kovaa, esimerkiksi tämä yksilö on fomotuttanut jo pitempään:

7 tykkäystä

Alla on ihan hyvä kirjoitus Kauppalehden toimittajalta Cilla Bhoselta suomalaisten taloustaidoista. Ei maksumuuria.

Joskus ihmisten taloustaidottomuus ihmetyttää, mutta eipä sillä… itsellänikin on joskus ollut tätä taidottomuutta ja edelleen on tietyillä osa-alueilla. Ilman isääni mulla olisi ollut heikot taloustaidot, koska hän on kärsivällisesti niitä opettanut ja vieläkin rehellisyyden nimissä on sanottava, että verotukseen liittyvissä asioissa tuskailujen jälkeen pyydän usein apua isältäni. :grimacing:

Kurja asia taloustaidottomuus, mutta kiitos niille, jotka auttavat näissä asioissa muita täällä Foorumilla ja muualla. Mukavaa sekin, kun mun taidottomukksille ei ole naurettu, vaan on autettu. :pray:

17 tykkäystä

Viime aikoina on ollut aika näkyvää, kenellä on taloustaitoja ja kenellä ei☹️

Tuttavapiirissäkin on jo laitettu lainaraha-autoja ja liian kalliita asuntoja myyntiin. Surullista hommaa.

Sitten tunnen monia, jotka tuskailevat nousevien korkojen kanssa, mutta eivät silti jaksa soittaa pankkiin ja jumpata korkoa alemmaksi.

Raha-asiat ovat monille niin vastenmielisiä. Onkohan syynä traumat ala-asteen matematiikan tunneilta vai mistä?:thinking:

27 tykkäystä