Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Kyllä pörssin hullut vuodet 2020-2022 :roller_coaster: on pistänyt miettimään ostoksia ihan eri tavalla.

15 tykkäystä

Meille amatöörisunnuntaiveikkaajille kultainen vinkki on se, että kannattaa aina veikata pörssin nousevan ensi vuonna. Se osuu 7/10 oikeaan. Gurun maine on taattu!

5 tykkäystä

Suora lainaus Iltiksen uutisesta. Viinit viinikauppoihin JackPottia odotellessa.
Joskus toteutuu kun PS&Kok jyrää tämän läpi.
Keskon kurssiin tulee +10% samana päivänä lisää. Kyykkyviinien mukaan tarttuu myös paljon muutakin.

Perussuomalaisten ryhmä on aiemmin jakautunut viinin ruokakauppamyynnin sallimista koskevassa kysymyksessä, kun taas kokoomus puoltaa Alkon monopolin purkamista ja viinien vapauttamista ruokakauppamyyntiin.

8 tykkäystä

Tänä vuonna tuli 9% palkankorotusta bruttona minun tuloillani se on noin 7.1% nettokorotus. Jännittää ylittääkö inflaatio tänäkin vuonna palkankorotuksen.

Kannattaa käyttää laskemiseen. Pitää siis verrata bruttoa bruttoon ja nettoa nettoon.

4 tykkäystä

Olen laittanut elämän risaiseksi.

Söin tänään merkkijäätelöä, eli oikean Valion suklaatuutin sekä ostin huomista “virkistyspäivää” varten proteiinipatukan sekä merkkienergiajuomaa.

Huomenna ei mua täällä kauheasti näy, ehkä vähän käyn lueskelemassa viestejä, mutta en juurikaan muuta. Tuon ökytuhlailun jälkeen täytyy kyllä loppukesä elää säästeliäämmin.

Nyt pitäis vielä keksiä, mihin säästän ja sijoitan veronpalautusrahani. :cowboy_hat_face:

47 tykkäystä

@SuomenBuffet, miks sä tykkäsit tästä. :sob:

Ei muisteltais wanhoja. :smiley:

30 tykkäystä

Oma sijotusura vasta vuoden mittainen niin ei oo päässy tommosia 2021 tunnelmia kokemaan. Ollut mukava lueskella välillä osto- ja kurssien ihmettely-ketjuja kyseisiltä ajoilta.

E: On siellä muutamista dipeistä porukka ostellut, ja kurssit laskeneet sen 50% tai enemmänkin. Nää on näitä.

E2: “Ostin Harviaa, koska uskon saavani tästä melkoisesti tuottoa vielä keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.” @Sijoittaja-alokas vuonna 2021

20 tykkäystä

Luen jatkossa näitä osto- ja myynti-ilmoituksiani vain humalassa. :smiley:

39 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas Pakko sanoa, arvostan suuresti että tuot jatkuvasti esiin omia sijoitusvirheitäsi etkä häpeile niitä yhtään!

Edit: “sijoitusvirhe” sanalla tarkoitan kurssihuipuissa ostamista peilaten tämän päivän kursseihin. Sijoitusvirhe se ei välttämättä tietenkään ole ostaa kurssihuipuissa, mutta alokas tuo tätä mukavan humoristisesti esiin siten, että muista samassa tilanteessa olevilla ei tunnu niin pahalta

23 tykkäystä

Kiitos kauniista sanoistasi! :pray: :slight_smile:

Haluan olla avoin ja rehellinen sekä toivon että muut - varsinkin tuoreemmat sijoittajat eivät toistaisi virheitäni, lisäksi haluan antaa vertaistukea.

Olen hiljalleen sijoitushistoriani osalta aika tasoissa OMXHGI:n kanssa. Haluan, että ihmiset oppii virheistään ja ovat pitkäjänteisiä. Aika on sijoittajan ystävä. :slight_smile:

24 tykkäystä

Joka aamu se on itsereflektoinnin paikka, kun hörppii vihreää teetä Hyzon-mukista.

Tuska on edelleen läsnä salkussa ja sydämessä. Pitää vaan oppia fomottelemaan jatkossa vähän vähemmän.
(ei tuu onnistumaan, liikaa kaikkea herkullista pyörii mielessä, mutta yritetään oppia ja malttaa)

13 tykkäystä

miksei twitterlinkkien esikatselu toimi enää?

3 tykkäystä

Eiköhän ne vaihtoehdot ole:

  1. Twitter muuttanut jotain joka rikkoo asioita.

  2. Discourse-softa tai asetukset inderesin foorumilla muuttuneet jotenkin, joka rikkoo asioita.

2 tykkäystä

@Mikael_Rautanen oli Rahasammon haastattelussa, jossa häneltä kysyttiin seitsemän kysymystä. :slight_smile:

8 tykkäystä

Jep oli mahtava vuosi aloittaa osakesijoittaminen.

Sekä tulosennusteet että hyväksytyt arvostuskertoimet vähän jotain muuta ku tänään.

Ja kun tieto~0 niin pitää aloittaa jostain vakaasta ja turvallisesta, kuten Harviasta karvan alta 50€.

Oli kuitenkin hyvä firma, 65€ targetti ja osta-suositus :slightly_smiling_face:

Kelaa tähän hetkeen niin oon täysin vainoharhainen. Jos ev/s on yli kolmen niin firman täytyy valmistaa kultaharkkoja p*skasta tai jos analyytikko väittää että Lapwall tekee elementtejä puusta niin käyn senkin tehtaalla tarkistamassa :smile:

Tää jengi-initiaatio a’la 2021 johtaa joko rikkauksiin tai antenniosastolle

39 tykkäystä

Sama homma. Samaan aikaan harmittaa, että tuli aloitettua juuri pahimman kuplan aikaan. Vähintään yhtä paljon harmittaa kuitenkin oma naivius. En edes kehtaa listata kaikkia typeryyksiä, joihon tuli alkuun laitettua rahaa. Olisi pitänyt heti ymmärtää, ettei sijoittaminen voi olla niin helppoa kuin miltä yleinen mielipide sai sen kuulostamaan, mutta nää on näitä. Samalla mukana oli mulla jopa vähän onneakin, että onnistuin irtautumaan muutamasta pahimmasta murheenkryynistä vielä siihen aikaan, kun positioilla oli jotain arvoa vielä. Esimerkiksi Hyzonit myin 6$ pintaan ja tein tappiota noin -25%. Hirvittää jos olisin jäänyt paperikätenä holdailemaan maailman tappiin. @Pohjolan_Eka lle kiitos, että kirjoitti karhuanalyysinsä niin tajusin irtautua suht ajoissa.

28 tykkäystä

Pistäpä vaihtoehtoiseen mietintään ostaako jonkin firman osakkeita vai kossua.

3 tykkäystä

Itse asiassa termit menivät niin päin, että timanttikädet holdasivat ja paperikädet pistivät mäkeen ekasta rapsahduksesta :slight_smile:

13 tykkäystä

Onnittelut siitä että teit itse noin hyvän sijoituspäätöksen uran alussa! Moni sijoittamisen aloittanut jää nimittäin roikkumaan niihin tappiollisiin osakkeisiin liian pitkäksi ja sittenhän kun osake on laskenut sen -90% niin sitä ei tietenkään enää kannata myydä, kun ei siitä osakkeesta saa enää myydessä mitään :smiley:

Oppiminen sijoittajana alkaa yleensä vasta ensimmäisestä koetusta karhumarkkinasta, joten sinulla kävi oikeastaan tuuri että sait aloitettua kuplan huipulla. Julmempaa olisi ollut aloittaa pari vuotta ennen kuplaa ja nauttia niistä helpoista ansiottomista tuotoista, joiden ylpistämänä olisi tullut opittua täysin vääriä asioita ja se olisi lisäksi voinut johtaa pahimmillaan jopa velkavivun kautta katastrofiin. Nyt kun on opittu ottamaan vastaan iskuja Mr. Marketilta, niin seuraavaksi voikin keskittyä oppimaan, että miten lyödään takaisin :cowboy_hat_face:

67 tykkäystä

Vaiko sokeria :index_pointing_at_the_viewer:. 223/5.56mm patruunalla olisi tehnyt tiliä myös kun olisi merikontin ostanut 2020. Hinta pompsannu ~200%

5 tykkäystä