Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Kannattaa katsoa Vietnamia myös. Siellä on minusta ihan samanlainen fiilis kuin Etelä Kiinassa 20v - 30v sitten. Tekemisen meininki.

1 tykkäys

Hauskaa, että aina hehkutetaan Venäjää, Kiinaa Intiaa sijoitus kohteina? Sitten haastetaan eettisyydestä ja muista tuommoisista jutuista. Venäjää olen karttanut ikäni, sen kulttuurin takia. Minkä Sauli sanoi, “maskit on riisuttu”. Olihan tuo jo vuosi kymmeniä tiedossa. Aika sinisilmäinen täytyi olla, jos ei huomannut.
Kiina ja Intia veivät Euroopan työpaikat, nyt sitten itketään niiden saastumista ja muita ilmi tulleita juttuja. Kaikki viedyt yritykset tiesivät noista asioista, mutta kun ei haluttu maksaa ihmisarvosta ja luonnon säästymisestä liikaa, ummistettiin silmät. Hyvähän se Euroopassa Ja Suomessakin on suojella luontoa, kun pilattiin luonto n. puolelta maapallon ihmiseltä ja eläimiltä. Noh, aikoinaan tuli kvartaalitalous. Taisi olla ennemminkin kirous, kuin hyvä juttu. Tietenkin Maailman rikkain prosentti kasvatti omaisuttaan tuollakin tapaa? Täytyy sijoittajien muistaa nämä seikat, eikä vain rahan perässä juosta. Entäpä Japanin sijoitukset ulkomaille 800 miljardia dollaria 2010 vuoteen mennessä. Mitäpä lie nyt? Villi veikkaukseni 4000 miljardia. Entäpä kun tuo summa lähtee liikkumaan takaisin kotimaahansa? Elekää säikähtäkö, tämä on vain tämmösen mualaisjuntin visioita, eikä asian tuntijan kommentti. Sanottaan 53 vuotta kahelleena näyttääpi tilanne aika haastavalta?

6 tykkäystä

Miljonäärien osuus aikuisväestöstä. Sveitsissä kadulla kävellessä noin joka kuudes vastaantulija on (dollari)miljonääri, Yhdysvalloissa joka kymmenes ja Ruotsissa joka neljästoista.

Suomessa miljonäärien määrä on nopeasti googlattuna 1-2% luokkaa yksityishenkilöistä. Jos puhutaan kotitalouksien varallisuudesta, niin osuus nousee toki suuremmaksi.

33 tykkäystä

Ai hitsi, mä jotenkin kovasti tykkään tällaisista jutuista - näistä tulee hyvä mieli.

Olen itse käsistäni todella surkea, ihailen aina kaikkia, jotka osaavat tehdä jotain. Varsinkin “erikoistyöt” jaksaa ihastuttaa. Ei maksumuuria.

9 tykkäystä

Pahoittelut myöhäisestä osallistumisesta keskusteluun.
Olen huono kirjoittaja ja kaikki postaukset jää aina piippuun kun tuntuu, että aihe meni ohi jo kun jäsentelen vasta omia ajatuksia ylös.

Olen @Lohis kanssa samoilla linjoilla. On toki hyvä että ollaan säästäväisiä ja tehdään fiksuja ratkaisuja siten pitkässä juoksussa kerryttää vaurautta kunhan muistaa ne säästyneet eurot laittaa poikimaan. Jos ei ole aiemmin ollut tarkka menoistaan ja menot on suuremmat kuin tulot, onkin järkevää aloittaa aluksi kartoittamaan mistä ne omat kulut muodostuu ja voiko muuttaa kiinteitä tai muuttuvia kuluja, että jäisi euroja säästöön kuukausittain. Mutta ei siihen kannattaisi käyttää kaikkea aikaansa. Vaan selvittää minkä asioiden muuttaminen on tuottavinta ja panostaa niihin muutamaan tuottavimpaan asiaan.

Tämä on mielestäni suomalaisten perisynti yrityksissä, että yritetään jatkuvalla säästämisellä saada myös yritysten tuottavuus nousuun. Johtuen siitä että yksilöinä harjoitamme tätä viemme sen myös yritysten toimintaan ja kehitysideoiksi. Jos säästötoimenpiteitä ei ole aiemmin tehtyä on se taas kerran ihan fiksu tapa aloittaa ja varmasti sillä voi tason noston tehdä kuluja karsimalla ja saada näin tuotteiden/palvelun omakustannushintaa alaspäin ja mahdollisesti myyntihintaa kilpailukykyisemmäksi joka saattaa nostaa myyntiä paremmalle tasolle. Mutta jatkuvasti toteutettuna se ei kehitä ja vie meitä eteenpäin. Useammin pitäisi miettiä ja MITATA mikä on tuottavin ratkaisu ja lähteä toteuttamaan sitä, kuin käyttää energiansa säästämisen tehostamiseen.

Tässä vielä kuvaaja Suomalaisen työntuottavuudesta tilastokeskukselta. Sekä linkki raporttiin Raportti: Suomen kansantalouden suurin ongelma on kilpailijamaita alempi työn tuottavuus
Raportti: Suomen kansantalouden suurin ongelma on kilpailijamaita alempi työn tuottavuus - Työ- ja elinkeinoministeriön verkkopalvelu

Lopuksi vielä esimerkki aiheesta jossa käytän foorumin suosikki henkilöäni ja esikuvaani @Sijoittaja-alokas
Alokas on jo onnistunut painamaan ostoskassin hinnan n. 20€ tienoille. Alokas on myös jo oma brändi joten mielestäni hänelle ei ole mikään noista ideoista mahdoton.

Onko hänen tulevaisuuden tuottojen kannalta parasta?
a) Jatkaa ostoskäyttäytymisen viilaamista ja pyrkiä vakioimaan ostoskassin hinta 19€ tasolle. Saavuttaen vaihtelun tasoksi ± 1€

Miettiä ihan uusia avauksia joilla nostaa tuottoja? Esimerkiksi seuraavia
b) Kirjoittaa sijoituskirja Ailin kanssa
c) Julkaista Lasten/meemi värityskirja Safarijahti Pohjolan ekan kanssa
d) Tarjota meemipaita mallistoa Stockmannille
e) Lähteä viemään Tinderes deittiappi ideaansa eteenpäin
f) Koodata Kallen kanssa Penninvenytys appi jolla saadaan ostoskassin hinnasta viimeisetkin sentit hiottua pois
g) Avata oma youtube kanava jossa käy Kotobörden viikottaiset liikkeet läpi ja mielenkiintoisimmat butmsibumit maailmalta
jne… Itse lähtisin selvittämään missä näistä on paras tuottopotentiaali ja vaatisi vähiten vaivaa itselleni, sillä kombolla kohti parempia tulevaisuuden tuottoja?

49 tykkäystä

Kiitos @Jarppi1 mukavasta viestistä ja erinomaisista ideoista! :slight_smile: :grin: :pray:

Jokainen noista ideoista on aivan mahtava, noista kirjaideoista erityisesti tykkään… ;), mutta myös noista muista ideoista.

Tiesittekö, että yks tehtävä kutsuu mua mahdollisesti:

15 tykkäystä

En tiennyt vielä mutta näytän isoa :+1: tälle. Tuohon värityskirjaan liittyen tuli mieleen että olette Ekan kanssa niin kovia kavereita että te saisitte sen äitiyspakkauksiin mukaan jos/kun OST-tilit tulee lapsille. Lisäätte muutaman kynttiläkuvaan yms sinne mukaan :wink:

8 tykkäystä

Itse olen ratkaissuut tämän kulutus/säästämis ajattelun ja siinä jonkinlaiseen omaan balassiin pääsyn siten että olen päättänyt viettää aurinko rannoilla talven pimeimmät ajan n 1-2kk. Muutenhan eletään pihistellen, pakastin on nytkin täynnä -50% lihaa. Muuten jokainen tekee niinkuin on itselle paras!

13 tykkäystä

Allekirjoitan edellisen:
Jokaisella pitää olla oikeus tehdä ja olla mikä on itselle paras. Silloin kun se koskee myös muita, niin muut ja laki huomioon ottaen.

Mutta hyvä on jokaisen kuunnella muita ja muidenkin mielipiteitä, niistä voi olla omaan tekemiseen ja elämään paljon apua.

Aina kuitenkin on hyvä tiedostaa, että vaikka jonkun tekeminen/oleminen herättää ihailua, se ei välttämättä toisen tekemänä näytä ja ole yksi yhteen. Oma tekeminen kannattaa soveltaa omaan persoonaan ja vahvuuksiin. Ja uskaltaa olla ja hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Vahvuuksia ja heikkouksia kannattaa kuitenkin kehittää.

Vanhemmiten tuo itsensä hyväksyminen on aina vain helpompaa:)

4 tykkäystä

Monet muutkin on sanoneet, että ovat saaneet -50% lihaa, mutta mä vain harvoin näen edes -30%, mistä tällaista löytää ja mihin aikaan? Lidl ja arkiaamu? :thinking:

Kiitos vastauksesta! :slight_smile:

Lähin Prismani on kai parin kolmen kilsan päässä, mut tuleepahan liikuntaa just sopivasti. :slight_smile:

Ainakin lähi prismassani kaikki punalapputuotteet on -60% kello 21 jälkeen. Eli päivällä piilottelemaan hyllyjen perälle ja 21 jälkeen ostoksille :wink:

2 tykkäystä

Omat tarrat mukaan. Teet vaikka sellaisia sähkönsinisiä -90% tarroja

38 tykkäystä

Olen tätä toki harrastanut jo pitkään,mutta vinkit vois olla että on aikaisin kaupoilla 7-8 aamusta, liha valikoimassa ei saa olla kovin kranttu, tässä on myös hyötyä body ajoista kun tietää paljon kcal tarvii jo proteiinia muute n. suunnilleen. Paikka kunnalla on varmaan merkityksensä. Itse asun “ison” kaupungin vierus kunnassa. Muuten hymyilytti kun ajatteli tätä pihistelyä et onhan tää välillä melkoista “hifistelyä” tai jotain. Mut mikäs siinä jos tätä ei koe mitenkään rasittavana :grinning:

Ja se täytyy lisätä että-50% lihan löytyminen on vaikeutunut toki mutta toistaiseksi on pärjätty kun varostot on aina 1-2kk eteenpäin

6 tykkäystä

Hyvin piilottamalla (esim Arttu Wiskarin levyjen sekaan) voi onnistua, mutta varman päälle pelaavat menevät kauppaan jo klo 20.00 tai viimeistään 20.30. Alennustuotteet heti kärryyn ja kassalla sitten klo 21.00.

7 tykkäystä

Täälläpäin s-marketeissa se -60% ale on klo 20-23. Tuossa lähimmällä pienehköllä s-marketilla tosijaan jo hyvissä ajoin porukka kerää ale tuotteet talteen ja oottaa klo20 kassalle menemistä. Ite tulee silloin tällöin jotain kalliimpia kahvileipiä ostettua ilta-alesta.

5 tykkäystä

Lidlissä oli aiemmin vain -30% punalaputettuja, mutta nykyään on myös -50%. Ilmeisesti hävikkiä syntyi kolmasosan alennuksesta huolimatta, kun oli otettava vielä järeämmät keinot käyttöön.

Yleensä -30% tarra lätkäistään 2-7 päivää ennen viimeistä käyttöpäivää / parasta ennen päivää, ja jollei sillä mene, niin -50% tarra 1-2 päivää ennen. Poistotuotteissa (teemaviikot jne.) voi olla käyttöaikaa jäljellä useita kuukausia, kun ne jo punalaputetaan.

Järkeväähän se on myydä halvalla pois sen sijaan, että menisivät roskiin. *Edit. Kaveri kertoi joskus kaupassa töissä ollessaan heittäneensä yli 40 pakettia jauhelihaa roskiin, joissa oli viimeinen käyttöpäivä mennyt. Tämä oli ihan tavallista E.P.A. (Ennen Punalappujen Aikaa).

5 tykkäystä

Tässä on HS:n juttu Samsungin huonosta tuloksesta. Ei maksumuuria.

Maailman suurin muistisiru- ja älypuhelinvalmistaja arvioi, että sen liikevoitto laski huhti–kesäkuussa 600 miljardiin woniin (noin 421 miljoonaa euroon), kun vuotta aiemmin se oli 14,1 biljoonaa wonia, Reuters kertoo.

3 tykkäystä

Puhutaanpa kahvihuoneessa vaihteeksi kahvista. Mietin nimittäin kodin kahvinkeittimen vaihtoa kahvikoneeseen.

En ole kahvihifistelijä - tunnen kyllä sellaisiakin - mutta juon päivittäin kupin jos toisenkin. Kahviloissa otan suodatinkahvia (varsin harvoin mitään espressopohjaisia). Kotona minulla on keskitasoinen termoskannuun keittävä suodatinkeitin jolla käytännön minimisatsi on 4 mitallista kahvia. Joskus silloin tällöin teen vietnamilaista kahvia phin-suodattimella. Kotona olen perheen ainoa kahvinjuoja.

Nyt olen pitkästä aikaa käynyt toimistolla pitkän etäilykauden jälkeen ja olen tykästynyt siellä käytössä olevaan kahvikoneeseen. Laite ei tee espressoa eikä mitään erikoiskahveja mutta kahvikupin saa täyteen hyvänmakuista kahvia napin painalluksella. Laite syö kokonaisia papuja. Kyseessä on ilmeisesti jokin Coffee Queenin malli.

Olen miettinyt nyt, saako kotiin kohtuubudjetilla jotain samanlaista. Siis:

  • tuottaa kupin täyteen hyvää kahvia
  • syö papuja
  • tekee kupillisen kerrallaan napin painalluksella ilman turhaa hävikkiä

Googlailun jäljiltä olen käsittänyt, että kaikki tällaiset laitteet ovat espressokeittimiä, ja kahvikupin täyteen saa yleensä ns pitkää kahvia eli espressoa jota uutetaan isommalla vesimäärällä. Vaihtoehtoisesti voi toki tehdä americanon eli jatketaan espressoa kuumalla vedellä. Mahtaakohan tuo työpaikankin kahvi olla pitkää espressoa?

Itseäni suodatinkahviin tottuneena espressopohjainen pitkä kahvi oudoksuttaa, mutta jos tuo työpaikan kone tekee sitä niin hyväähän se on.

Olen silmäillyt alustavasti DeLonghin ECAM22.110-mallia. Laitteessa näyttäisi olevan tarvittavat ominaisuudet ja hinta kohtuullinen. Näkemieni arvioiden perusteella laite on hintaluokassaan laadukas.

Ajatuksia, neuvoja, mielipiteitä, kokemuksia? Miten itse teet kotona kahvisi?

8 tykkäystä

Itsekin haeskelin muutama vuosi takaperin automaattikonetta, ja sellaisen ostinkin. Piti olla joku hyvä 600€ hintaluokasta ja vielä 50% alennus huomioituna. Yhtään juotavaa kahvia en saanut, vaikka pavut olivat hyviä ja kaikkia mahdollisia variaatioita jauhatuksen määrästä yms. kokeilin. Meni suoraan palautukseen.

Päädyin sitten ostamaan perustason espressokeittimen ja kaveriksi jauhaimen. Huomattavan paljon parempaa kahvia saa verrattuna mihinkään automaattikoneeseen. Toki en juo mustana americanoa tms. pitkää, aina teen joko espresson tai cappuccinon. Toki saa tuosta suoraan lämmintä vettä jos sen americanon haluaa. Juhla kahvinkeittimeksi tuo ei sovi, ellei halua viettää tuntia kahta sen äärellä tehden muille kahveja. Yksi tai kaksi kupillista menee vielä vallan hyvin aamuisin.

Crema - Kahvit, kahvilaitteet ja tarvikkeet kaikille kannattaa vilkasta keittimien ja papujen osalta. Aina tullut ajallaan ja hinnat kohtuullisia.

3 tykkäystä

Mä en edes harrastanut kahvin juontia ennen kuin silloinen naapurini parikymmentä vuotta sitten alkoi tuon tuosta kutsumaan kahville. Hän oli ostanut Sveitsistä silloin vielä Suomessa kohtuullisen harvinaisen kahvikoneen. Ja koska hän tuossa maassa kävi kohtuullisen usein, seuraavana vuonna hän sitten tilauksestani toi minulle kahvikoneen murto-osalla Suomen hinnasta. Sittemmin onneksi hinnat ovat laskeneet täälläkin.

Olen siis ollut nyt reilu 20 vuotta kahvin juoja. Suodatinkahvia en ole eläessäni keittänyt kertaakaan, saati omistanut perinteistä kahvinkeitintä. Pavut jauhavilla kahvikoneilla on menty. Viimeisin ostos on tämä:

Ihan tyytyväinen olen ollut. Jura on perinteisesti laadukas merkki, ja tuosta jo vuosia sitten ostamastani masiinasta siis on jo uudempia versiota kaupan.

7 tykkäystä