Ehkä kannattaa jättää se Ryanair kokonaan mainitsematta ja käsitellä Puuiloa ihan sellaisenaan. Lähestymistapasi vaikuttaa olevan kunnossa. Et ainakaan näytä keksivän siitä epätosia väittämiä kuten täällä jotkut tekevät.
Esim. väite, että Puuilo olisi jotenkin erityisen halvalla myyvä - ja siten omaisi esim. merkittävän kilpailuedun K-rautaa yms vastaan - sehän ei pidä paikkaansa. (Sitäkin lähdettiin soitellen sotaan puolustamaan ja huonosti kävi)
Sen sijaan on aivan eri asia väittää esim. seuraavaa: “Puuilon mielikuva asiakkaiden keskuudessa on, että siellä on jotenkin erityisen halpaa (vaikkei olekkaan)” Tuo on aivan ok-väittämä. En osaa ainakaan suorilta sanoa, että se olisi väärä. Tuohan jopa varsin toivottava illusio: tuulipuvut luulee, että on halpaa ja tungeksii Puuiloihin kuraa kantaen päämärkänä ostamaan K-raudan hinnoilla kamaa. Mikäpä siinä. Toivottavasti illusio säilyy.
Omaan muuten Puuiloon yksityishenkilönä vuosikymmenten asiakassuhteen. Olen käynyt kyseisessä kaupassa jo silloin kun se oli vasta pari kolme kauppaa: Kainuussa, Oulussa (Vasaraperässäköhän se oli?) ja Jäkessä. Eli puhutaan 1990 luvun alkupuolesta. Silloin siellä muuten oli oikeasti halpaa. Mielestäni Puuilostakin katosi pitkälti aidosti halpuus siinä vaiheessa kun tuli capital angel mukaan hommaan ja piti ruveta takomaan firmaa pörssäkuntoon. (Sama ilmiö tapahtui Tokmannissa, joka oli kasa Robin hoodeja ja ties mitä ennen paraatikuntoon laittoa)
Ryanairista on muuten myös asiakaskokemus. Tai taitaa olla peräti kolme kertaa Ryanairilla: ensimmäinen, viimeinen ja ainokainen. Tuskin tulen kys. firmalla jatkossa lentämään paitsi aivan hätätapauksessa. Ryanairinkin ydinkompetenssi vaikuttaa olevan halpuus-mielikuvamarkkinoinnin mestaruus, by the way.