Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Ikävä kyllä molempia salkussa.

12 tykkäystä

Yksi ratkaiseva tekijä Boreon ostossa oli juuri Roast, olin muutenkin rajoilla, että ostanko vai en. Ostin Boreota sitten ensimmäisen kerran maaliskuussa.

Kiitos @Verneri_Pulkkinen Roastista:

25 tykkäystä

Pohjat taitavatkin olla vielä kaukana edessä, kun joka päivä “Ostin/myin juuri äsken” -ketju täyttyy joka päivä vaan ostoista ja lisäyksistä. Sitten limiitit käyttöön, kun sinne alkaa ilmaantumaan viestejä “myin osakkeen xxxx, kun siitä vielä jotain sain”.

Mutta on tässä olo jo hieman kuin lapsella karkkikaupassa. Pitää koko ajan pitää käsijarrua päällä ettei lähde ostelut ihan lapasesta ja kuluta ammuksia liian aikaisin.

15 tykkäystä

No kyllä niitä moni tuntuu myyvänkin, kun kurssit vaan laskettelee… Ja melkein tekisi mieli sanoa että näköjään hinnalla millä hyvänsä.:sweat_smile:

7 tykkäystä

Näin pääsääntöisesti suomisijoittajana alkaa ärsyttämään tämä kotipörssin aneemisuus. Nasse käy joka arkipäivä kyykyttämässä pölhexin ja lähtee rallattelemaan ylöspäin hähää. Piensijoittajat myyvät vain laskevien kursseihin pienellä vaihdolla kun tajuavat etteivät osuneetkaan pohjille. Tämmöistä tämä nyt on.

5 tykkäystä

Pari vuotta sitten sijoittajat hokivat, miten ostaisivat minkä vaan dipin jos osakkeet halpenee vähän.

Nyt laadukkaita (ja vähemmän laadukkaita) suomalaisia firmoja saa hyvinkin kohtuulliseen, jopa halpaan hintaan.

Useat täällä on nuoria nettosäästäjiä, joilla on vielä vuosikymmeniä säästämisvaihetta elämässä päällä.

Eikö nämä olekin hienoja aikoja?

113 tykkäystä

Tappiollisista myynneistä ei juuri kehdata kertoa. Pikavoitoista huudellaan sitten senkin edestä.

19 tykkäystä

Tappiot ei realisoisu jos ei myy.
Jos kuitenkin myy niin ne on vain veromyyntejä.
Jos kuitenkin verottaja kyselee niin on siirretty osakkeita vain osakesäästötilille.

16 tykkäystä

Jep pitäisi nähdä iso kuva. Markkinat vetää överit suuntaan jos toiseen. Tämä alkaa vaan tuntumaan päivittäiseltä v*ttuilulta :smiling_face_with_tear: Jotkut konkurssikypsät raketoivat. Valmiiksi kalliit kallistuvat. Kun sitten teet osakeanalyysin ja löydät jonkun maltillisesti arvostetun firman niin se mörnii tiensä sitten vain alaspäin. Ulkit hävinneet Suomesta ja piensijoittajilla jos niitä enää edes on ei ole varaa kuin maksella asuntolainojaan ja seivata säästöjään kusetusmarkkinoilta pois. Euroopan talouskehitys on surullista katsottavaa miten vahvana jenkit paahtaa. Kyllä nyt tehdään tulevaisuuden tuotot jos niitä pölhexistä edes saa mutta ei se tänään lämmitä kun markkinoilta tulee vaan märkää rättiä naamalle :triumph:

10 tykkäystä

Kyl mä osaan poimia edelleen laaduttomia ja kalliita yhtiöitä


Ruokaostoksistani on jotain kyselty, niin tässä alla on yhdestä esimerkkikäynnistäni. :slight_smile:

Kävin Lidlissä viikon ruokaostoksilla. Kaapissani oli jotain, eli ei tarvinnut kaikkea ostaa, lisäksi pakastin on täynnä ilmaisia marjoja ja sieniä. Käytän myös jotain pillereitä (omegat ja vitamiinit) ja lisäproteiinia.

Kanan jauhelihaa 2300g = 12,02 euroa
Kaurahiutaleita 1kg = 1,35 euroa
Rasvatonta maitoa 2 litraa = 1,58 euroa
Kinkkua 400g = 3,29 euroa
Kuus banskua = 0,98 euroa
Kilo maitorahkaa = 2,98 euroa
Terttutomaattei = 2,07 euroa
Kilo porkkanoi = 1,19 euroa
Ruisleipää 9kpl = 1,55 euroa
Yhteensä 27,01 euroa

Ensi kerralla varmaan menee enemmän, koska pitää ostaa enemmän, mutta ehkä saalistan silloin enemmän parempia tarjouksia. :slight_smile:

30 tykkäystä

Eikö alokas oo huomannut että 500g paketin pikakaurahiutaleita saa Lidlistä 0,45€ eli 0,90€/kg :face_with_monocle: Tuolla säästöllä saisi jo yhden Dovren osakkeen ostettua

50 tykkäystä

Sama ku S-kaupois niin kuin joskus.

Mur, katsoin tänään kilohinnan väärin tai olivat merkannee sen väärin. :frowning:

Kinkussa mulla oli samanlainen ongelma, mutta se ei ollut ainakaan kaupan vika, vaan mun. :frowning:

4 tykkäystä

Tuon verran meillä taitaa mennä rahaa ruokaan päivässä…1,3,6 ja 8vuotiaat lapset ja kaksi aikuista😀no, tykätään ilmeisesti ruuasta

18 tykkäystä

Turskassa oli samanlainen ongelma. Salkullinen turskaa tuli maksamaan lähes satatuhatta euroa.

36 tykkäystä

Sanoisin että :ok_hand: ajoitus ostolla jälleen kerran :smiley:. Itse onneksi menin myymään lähes kaikki Incapini pois ja jäljelle jätin sopivan kokoisen 200e seurantaposition, jos sitä joskus vielä ostaisi takaisin kun markkinat paranee.

6 tykkäystä

Eiköhän Vuoden sijoittaja -tittelin voi näillä puheilla jakaa toisaalle. :grin:

9 tykkäystä

En pääsis edes ehdokkaaksi, kun joku näkis, miten “kilpailutan” vakuutukset ja liittymät. :frowning: :sweat_smile: Onneksi joku pätevämpi näissä joskus jeesii… :muscle:

EDIT:
Taidan tehdä huomenna kävelyreissun Lidliin katsomaan kaurahiutaleiden kilohintoja, en ikinä muista, mitä joku tuote maksaa, mutta kilohinnan muistan. :upside_down_face:

Piti käydä Twitterissäkin yhdelle itkemässä. :frowning:

image

15 tykkäystä

Sanotaan tähän alkuun se, että mä pelaan napeilla, siksi toimin miten toimin. Mutta kuitenkin mulle ja mun budjetille isoilla rahoilla.

Kempin osuus salkussa se vaan kasvaa ja kasvaa ja kasvaa. Nyt älytön 52,5% Minkä mä sille voin. Tai voihan sitä silleenkin pienentää, että ostelee muita lisää :grinning:

Tänään hirvitti. Teki mieli tehdä jotain. Vaikka olen päättänyt, etten noihin koske moneen vuoteen, niin hirvitti jo niin kovaa, että rikoin itelleni antamaani lupausta ja koskin. Tuli Seppo Saarion neuvot mieleen: Ota tappiot nopeasti, voitot hitaasti. Laitoin n.15% myyntiin, muttei mennyt läpi. Ostin ekat viime syksynä 16-18€ hintaan ja nyt hinta on 52. Onneksi näin, tai sitten ei. Huomenna kuitenkin korjaa useamman prosentin alaspäin, se on varma. Jopa minä tajuan, että hinta on tänä päivänä ihan järjetön. Ihan päätön. Saisin vielä voitot verottomana, alle 1000 vuosirajan takia.

Poika, 16v sanoi: Älä myy, älä nyt vaan myy. Molemmilla pojilla on muuten kans Lahtelaisia. Ostin tänä keväänä valmistujaislahjoiksi. Selitin kuvion:

Sulla on mopo. Mopon ostohinta oli 1200€ Entä jos siitä olisi viime kesänä tarjottu 3000 ja nyt jonnet huutaisivat kalsarit märkänä sitä 8000 eurolla. Myisitkö? Myisitkö vaikka eturenkaan 500 eurolla? Entä jos ens kesänä kaikki haluavatkin ostaa kevarin, eikä sun Derbi enää kiinnosta. Tai sitten Derbi on tulevaisuuden peli, jonka arvo vaan nousee vuodesta toiseen ja naiset kaatuu.

En ole täällä foorumilla neuvoja kyselemässä, enkä niitä jakamassa. Hemmetin mielenkiintoista olla tämmösessä tilanteessa. Olenhan pelannut tätä peliä vasta vajaan puolitoista vuotta. Olenko ahne, enkä myy? Jos istun käsieni päällä, niin olenko vähän tyhmä? Vai olenko kylmähermoinen ja myyn vasta vuosien päästä, kuten alkuperäinen suunnitelmani olikin? Vai myisinkö pääoman verran ja leikki jatkuu “talon rahoilla” ? -Kone kiinni, äläkä seuraa kursseja niin tiheään - Älkää nyt unta nähkö :grin:

Kai tuota on pakko vähän keventää ja laittaa hilut johonkin toiseen firmaan? Vai odotanko ensin Q3? En tiijjä!

Ja muistutus. Kirjoitukseni on minun pohdintaa mitä käyn päässäni, mutta nyt vain räkäisin sen ulos. Kommentteja saa toki esittää ihan vapaasti.

22 tykkäystä

Kaksi vuotta sitten jälleen yksi listautumisanti ylimerkittiin:

Kahvihuoneella todettiin, että nyt kun asia on pois päiväjärjestyksestä, kaupankäyntiketjussa voidaan palata Hyzonin ostoilmoituksiin. Masse sanoi että vapautui juuri tyrmästä merkitsemään.

Joskus tulee katsottua tasan vuoden tai kahden takaisia kahvihuoneita. Mielenkiintoista, joskus haikeaakin.

70 tykkäystä

Olen joskus miettinyt että kun yritysten analysointi on nykyään niin ulospäin suuntautunutta esiintymistä, sijoitusmessua, haastattelua ja videota. Että viekö vakuuttava esiintyminen huomiota itse laadukkaasta analyysityöstä. Voi olla että huippuluokan esiintyjä ja pikkutarkka numeronmurskaaja ovat kaukana toisistaan olevia persoonallisuuden vahvuuksia, löytyykö helposti samassa persoonassa. Palkataanko prioriteettina korostuen, hyviä vakuuttavia esiintyjiä edustamaan yritystä, vaiko analyyttistä syvää talousalan osaamista omaavia.
Ja tämä ei koske pelkästään Inderesiä mitenkään erityisesti.

10 tykkäystä