Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Joskus kun on päättänyt että tietty osake on ostopaperi vaikkapa hintaan 40 euroa. Silloin voit joko:

  1. Kytätä kurssia raivokkaasti ja fomottaa kalliimmalla ja tässä voi helposti menettää vaikkapa vuoden tuotto-odotuksen.
  2. Laittaa kurssihälytyksiä ja toivoa että olet hereillä ja tavoitettavissa.
  3. Laittaa toimeksiannon rajahintaan ja tarkistaa uutiset/tiedotteet joka aamu ennen pörssin aukeamista jotta voit reagoida useimmiten. Sitten on nämä Kamuxit mitkä tiedottaa kesken pörssipäivän mutta eihän näitä kannata ostaa edes puoleen hintaan.
10 tykkäystä

Tämä on hyvä pointti, tätä siis harrastan itse paljolti. Eli jos löydän osakkeen, joka kiinnostaa muttei ole mielestäni ihan vielä ostohinnoissa, asetan kurssihälyn. Silloin jos kurssihäly laukeaa, teen tilannearvion onko mikään muuttunut suhteessa siihen kun sen olen asettanut (huom. voisipa niihin laittaa muistiinpanoja!), ja mikäli ei, ostan laidasta jos laita pyörii edelleen kurssihälyn paikkeilla. Tätä ei tullut kirjoittaessa mieleen mainita :+1:

Tällä välttää osan negatiivisista uutisista, mutta ainahan uutinen ei välttämättä liity suoraan yhtiöön, vaan koko toimialaan ja nämä usein voi tulla ihan virka-aikaan. Itselläni tulee päälimmäisenä mieleen WTC-iskut, mutta ovat toki aika äärimmäinen esimerkki, useimmiten pienemmätkin toimialaa koskevat uutiset saattaa pudottaa kaikkia toimialan osakkeita 4 % helposti. Esim. Kiina-Taiwan jännitteet tai muu vastaava chippipuolella.

4 tykkäystä

En ole itsekkään koskaan tätä tajunnut, miksi tulisi jättää uudelle informaatiolle tilaa liikuttaa kurssia, joko merkittävästi alemmas tai ylemmäs, jos ostopäätöksen on tehnyt. Itselleni perustelen laidasta töräyttämistä sillä, että hankintaerät on usein sen verran pieniä, että ei minun tarvitse osua päivän sisällä matalaan, kun entryssä kestää kuitenkin tyypillisesti kuukauden päivät.

En myöskään myydessä yritä kurottaa korkeimpaan hintaan, vaan nakuttelen suoraan myynnit pois tiukalla rajahinnalla, jos laita vaan riittää ja eipä se koskaan ole ollut riittämätön omiin tarpeisiin.

1 tykkäys

Pieni kirjoitusvirhe tuolla Tokmannin webinaarissa.

kuva

Pakko myöntää omaavani taipumusta pohjaongintaan.

Kuten hyvin esitit, siinä ei ole mitään järkeä, mutta aina se vain harmittaa yhtä paljon jos (tai yleensä kun) ostamaansa lappua olisi saanut hetken päästä halvemmalla. Ostin esimerkiksi pari viikkoa sitten Huhtamäkeä 29,57 ja samana päivänä sitä olisi saanut melkein 30 senttiä halvemmalla. Harmittihan se, vaikka ei sitä enää vuosien päästä muista.

2 tykkäystä

Mua ei koskaan harmita, kun en jää kyttäämään saiko sitä sitten myöhemmin halvemmalla vai ei. Jos tietäisi tulevat kurssit, ei tarvisi ylipäätään koittaa ajoitella markkinoita kun rahan tekeminen olisi muutenkin niin helppoa. Ja jos tädillä olisi munat, se olisi setä.

13 tykkäystä

Hieno päivä.

  1. Hyvä haastis
  2. YTD on ok
  3. Tieto siitä, että ens viikol tulee mun pienes mittakaavassani kivasti osakkeiden lisäilyrahaa.

Sit ehkä viikonloppuna olis tiedos käppäilyä kaupungilla, jos siel törmäis tulevien lasteni äitiin:
Mike O Hearn GIF - Mike o hearn - Discover & Share GIFs

:smiley: Totta, mut jokaisel o oma makunsa.

49 tykkäystä

Mä en kyllä uskaltaisi laittaa itsestäni noin rohkeaa videota julki. Alokkaalla on kyllä palikat kohdallaan. Rahka ja raejuusto alkaa tehdä tehtävänsä. Tossa käy kyllä helposti niin, että törmäät useampiin tulevien lasten äiteihin :thinking:

39 tykkäystä

No täl kropal kehtaa mennä aina ilman paitaa. :sunglasses:

Ravintolas tulee kyl välil sanomista. :frowning:

15 tykkäystä

Tuolla määrällä insuliinia ja muita itsetunnonkohotus aineita jättää jälkeensä useampia leskiä.

5 tykkäystä

Melko maskuliininen ulkoasu tolla sun lasten äitikandidaatilla. Kai se nykyisin onnistuu noinkin. Vai ymmärränkö nyt jotain väärin? Onnea matkaan joka tapauksessa! :heart:

Kyllä! Ehdottomasti samaa mieltä tästä.

15 tykkäystä

Tietääkö joku saako VWAP (Volume Weighed Average Price) aikasarjaa jostakin ilmaiseksi? Tuntunut, että Enento on viime päivinä tempaissut ison plussan tauluun ihan juuri ennen close huutaria, olisi mielenkiintoista nähdä samassa kuvaajassa VWAP ja close graafit :thinking:

En ole puhdas pohjaonkija vaan yleensä katson rangen päivän tai viikon graafilta, missä osake liikkuu. Osto sitten yleensä sinne lähelle alalaitaa, mutta yleensä huolehtien, että toteutuu ja myynneissä taas päin vastoin. Riippuen osakkkesta minulla tapana treidata osaketta siten, että laitan rahat erissä. Nyt esimerkkinä mielenkiintoni on herättänyt Pfizer. Se on lääkesektorilla jota minulla on jo aika paljon. Tämän johdosta leikkaan poissa mielestäni heikommista. Myin tieltä CVS:n jonka odotin tuottavan heikkommin. Sain myynnistä 2500 taala karkeasti. Pfizer oli teknisesti ylimyyty toukokuussa 18 päivä ja tuolloin kurssi kävi 36,17€. Kesäkuun 29 otettiin pomppua 35,76$ ja päätös samalle päivälle 36,12$. Seuraavana päivänänä lähdetiin nousuun, joka kertoi minulle, että 36$ tuntumassa ostopainetta ja voi olla pohja. Myönnän, teen pohjaongintaa. Laitoin toimeksi annon lähelle edellisen päivän päätöstä, mutta yli 36,15$ ja sain erän. En kuitenkaan sijoittanut koko summaa, koska markkina oli greed moodissa CNN Fear Greed mittarin mukaan, vix pohja mudissa. Nyt olen valmistautunut ostamaan seuraavasta vastaavasta pohjasignaalista lisää. Mikäli Pfizer nousee rangen ylälaitaan myyn noin 1000$ potin ja laittelen 1100$ oston alemms niin, että saan kaupankäynti kulut ja pienen voiton. Pfizer on kuitenkin laskutrendissä edelleen ja markkina huolestuu. Pidän käteistä nyt varalla ja minulla ei ole toimeksiantoa sisällä. Päin vastoin minulla myytnitoimeksianto Bristol Myers-Squibb. Tämä siksi, koska Pfizer on parempi tuotto-odotus ja laskenut edelleen tai on tällä hetkellä ostoani alempana 35,82$. Tällä hetkellä tässä on vain sitten muita houkutteleviua ja seuraan hiukan tilannetta tuloskautta. Salkussani isolla painolla oleva Abbvie myös tekee pomppua mahdollisesta pohjasta. Lääkesektroi yleisesti on munusta nykyisessä tilanteessa ihan huokuttelava kohde ja olen tankannut Seligson Top Pharmaa, mutta pienemmillä summilla. Mikäli en hyödynnä päivä heilunta sijoituksessani, minun hankala pärjätä tuolle wrahastolle verotuksellisesta syystä aj pidemmällä aika jänteellä ei varmaan valinnoilla näin käy. Mutta kalastelulla on pieni mahdollisuuksia lyhyemmillä aikajänteillä.

4 tykkäystä

Olen käräjäoikeudessa töissä. Parkkifirman perintäfirma laittaa sen yksityisoikeudellisen valvontamaksun lähes varmasti vireille paikalliseen käräjäoikeuteen. Kun näin tapahtuu tulee oikeudenkäyntimaksu myös maksettavaksi n. 115e. Laittavat sen vielä vireille “riidattomana” velkomussaatavana, vaikka olisit siitä heille suoraan reklamoinnut.

Suosittelen ottamaan yhteyttä siihen perintäfirmaan, mikä sinuun on asiasta jo ollut yhteydessä ja pyytää lasku asiasta. 60 euron lisäksi joutuu tietysti nyt maksamaan maksumuistukset ja korot, mutta ei vielä oikeudenkäyntimaksua.

En ainakaan itse lähtisi yöunia menettämään 60 euron takia tuon enempää. Käräjillä jos riirautat asian, niin perintäfirman oikeudenkäyntikulut nousee ja heidän asianajokulut alkavat myös juosta. Voi olla, että voitat jutun tuolla “todista kuka pysäköi” -kortilla, mutta jos häviät maksat vähintään satoja euroja.

12 tykkäystä

Olen ottanut kurssidatan Yahoo Financesta exceliin ja laskenu siinä. Käyttää erottimina pisteitä, mutta CTRL+F ja korvaa saa datan sekunneissa laskettavaan muotoon.

This opetusvideo presented without comment

image

18 tykkäystä

Muistutuksena:

7 tykkäystä

Näin kesä ja lomakaudella helposti ajattelee vaikkapa mökille ajaessa, että käynpä nopeasti paikallisessa S-marketissa, niin ei tartte kotikaupungin isossa Prismassa kiertää ja jonotella, että nehän on molemmat S- ryhmää ja hintaerot varmaan pieniä prosentteja ja hei, saahan näistä bonusta…

Järkytyksenä tuli esim. n. 500 gramman Rainbow ananastölkin hinta mökkikunnan S- marketissa verrattuna kotikaupungin Prismaan. Hinnat täsmälleen samassa tuotteessa: 1.15e. ja 2.xx

Jos toisessa kaupassa melkein tuplat… niin kamoon!

Taidan jonottaa vaikka koko päivän Prismassa jos tarvii!

22 tykkäystä

Halusin laittaa tänne tällaisen:

image

Ja sitten tähän perään Helsingin Sanomien tärkeä juttu, jossa on haastateltu Mieli ry:n asiantuntijalääkäri Meri Larivaaraa. Ei maksumuuria.

MYÖS ASIOIDEN yhdessä tekeminen voi helpottaa oloa, jos puhuminen ei tunnu hyvältä. Se voi olla mitä tahansa läheiselle mieluisaa tekemistä: kokkausta, elokuvien katselua, liikuntaa.

”Vaikka toinen ei puhuisi, kannattaa antaa selkeitä viestejä, että olen tässä ja sinua varten, jos haluat jakaa. Ja sitten osoittaa sitä konkreettisella yhteisellä ajankäytöllä.”

Miten sinä voit?

56 tykkäystä

Sanotaan että omaa mielialaa nostaa tehokkaimmin kunnon vihreä pörssipäivä:)

16 tykkäystä